Sokba kerülhet, ha meggondolatlanul posztolunk munkahelyünkről
Gyakran posztol a közösségi médiában a munkájáról, a főnökéről vagy a kollégáiról? Gondolja át, mielőtt túl sok információt osztana meg – a kevesebb néha több, figyelmeztetnek a szakértők.
Egy friss felmérés szerint a legtöbb kisvállalkozó tisztában van azzal, hogy a munkavállalóik által használt közösségi médiás alkalmazások kiberbiztonsági kockázatot jelentenek. Ezek a kockázatok hatással lehetnek a munkáltatókra, a kollégákra vagy akár magára az egyénre, akinek a legrosszabb esetben a munkaviszonya is veszélybe kerülhet. A kiberbiztonsági megoldásokat fejlesztő ESET tanácsaival elkerülhetjük, hogy szükségtelen veszélyeknek tegyük ki magunkat vagy munkáltatónkat:
Ismerjük meg a munkahelyünk szabályzatát
Sokan előszeretettel osztjuk meg a közösségi oldalakon a vállalatunk referenciáit és sikereit, akár a cég jó hírének, akár a saját imázsunk építése érdekében. Habár lehet, hogy jó szándék vezérel minket, a poszttal azonban kárt is okozhatunk – és még az is lehet, hogy ezzel megszegjük a vállalat szabályzatát.
Ha a munkánkról vagy a munkáltatónkról szeretnénk posztolni, célszerű először átnézni a vállalat közösségi médiára vonatkozó irányelveit és szabályzatát. Abban az esetben, ha nem találunk ilyet, és nem vagyunk biztosak abban, hogy mit szabad és mit nem, keressük fel a HR osztályt, ahol biztosan tudnak nekünk felvilágosítást adni a vállalat üzletszabályzatáról.
Legyünk fokozottan óvatosak, ha magáncélra használjuk a céges eszközeinket
A vállalati eszközökön a munkáltatók gyakran engedélyezik a magánjellegű használatot is. Azonban ez nem jelenti azt, hogy azt csinálhatunk a munkaeszközökkel, amit akarunk. Nem szabad elfelejteni, hogy a vállalat rendszergazdáinak felügyelete alatt állnak és a vállalati hálózatra vannak rácsatlakozva, úgyhogy könnyedén ellenőrizhetik a tevékenységünket.
A munkaeszközök biztonságáért elsősorban a vállalat és az IT csapat felelnek. Ez azt jelenti, hogy a legjobb kiberbiztonsági gyakorlatokat kell bevezetniük, megbízható biztonsági megoldásokat kell alkalmazniuk, és megfelelő védelmi, megelőzési stratégiával kell rendelkezniük.
Azonban nekünk, munkavállalóknak is tennünk kell a kibertámadások elkerülése érdekében. Többek között rendszeresen frissítenünk kell az eszközeinket, valamint ismernünk kell a népszerű közösségi médiaplatformokon, például a Facebookon vagy az Instagramon előforduló leggyakoribb átveréseket. Ha áldozatul esünk egy adathalász kísérletnek vagy rákattintunk egy ártalmas linkre, az egész vállalati rendszert kitesszük a zsarolóvírusok, kémprogramok vagy más típusú kártevők támadásainak. A legjobb esetben ezért figyelmeztetést kapunk, legrosszabb esetben pedig akár ki is rúghatnak.
Ne osszunk meg túl sok információt – akkor sem, ha jó szándék vezérel
A szakértők tapasztalatai szerint gyakran felmerülő téma a közösségi médián történő túlzott kitárulkozás, a munkánkkal kapcsolatos információk részletekbe menő megosztásával pedig akaratlanul is veszélybe sodorhatjuk magunkat és a munkáltatónkat egyaránt. Például, ha fényképeket osztunk meg a munkahelyünkről, az lehetővé teheti a potenciális támadók számára, hogy jól megismerjék a terepet, ha esetleg tesztelni akarnák a vállalatunk fizikai védelmét. A személyes adataink túlzott megosztásával pedig megkönnyítjük a személyazonosságunkkal való visszaélést.
Hogyan csökkenthetjük ezeket a kockázatokat? Ne tegyünk közzé olyan fényképeket vagy információkat, amelyek túl sokat elárulnak akár rólunk, akár a munkáltatónkról és az irodáról. Ellenőrizzük a posztjaink láthatóságára vonatkozó beállításokat: nem kell mindent megosztanunk a széles nyilvánossággal, korlátozhatjuk csak azokra az emberekre, akiket közelről ismerünk, és akikben megbízunk. Az adatvédelmi beállítások ellenőrzése sem árthat. A kiberbiztonsági szakértők szerint ezeket a lépéseket célszerű az egész online jelenlétünk során rendre alkalmazni, nem csak a munkahelyi posztokkal kapcsolatban.
Ne bánjunk gondatlanul a munkahelyi fotókkal
Az irodai fotók – beleértve a home office-t is – kiemelt népszerűségnek örvendenek a közösségi médiában, mivel az emberek szeretik megosztani, hogyan és milyen környezetben dolgoznak. Azonban ezek a fotók túlságosan is árulkodóak lehetnek. Érdemes szemügyre venni például, hogy mi látszódik az asztalunkból a fényképen. Egyetlen fotó bizalmas információk tárházát jelentheti: az asztalon például olyan dokumentumok is feltűnhetnek, amelyek a munkáltató szellemi tulajdonát képezik, esetleg vállalati titkot lepleznek le; egy cetlin szerepelhet a munkáltató belépési azonosítója, a számítógép képernyőjén egy ügyfél bizalmas adatai. Ez adatvédelmi jogszabályokat is sérthet, ami súlyos szankciókkal jár a munkáltatóra nézve.
A legkézenfekvőbb megoldás eleve nem is posztolni a munkaasztalunkról képet. Ha viszont minden áron szeretnénk megosztani egy ilyen fotót, akkor nézzük át alaposan az asztalt és mérjük fel, szem előtt van-e bármilyen biztonsági kockázatot jelentő információ. Ha találunk ilyet, távolítsuk el, fedjük le vagy takarjuk el valamilyen képszerkesztő alkalmazás segítségével.
A kiberbűnözők minden eddiginél kreatívabb stratégiákkal próbálnak átverni minket és megfertőzni az eszközeinket rosszindulatú szoftverekkel. A tét pedig egyre nagyobb, hiszen lelkesen osztjuk meg a napunk minden mozzanatát, beleértve a munkával kapcsolatos élményeinket is. Ez pedig olyan veszélyforrást jelent, amit a támadók örömmel használnak ki.
Szerencsére a kockázatok mérséklése nem lehetetlen feladat – a legfontosabb, hogy tartsuk szem előtt a fenti tanácsokat, és viszonyuljunk egészséges mértékű gyanakvással a közösségi médiában szembejövő dolgokhoz. Legyünk tisztában a vállalati irányelvekkel és tartsuk be az IT csapat által bevezetett kiberbiztonsági előírásokat. A mindennapjaink megosztásakor pedig ne feledjük: a kevesebb néha több – a közösségi oldalakon is.
fotó: unsplash
- 2024.04.30NewLeadership – Vezetői eszköztár bővítése Önmaguk fejlesztését is fontosnak tartó középvezetőknek, frissen kinevezett döntéshozóknak szóló komplex és intenzív vezetőfejlesztő program sok gyakorlattal. Különlegessége, hogy a résztvevők átgondolhatják és megoszthatják egymással aktuális kihívásaikat és még a kritikus vezetői helyzetek megoldásáról is tanulhatnak egymás jó gyakorlatából is! Részletek Jegyek
- 2024.05.02Munkaviszony létesítése és megszűntetése – Dr. Berke Gyula Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni. Részletek Jegyek
- 2024.05.09Egy jól működő csapat titka – Vezetői reziliencia fejlesztése A vezetői reziliencia fejlesztése képzésünk arra világít rá, hogyan lehet úgy tekinteni a tényekre, hogy relativizáljuk őket, kezelhető megvilágításba helyezzük a nehézségeket és igyekezzünk megőrizni a racionalitásunkat, hogy ebben a nehéz helyzetben is fejlődni tudjon a csapatunk. Segítve a csapattagoknak abban, hogy a problémalátásukat a megoldás keresés fókusza váltsa fel és megváltozzon az interakcióik minősége. Részletek Jegyek
- 2024.05.09Munkaidő, pihenőidő – Dr. Takács Gábor Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni Részletek Jegyek
Március 8-án ünnepeljük a nemzetközi nőnapot. Azonban az egynapos ünneplésnél sokkal fontosabb, hogy a nők minden nap komfortosan és biztonságosan... Teljes cikk
Egy mesterséges intelligencia (AI) alapú alkalmazásnak köszönhetően többé nem kell órákat töltenie a munkavállalónak a hosszabb szabadság alatt... Teljes cikk
Helyben akarnak interjúzni vagy legalább a szakmai vezetővel beszélni, élményt szeretnének gyűjteni munkakörökről, inspirációt meríteni a... Teljes cikk
- 120 újságírót és médiamunkást öltek meg tavaly 4 hónapja
- "Komoly kihívás egy rohanó vonat előtt cserélni a síneket" - így látták az évet a HR vezetők: Endrei-Kiss Judit, RTL 4 hónapja
- Ezektől a kockázatoktól tartanak leginkább az üzleti vezetők 5 hónapja
- Kibervédelmi vetélkedőt hirdettek 8 hónapja
- Így védekezz az adathalászok ellen! 8 hónapja
- Új vezetője lesz a CNN-nek 9 hónapja
- London biztonságáért felelős rendőrök adatait lopták el, közel 50 ezren érintettek 9 hónapja
- Mit tehetünk a biztonsági hibák ellen? 10 hónapja
- Mindenkit elbocsátottak a legendás National Geographic-tól 11 hónapja
- Több száz embert bocsát el a legnagyobb német lap, az AI végzi majd a munkájukat 11 hónapja
- Visszatértek a könyvtárakba az olvasók 11 hónapja