kapubanner for mobile
Megjelent: 11 éve
A szerzőről ▼

Stratégiai szakmák hiányozhatnak pár éven belül

A cégek harmada nem tervez tudatosan sem üzleti, sem munkaerő stratégiát hosszabb, de még hároméves távlatban sem. Pedig a gazdasági realitás azt mutatja, hogy a munkaerő-szervezés és az üzleti tervezés is kifizetődik. A gyorsan változó munkaerőpiacon pedig egyre inkább a szükséges képességek beazonosítása, fejlesztése kell, hogy cél legyen az oktatásban is, amely nem kifejezetten szakmákat, hanem gondolkodást, mentalitást tanít. A kulcsszó a rugalmasság.

A cégeknél alacsony a jövőorientáltság, minden 5. cégnél hamarosan problémát fog jelenteni egyes munkakörök betöltése az adott szakmában szükséges képzett munkaerő hiánya miatt, és viszonylag kevesen foglalkoztatnának frissdiplomásokat, többek között ezek a sarokpontjai a GVI és az AON Hewitt által készített munkaerő-piaci prognózisnak.

A 2014-2017-es időszakról szóló felmérésben 467 vállalatot, 23 foglalkoztatási csoportban kérdeztek meg a kilátásaikról, várakozásaikról, a diplomás munkavállalókra kihegyezve, amelyből az is kiderült, hogy milyen szakemberekre lesz majd szükség. Mit várnak az oktatástól, mely munkakörökben alakulhat ki hamarosan hiány és mit várnak a vállalatok a diákoktól, sorolta a felmérés fókuszait Veres Rita az AON Hewitt cégvezetője, aki bemutatta a kutatást.

Mérnökök és soft skillek hiánya

A vállalatok működését leginkább a szabályozói változások határozzák meg, a cégek 46 százaléka látja ezt a jövőjét legerősebben befolyásoló tényezőnek. Ezen kívül meghatározó a fogyasztói igények változása, illetve 10-ből 6 vállalat számára a foglalkoztatható munkaerő rendelkezésre állása. 45 százalék úgy látja, hogy stagnálni fog az üzlet, 31 százalék számol bővülő kereslettel, ennek fényében a diplomás munkaerő bővítését 7-9 százalékkal terveznék.

A tudatos tervezés úgy tűnik nem erőssége a cégeknek, mindössze 18 százalék, főleg a nagyvállalatok és a multinacionális hátterű cégek terveznek hosszabb távra akár a munkaerő, akár üzleti terv szempontjából. 32 százaléknak még három évre sem igazán létezik jövőképe. 21 százalék legalább két olyan munkakörrel számol ebben az időtartamban, amely hiánya stratégiai problémát fog jelenteni a cégnek. Problémának látja a gépészmérnökök hiányát 44 százalék, a villamosmérnökökét 37 százalék, az egyéb műszaki végzettségűek hiányát pedig 31 százalék. Hogy mi áll a hiány hátterében? 33 százalék úgy gondolja, hogy kevés a megfelelő szakmai tapasztalattal rendelkezők száma, 29 százalék gondolja úgy, hogy a szakmai tudás hiányzik, mások a bérezésben, nyelvtudás hiányában látják a probléma okát.

Pályakezdőkkel csak az állások 12 százalékát töltenék fel, ezen a területen a frissdiplomás mérnökök kivételt képeznek, őket 18-20 százalékban alkalmaznák.

A fiatalokkal szemben a cégeknek elvárása, hogy illeszkedjenek be, képesek legyenek önállóan munkát végezni, legyenek kreatívok, mindezt 21 százalék látja így. Ezen kívül a kommunikációs készségeket, a problémafelismerést és a csapatszellemhez való alkalmazkodást tartják fontosnak, ezért ezeket a készségeket kellene az oktatásnak is fejlesztenie, zárta le előadását Veres Rita.

Mesterképzések bővítése, több gyakorlati tapasztalat már az egyetemen
Palkovics László felsőoktatásért felelős államtitkár szerint a felvetett problémák jelentős részére a felsőoktatási stratégia választ ad, többek között a duális képzések bevezetésével, ahol a diákok már az egyetem alatt gyakorlati tapasztalatot is szerezhetnek, ebben kulcskérdésnek látja a vállalatok, vállalati szakemberek részvételét, ami mint mondta, főleg a kisebb, magyar cégeknél még kevéssé jellemző.

Mint mondta, 2010-ben még csak a felvételizők 28 százaléka jelentkezett műszaki, informatikai területre, addig mára ez az arány 40 százalékra nőtt. Palkovics László a változások szükségességét a németországi példával szemléltette, ahol a 70-es években túl elméleti volt a képzés, amelybe akkor bekapcsolódtak a cégek, hogy változás következzen be. Mint mondta szerinte Magyarország jelenleg hasonló helyzetben van, de elindult az átalakulás. Ennek részeként a bolognai folyamat újraértelmezésével, az alapképzések szűkítése és a mesterképzések bővítése az irány. A kompetenciamérés bevezetése és a soft skillek fejlesztése, hangsúlyozta az államtitkár.
A HR Portál kérdésére, hogy egy olyan nagy rendszer, mint az oktatás, hogyan tud rugalmasan alkalmazkodni akár a rendkívül gyorsan változó technológiai fejlődésből adódó igényekhez, munkaerő-piaci változásokhoz, Palkovics László így válaszolt.

„Ez egy nagyon nehéz ügy, mert egyik oldalról az az igény, hogy minél szélesebb spektrumú legyen az oktatásunk, a másik oldalról pedig kritika, hogy akkor meg hiányzik a szaktudás, és ennek hiányában nem tud teljesíteni a fiatal. Úgyhogy ennek a kétféle igénynek kellene valahogy egyszerre megfelelni.

Anélkül, hogy jól megtanulná az elméletet, a szakember nem fog tudni jól működni. Ugyanakkor el kell érni azt is, hogy a tanultakat tudja alkalmazni, kontextusba helyezni. Az alapképzés esetén meg kell tanítani az alapokat, és aztán a bolognai rendszer második szintjén hozzuk létre azokat a képességeket, amikkel azt a tudást, amit megszerzett, ki tudja bővíteni és tudja a gyakorlatban alkalmazni.”

A tanulás képességének kérdéséről az államtitkár azt mondta: „nem megtanítani kell a gyereket, hanem azt kell elérni, hogy megtanulja, ami sokkal nehezebb dolog. A magyar kifejezést, hogy leadtam az anyagot, nem lefordítani semmilyen nyelvre, mert értelmetlen. Mit csinált akkor a tanár, ha leadta az anyagot? Elmondta, és akkor mi van? Mi történik utána?

Azt kell elérni, hogy a gyerek megtanulja, ebben kell kreatívnak lennünk, és erre van számtalan technika. Ez nem egy rövid folyamat, különösen egy poroszos oktatási rendszerből, amilyen a miénk, egy egészen más irányba haladni. Ez hosszú évtizedeknek a munkáját jelenti. De el kell kezdeni, szerintem jó irányba haladunk.”

Az egyik, a kormányzat által hatékonynak tartott módszere a gyakorlati tapasztalat megszerzésének a már korábban említett duális képzés, amelybe több nagyobb, különösen multinacionális cég bekapcsolódott az utóbbi években. Bár az arány a felsőoktatási államtitkár szerint még mindig túl kicsi, de több érintett nagy cég képviselője is jelen volt a kutatást ismertető eseményen.

Vállalati felelősség

A Boscht Javier González Pareja ügyvezető igazgató képviselte, aki elmondta, hogy szerinte az elméleti képzés szintje jó, ugyanakkor a fiataloknál hiányozik például a problémamegoldási készség, az önbizalom és az úgy nevezett soft skillek. Magyarországon több embert alkalmaz a cég, mint egész Kelet-Közép-Európában, így a pályakezdők gyakorlati tudásának megszerzését több egyetemmel együttműködésben segítik. (Cikkünk a Bosch új tréning központjának tegnapi átadásáról itt olvasható.)

Németh Kinga az AUDI Hungária Kft. személyügyi referenseinek vezetője azt emelte ki, hogy valódi kihívásokat kell a fiatalok elé állítani. Ha ehhez megmutatják nekik a rendelkezésre álló eszköztárat, az új utak, megoldások keresésére ösztönözheti őket. Fontos, hogy a fiatal létrehozhasson valamit, alkothasson, döntéseket hozhasson, persze megfelelő támogatással.

Sok a kutatásban szereplő céggel ellentétben, a Telenor hosszabb távra tervez, egészen 2020-ig rendelkeznek stratégiával, mondta el Németh Zoltán a cég HR vezérigazgató-helyettese. Hangsúlyozta, attól, hogy nem tudjuk pontosan, hogy néhány évtized múlva milyen szakmákra lesz szükség, a feladat az, hogy a képességeket beazonosítsuk, amelyekre szükség lesz. Erre kellene az oktatásnak felkészülni, ahol elkerülhetetlen lesz az interdiszciplinaritás. A HR vezető szerint nem az egyes szakmák megtanítása, hanem a mentalitás, gondolkodás elsajátítása lesz a kulcs.

A fiatalok tudást hoznak, azonban meg kell tanulniuk ezt nemzetközi szinten is eladni, ahogy meg kell tanulni az együttműködést is a munkakörnyezetben. Németh Zoltán szerint, mivel a mai, gyorsan változó, technológiailag fejlődő világban a tudás 5-10 évente elavul, az a legfontosabb, hogy tanuljanak meg tanulni, ugyanis a következő 30-40 évben ezt a készséget állandóan használniuk kell majd.
  • 2025.11.25Pannon HR Konferencia Budapest A Pannon HR Konferencia Budapest 2025 a humánerőforrás-szakma egyik kiemelt találkozója, ahol elismert szakértők – Tari Annamária, Molnár Attila, Gácsi Anna, Dr. Sipka Péter és Sipka Bence – osztják meg tapasztalataikat a legaktuálisabb HR-trendekről és kihívásokról. Egy nap, amely inspirációt, tudást és értékes szakmai kapcsolatokat kínál minden HR-szakember számára.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2025.12.03Humán controlling A képzés során megtanulhatja, miként támogathatja a controlling szemlélet a HR-stratégiát. Megmutatjuk, hogyan tervezze és kontrollálja a személyi jellegű ráfordításokat, elemezze a munkaerő költségeit és megtérülését, valamint, hogyan alkalmazza a teljesítménymenedzsment és a humán tőke elemzés legfontosabb módszereit a vállalati hatékonyság növelése érdekében. info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2026.01.29Bértranszparencia irányelv és diszkrimináció-tilalom Szakmai képzés a bértranszparenciáról és a diszkriminációról HR szakembereknek és vezetőknek. Készüljön fel munkajogászainkkal az EU új bérátláthatósági szabályaira!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2026.01.31Vállalati szimuláció Valós piaci helyzetben egy-egy döntés meghozatalakor helyt kell állnia mind vezetői, mind kontrolleri képességeinknek. Mennyivel egyszerűbb lenne, hogyha mi is úgy gyakorolhatnánk, mint egy pilóta, aki éles felszállás előtt, a szimulátorban tanulja meg a vezetést, míg kellő rutinra tesz szert. Ez megvalósítható ma már az üzleti életben is. info button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Dráma a munkaerőpiacon: soha nem volt ilyen nehéz friss diplomásként elhelyezkedni

A friss diplomások számára hét éve nem volt ilyen nehéz elhelyezkedni: a kezdő pozíciók száma 12 százalékkal csökkent. A vállalatok a bizonytalan... Teljes cikk

Cégautó 2025 – Adózás, könyvelés, szabályzat, motiváció és juttatás hazánkban

A cégautó kulcsfontosságú eszköz a vállalati mobilitás és munkavállalói juttatás rendszerében. A juttatás presztízst és kényelmet biztosít,... Teljes cikk

Fegyverpénz 2026 – minden, amit a hathavi juttatásról tudni kell

A kormány döntése szerint 2026 februárjában ismét kifizetik a hathavi fegyverpénzt. Az egyszeri szolgálati juttatás több százezer rendőrnek,... Teljes cikk