kapubanner for mobile
Szerző: Filius Ágnes
Megjelent: 6 éve

Akiben van „interface”, az akár egyből a szakképzésből mehet az egyetemre




Évtizedes vita folyik arról, hogy kinek-melyik pályautat kell, vagy lehet bejárnia. „Aki jól tanul, az menjen egyetemre, aki meg gyengén teljesít a középiskolában, az marad a szakképzés szintjén. Ez azonban sokaknak nem jó, nem rugalmas, és a személyes fejlődést sem támogatja” - kezdte a véleményének a kifejtését Dr. Charaf Hassan. Pedig a két irány nem egymással ellentétes, hanem akár ki is egészítheti egymást. Jelenleg olyan, mintha nem is lenne összerendezve a két rendszer, pedig egymást kiegészítenie kellene a két folyamatnak, nem pedig komplementerei egymásnak. „Ma a szakképzésbe járó fiatalok megítélése sok esetben vegyes, ami nem jó irányt mutat. Az a kedvező folyamat, amikor azok a fiatalok, akikben van „interface”, minél egyszerűbben tovább tanulhatnának a szakmai végzetség megszerzése után.”

Erre meg is van az akarat, mert a professzor szerint már kész van a tanterv egy bizonyos duális képzéssel összekötve működő, üzemmérnöki szintű diploma megszerzésének lehetővé tételére a szakiskolában végzettek számára. A 3 éves, érettségire épülő képzésből két évig tanteremben, egy évet meg a termelőüzemben fognak azok a fiatalok eltölteni, akik például későn érők, és nem biztos, hogy kifejezetten a középiskolában képesek voltak célul kitűzni egy egyetemi továbbtanulást. Nyilván nem minden egyetem alkalmas erre a képzési formára, és ugyanez fordítva is igaz: „Ne a legnehezebbnek mondott intézményeket, és szakokat ajánljuk ennek a forradalmi képzésnek az elindítására”.

A legfontosabb a 21. századi iskolák megteremtése

A sokféle kérdésre, amit a beszélgetésben Pölöskei Gáborné kihallott, egyértelművé tette a számára, hogy rendszerszinten kell a választ megadni. Szerinte a költségvetés és a szabályzói környezet már megteremtődött, most már csak össze kell hangolni a sokféle érdeket. Ami a helyettes államtitkár szerint az egyik leglényegesebb kérdés, hogy megteremtődik-e az a fizikai környezet, amely alkalmassá válik a modern képzésre. Digitalizált, módszereiben modern, 21. századi iskolákat szeretne most a kormányzat teremteni. Ennek az iskolateremtő programnak az első „fecskéi” már Győrött és Miskolcon megtekinthetők. De a 10 éves programnak ezek csak az első lépései.

A szakmai fejlesztésnek egyszerre kell a szakmai beltartalommal és HR kérdésekkel foglalkozni, Pölöskei Gáborné szerint. A tananyag készítésekor óhatatlanul felmerült kérdésként, hogy mi az a tartalom, ami hiányzik, és mi az, ami elhagyható. A pedagógusokról szólva a helyettes államtitkár szerint őket mindenképpen be kell engedni a vállalatok kapuin. Még akár kreditpontokat érő képzési rendszer segítségével is meg kellene ezt lépni. De ugyanezt fordítva is el kell indítani, a vállalati szakemberek előtt is meg kell nyitni az iskola kapuit, mert csak így indul el a párbeszéd.

A multik előjogává vált a duális szakképzés

Dr. Ábrahám László a duális képzés egyik legnagyobb kihívásának azt érzi, hogy mivel a kkv-k világában kevés az a munkakör, amellyel dolgoznak, nem tudják kellő számban és arányban bevonzani a duális képzésben részt vevő tanulókat, hallgatókat. Szinte csak a jól szegmentált szakmacsoportokkal dolgozó multinacionális vállalatok sajátja lett a duális képzés, ami gondot jelent a kkv-k versenyképessége szempontjából.

Egy érdekes felvetésre, miszerint Dél-Koreában a diploma csak a szakképesítéssel együtt szerezhető meg, Pölöskei Gáborné azt a felvetést mondta, miszerint ezzel kapcsolatban idehaza is tárgyalások folynak a felsőoktatási államtitkársággal. A cél jelenleg az, hogy a szakgimnáziumokba járóknak ne egyszerre kelljen érettségizni és egy komplex OKJ-s szakvizsgát letenni. „Az előrehozott technikusi vizsga bemenetelt adhatna az egyetemekre” - árulta el a kormányzati szándékot az azt megjelenítő beszélgetőpartner.

Cikkünk több oldalas! Lapozzon!
1. oldal - Szakképzésből egyetemre?
2. oldal - Akiben van „interface”, az akár egyből a szakképzésből mehet az egyetemre
  • 2024.06.03Projektmenedzsment képzés A KÉPZÉS CÉLJA: A projektmenedzsment elméletének és gyakorlatának megismertetése a résztvevőkkel. A projektmenedzsment módszereinek begyakorlása példákon és esettanulmányokon keresztül. A résztvevők projektvezetési képességének fejlesztése és felkészítésük projektek önálló, sikeres lebonyolítására. info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.06.05Pénzügyi kimutatások elemzése A képzés során a résztvevők megismerik és elsajátítják a beszámoló elemzés eszközeit és technikáit, képessé válnak egy vállalat vagyoni, pénzügyi és jövedelmi helyzetének komplex megítélésére a nyilvánosan elérhető pénzügyi beszámolók alapján. Betekintést kapnak a vállalati beszámolók megértéséhez elengedhetetlen iparági elemzés eszközrendszerébe és technikáiba.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.06.10Szakemberből vezető A szerepváltás nézőpontváltással is jár, nem csak névjegykártyád változott meg. Ha szakemberből lettél vezető érdemes feltenned a kérdéseket: Mi a feladatom? Miért vagyok felelős? Mi változott? Ez a képzés abban segít, hogy tisztábban tudd megfogalmazni és megérteni a saját vezetői szerepedet, az ezzel kapcsolatos változásokat és elvárásokat.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.06.13Tudatos delegálás - vezetői tréning Programunk két fontos vezetői készség fejlesztésére irányul. Az egyik a tudatos delegálás, mint elengedhetetlen vezetői időfelszabadító, munkatárs-fejlesztő készség, a másik az ehhez szükséges asszertív kommunikáció, amely ezt a folyamatot segíti.info button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
"Digitális jogosítvány" nélkül nagyot fog ütni a "digitális üvegplafon"

A mesterséges intelligenciára érdemesebb nem veszélyként, hanem a digitális műveltség részeként tekinteni, aminek a fejlesztése nemcsak a... Teljes cikk

Hogyan hangoljunk össze embereket különböző kultúrákból vállalati közegben?

Rengeteg érzelem, meggyőződés, konfliktus és öröm, egymástól tanulás és összefeszülés övezi az interkulturális szervezetek működését. A... Teljes cikk

A munkavállalók készségfejlesztése elmaradásban van, pedig fenekestül felfordul a munka világa

A generatív mesterséges intelligencia (AI) térnyerésével a munkavégzéshez szükséges készségek 2030-ra várhatóan 68%-kal változnak majd... Teljes cikk