Az önsegítő megközelítés, amely nem rólunk szól
Nyilvánvalóan vannak kockázatai annak, ha a másikról mindig a legjobbat feltételezzük, ám ennek előnyei felülmúlják az esetleges csalódás árát, különösen a munkahelyen.
A konfliktus nehéz, de gyakran elkerülhetetlen része a munkánknak. A Harvard Business School egyik professzora, Chris Argyris szerint a munkahelyi széthúzás egyik legfőbb oka a „következtetés létrája”. A létrára való felkapaszkodás azt jelenti, hogy valaki semleges információkkal rendelkezik másvalakivel kapcsolatban, mégis a legrosszabb szándékot feltételezi róla, amelynek eredményeként kedvezőtlen hiedelmek és rossz viselkedési minták alakulnak ki. Például amikor kapunk egy kétértelmű e-mailt egy kollégától, akivel viharos a kapcsolatunk, akkor nagyobb valószínűséggel támadóan reagálunk rá. Egy kutatás szerint egyébként az összes e-mailt sokkal negatívabban értékeljük, mint ahogy azt az írója szándékolta. Felételezzük tehát a legjobb szándékot - ez a valaha adható legjobb karriertanács, amit érdemes megfogadnunk, ha szeretnénk elkerülni a félreértéseket.
Csak akkor tudunk fejlődni, ha fogadni és kezelni tudjuk a visszajelzéseket. Kutatások azt mutatják, hogy azok a munkavállalók, akik képesek visszajelzést adni, sokkal jobban funkcionálnak a csapatban azoknál, akik félnek, és azon aggódnak, hogy nem fogadják jól a véleményüket. Szintén nem titok, hogy mások befolyásolására való képességünk az egyik legfontosabb készség a munkában. Tanulmányok megállapították, hogy amikor azt gondoljuk, mások képesek megváltoztatni a hozzáállásukat, akkor sokkal inkább tudunk mi magunk is változtatni saját látásmódunkon. Azonban amikor azt feltételezzük, hogy a többiek erős, bebetonozott hitrendszerrel rendelkeznek, akkor nem próbáljuk meggyőzni őket, ezzel viszont korlátozzuk saját hatáskörünket, befolyásunkat is. Ráadásul önbeteljesítő jóslatot is létrehozunk: ha a legrosszabbat feltételezzük másokról, akkor torzítjuk a valóságérzékelésünket, és megtagadjuk magunktól azokat a fontos kapcsolatokat, amelyektől sikerünk és elégedettségünk függhet.
Az önsegítő könyvek hasznosak lehetnek, ám a túlságosan önös tanácsaik miatt könnyen el is zárhatnak minket emberi kapcsolatainktól, és korlátozhatnak abban, hogy több értéket vigyünk a körülöttünk lévő világba.
A Fast Company cikke nyomán.
Bánosi Eszter
HVG Kiadó Zrt.
Cikkünk több oldalas! Lapozzon!
1. oldal - Szeretnél boldogabb és sikeresebb lenni? Tanulj meg kedvelni másokat!
2. oldal - Az önsegítő megközelítés, amely nem rólunk szól