kapubanner for mobile
Megjelent: 8 éve

Az önsegítő megközelítés, amely nem rólunk szól




Nyilvánvalóan vannak kockázatai annak, ha a másikról mindig a legjobbat feltételezzük, ám ennek előnyei felülmúlják az esetleges csalódás árát, különösen a munkahelyen.

A konfliktus nehéz, de gyakran elkerülhetetlen része a munkánknak. A Harvard Business School egyik professzora, Chris Argyris szerint a munkahelyi széthúzás egyik legfőbb oka a „következtetés létrája”. A létrára való felkapaszkodás azt jelenti, hogy valaki semleges információkkal rendelkezik másvalakivel kapcsolatban, mégis a legrosszabb szándékot feltételezi róla, amelynek eredményeként kedvezőtlen hiedelmek és rossz viselkedési minták alakulnak ki. Például amikor kapunk egy kétértelmű e-mailt egy kollégától, akivel viharos a kapcsolatunk, akkor nagyobb valószínűséggel támadóan reagálunk rá. Egy kutatás szerint egyébként az összes e-mailt sokkal negatívabban értékeljük, mint ahogy azt az írója szándékolta. Felételezzük tehát a legjobb szándékot - ez a valaha adható legjobb karriertanács, amit érdemes megfogadnunk, ha szeretnénk elkerülni a félreértéseket.
Csak akkor tudunk fejlődni, ha fogadni és kezelni tudjuk a visszajelzéseket. Kutatások azt mutatják, hogy azok a munkavállalók, akik képesek visszajelzést adni, sokkal jobban funkcionálnak a csapatban azoknál, akik félnek, és azon aggódnak, hogy nem fogadják jól a véleményüket. Szintén nem titok, hogy mások befolyásolására való képességünk az egyik legfontosabb készség a munkában. Tanulmányok megállapították, hogy amikor azt gondoljuk, mások képesek megváltoztatni a hozzáállásukat, akkor sokkal inkább tudunk mi magunk is változtatni saját látásmódunkon. Azonban amikor azt feltételezzük, hogy a többiek erős, bebetonozott hitrendszerrel rendelkeznek, akkor nem próbáljuk meggyőzni őket, ezzel viszont korlátozzuk saját hatáskörünket, befolyásunkat is. Ráadásul önbeteljesítő jóslatot is létrehozunk: ha a legrosszabbat feltételezzük másokról, akkor torzítjuk a valóságérzékelésünket, és megtagadjuk magunktól azokat a fontos kapcsolatokat, amelyektől sikerünk és elégedettségünk függhet.

Az önsegítő könyvek hasznosak lehetnek, ám a túlságosan önös tanácsaik miatt könnyen el is zárhatnak minket emberi kapcsolatainktól, és korlátozhatnak abban, hogy több értéket vigyünk a körülöttünk lévő világba.

A Fast Company cikke nyomán.

Bánosi Eszter
HVG Kiadó Zrt.

Cikkünk több oldalas! Lapozzon!
1. oldal - Szeretnél boldogabb és sikeresebb lenni? Tanulj meg kedvelni másokat!
2. oldal - Az önsegítő megközelítés, amely nem rólunk szól
  • 2025.02.28Vezetői Best Practice Fórum - Digitális transzformáció és az AGILE A Fórum célja: A Fórum célja a jó vezetői gyakorlatok és tapasztalatok megosztása, illetve a hazai vezetési kultúra fejlesztése.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2025.03.11Műegyetemi Állásbörze A Műegyetemi Állásbörze Budapest legnagyobb és legrangosabb álláskereső rendezvénye. 1995 óta képez hidat a munkaadók és potenciális munkavállalóik között. Szervező: BMEinfo button Részletek ticket button Jegyek
  • 2025.03.18Óbudai Egyetem Állásbörze A személyes találkozás az potenciális jelentkezőkkel az állásbörzén az egyik leghatékonyabban módszer, hiszen amíg egy önéletrajz csupán „vázlatos” formában nyújt a jelentkezőről képet, addig a személyes találkozás és beszélgetés által sokkal jobban bizonyíthatnak is a szakmai felkészültséggel kapcsolatban. info button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Kisgyerekek és idős szülők - miért stresszes a szendvicsgenerációba tartozók élete?

Már a politikusok is felfigyeltek arra az egyre többeket érintő problémára, hogy a kitolódó gyermekvállalás és a várható élettartam növekedése... Teljes cikk

Ageizmus, anyasági fal: diszkrimináció a munkahelyeken

Jelenleg egyszerre általában négy, de akár öt generáció is dolgozhat együtt a munkahelyeken, ami a rendkívüli sebességű technológiai változások... Teljes cikk

Így alakítsuk ki az ember és a technológia optimális együttműködését

Vajon hogyan lehet a közösségi média által befolyásolt világban pszichológiai biztonságot építeni egy szervezetnél? Melyik kommunikációs... Teljes cikk