Támogató szervezeti kultúra a pletykálás ellen
A pletyka azokon a munkahelyeken virágzik, ahol bizalomhiányosak a kapcsolatok. Szakemberek kiemelik: gátat kell szabni az áskálódásoknak, mert árt a csapatmunkának és a produktivitásnak. Olyan környezetet kell teremtenünk, ahol a pletyka nem életképes: versengő helyett támogató szervezeti kultúra kialakítása, amelyben folyamatos a kommunikáció, a munkatársak informálása.
A pletyka általában azokon a munkahelyeken virágzik, amelyek nem transzparensek a munkatársak számára, ahol bizalomhiányosak a kapcsolatok és hiányos a kommunikáció - ami krízis idején különösképp jellemző. Az ilyen szervezetekben a munkavállalók frusztráltak, kivetítik a félelmeiket, kialakítják a saját feltételezéseiket és a valós információk hiányát azzal pótolják, hogy ezekről beszélnek. A pletyka ott is könnyen megjelenik, ahol a munkavállalók demoralizáltak vagy unatkoznak.
Nagyon káros a pletyka
A pletyka nagyon ártalmas tud lenni: fájdalmat okozhat a célpontjának, aláássa a csapatmunkát és csökkenti a produktivitást. A pletyka azért tud nagy pusztításokat végezni, mert az emberek hajlamosak hinni benne anélkül, hogy a valóságtartalmát ellenőriznék. A pletyka megszűntetésének lehetőségeit már számos professzor és szervezetfejlesztő kutatta, és állítják (pl. Julie Barktus, Madan M. Tripathy), hogy létezik abszolút pletykamentes munkahely.
Hogyan lehet pletykamentes a munkahely?
Abban szinte mindenki egyetért, hogy a probléma megoldása nem úgy történik, hogy a vezetők megmondják a beosztottaknak, hogy ne pletykáljanak. A megoldás ehelyett olyan környezet kialakítása, ahol a pletyka nem életképes: támogató szervezeti kultúra kialakítása versengő helyett, amelyben folyamatos a kommunikáció, a munkatársak informálása.
Sokszor látni, hogy amikor az emberek egymással beszélnek, kevésbé érzik a szavaik súlyát, nincsenek tudatában, hogy minden kommunikációval előttük a lehetőség, hogy konstruktívan vagy destruktívan kommunikáljanak. Sokszor a destruktív kommunikáció egy rövid kis interakcióval kezdődik, ami elkezd addig nőni, amíg kontrollálhatatlanná válik. Érdemes tehát a destruktív, ill. konstruktív szavak hosszú távú következményeit is hangsúlyozni a munkatársaknak, amibe beleértendő azt is, hogy az előmenetelüket is befolyásolja a kommunikációjuk milyensége, valamint a munkatársaikkal való viszonyaikat, energia-szintjüket és így a projektjeik sikerét is. Ha ezekkel tisztába kerülnek, készek lesznek a kommunikáció konstruktívabb formáit választani.
Fontos arra is rámutatni, hogy amikor egy munkatárs pletykál, azt valamilyen okból teszi. A rosszindulatú beszélgetés hátterében az is meghúzódhat, hogy a kolléga be akar illeszkedni, vagy információkat akar szerezni a munkájához.
Mit tegyünk, ha pletykás a kollégánk?
Végül, fejleszteni kell a munkatársak készségeit, hogy hogyan viselkedjenek, ha egy pletykával vagy pletykás személlyel találják szemben magukat. A nők a férfiakhoz képest hajlamosabbak a pletykára - amit a két nem agyi különbségire vezetnek vissza -, ezért a nőknek jobban kell az ezzel kapcsolatos készségeit fejleszteni, kicsit jobban oda kell figyelniük, hogy érzelmi tényezőktől függetlenül, csak a tényekre és megoldásokra fókuszáljanak kommunikációik során.
Captain Hungary Kft.
www.captain.hu
- 2025.10.01HVG Állásbörze 2025 Toborozz országosan 3 nap alatt - online, foglalj virtuális standot!
Részletek
Jegyek
- 2025.10.07Óbudai Egyetem Állásbörze Jöjjön el, legyen kiállító! Kerüljön közvetlen kapcsolatba tehetséges, frissen diplomázó vagy végzős hallgatókkal, akik készen állnak a szakmai pályafutásuk elindítására. Akik naprakészen ismerik a legújabb technológiákat, elméleteket és iparági trendeket.
Részletek
Jegyek
- 2025.10.14Műegyetemi Állásbörze A Műegyetemi Állásbörze Budapest legnagyobb és legrangosabb álláskereső rendezvénye. 1995 óta képez hidat a munkaadók és potenciális munkavállalóik között. Rendezvényről rendezvényre több újítással, színesebb programokkal, felméréssel és számos csatornával is találkozhatnak az érdeklődők.
Részletek
Jegyek
- 2025.10.21Pannon Állásbörze 2025. A Pannon Állásbörze – ahol a jövő szakemberei és a legjobb munkaadók találkoznak
Részletek
Jegyek
A személyes figyelem növeli az ügyfélélményt, legyen szó vendégről, ügyfélről vagy épp üzleti partnerről. A név használata azt üzeni: "Fontos... Teljes cikk
Sok cég küzd a tehetséges fiatal kollégák megtalálásával és megtartásával. A hazai gazdaság egyik legerősebb ága, a vegyipar számára azonban... Teljes cikk
Megnyilvánul-e a nemek között egyenlőtlenség az online szakmai együttműködési platformokon, és ha igen, miképp? Erre kereste a választ... Teljes cikk
- Hatalmas sikerrel zárult az első BeneFit SHARE konferencia 1 hónapja
- A hibát nem az emberben, hanem a folyamatban keressük - Gyarmati Katalin, a Nissin Foods HR vezetője 2 hónapja
- Networking mesterfokon - mit tegyünk, ha nehezen jegyezzük meg a neveket? 3 hónapja
- Családias vagy családbarát munkahely? 5 hónapja
- Mit vár a munkahelyétől a Z-generáció? 8 hónapja
- Így alakítsuk ki az ember és a technológia optimális együttműködését 9 hónapja
- Fontos kimondani: a digitális világ még több láthatatlan munkát hárít a nőkre 9 hónapja
- Vietnám utazás: Nyüzsgő városok és látványos természeti környezet 10 hónapja
- 5 lépés a magasan teljesítő vállalati kultúra felé 10 hónapja
- Gólyamenedzsment: ezt tanulhatják a vezetők tőlük 10 hónapja
- Olimpiai alapelvek a vállalati működésben: interjú Nikovics Évával, az Allianz Hungária Zrt. People and Culture igazgatójával 10 hónapja