kapubanner for mobile
Megjelent: 14 éve

TÉR: szakadék tátong az elmélet és a gyakorlat között

Miközben a gyakorlat azt igazolja, hogy ami az egyik vállalati környezetben célravezető, az a másiknál nem, az is bizonyossággal állítható, hogy vannak olyan buktatók, amelyeket ha egy cég elkövet, kudarcba fullad a teljesítmény-értékelési rendszer bevezetése.

A legégetőbb kérdések

A TÉR működéséről, felépítéséről számtalan szakirodalom olvasható, kezdve a fontos kérdések megválaszolásától az eljárási rend kialakításáig, a HR illetékességi körének körvonalazásától a vonalbeli vezetők feladatáig. Mivel a teljesítmény-értékelés gyakorlatát nem kezelhetjük elszigetelten a vállalati kultúrától, irányelvektől, értékektől és a többi működő belső rendszertől, nehéz olyan hiteles, egyértelmű, gyakorlatra lefordítható modellt találni, amely egyértelmű válaszokat ad minden feltett kérdésre. A téma összetettsége és a megjelent szakirodalom sokszínűsége a hazai képzett és gyakorlott HR szakembereket is dilemma elé állítja, mert a megvalósításhoz nehezen találnak olyan útmutatót, amely saját cégükre, annak minden sajátosságait figyelembe véve, értelmezhető lenne.


Kompetenciaalapok



A kompetenciaalapú teljesítmény-értékelés szakirodalma ugyan leírja, hogy a kompetenciákat leginkább a megfigyelhető viselkedéssel, és megnyilvánul
Május 11-én rendezte meg a Számalk a HR vezetőknek és szakembereknek szóló Aktuális 2010 HR konferenciáját. A szakmai előadásokat követően a résztvevők leginkább a teljesítményértékelés témakörben szerettek volna bővebb információkat kapni, főként a gyakorlati megvalósításra vonatkozóan.
ásokkal lehet leírni, mégis nagyon nehéz testreszabott kompetencia-térképet készíteni (megfelelő szintezéssel és mércékkel) olyan nagyvállalatnál, ahol rendkívül sok funkcióban és több szinten dolgoznak a munkatársak.

A szakirodalom megkülönböztet cégszintű, úgynevezett cégszintű kulcskompetenciákat, (máshol közös, vagy általános kompetenciáknak is nevezik) valamint szakmai (nem mindenkire érvényes) kompetenciákat.

Már az is hatalmas munka, ha egy nagyvállalaton belül a kulcskompetenciákat sikerül úgy meghatározni, hogy az egyes munkakörökhöz hozzárendelik a szinteket is, amelyek mindegyikére kompetenciaszótárat mellékelnek. Ha ezzel készen vannak, azt is definiálják, hogy mi számít az értékelés során kiválónak, jónak, elégségesnek vagy elégtelennek, kéknek, zöldnek, A-nak, B-nek. (lásd később a példát). Ha még munkakörönként azt is meg kellene határozni, és értelmezni, hogy melyek ezen felül a szakmai kompetenciák, az olyan embertelen munka lenne, hogy arra nemigen lenne szabad kapacitás cégen belül. Emellett mindez átláthatatlanná tenné a rendszert, amit az ebben kevéssé jártas vonalbeli vezető nem tudna könnyen értelmezni, alkalmazni. Ám a szakmai kompetenciák az adott személy teljesítményét nagy mértékben befolyásolják. Hogyan lehet ezt a paradoxont feloldani?


A kompetencia elemeinek vizsgálata



A kompetenciaalapú megközelítés a legtöbb vállalatnál nem a kompetencia komplex értékelését jelenti, hanem az egyes kompetenciák elemeinek külön-külön történő vizsgálatát.

A teljesítmény-értékelés akkor jó, és akkor méri igazán a teljesítményt, hogyha puha és kemény mércéket, objektív és szubjektív szempontokat is tartalmaz, illetve viselkedés és eredmény oldalról egyaránt vizsgálja a teljesítményt. Eredmény oldalról nincs semmi probléma a teljesítmények értékelésével, hiszen csak azt vizsgáljuk, hogy az egyén a számára kitűzött célokat elérte vagy nem, illetve a rá szabott, tőle elvárt feladatokat végrehajtotta, avagy nem. Itt a spontán kialakult hierarchiai megközelítést (azaz mást mérünk a vezetőknél, mint a végrehajtói munkakörökben) éppen a célok minősége, illetve a feladatok komplexitása határozza meg.

A dilemma akkor merülhet fel a rendszer megalkotójában, amikor a puha mércéket vagy elvárásokat kell hierarchikusan (szintenként értelmezve) meghatároznia és alkalmaznia. Bizonyos nagyvállalatoknál pontosan azért, hogy ne keverje meg a gyakorlatot a tudományoskodás és a túlzott elméletiség, az elvárt megfigyelhető rutinokat nem kompetenciának nevezik, hanem például sikerfaktornak, teljesítménytényezőknek, viselkedési elvárásnak. Ezek azok a tényezők, amelyek a cég szempontjából a legfontosabbak ahhoz, hogy a vállalat sikeres, eredményes legyen. Amely tulajdonság, érték, vagy attitűd nélkül a vállalat nem érhetné el a céljait. Ilyen például az ügyfélközpontúság, a hatékony együttműködés másokkal, a tulajdonosi személet vagy a szakmai fejlődés, hogy csak a leggyakrabban kiemelt tényezőket említsem. Ezeket a cég sikeréhez elengedhetetlenül fontos tényezőket bontják le viselkedési elvárásokká, mércékké, hierarchikus szintenként értelmezve azokat.
Példa: Egy szolgáltató cég vállalati értékeket definiált a teljesítmény-értékeléshez, amelyet viselkedési elvárásokká bontott le munkakör(szint) szerint, amelyeket attitűdöknek nevezett el. Az értékelés attól vált kompetenciaalapúvá, hogy ezen felül megjelent benne a készségek és tudásszint objektív mérése (munkaköri specifikációk alapján különböző) és az egyén számára kitűzött célok elérésének vizsgálata is.
Érték: Ügyfélfókusz-elégedettség
Definíció: Ügyfél-központúság, amely szemlélet és magatartás egyszerre. Azaz az ügyfélelégedettség a legfőbb szempont minden helyzetben. Emberi érték az ügyfél igényeinek meghallgatására és azoknak megfelelő megoldások megtalálására való képesség és szándék, az ügyfél szintjén való szükséges és elégséges kommunikáció.
Elvárás: Minden esetben az ügyfelek igényeire és a környezet változására a leggyorsabban reagált. Az ügyfelek igényeit minden esetben végighallgatta, és az ennek megfelelő tájékoztatást és/vagy szolgáltatást nyújtotta. Felismerte a szoros összefüggést a minőség és a vevői elégedettség, ezáltal az vállalat jövője között, így a magas minőségi követelmények betartását alapvető fontosságú feladatnak tartja. Minden ügyfelet a saját attitűdje és kommunikációs szintje szerint kezelt. Negatív visszajelzés az ügyfelektől róla egy esetben sem érkezett.(minden egyes kivizsgált és jogosnak ítélt ügyfél reklamáció egy ponttal csökkenti az adható maximum pontszámot). A vevőelégedettség mérések során minimum 85 százalék az értékelések átlaga.


A "szakmai" és az "általános" mércék könnyebben különválaszthatók, ha a kemény mutatók képviselik a szakmai, munkakörhöz kötődő kompetenciaelemeket (tudás, készségek) a puha mutatók pedig az általános, azaz mindenkire érvényes faktorokat (attitűd). Így a nagyvállalatoknál, olyan cégeknél, ahol sok munkakör és munkakörcsoport, divízió és funkció különíthető el, elegendő csupán ez utóbbi, viselkedésben megnyilvánuló elvárásokat szintenként értelmezni, és egy jól leírt "értelmező szótár" segítségével megtanítani a vezetőket arra, hogy saját beosztottaikra hogyan értelmezzék azokat.


A vezetők és a nem vezetők különválasztása



Másik általános gyakorlati megoldás a dilemma feloldására a vezetők és nem vezetők különválasztása. Egyes nagyvállalatoknál, (főként fizikai dolgozók esetében) a nem vezetői szintre egy olyan viselkedési normarendszert dolgoznak ki, amely munkakörtől és szakterülettől függetlenül elvárható és érvényes. Ezeken a szinteken a komplex kompetencia alapú megközelítés bonyolítja mind a testre-szabást, mind az alkalmazást.

Az érthetőség kedvéért engedjék meg, hogy a lehető legszimplább nyelven fogalmazzam meg, hogy a nem vezetői munkakörök többsége esetén mire érdemes figyelni, amikor teljesítményről beszélünk:

- Hogyan viselkedik a dolgozó a munkahelyén?
- Milyen minőségben teljesíti a feladatait?

A kompetenciák elemeit ebben az esetben a fent leírtak alapján mindenképpen különválasztva érdemes vizsgálni: az attitűdhöz tartozó viselkedési elvárásokat egységesen, a munkakörhöz kötődő értékelési szempontokat pedig a feladatok minőségének és mennyiségének mérésére koncentráljuk.


Mi a különbség ehhez képest a vezetők értékelésében?



Vezetőknél mindezek mellett mérik a vállalati vezetői kompetenciákat is, amelyek már valóban komplex módon vizsgálhatók. (Például: döntéshozatal, emberek fejlesztése, prioritások kezelése, stb.) Vezetői kompetenciáknak hívják, de gyakran tágabban értelmezik, azaz minden - nem fizikai dolgozó - embernek, a hierarchia valamennyi szintjén vizsgálhatják e kompetenciákat. A vezetői kompetenciák megnyilvánulási lehetősége, mélysége és mérhetősége a szervezeti hierarchiában nyilvánvalóan különböző. Egy "szótár", vagy "értelmező kézikönyv", a vezetőknek nagy támasz annak megítélésében, hogy az adott szinten értékelendő kolléga milyen minőségben mutatja az ebben a könyvben leírt megnyilvánulásokat. A megnyilvánulás lehet viselkedési forma, vagy adott esetben cselekvés, lényeg, hogy megfigyelhető legyen. Akkor jó a rendszer leírása, ha minél konkrétabb és megfigyelhetőbb az, amit leír.



A speciális funkcióhoz kötődő kompetenciák



Más vállalatoknál egyes kiemelt funkciók esetében (mint például az értékesítés) speciális kompetenciákat is mérnek, amelyek a vállalat sikerességét nagymértékben befolyásolják. Az adott funkcióban található munkaköröknél először meghatározzák, hogy mely munkakör mely értékesítői kompetenciát milyen szinten igényel, és mi számít jónak, kiválónak, vagy elfogadhatatlannak. Szöveges definíciókat adnak a szintekhez, és a definíciókhoz tartozó teljesítmény abba a besorolásba kerül, amelyhez az egyén teljesítménye a legközelebb áll. Az osztályzás lehet szám, betű, szín vagy akár szöveges kategória.

A példában egy négyszintű leírást láthatunk, amely az értékesítő teljesítményének a mérésére szolgálhat.

Példa: Munkakör: értékesítő

Ugyanennél a vállalatnál, ha értékesítési vezetői munkakört vizsgálunk, az itt kiválóként definiált teljesítmény lesz a standard elvárás, és az itt elégséges kategóriába tartozó eredmény már elfogadhatatlannak minősül. Egy funkcióban akár 7-8 fokozat is definiálható.


Összefoglalva: kulcskompetemciák és /vagy munkaköri kompetenciák?



A kompetencia három alapeleméből: tudás, készségek és attitűd, a gyakorlat azt mutatja, hogy nagyvállalati környezetben generalizálni csupán az attitűdöt érdemes, a másik két elem munkakör-, és funkciófüggő.

A munkakörhöz, funkcióhoz kötődő mérőmutatókat a legtöbb nagyvállalatnál a munkaköri leírás, a munkaköri standardok segítségével, illetve az adott munkakörhöz kötődő egyéni célok segítségével határozzák meg, amelyek munkakör-szintű adatokkal való feltöltése már a vonalbeli vezető, és nem a HR feladata. Így a "rendszer" megőrzi rugalmasságát és testreszabhatóságát a vállalat minden szintjére és tevékenységi területére.

Sokszor dilemma, hogy lehetséges-e egységes vállalati kompetenciákkal leírni minden egyes munkakört. Az előzőekben leírtak alapján azt mondhatjuk, hogy kompetenciák alatt a cégek többsége (annak ellenére, hogy a tankönyvek és egyéb HR modellek ettől eltérő definíciót adnak) attitűdöket, vagy vállalati sikerfaktorokat rögzít, ahol differenciálja, és mérhető módon leírja szintenként - és szükség esetén funkciónként is - az elvárt viselkedéseket.

Dobák Orsolya

SZÁMALK Tréning üzletág, SZÁMALK vezető tréner
  • 2024.04.30NewLeadership – Vezetői eszköztár bővítése Önmaguk fejlesztését is fontosnak tartó középvezetőknek, frissen kinevezett döntéshozóknak szóló komplex és intenzív vezetőfejlesztő program sok gyakorlattal. Különlegessége, hogy a résztvevők átgondolhatják és megoszthatják egymással aktuális kihívásaikat és még a kritikus vezetői helyzetek megoldásáról is tanulhatnak egymás jó gyakorlatából is!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.02Munkaviszony létesítése és megszűntetése – Dr. Berke Gyula Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Egy jól működő csapat titka – Vezetői reziliencia fejlesztése A vezetői reziliencia fejlesztése képzésünk arra világít rá, hogyan lehet úgy tekinteni a tényekre, hogy relativizáljuk őket, kezelhető megvilágításba helyezzük a nehézségeket és igyekezzünk megőrizni a racionalitásunkat, hogy ebben a nehéz helyzetben is fejlődni tudjon a csapatunk. Segítve a csapattagoknak abban, hogy a problémalátásukat a megoldás keresés fókusza váltsa fel és megváltozzon az interakcióik minősége.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Munkaidő, pihenőidő – Dr. Takács Gábor Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerniinfo button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Az X generációsok tudják: ha nem tanulsz, véged - avagy miért jó megtartani a középkorú munkavállalót?

Nincsenek könnyű helyzetben manapság az X generációs (jellemzően 1960 és 1979 között született) munkavállalók. Könnyen kerülhetnek... Teljes cikk

Az év eleje a felmondások ideje?

Az év elején történő felmondások aránya bár változó lehet, azonban sok cégnél ebben az időszakban, az év végi bónuszok kifizetését követően... Teljes cikk

Menni vagy maradni? Váltási dilemmák év elején

Hiába gondolkodik a munkavállalók közel fele munkahelyváltáson, Szemán Zoltán karrier-tanácsadó szerint ez inkább a vágyat fejezi ki, nem a... Teljes cikk