4. Miért titeket válasszalak
„Mert jó fejek vagyunk.” „Miért ne?” - záporoztak a viccesebbnél viccesebb, semmitmondó válaszok néhány kiállítótól. Ám ezek a jópofa, hipszter reakciók nemcsak felütések voltak egy indokolás kezdetén, hanem itt sajnos sokaknál meg is állt az érvelés tudománya. Számos munkáltatónál úgy éreztem, hogy nem számítottak ilyen jellegű kérdésre vagy csak félvállról vették a választ.
Mindezt azért is furcsállom, mert az elmúlt 5 évben jelentősen nőtt a munkaerő- és szakemberhiányt jelző cégek aránya és hasonló romlás prognosztizálható az elkövetkező évekre.
Egy potenciális munkavállaló tehát joggal kérdezheti egy állásinterjún, hogy neki miért éri meg az adott munkáltatót választani és miért ne válassza éppenséggel a konkurens vállalat (igencsak hasonló) ajánlatát.
Az egyre növekvő munkaerőhiány miatt nagy luxus, hogy sok vállalat állásbörzén résztvevő képviselőjét ilyen eseményekre nem készítik fel kidolgozott és frappáns érvekkel, helyette inkább "jó fejnek" titulálták magukat, amivel viszont a "cool faktor" alsó határát sem ütik meg.
Tanulság álláskeresőknek
: De jó fejek, megyek máshoz dolgozni! Ne ítélj elsőre! Azért mert a standon téged fogadó HR-es kolléga fáradt, vagy rosszkedvű, egyáltalán nem biztos, hogy a cég maga is ilyen. Adj egy esélyt, s legyél Te "jó fej" és kezdeményező, ez általában be is jön a toborzás során!5. A standon jelenlévő munkavállaló, mint "brand nagykövet"
Gyönyörűen megtervezett stand, munkáltatói érték ígéretek (EVP) kiemelve a stand hátterén, bájos HR-s hölgyek és daliás urak a stand mellett. Minden klappol kívülről, ezért szinte már várom a beszélgetést a toborzókkal. Kérdezgetnek a munkaterveimről, átirányítanak egy, az érdeklődési körömnek megfelelő, hasonló munkakörben dolgozó jövőbeli kollégámhoz. Neki a következő trükkös kérdést teszem fel: mit jelentenek azok az érdekes szavak, amik vállalati értékekként szerepelnek a stand impozáns hátterén vagy a cégbemutató prospektusban?
Erre irányuló kérdésem teljes "kék halált" okozott jövendőbeli kollégám rendszerében. Bár próbált habogni, de egyáltalán nem győzött meg arról, hogy ő tudja, mit is képvisel a cég. Teljesen lehúzta a cégről alkotott pozitív képet a szememben az odaállított munkavállaló hozzáállása, akiről nem tudtam eldönteni, hogy "kötelezően vállalkozott" a feladatra, vagy egyszerűen úgy gondolta, lesz ingyen süti és legalább nem kell bemenni egy napot dolgozni. Látván a kétségbeesését a cég HR-ese próbált segítségére sietni, majd kissé motorikusan előadta a bemagolt corporate szöveget.
Ez sajnos tipikus példája annak, amikor a munkáltatói márkáról, a cég értékeiről fogalma sincs a cég munkavállalójának és/vagy a munkáltatói értékek nem egyeznek a dolgozó munkahelyi elvárásaival.
Tanulság álláskeresőknek
: kérdezni, kérdezni, kérdezni. Ha nem ad a cég magától információt, kérdezzünk bátran!Az interjún lelakott külsővel, slamposan megjelenő és felkészületlen álláskeresőt sem valószínű, hogy visszahívnánk egy második körre. Lássuk be, hogy sajnos hasonló a helyzet a szakadt standos, elavult megjelenésű, felkészületlen és motiválatlan cégekkel is a munkavállaló szemszögéből.
Itt most kifejezetten a bakikra világítottunk rá, de sok igényes kiállítóval is találkoztunk az állásbörzén, akikről példát vehetnek a cikkünkben felsorolt 5 tipikus employer branding hiba bármelyikét elkövető cégek! A kevésbé felkészült vállalatok elrettentő példáiból pedig érdemes tanulni és változtatni rajtuk, hiszen ha ezeket mi észrevettük, akkor bizony egy potenciális munkavállalónak is szemet szúrhattak ezek a problémák.
A cikk eredetileg a Munkáltatói márka blogon jelent meg.
www.hivecreative.hu
Cikkünk több oldalas! Lapozzon!
1. oldal - Top 5 employer branding hiba az állásbörzén
2. oldal - 4. Miért titeket válasszalak