Megjelent: 3 éve

Trendek és tendenciák a vállalati képzések és tréningek területén

Egyre nagyobb hangsúlyt helyeznek a képzések és tréningek előkészítésére, és míg ez a magáncégeknél a piaci verseny által vezérelt, addig a közszférában inkább jogszabályi előírásoktól függ. Ez derül ki a Szent István Egyetem Menedzsment és HR Kutató Központ kutatóinak a FÓKUSZ-2 Gazdaságfejlesztési Központ Kft. támogatásával elkészített felméréséből.

images

images

A kutatásban 277 cég és intézmény vett részt, többségük a szolgáltatások, kisebb részük pedig az ipar területén működik. A vizsgált szervezeteknél több mint 400.000 munkavállaló dolgozik, akik a magyar gazdaságban foglalkoztatottak 9,1 százalékát teszik ki.


A kutatást vezető Dr. Poór József egyetemi tanár elmondta, hogy a válaszadók közel egynegyede a közszférát, kétharmada a magánszektort képviselte, és ezen szervezetek 54%-a a 250 fő alatti létszámmal jellemzett KKV szektorhoz tartozik. Ugyanakkor jelentős arányban - az összes megkérdezett közel egynegyede - vettek részt a felmérésben a legalább 1.000 fő foglalkoztatottal rendelkező nagyvállalatok és intézmények is. A magánszektort képviselő vállalatok közel kétharmada hazai tulajdonú vállalat, a külföldi tulajdonosok legnagyobb részben német cégek voltak.

A kutatást támogató FÓKUSZ-2 Gazdaságfejlesztési Központ Kft. vezetője, Tarjáni István szerint biztató, hogy a képzésekről való döntés a HR és a vezetőség egyik közös feladata. Mint kiemelte, „az oktatók és a trénerek kiválasztásánál a személyes kapcsolat és az árszint mellett, fontos tényező még a nemzetközi minősítés megléte is”.

Suhajda Csilla Judit kutató szerint „a külső szolgáltató igénybevétele akkor merül fel, ha a szükséges speciális tudás vagy kompetencia csak a szervezeten kívülről érhető el. A privát és a közszféra közötti legjelentősebb eltérés az, hogy a közszférában közvetlenül a szolgáltatás nyújtásához kapcsolódóan kevéssé jellemző a külső szolgáltató igénybevétele”.

Mészáros Aranka kutató hangsúlyozta, a „privátszférában a közszféránál jelentős mértékben fontosabbnak értékelik, hogy tájékoztatást kapjanak a megbízó szervezetek a tréningek értékeléséről, az árról, a képzés módszertanáról, valamint a referenciákról”.

Budavári-Takács Ildikó kutató azonban hozzátette, hogy mindezek mellett „a trénerek kiválasztásában még mindig rendkívül meghatározók a korábbi munkakapcsolatok, illetve a személyes kapcsolatok az oktatóval/trénerrel.”
Egyes képzési típusok közül a teljes mintát figyelembe véve, a „munkahelyen munkához kapcsolódó betanítási folyamat áll az első helyen, ezt követi a csapatépítő tréning, majd harmadik helyen a konferencia, szeminárium, előadás áll. A közszférában első helyen a konferencia, szeminárium, előadás típusú képzési formát alkalmazzák, a nyelvi képzések pedig a privátszférában fordulnak elő jelentősen nagyobb gyakorisággal, mint a közszférában” - vélik Tóth Katalin és Szabó Katalin kutatók.

Kollár Péter kutató szerint „a válaszadó szervezetek közel fele értékeli szisztematikus módon a képzési programok hatékonyságát. Az egyes módszereket tekintve megállapítható, hogy leggyakrabban a résztvevők reakcióit és elégedettségét vizsgálva teszik ezt. Gyakran fordul elő a munkavállalóktól, valamint a közvetlen vezetőktől kapott informális visszajelzés is, ugyanakkor az ismeretek elsajátítására, a tudás megszerzésére, a magatartás változására vonatkozó szisztematikus mérést a megkérdezettek kevésbé alkalmazzák”.

Ez a kutatás is rávilágított arra - hangsúlyozza Kovács Ildikó Éva kutató - hogy egy szervezetben a HR részleg léte vagy éppen hiánya jelentős mértékben befolyásolja a munkatársak tudatos fejlesztésévével és képzésével való foglalkozást.

Fotó: Pixabay
  • 2022.02.01Munkaügyi adatvédelem (GDPR HR-eseknek) Blended képzésünk során a tananyag általános elméleti részét, mely tartalmazza az alapfogalmak, jogalapok és törvények összefoglalását először e-learning videó formában sajátíthatja el. A videó megtekintése után egy fél napos konzultáció keretein belül, feldolgozásra kerül a tananyag további része, melyet online vagy tantermi formában hirdetünk meg. Részletek Jegyek
  • 2022.02.04Sikeres évem lesz! Csoportos coaching az eredményes évért 2022 első heteit éljük. Álmodozunk és tervezgetünk; mi mindent akarunk megvalósítani az idén? Aztán elröppennek a hetek és a hónapok, és azt vesszük észre, hogy sehol sem tartunk ezekkel a tervekkel. Ilyekor elgondolkodunk: hogy lesz ebből sikeres év?! Lehet, hogy veled is megtörtént már ez. Ha azt akarod, hogy az idén másképp legyen, érdemes felkészülni rá! Jelentkezz az eseményre, ahol eszközöket és inspirációt kapsz a tudatos évtervezéshez! Találkozunk? Részletek Jegyek
  • 2022.03.07Hetes Agilis Transformáció Leader képzés online, videokonferenciás Hazánkban egyre több és több vállalat lép az agilis átalakulás útjára, így felértékelődik az agilis transzformációt vezető szakemberek jelentősége. Az Agile Transformation Leader egy olyan szervezetfejlesztő szakember, aki felkészíti és végig kíséri az agilis átalakulás útján a vállalatot. Ügyfél-fókuszt, Design Thinking szemléletet hoz be, vezetőket coachol, csapatokat mentorál, miközben pozitív, felhatalmazó légkört teremt a szervezeten belül. A képzés 3 héten keresztül, 2 hétköznap este valósul meg. Igény esetén 3 munkanapra is szervezhető. Részletek Jegyek
  • 2022.04.22BEMUTATKOZIK A teamwork2022 Képzelj el egy olyan kétnapos csapatépítő képzést, amely minden részletében a Te vállalati csapatodról szól. Jelentkezzetek az ország első csapatépítő eseményére, amelyre háromfős vállalati csapatokat várunk! Részletek Jegyek
Follow hrportal_hu on Twitter
További cikkek
Képzéssel indul a beillesztés: onboarding az OTP Contact Centerben

Amikor az interjúk után valaki bekerül az OTP Contact Centerébe, vagyis telefonos ügyfélszolgálati központjába, még nem tudja, hogy mi lesz pontosan... Teljes cikk

Úgy éreztem, tényleg vártak - Betanulási terv, mentor program és bizalommal teli légkör

Ez fogadta Hartdégen Klaudiát a dm központjában, az első napján. Klaudia nem egészen egy éve kezdett a drogérialáncnál a HR csapatban dolgozni.... Teljes cikk

A munkahelyi közösség szerepe felértékelődött - Tréning Kerekasztal

A pandémia következményeként megjelentek speciális céges tréning igények, ám a munkatársak motivációjának és elkötelezettségének... Teljes cikk