kapubanner for mobile
Szerző: Filius Ágnes
Megjelent: 8 éve

Tud olyat, amit más nem? Indíthat róla online kurzust

Az oktatási piac egyik legdinamikusabb, és egyben legszabadabb jelensége az autodidakta, online tudásátadás. Bárki beszállhat, kevés pénzügyi befektetéssel létre lehet hozni sokakat érdeklő tartalmakat, és jelentős passzív jövedelmet is szerezhetünk ezáltal. Azonban ennek a futurisztikus „műfajnak” is vannak szabályai, amelyeket kell, vagy legalábbis érdemes betartani. A saját, az online oktatási térben szerezett tapasztalatait osztotta meg Szép István, aki grafikusként, és tanárként készít nagyon sikeres tananyagokat.

Ha ma valaki tanulni akar valamit, akkor egyre kevésbé választja azt az utat, amit a kiépült oktatási intézményrendszer kijelöl. Mire a képzési jegyzékbe bekerül egy szakma, addigra szinte minden tudás elavul. Akik tanítják, azok többnyire már nem gyakorló szakemberek, és az sem biztos, hogy minden, a tematikában bent lévő kompetenciát fejleszteni szeretnénk. Lehet, hogy nekünk csak egy szakmai fogásra van szükségünk, és az is lehet, hogy éppen ezt az egyet nem fogjuk a többszázezres tanfolyamon megszerezni.
Szép IstvánSzép István grafikusként vágott bele az online tanításba

Éppen ezért robbant nagyot az Egyesült Államokban az online oktatási piac, és várhatóan a hazai trend is követni fogja ezt a mozgást. Bárki készíthet bármely témáról tananyagot, amelyet az érdeklődők letöltenek, saját ritmusukban megtanulják, és rögtön használható tudást kapnak párezer forintért.

Az online oktató platformok a legcélszerűbbek a tudásmegosztásra

„Az online oktatás maga a négy éve tartó jövő” – kezdte az inspiratív, tudásmegosztó előadását Szép István online oktató, grafikus. A ROOMS által szervezett workshopon arról beszélt, hogy ez az az oktatási forma, amelyet bárki, bárhol, bármilyen tartalomban folytathat. Nincsenek mesterséges belépési kompetenciák, nem kell vizsgaközpontok által előírt elvárásoknak megfelelni, és az oktatást végzőknek sem kell mesterséges küszöbökön átugrálni ahhoz, hogy érdekes, és a szó valódi értelmében „tanulságos” tananyagokat állíthassanak össze. Tisztán a piac szelektál.

Az online oktatási forma- a nyolcéves offline, tantermi tanítás után- éppen azért vonzotta a grafikust, mert több emberrel osztható meg a tudás ezen a módon. Ezen kívül nagyon jó passzív jövedelemre is szert lehet tenni az online oktatással. Hiszen egy-egy tananyagot elég egyszer összeállítani, és feltölteni a netre. Utána – ha elég jó a minősége – dolgozik „magától” is. Természetesen, ha menedzselik, akkor még sikeresebb.

Már van magyar gyűjtőoldal is

Ma már teljesen természetes, hogyha nem tudunk valamit, rögtön a neten keressük. A legnagyobb videómegosztón böngészünk, ha nem tudjuk feltenni a hóláncot, vagy ha a nem megy a bejgli feltekerése. De azért vannak korlátok. Szép István a szerteágazó tartalomszóródást, és a hang-, illetve képi minőségét hozta fel példának.

Jelenleg három üzleti modellben működik az online oktatás. Vagy saját weboldalt indít az oktató, amit nagyon tudatos és szerteágazó marketingeszközzel fel kell építeni – ráadásul a technikai hátteret is nekünk kell biztosítani, programozót, szervert stb. keresni. Felhasználhatunk e-learning keretrendszereket, ami ugyanilyen kihívás elé állítja az egyént, hiszen „hiába van a holdon limonádés standunk, ha nem látja senki”- állapítja meg az oktató.

A jelenlegi, leghatékonyabb modell az online oktatási platformok igénybevétele. Hiszen egy-egy kurzusra akár több száz diák is jelentkezhet ezeken a gyűjtőoldalakon. A bevétel egy része organikus, mert nem az egyén generálja, hanem a platform. Jó példát említett Szép István erre a helyzetre. Mikor több hétig tartó betegsége volt, akkor is keresett több száz dollárt, mivel a kurzusait töltögették a felhasználók addig is, míg ő munkaképtelen volt.

Már a hazai piacon is van havi többmillió forintot „behúzó” online oktató
A szakember említett három oldalt, amelyek jelenleg a legelterjedtebbek a világon. A „Skillshare” perc alapú díjazású, a tanulók számára havidíjas konstrukció. A „Udemy” a legnagyobb, 12 millió tanulója, és 13 ezer oktatója van. István mindkét oldalon oktat, és mivel réteg-kurzusokat állít össze, top-oktatónak számít. A Udemy-n kurzus-alapú díjakat kapnak a tananyagok összeállítói.

A harmadik és számunkra legérdekesebb, a „Webuni” nevű hazai oktatási portál. Számokban még nem mérhető az amerikai óriásokhoz, de dinamikusan fejlődik és egyre több oktató látja meg a benne rejlő lehetőséget. „Sok embernek akad gondja az angollal, illetve egy csomó szakember kifejezetten a magyar piacra szeretne specifikus tartalmakat fejleszteni. Ezért jött létre másfél éve ez a magyar platform”- említi az oktató.

Aki ezelőtt nem gondolkodott online oktatásban, annak is nagyon hasznos ez a megjelenés, mert egyfajta belépő termékként is értelmezhető ez a tevékenység. „Megnő a saját honlap látogatottsága, keresni kezdik a személyes szolgáltatásokat, megvesznek könyveket az online kurzusok tanulói.

A hasznos tudás ma már idehaza is- az online térben mindenképp érték. Jó példa erre két olyan, magyar oktató, akik számviteli témában fejlesztettek több sikeres tananyagot, és ma már havonta milliós bevételt generálnak.

Van olyan tudása, melyre más is kíváncsi?

„Bármiről lehet online kurzus tananyagát fejleszteni, ami reálisan ilyen rövid idő alatt megtanítható”. Ehhez nyilván nem kismértékű felelősségre is szükség van, hiszen – példaként – a teljes önvédelmet nem lehet pár leckében megtanítani. De megfelelő fizikumú embereknek pár fortélyt át lehet adni, amivel akár meg is védhetik magukat, ha bajba kerülnek.

„Azt kell végiggondolnia annak, aki tanítani szeretne, hogy mi az a tapasztalati tudás, amivel ő rendelkezik. Mi az, amelyet mindig, mindenki tőle szeretne megtudni”- sorolta az oktatás alapját adó témaválasztáshoz nélkülözhetetlen jellemzőket a szakember. A nekünk megszokott észrevételek, tevékenységek mások számára mindig újak.

A főzés, a kertészkedés, a logikus rendszereink, a párkapcsolatunk menedzselése nekünk nem jelent újat, de más lehet, hogy ezért csodál minket. „Sokan mondják, hogy ők csak a horgászatban jók, mert mindenkinek a horgát ők kötözgetik. És félnek, hogy ez a tudás mást nem érint meg. De elég csak a sok, tematikus újságra, a tévéadókra a sportboltokban a hatalmas horgász-részlegekre gondolni, hogy rögtön lássuk az üzleti lehetőséget ebben is”- mutatott rá erre a szemléletmódra a szakember.

Ha megvan a témánk, akkor netes körökben érdemes kutatást végezni arról, hogy jelenleg milyen kurzusok végezhetők el ebben az adott témakörben. Vigyázzunk arra, hogy téveszméink ne gátoljanak minket. Amire sokan keresnek, az népszerű téma, ne ugorjuk mi se át!

István szerint most két „sztártéma” megy nagyon ebben a körben. Az egyik minden, ami az IT-vel kapcsolatos, a másik az életvitel-téma. A sport, a fitnesz, a táplálkozás nagyon népszerű. Szintén sokan nyitottak mindenre, ami zöld, illetve ami a szabadidő-eltöltéssel kapcsolatos.

Biztos siker?

Ahhoz, hogy egy kétórás anyagot valaki felvegyen, hosszú órákat, napokat kell a felvételen dolgozni. Az anyag összeállítása pedig még több munkaóra. Ezt az időt, és energiát bele kell fektetni a tevékenységbe, de a siker így sem garantált. Szép Istvánnak „bejött” a dolog. Ma már a fizetnivalóit ebből a jövedelemből fedezi, és marad ideje mellette sok más munkára is.

Bárki számára sikeres lehet ez az út, de a tényleges beválás csak a gyakorlatban derül ki. Mindenesetre, jelentős pénzügyi befektetést akkor sem jelent ez a munka, és ha nem is lesznek kíváncsiak sokan az adott online térben a tudásunkra, mégis egy lépéssel tudatosabban fogunk dolgozni. Arról nem is beszélve, hogy részesei lettünk egy nagyszerű kezdeményezésnek.

Hitelesség, mindenekfelett

A kurzusunkat meg kell különböztetnünk már a címadásában is a többitől. Például, azzal jól fel lehet hívni magunkra a figyelmet, ha olyat kínálunk, amire nagy igény van. Ilyenek például a gyors, hatékony megoldások. De ez nem csupán marketing eszköz, hanem valóban annak kell lennie. Az online térben hamar kiderül a hazugság, és akkor megbukik a téma, a tananyag, és az oktató is.

Bár idehaza nagyon sokan kezdik ingyenes modulok készítésével az online oktatói karrierjüket, Szép Istvánnak nincsenek jó tapasztalatai ezzel kapcsolatban. „Általában az ingyenes anyagokra nincs visszajelzés, amiből építkezhetnénk, az emberek sokszor nem értékelik, amit ingyen kapnak. Regisztrálnak a kurzusra és legtöbbször soha nem nézik meg azt.”

A másik fontos tényezője a sikernek az oktató személye, hiszen az ő hitelességén múlik minden. „Ki kell szélesíteni a jelenlétet, tegyük le az online lábnyomot, ami mutatja, hogy érdemes a tőlem való tanulás”- sorolja a szakember a feltételeket. Ehhez jó a saját weboldal, a social media jelenlét, a legnagyobb nemzetközi online könyv-piactéren a megjelenés, a publikációk, interjúk, blogok sora. Majd, amikor beindul már a kurzusok értékesítése, akkor a hallgatói értékelések is eladják a terméket.

A hitelesség kialakításához még egy dologra szükség van. Meg kell mutatni az arcunkat a nyilvánosságnak. Sokakat ez feszélyez, de az elején mindenképpen érdemes. Már csak azért is, mert az a tény, hogy odaállunk az elé, amit alkottunk, emeli az elfogadottságot.

Az online oktatás tehát egy remek lehetőség. Tudásunk és időnk befektetésével, nagyobb anyagi ráfordítás nélkül hozhatunk létre online kurzusokat. Tananyagainkat pedig eljuttathatjuk a megfelelő diákokhoz a külföldi és a magyar platform segítségével. A világban már zajló online oktatói forradalom nálunk is bontogatja szárnyait, és ahogy István mondta: „minden adott ahhoz, hogy az elsők között lépjünk a magyar piacra!"
  • 2024.04.30NewLeadership – Vezetői eszköztár bővítése Önmaguk fejlesztését is fontosnak tartó középvezetőknek, frissen kinevezett döntéshozóknak szóló komplex és intenzív vezetőfejlesztő program sok gyakorlattal. Különlegessége, hogy a résztvevők átgondolhatják és megoszthatják egymással aktuális kihívásaikat és még a kritikus vezetői helyzetek megoldásáról is tanulhatnak egymás jó gyakorlatából is!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.02Munkaviszony létesítése és megszűntetése – Dr. Berke Gyula Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Egy jól működő csapat titka – Vezetői reziliencia fejlesztése A vezetői reziliencia fejlesztése képzésünk arra világít rá, hogyan lehet úgy tekinteni a tényekre, hogy relativizáljuk őket, kezelhető megvilágításba helyezzük a nehézségeket és igyekezzünk megőrizni a racionalitásunkat, hogy ebben a nehéz helyzetben is fejlődni tudjon a csapatunk. Segítve a csapattagoknak abban, hogy a problémalátásukat a megoldás keresés fókusza váltsa fel és megváltozzon az interakcióik minősége.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Munkaidő, pihenőidő – Dr. Takács Gábor Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerniinfo button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
A tanár is munkavállaló!?

Employer branding, toborzás, munkáltatói márka, karrierút, megtartás, juttatások, bérbenchmark stb. Szinte már elcsépelt szavak, unalomig... Teljes cikk

Megállítható-e a képzett munkaerő külföldre áramlása?

A brain drain, azaz „agyelszívás” a magasan képzett munkavállalók elvándorlását jelenti egy fejlettebb, magasabb életszínvonalat biztosító... Teljes cikk

Hányan vannak azok, akik munka nélkül egyáltalán nem engedhetnék meg maguknak a tanulást?

Az Eurostudent legfrissebb felmérése szerint hazánkban a felsőoktatásban tanuló hallgatók egynegyede (25%) közepes anyagi nehézségekkel küzd, míg a... Teljes cikk