Turbulens környezet. Adaptív válságkezelés szükségessége. Hogyan készüljön fel minderre a HR?
Turbulens világ alakult ki körülöttünk. Milyen megoldásokkal tudja a HR segíteni az üzletet és a munkavállalókat, hogy helyt tudjon állni a szervezet a napi szintű változásokban? Milyen digitális megoldások támogathatják a HR-t, a vezetőket és a dolgozókat? Hol tud a HR automatizálni? És végül, mi segítheti a vezetőket a dolgozói motiváció magas szinten tartásában, így a megtartásban?
Március 24-25-én került sor a recruiTECH konferenciára, melynek a NEXON is szponzora volt. 25-én az online napon Miterliné Kovács Edit digitális HR Business Partner konzulensünk tartott gondolatébresztő előadást.
Bevezetőjében felhívta a figyelmet arra, hogy hiába fordít egy vállalat óriási energiákat a toborzásra, ha nem tudja megtartani munkavállalóit, az komoly tudásveszteséget, egyenlőtlen munkaterhelést, kiégést és nem utolsó sorban költségnövekedést okoz.
Mely tényezők lehetnek a megtartás alappillérei?
Edit előadását a Vanson Bourne és a VMware 2021-es kutatására alapozta, amelynek során 6400 munkavállalót kérdeztek meg a munkahelyükkel kapcsolatos tapasztalataikról.
Edit számottevő hazai és nemzetközi agilis transzformációvezető tapasztalatai, továbbá az említett kutatás eredményei alapján az alábbi 3 fő alappillért fogalmazta meg a munkaerő megtartás kritériumaiként:
- DEX: Digital Employee Experience – a munkavállalók sokkal inkább ajánlják másoknak munkahelyüket (nagyobb net promoter score), ha magas szintű, digitális munkavállalói élményt nyújtó környezetben dolgoznak.
A megkérdezettek 81%-a ajánlaná munkahelyét, ha a feladatukhoz szükséges alkalmazások könnyen elérhetőek és letölthetőek lennének mind desktop, mind mobil eszközökre és 74%-nak fontos szempont, hogy az irodán kívül bárhonnan tudjon dolgozni.
A válaszadók 73% (és ebbe a számba a HR-esek is beletartoznak) kiemelte, hogy a munkavégzéshez szükséges eszközök rugalmas használata (pl. technológia, applikáció) befolyásolná döntését, hogy megpályázik-e, illetve elfogad-e egy állásajánlatot.
Talán nem is érdemes megemlítenünk, hogy a munkaerő-bevonzás kritiriumaként a digitális munkavégzés lehetősége elsősorban az Y és a Z-generáció szemében értékel fel egy munkáltatót. - AWC: Agile Work Culture – agilis cégkultúra építése. Odafigyelés a munkavállalóra, adatvezérelt HR-döntések, interaktív teljesítményértékelés és munkavállalói fejlesztés
Edit előadásában a munkavállalókkal kapcsolatos adatok mérésére, a megfelelő mérőszámok folyamatos elemzésére hívta fel a figyelmet. Melyek lehetnek a legfontosabb mutatók:
- Fluktuáció
A belépők és kilépők száma és aránya, a szervezetnél eltöltött idő hossza megmutatja a munkaerő-megtartás sikerét vagy kudarcát. A miértekre pedig az exit-interjúk válaszaiból lehet következtetni - Munkaidő avagy a work/life balance
A bérezés mellett a legfontosabb munkavállalói szempont. Vizsgálni érdemes a túlórák számát és arányát, a ki nem vett, vagy meghiúsult szabadságnapok számát, a hiányzások számát. - Létszám
A betöltetlen pozíciók száma mellett fontos a dolgozói korfa felállítása is, hiszen más motiválja az X és más a Z generációt, illetve a korfa a legjobb mutató az utánpótlás tervezéshez is. - Bérezés (természetesen :))
Valószínűleg ez az a mutató, amit minden HR-es figyel, ezért csak felsorolásként néhány elem: besorolási átlagbér, munkaköri szintek bérsávjai, bérek eloszlása, teljes kompenzációs csomag…
A meglévő adatok elemzését lehet segíteni digitális applikációkkal, mint például happiness index felméréssel, ami megmutatja, hogyan érzik magukat a dolgozók vagy egy net promoter score felméréssel, vagyis mennyire ajánlanák ismerősüknek a vállalatot.
- EM: Employee Motivation – a munkavállalói belső motiváció felkeltése
A COVID bebizonyította a hibrid és remote munkavégzés előnyeit, adjunk rá lehetőséget, támogassuk.
A külső ösztönzők (bér, bónusz, cafetria) mellett keltsük fel a munkavállalók belső motivációját is. Például mikro menedzsment helyett adjunk bizalmat, önálló munkavégzés lehetőségét. Világos célokat határozzunk meg, de adjunk autonómiát a célok eléréséhez.
Ismerjük meg a munkavállalókat! Kérdezzük meg, milyen karriercéljuk van és biztosítsuk ennek eléréséhez a szakmai fejlődés lehetőségét. Építsünk fel egy vállalati kompetenciarendszert, egy belső talent marketplace-t a munkavállalók egyéni karriercéljainak figyelembevételével.
A NEXON megoldásai támogatják a munkavállalói megtatás alappilléreit
1. NEXON_PORT dolgozói és vezetői önkiszolgáló rendszer a digitális munkavállalói élmény szolgálatában (DEX)
Az alkalmazással minden HR-adminisztrációval kapcsolatos feladatot mobil és desktop eszközön is bárhol és bármikor el tudnak végezni, legyen szó akár beosztás-, otthoni munkavégzés vagy távollét-tervezéséről, annak vezetői elfogadásáról, kihirdetéséről, vagy a személyes adatok megtekintéséről, módosításáról, HR-nyomtatványok, igazolások digitális aláírásáról, eléréséről.
Az alkalmazás használata egyszerű, szerethető, papírmentes élményt nyújt a munkavállalóknak és a vezetőknek.
2. NEXONanalitics az agilis cégkultúra építéséhez, az adatvezérelt HR-működéshez (AWC)
Az adatokra épülő, megalapozott döntések meghozatalához minden szükséges alap rendelkezésre áll a HR-szoftverekben. A HR azonban már rég nem az adatok nyilvántartásáról szól, hanem meghatározza a vállalat stratégiáját és jövőképét. A NEXON analitikai megoldása a rendszerekben tárolt adatokból a legjobb gyakorlatokon alapuló HR-mutatószámokat tárja a döntéshozók elé.
A mutatószámok felölelik a munkaerő-gazdálkodás legfontosabb stratégiai kérdéseit:
létszám-gazdálkodás, fluktuáció, bérgazdálkodás és munkaidő-gazdálkodás. Ezen felül megoldásunk
lehetőséget ad a szervezetre szabható, egyéni mutatók kialakítására is.
3. NEXONworkflow a folyamatszemléletű HR-működés kialakításához (AWC)
Az alkalmazás hatékony és könnyen használható keretrendszert ad, amely lehetővé teszi a NEXON
termékcsaládon belüli HR-folyamatok kialakítását. A létrehozott HR-folyamatok végigvezetik az
érintett felhasználókat a szükséges lépéseken és képernyőkön. Ezáltal ellenőrizhetővé és nyomon
követhetővé válnak a folyamatok, lerövidül a feladatok átfutási ideje és a hibázási lehetőség is csökken.
4. Béremelés-tervezés hatékony eszköz a béremelés operatív megvalósításához (EM)
Ez az eszköz lehetőséget ad arra, hogy agilis szemlélettel, rendszeres visszajelzést és megerősítést adjon a vezető a kollégáknak a teljesítményük kapcsán, hiszen féléves béremelések, negyedéves bónuszok meghatározásához kiváló munkavállalói motivációs eszköz, mely megkönnyíti a vezető számára az operatív béremelés végrehajtást. Nincs több Excel táblában történő számolgatás és tévedés lehetősége, hiszen a program figyeli a terv-tény eltéréseket és figyelmeztet, ha jelentősen eltértünk a tervezett bértömegtől.
5. Dinamikus kompetenciamenedzsment (EM)
Lehetővé teszi a kompetenciaszótár, kompetencia definíciók nyilvántartását, munkaköri és munkavállalói kompetenciaprofilok alakíthatók ki. A munkavállalói kompetenciák megjeleníthetők a NEXON_PORT önkiszolgáló felületen.
6. NEXONtime több mint munkaidő-nyilvántartás: rugalmas beosztás- és távoli munkavégzés kezelése (EM)
A NEXONtime munkaerő-menedzsment alkalmazás integrált megoldást nyújt, amely az időadat-rögzítéstől a bérfizetésig viszi végig a folyamatot. Akár automatikus beosztástervezést is lehetővé tesz, melynek során figyelembe veszi a jogszabályokat, a munkaidőkeretet, munkarendeket és műszakokat, a távoli vagy otthoni munkavégzés igényeket és szabályokat. A beosztások kihirdetése az önkiszolgáló felületen történik, a jelenléti íveket is ugyanitt kezelhetik a munkavállalók, illetve hagyhatják jóvá a vezetők. A jóváhagyott munkaidő-adatok automatikus feladásra kerülnek a bérszámfejtő rendszer felé.
Felkeltettük érdeklődését? Beszélgessünk! HR-tanácsadó munkatársaink rendelkezésre állnak, hogy áttekintsék Önnel, milyen eszközökkel tudná segíteni munkavállalói megtartását. Vegye fel velünk a kapcsolatot!
- 2024.04.30NewLeadership – Vezetői eszköztár bővítése Önmaguk fejlesztését is fontosnak tartó középvezetőknek, frissen kinevezett döntéshozóknak szóló komplex és intenzív vezetőfejlesztő program sok gyakorlattal. Különlegessége, hogy a résztvevők átgondolhatják és megoszthatják egymással aktuális kihívásaikat és még a kritikus vezetői helyzetek megoldásáról is tanulhatnak egymás jó gyakorlatából is! Részletek Jegyek
- 2024.05.02Munkaviszony létesítése és megszűntetése – Dr. Berke Gyula Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni. Részletek Jegyek
- 2024.05.09Egy jól működő csapat titka – Vezetői reziliencia fejlesztése A vezetői reziliencia fejlesztése képzésünk arra világít rá, hogyan lehet úgy tekinteni a tényekre, hogy relativizáljuk őket, kezelhető megvilágításba helyezzük a nehézségeket és igyekezzünk megőrizni a racionalitásunkat, hogy ebben a nehéz helyzetben is fejlődni tudjon a csapatunk. Segítve a csapattagoknak abban, hogy a problémalátásukat a megoldás keresés fókusza váltsa fel és megváltozzon az interakcióik minősége. Részletek Jegyek
- 2024.05.09Munkaidő, pihenőidő – Dr. Takács Gábor Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni Részletek Jegyek
Bartha Edit és Verebélyi Péter évekig kollégák voltak egy multinacionális vállalatnál. Edit Péter tanácsára jelentkezett a Corvinus Executive... Teljes cikk
A munkaerőpiac „köztes” szereplői, azaz a munkaerő szolgáltatók – tehát a Pannon-Work cégcsoport is – a munkáltatói márka tekintetében is... Teljes cikk
Amikor rendezvényünk számára helyszínt keresünk, akkor általában több hasonló ajánlat között kell kiválasztanunk a legjobbat és a... Teljes cikk
- Fákat ültetett a Nexon a Szentendrei Skanzenben 1 hónapja
- Hogyan vehetem ki az apasági szabadságot, ha csak 10 napot dolgozom egy hónapban? 1 hónapja
- Új trend: bérszámfejtés mellett a HR-folyamatok kiszervezése 1 hónapja
- Egy lassú előre, két gyors hátra: foglalkoztatási pávatánc 1 hónapja
- Új trend terjed a munkaidő-beosztásban: dolgozz akkor, amikor a teljesítőképességed csúcsán vagy 2 hónapja
- Hatályos a kollektív szerződésünk? - Egy probléma, amire kevés figyelem vetül 2 hónapja
- Jön a 4 napos nyári munkahét a PwC-nél, de később le kell dolgozni 2 hónapja
- Megérkeztek az eredmények - Így vizsgázott a négynapos munkahét az Egyesült Királyságban 2 hónapja
- Felnőttképzés: informatikai, szakmai és nyelvtudás terén fejlődnének a legtöbben - friss kutatási eredmények 2 hónapja
- 30 év alatti anyák adókedvezményének érvényesítése 3 hónapja
- 25 év alatti fiatalok adókedvezménye nyilatkozat 3 hónapja