kapubanner for mobile
Megjelent: 1 éve

Új szabályokat kell megtanulnunk, hogy ne legyünk udvariatlanok a digitális térben

Megszoktuk, hogy személyesen - az irodában vagy a gyárban - olvasunk kollégáink testbeszédéből és más néma jelekből is. A távmunkával azonban a kommunikáció finom módjai is megváltoznak - és a munkavállalóknak meg kell tanulniuk, hogyan alkalmazkodjanak ehhez az új helyzethez.

bbc digitális etikett -

A főnök bólintása vagy grimasza, egy kolléga feszengő mozdulatai - amikor személyesen jelen vagyunk a munkahelyükön, a legtöbben természetes módon vesszük és dekódoljuk ezeket a nem verbális jeleket.

Tanult szociális készségeinknek köszönhetően képesek vagyunk többé-kevésbé folyékonyan értelmezi mások non-verbális kommunikációját; és ez azt is jelenti, hogy tudjuk, hogyan kommunikáljunk ezen a nyelven mi magunk is. Gondoljunk csak arra a velünk született tudásra, hogy mosolyogunk, amikor egy ügyfelet üdvözlünk, hogy beszélgetés közben törekszünk a szemkontaktusra, vagy hogy egy interjú során igyekszünk magabiztosságot sugározni testtartásunkkal is.

Annemieke Meurs-Karels, egy Hollandiában élő nonverbális kommunikációs szakértő szerint az emberek gyakran jobban reagálnak arra, amit teszel, mint arra, amit mondasz, "mert ez közvetíti a mögöttes üzenetet - hogy mit gondolsz és érzel valójában, és mik a szándékaid".

Miközben mostanáig a nonverbális jelzések fontosságára tanítottak bennünket, a digitális munkaterületen ez a fajta kommunikáció kevésbé tűnik fontosnak. Sok munkahelyi beszélgetés ma már online csevegéseken keresztül zajlik, videóbeszélgetések zajlanak kikapcsolt kamerákkal. Még ha a távmunka során látszólag nem is érkeznek jelzéseket, a nonverbális kommunikáció akkor is megtörténik. Vegyünk például a kikapcsolt kamerát: egy 2022-es, 200 vezető megkérdezésével készült felmérésben a válaszadók 92%-a úgy vélte, hogy azok az alkalmazottak, akik kikapcsolják a kamerát a megbeszélések alatt, hosszú távon valószínűleg nem maradnak a vállalatnál.

A nem verbális kommunikációs rendszer változása egy újabb kihívás, amellyel lépést kell tartani. Azok a munkavállalók, akik hamarabb rájönnek, hogyan és merrefelé fejlődnek ezek a finom jelzések, előrébb juthatnak - írja a BBC.

A nonverbális kommunikáció kettős: az egyenlet egyik része az, hogy mások hogyan érzékelnek bennünket, a másik összetevő pedig az, hogy mi hogyan értünk meg másokat a saját nem verbális üzeneteiken keresztül. Ez nem egzakt tudomány - mondja Meurs-Karels. Hiszen a jelek értelme gyakran saját tapasztalatainktól és a kommunikátorhoz fűződő viszonyunktól is függ. 

A szakértők szerint azonban e szubjektív eltérések ellenére a nem verbális jelzések mindkét fél számára nagy jelentőséggel bírnak - és fontos, hogy minden munkakörnyezetben figyeljünk rájuk, akár személyes, akár távkapcsolatról van szó.

A nem verbális kommunikáció egy része természetesen mindig is létezett a személyes interakción kívül is. Ezek a finom jelzések a digitális térben kezdődhetnek például egy önéletrajz vagy álláskereső oldal profilképével, de még annak eldöntése is megváltoztathatja egy interakció hangulatát, hogy egy csoportos csevegésben hozzáadunk-e mondandónkhoz egy emojit vagy sem.

A munkavégzés helyét és módját érintő változások soha nem látott módon kiterjesztik a nonverbális kommunikáció világát.

A videohívások során például a háttér mindenféle nem verbális információt elárulhat a kollégák életmódjáról, érdeklődési köréről, sőt, még a professzionalizmus szintjéről is. A szöveges kommunikációra, például az üzenetküldő programokra való fokozott támaszkodás szintén megváltoztatta, hogy hol működnek a nem verbális jelzések, és mekkora hangsúlyt fektetünk rájuk. A személyes kommunikáció számos összetevője került át a digitális térbe: a testbeszéd - például a szemkontaktus, a testtartás, a gesztusok és az arckifejezések -, valamint a személyes ápoltságra utaló tényezők, például a frizura vagy a munkában viselt ruházat.

Még ha a digitális térben újrakalibráljuk és fejlesztjük is a mások nem verbális jelzéseiből való olvasás képességét, saját online kommunikációnk fejlesztése terén is van teendőnk.

Miért fontos ez?

Míg a hagyományos nonverbális jelzések értelmezésére nagyrészt szocializálódtunk, a digitális világ sokak számára teljesen új dimenzió, új szabályokkal, lehetőségekkel és veszélyekkel.

Ha például egy kolléga az álla alá pozícionálja a kamerát egy videohívás során, ezzel arra kényszeríti a többieket, hogy felnézzenek rá, ami kevésbé teszi szimpatikussá. 

A szemkontaktus, amelynek megléte a személyes jelenlét során különösen fontos ahhoz, hogy valakit szimpatikusnak és vonzónak gondoljunk, egy videohívás során teljesen más dimenzióba kerül. Egy online hívás során ugyanis a szemkontaktus felvétele természetes ösztöneinkkel ellentétes viselkedést követel meg tőlünk.

Agyunk a többiek arcát akarja nézni a képernyőn, nekünk viszont meg kell tanulnunk a kamerába nézni, amikor arra kerül a sor, hogy beszéljünk.

Új szabályokat kell megtanulnunk, hogy ne legyünk udvariatlanok. Az olyan gesztusok, mint például a kamera bekapcsolása szintén udvariassági kérdés lett. "Egy testületi ülésen sem ülünk zsákkal a fejünkön" - mondja Mi Ridell, a svédországi Stockholmban élő testbeszéd-szakértő. 

Apró, ám fontos gesztusnak tűnhet az is, ha egy chat-csatornán üres avatárkép helyett tiszta, nyílt arckifejezésű fényképet használunk. Seígthet a kölcsönös szimpátia kialakításában még azokkal a kollégákkal is, akikkel soha nem találkoztunk személyesen. Egy jól időzített emoji vagy gif egy csoportos csevegésben szintén nagy hatással lehet másokra, és segíthet a barátságos, befogadó légkör kialakításában.

"Az alkalmazottakkal, kollégákkal és ügyfelekkel való kapcsolatfelvétel nagy része a nonverbális kommunikáción keresztül történik, mert így olvashatunk egymás érzelmeiben" - mondja Meurs-Karels. "A digitális világban ezért, ahol az emberek egész nap magukban ülnek, még fontosabb, hogy lássuk, mi történik a másikkal."

A nonverbális kommunikáció a digitális világban nagyobb erőfeszítésnek tűnhet, de kifizetődő lehet a mások által való megítélés szempontjából, és elősegítheti a valódi kapcsolatok kialakulását.

A tudatos erőfeszítés azt jelenti, hogy néhány percet szánunk egy professzionálisnak tűnő profilkép elkészítésére, vagy megbizonyosodunk arról, hogy a kamera a megfelelő magasságban van-e, mielőtt egy megbeszélés elkezdődik, esetleg megszórjuk néhány pozitív emojival a csoportos csevegést. A látszólag apró gesztusoknak nagy szerepe van abban, hogy a munkavállalók a digitális térben is szenvedélyt és együttérzést mutassanak munkájuk során.

Egy olyan új világban, ahol az emberek immár nehezen tudják egymás viselkedését, érzéseit dekódolni, és ahol ezért könnyű elszigetelődni, a nem verbális kommunikációra való hajlandóság segíti megértést és megértetést.

A jó nonverbális kommunikáció azt jelenti, hogy hajlandóak vagyunk megosztani valamit magunkból, és odafigyelni másokra - akárcsak a való életben. E készségek fejlesztése  hosszú távon kifizetődő lehet a csapatok és az egyének számára. "A társadalom egyre inkább az online kommunikáció felé mozdul el, és távolodik a személyes kapcsolatápolástól" - mondja Meurs-Karels. "De egymás az megértésére való igény soha nem fog megszűnni."

Fordította: Willin-Tóth Kornélia

Fotó: unsplash.com

  • 2024.04.30NewLeadership – Vezetői eszköztár bővítése Önmaguk fejlesztését is fontosnak tartó középvezetőknek, frissen kinevezett döntéshozóknak szóló komplex és intenzív vezetőfejlesztő program sok gyakorlattal. Különlegessége, hogy a résztvevők átgondolhatják és megoszthatják egymással aktuális kihívásaikat és még a kritikus vezetői helyzetek megoldásáról is tanulhatnak egymás jó gyakorlatából is!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.02Munkaviszony létesítése és megszűntetése – Dr. Berke Gyula Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Egy jól működő csapat titka – Vezetői reziliencia fejlesztése A vezetői reziliencia fejlesztése képzésünk arra világít rá, hogyan lehet úgy tekinteni a tényekre, hogy relativizáljuk őket, kezelhető megvilágításba helyezzük a nehézségeket és igyekezzünk megőrizni a racionalitásunkat, hogy ebben a nehéz helyzetben is fejlődni tudjon a csapatunk. Segítve a csapattagoknak abban, hogy a problémalátásukat a megoldás keresés fókusza váltsa fel és megváltozzon az interakcióik minősége.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Munkaidő, pihenőidő – Dr. Takács Gábor Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerniinfo button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Az empatikus munkahelyi vezetés sokkal hasznosabb, mint egy szál nőnapi virág!

Március 8-án ünnepeljük a nemzetközi nőnapot. Azonban az egynapos ünneplésnél sokkal fontosabb, hogy a nők minden nap komfortosan és biztonságosan... Teljes cikk

Nincs több email áradat szabadság után - így segít az AI felvenni újra a fonalat

Egy mesterséges intelligencia (AI) alapú alkalmazásnak köszönhetően többé nem kell órákat töltenie a munkavállalónak a hosszabb szabadság alatt... Teljes cikk

Álláskeresés és szórakozás egy csomagban: az idei első nagy állásbörzén jártunk

Helyben akarnak interjúzni vagy legalább a szakmai vezetővel beszélni, élményt szeretnének gyűjteni munkakörökről, inspirációt meríteni a... Teljes cikk