Megjelent: 1 éve

Az érzelmileg intelligens munkavégzés ereje

A vezetők manapság - a Covid óta fokozottan - az érzelmi intelligenciát, más néven EQ-t keresik. A magas szintű érzelmi öntudattal és önszabályozással rendelkező munkavállalók ugyanis hatékonyabban ápolják kapcsolataikat, és jobban tudnak gondoskodni saját jólétükről is.

érzelmi intelligencia bbc ford-

A szakmai tudás és tapasztalatok mellett a munkahelyi sikerhez - akár személyesen, akár egy csapat tagjaként - teljesen más készségekre is szükség van.

A vezetők manapság egyre inkább az érzelmi intelligenciát, más néven EQ-t keresik. A kompetenciák ezen köre magában foglalja azt a képességünket, hogy megértsük és kezeljük saját és mások érzéseit, majd ezt a tudást pozitív, produktív kapcsolatok kiépítésére használjuk. 

A munkáltatók egyre inkább olyan munkavállalókat keresnek, akik a munkahelyi kapcsolataikat éppolyan hatékonyan képesek kezelni, mint feladataikat.
"A munka alapvetően a kapcsolataink minőségéről szól" - állítja az Egyesült Királyságban élő Amy Bradley, a massachusettsi Hult International Business School adjunktusa, a menedzsment és a vezetés professzora, a The Human Moment című könyv szerzője. "A munka az embereken keresztül valósul meg, és ha képtelenek vagyunk a saját és mások érzelmeivel együtt rezegni, nagyon nehéz lesz produktívan és fenntarthatóan elvégezni a munkánkat." 

"Hogyan kezeled a konfliktusokat és a kudarcokat? Hogyan bátorítod az embereket, amikor rosszkedvűek? Hogyan tudsz hatékonyan tárgyalni vagy célokat elérni? Ezeknek a dolgoknak mind-mind köze van az érzelmi intelligenciához" - teszi hozzá Mark Craemer, amerikai szervezetfejlesztési tanácsadó, vezetői coach és az Emotional Intelligence in the Workplace (Érzelmi intelligencia a munkahelyen) című könyv szerzője. "Az EQ az, ami lehetővé teszi, hogy az ember hatékony legyen egy-egy szerepben. Hogy előléptessék, és hogy jól teljesítsen a munkahelyén." 

Általánosságban elmondható, hogy az érzelmileg intelligens munkavégzés másfajta megközelítést jelenthet: ahelyett, hogy lehajtjuk a fejünket, és a teendőlistákat vagy a termelékenységi célokat helyezzük előtérbe, az emberi kapcsolatokra, saját és mások érzéseire fókuszálunk.

Ez a gondolkodásmódváltás kihívásokat tartogat, ugyanakkor az előnyök számosak, a változás pedig mélyreható lehet, növelve a morált, a termelékenységet, a jólétet és a személyes befolyást - mindazokat a tulajdonságokat, amelyeket a munkáltatók most jobban megkövetelnek, mint valaha. 

Mi az érzelmi intelligencia? 

Hagyományosan elvárták a munkavállalóktól, hogy a munkahelyükön tartsák kordában az érzelmeiket, még akkor is, ha ez nem feltétlenül teljesen reális elvárás. 

"Mindannyian érzelmi lények vagyunk pusztán emberi mivoltunkból adódóan, és ettől a munkahelyen sem tudunk elszakadni" - mondja Craemer. A frusztrációtól és a kellemetlenségtől kezdve a beteljesedésig és az örömig, a munkafeladataink, a kollégáink és még a munkahelyen kívüli élet is számos érzés katalizátora lehet a munkaidőben.

Ezt felismerve Peter Salovey és John D. Mayer pszichológusok 1990-ben kidolgozták az érzelmi intelligencia (EI) elméletét. Daniel Goleman pszichológus később négy területre osztotta a magas EQ-hoz szükséges készségeket: önismeret, önszabályozás, szociális tudatosság és kapcsolatkezelés. 

Az első két tulajdonság az énre vonatkozik, nevezetesen arra, hogy képesek vagyunk megérteni és kezelni saját érzelmeinket. Egy tudatos dolgozó például felismerheti, hogy valahányszor egy megbeszélés elhúzódik, ingerültnek és stresszesnek érzi magát. Ha ez a személy képes az önszabályozásra is, akkor ezeknek a negatív érzéseknek a felmerülésekor is ura marad a viselkedésének ahelyett, hogy elkeseredettségét fejezné ki, amivel megsérthetné a kollégáit vagy árthatna a saját hírnevének. 

A harmadik és negyedik terület - a szociális tudatosság és a kapcsolatmenedzsment - azt határozza meg, hogy mennyire fogjuk kollégáink érzelmeit, és ezt a tudást arra használjuk-e, hogy produktív, támogató kapcsolatokat építsünk ki velük.Az empátia kulcsfontosságú. "Arról szól, hogy tudjuk, mi mozgatja az embereket." - mondja Bradley - "Képesek vagyunk megérteni és támogatni őket, mert képesek vagyunk a bőrükbe bújni, és az ő szemszögükből is látni a dolgokat". 

A világjárvány hatása 

Az érzelmi intelligencia mindig is fontos munkahelyi készség volt. Kutatások kimutatták, hogy az érzelmi intelligencia alacsonyabb szintjével rendelkező alkalmazottak nagyobb valószínűséggel számolnak be

  • rosszabb munkahelyi közérzetről,
  • alacsonyabb elkötelezettségi szintről és a munkájukkal való elégedettségről,
  • alacsonyabb teljesítményről és
  • nagyobb munkával kapcsolatos stresszről. 

A világjárvány azonban rávilágított arra, hogy az EQ ma már nem megkerülhető. Az érzelmileg intelligens munkavállalók ugyanis képesek jobban eligazodni a munkamódszerekben bekövetkező változásokban, és hatékonyabban fenntartják, ápolják amúgy is erős kapcsolataikat.

A Covid-19 fénykorában, amikor a munka és az élet normáinak példátlan változásai felkeltették az emberekben az érzelmi összetartozás iránti igényt, a vezetőknek pedig empatikusan is támogatniuk kellett a csapataikat, ha magasan akarták tartani a munkamorál és a termelékenység szintjét, a munkavállalók is hamar rájöttek, hogy ha nem tudnak érzelmileg intelligens módon eligazodni az új körülmények között, akkor nagyon gyorsan ki fognak égni.

A magas szintű érzelmi öntudattal és önszabályozással rendelkező munkavállalók jobban tudnak gondoskodni saját jólétükről.
 Képesek beismerni, ha kimerültek, és tudják, hogy ez azt jelenti: itt az ideje felállni és elsétálni a számítógép elől ahelyett, hogy tovább erőltetnék a dolgot.

A világjárvány azt is megmutatta, hogyan indul meg egy szervezet a lejtőn, ha a dolgozók nem ápolják érzelmi intelligenciájukat. A Gallup 2022 februárjában végzett felmérése szerint a munkavállalók úgy érezték, hogy a világjárvány kitörése óta a vezetők empátiája meredeken csökkent: 2020 májusában az amerikai munkavállalók közel fele számolt be arról, hogy úgy érezte, a főnöke törődik a jólétével. Ez a szám azóta a felére csökkent - írja a BBC. A vezetők és a munkavállalók közötti érzelmi megértés csökkenése pedig negatívan hatott: azok a munkavállalók, akik arról számoltak be, hogy úgy érezték, nem törődik velük a főnökük, 69%-kal nagyobb valószínűséggel kerestek új állást, vagy számoltak be arról, hogy kiégés miatt szenvednek. 

A távmunkára való áttérés szintén alapvető fontosságúvá tette az érzelmi intelligenciát. Mivel a digitális terek csökkentik a spontán emberi kapcsolatokat, ez az újfajta munkavégzési mód megnehezítheti az érzelmi jelzések, például a testbeszéd és a hangszín olvasását. A távmunkahelyeken az érzelmileg intelligens egyének jobban tudnak alkalmazkodni ezekhez a változásokhoz, valamint a személyes interakciók hiánya ellenére is képesek erős kapcsolatokat fenntartani. 

Hogyan fejleszthető az érzelmi intelligencia?

A jó hír az, hogy az érzelmi intelligencia nem olyan tulajdonság, amellyel egyesek születnek, mások pedig nem. 

"Az EQ olyasvalami, amit egész életünk során növelhetünk" - mondja Craemer. Az EQ fejlesztéséhez ő azt javasolja, hogy az önismerettel kezdjük.

"Ha nem tudod kitalálni, hogy mi az, amit egy adott pillanatban gondolsz, érzel és akarsz, akkor nehéz onnan továbblépni". 

Ha az ember jobban megérti saját, a munkanap során jelentkező érzelmeit, könnyebbé válhat azok kezelése. Foglalkozzunk az esetleges szakadékokkal aközött, hogy hogyan látjuk magunkat a munkahelyünkön, és hogyan látnak minket mások - ajánlja Bradley. Ehhez visszajelzésre van szükség. Megkérdezheted, hogy mit csinálsz jól, és a kommunikáció mely területein tudnál javulni - együttműködve például egy szimpatikus, korrket visszajelzéseket adó kollégával, aki szintén fejleszteni szeretné az EQ-ját. Így kiépíthető egy kölcsönös és előrevivő folyamat.

"Az egyik kikötés - teszi hozzá Bradley -, hogy készüljünk fel arra, hogy meghallgatjuk a visszejlzést, és tekintsük azt ajándéknak, nem pedig támadásnak, ami miatt védekeznünk kell. Nincs rosszabb, mint visszajelzést kérni, aztán ha valaki őszinte hozzánk, védekezni kezdeni." 

Röviden: ha úgy gondolod, hogy jó hallgatóság vagy, de a kollégád mást mond, adj neki igazat! Aztán kezdj el aktívan dolgozni az odafigyelési képességeid fokozásán a munkahelyeden, otthon és a barátaiddal. Bradley szerint "mielőtt észrevennéd, azok az új idegi kapcsolatok az agyadban létrejönnek, és új éned második természeteddé válik". 

Az érzelmi intelligencia minden összetevőjénél alapvető fontosságú a másokkal együtt történő fejlődésre való hajlandóság. A világ összes könyvét elolvashatod erről, de egyedül nem válhatsz érzelmileg egyre intelligensebbé.

Fordította: Willin-Tóth Kornélia

Fotó: unsplash.com

  • 2024.04.04Six Sigma Black Belt képzés 9 napos gyakorlatorientált, intenzív képzési program, amely készségszintre fejleszti a résztvevőket a 6 Sigma ismeretek elsajátításában, alapoktól a Green Belt ismereteken át magas szintű hatékonyságjavító projektek megvalósításáig. info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.04.04Az Év Irodája Konferencia & Díjátadó Kíváncsi vagy, hogy kié lesz Az Év Irodája díj, érdekelnek a legmodernebb irodai megoldások, valamint a magyar és nemzetközi piacot meghatározó szakemberek tapasztalatai? Akkor ott a helyed! KIKET FOGUNK DÍJAZNI?info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.04.23Humán controlling mutatószámok a gyakorlatban A képzés célja: A HR munka modern személetének és mérésének, számításának gyakorlati ismerete. A humán controlling egyes eszközeit konkrét példákon mutatjuk be, a résztvevőkkel közösen értékeljük azok alkalmazását.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.04.30NewLeadership – Vezetői eszköztár bővítése Önmaguk fejlesztését is fontosnak tartó középvezetőknek, frissen kinevezett döntéshozóknak szóló komplex és intenzív vezetőfejlesztő program sok gyakorlattal. Különlegessége, hogy a résztvevők átgondolhatják és megoszthatják egymással aktuális kihívásaikat és még a kritikus vezetői helyzetek megoldásáról is tanulhatnak egymás jó gyakorlatából is!info button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Álláskeresés és szórakozás egy csomagban: az idei első nagy állásbörzén jártunk

Helyben akarnak interjúzni vagy legalább a szakmai vezetővel beszélni, élményt szeretnének gyűjteni munkakörökről, inspirációt meríteni a... Teljes cikk

Így tudják megszólítani a Z generációs munkavállalókat a vállalatok

Az interaktív kommunikáció és a nyitottság is elengedhetetlen, ha egy el szeretne érni egy Z generációs fiatalt. Teljes cikk

Idén a fizetések még az eddiginél is fontosabbak lesznek

Immár harmadik éve készíti el munkavállalói visszajelzések alapján a legjobb munkahelyek – Top Employers – listáját a Munkahelyeink.hu. A ma... Teljes cikk