Nem-verbális kommunikáció
Az interperszonális kommunikáció során a kommunikációban részt vevő felek nemcsak a közlés tartalmi oldaláról cserélnek információt, hanem testbeszédükkel (mely magában foglalja a testtartást, gesztikulációt, mimikát) erősíthetik vagy gyengíthetik a verbális közlés kijelentéseit.
Kutatók vizsgálatai alapján az interperszonális kommunikáció információtartalmának átadása 85%-ban nem verbális jellegű.
A nem-verbális jegyek a kommunikáció érzelmi közvetítéseinek elsődleges hordozói, mivel folyamatos információt szolgáltatnak a kommunikációban részt vevők által megélt érzésekről.
A testtartás, a hangszín, az intonáció, a ritmus, a távolság, az arcjáték, mind fontos információt közölhetnek, amelyek "kódrendszerének" elsajátítása megtanulható, használata fejleszthető és jelentősen javíthatja a hatékonyságot.
A nem-verbális kommunikáció a szavak nélküli üzenetek átvitelét jelenti, amelyek befolyásolhatják a másik fél értelmezését, érzéseit és viselkedését. A nem-verbális kommunikáció több formát is ölthet, például:
- Mimika: Az arckifejezések segítenek kifejezni az érzelmeket, mint például az öröm, a meglepetés, a félelem, a szomorúság, a harag, az undor és az érdeklődés. A mimika ösztönösen működik, és egyetemesen érthető a különböző kultúrákban.
- Tekintet: A szemkontaktus fontos szerepet játszik a kommunikációban, mert jelzi a figyelmet, az érdeklődést, a bizalmat, a dominanciát vagy a kihívást. A tekintet iránya és időtartama is jelentős információt.
- Vokális kommunikáció: A beszédhangon kívüli hangjelzések, mint például a hangerő, a beszédsebesség, a hangsúly, a hangszín, a nevetés, a sóhajtás, a köhintés, a morogás, a nyögés stb. szintén befolyásolják a verbális üzenetek értékét és hatását.
- Mozgásos kommunikáció: A testmozgások, gesztusok, testtartások, fej- és kézbillentések, vállrándítások, bólintások, rázások stb. szintén kifejezhetnek érzelmeket, véleményeket, szándékokat, kéréseket stb. A mozgásos kommunikáció gyakran kíséri, kiegészíti, helyettesíti vagy ellentmond a verbális kommunikációnak.
- Térköz: A kommunikációban részt vevők közötti fizikai távolság is jelentőséggel bír, mert tükrözi a kapcsolat természetét, a viszonyulást, a nyitottságot, a komfortérzetet stb. A térköz különböző kultúrákban eltérő normákat követ, és általában négy kategóriába sorolható: intimitás (15-45 cm), személyes (46-120 cm), társas (121-360 cm) és nyilvános (361 cm-től) térköz.
- Viseletek-készítmények: A ruházat, az ékszerek, a frizura, a smink, a tetoválások, a piercingek, az órák, a szemüvegek stb. is kommunikálnak a viselőjük személyiségéről, stílusáról, értékeiről, hovatartozásáról, hangulatáról stb. A viseletek-készítmények a teststilizáció eszközei, amelyekkel az egyéniségünket tárjuk fel a környezetünk előtt.
- Környezeti tényezők: A kommunikáció helyszíne, időpontja, fényviszonyai, hőmérséklete, zajszintje, berendezése, dekorációja stb. is befolyásolhatják a kommunikáció hangulatát, jelentését, hatékonyságát stb. A környezeti tényezők a kommunikáció kontextusát adják meg, és segítenek a kommunikációban részt vevőknek alkalmazkodni a helyzethez.
A nem-verbális kommunikáció készségeinek fejlesztése segíthet abban, hogy jobban megértsük és befolyásoljuk másokat, hatékonyabban kommunikáljunk, jobb benyomást keltsünk, és elkerüljük a félreértéseket. A nem-verbális kommunikáció készségeinek fejlesztéséhez érdemes figyelni a saját és mások testbeszédére, gyakorolni a megfelelő mimikát, tekintetet, hanghordozást, gesztikulációt, térközt, viseletet és környezetet, valamint keresni a verbális és nem-verbális üzenetek közötti összhangot vagy ellentmondást.
- 2024.04.04Six Sigma Black Belt képzés 9 napos gyakorlatorientált, intenzív képzési program, amely készségszintre fejleszti a résztvevőket a 6 Sigma ismeretek elsajátításában, alapoktól a Green Belt ismereteken át magas szintű hatékonyságjavító projektek megvalósításáig. Részletek Jegyek
- 2024.04.04Az Év Irodája Konferencia & Díjátadó Kíváncsi vagy, hogy kié lesz Az Év Irodája díj, érdekelnek a legmodernebb irodai megoldások, valamint a magyar és nemzetközi piacot meghatározó szakemberek tapasztalatai? Akkor ott a helyed! KIKET FOGUNK DÍJAZNI? Részletek Jegyek
- 2024.04.23Humán controlling mutatószámok a gyakorlatban A képzés célja: A HR munka modern személetének és mérésének, számításának gyakorlati ismerete. A humán controlling egyes eszközeit konkrét példákon mutatjuk be, a résztvevőkkel közösen értékeljük azok alkalmazását. Részletek Jegyek
- 2024.04.30NewLeadership – Vezetői eszköztár bővítése Önmaguk fejlesztését is fontosnak tartó középvezetőknek, frissen kinevezett döntéshozóknak szóló komplex és intenzív vezetőfejlesztő program sok gyakorlattal. Különlegessége, hogy a résztvevők átgondolhatják és megoszthatják egymással aktuális kihívásaikat és még a kritikus vezetői helyzetek megoldásáról is tanulhatnak egymás jó gyakorlatából is! Részletek Jegyek
Gazdaságilag nem aktívak azok, akik nem sorolhatók sem a foglalkoztatottak, sem a munkanélküliek csoportjába. Teljes cikk
A munkanélkülieknek a gazdaságilag aktív népességen belüli aránya. Teljes cikk
A gazdaságilag aktívak aránya a népességen belül azt mutatja meg, hogy a népesség hány százaléka vesz részt a munkaerőpiacon, azaz a... Teljes cikk
- Így tudják megszólítani a Z generációs munkavállalókat a vállalatok 2 hónapja
- Óriási veszteségeket okoz a cégeknek az "interjúhalál" 4 hónapja
- Mi vonz a munkahelyre és mi tart ott? Itt egy friss kutatás 5 hónapja
- Egyre több fiatal támogatja a szakszervezeteket az USA-ban 7 hónapja
- Amikor a fejünk fölött döntenek 8 hónapja
- Melyik a jobb opció: kész belső kommunikációs szoftver vásárlása vagy saját fejlesztése? 8 hónapja
- Mi a legideálisabb időpont egy céges email elküldésére? 8 hónapja
- Toxikussá vált a Twitter? Egymás után távoznak a cégek 8 hónapja
- Mit tehetünk a biztonsági hibák ellen? 9 hónapja
- A minőségi telefontok tökéletes védelmet nyújt 11 hónapja
- Harapófogóba került a Z-generáció a munkahelyeken 11 hónapja