kapubanner for mobile
Megjelent: 4 éve

Nem-verbális kommunikáció

Az interperszonális kommunikáció során a kommunikációban részt vevő felek nemcsak a közlés tartalmi oldaláról cserélnek információt, hanem testbeszédükkel (mely magában foglalja a testtartást, gesztikulációt, mimikát) erősíthetik vagy gyengíthetik a verbális közlés kijelentéseit.

Kutatók vizsgálatai alapján az interperszonális kommunikáció információtartalmának átadása 85%-ban nem verbális jellegű.
A nem-verbális jegyek a kommunikáció érzelmi közvetítéseinek elsődleges hordozói, mivel folyamatos információt szolgáltatnak a kommunikációban részt vevők által megélt érzésekről.
A testtartás, a hangszín, az intonáció, a ritmus, a távolság, az arcjáték, mind fontos információt közölhetnek, amelyek "kódrendszerének" elsajátítása megtanulható, használata fejleszthető és jelentősen javíthatja a hatékonyságot.

A nem-verbális kommunikáció a szavak nélküli üzenetek átvitelét jelenti, amelyek befolyásolhatják a másik fél értelmezését, érzéseit és viselkedését. A nem-verbális kommunikáció több formát is ölthet, például:

  • Mimika: Az arckifejezések segítenek kifejezni az érzelmeket, mint például az öröm, a meglepetés, a félelem, a szomorúság, a harag, az undor és az érdeklődés. A mimika ösztönösen működik, és egyetemesen érthető a különböző kultúrákban.
  • Tekintet: A szemkontaktus fontos szerepet játszik a kommunikációban, mert jelzi a figyelmet, az érdeklődést, a bizalmat, a dominanciát vagy a kihívást. A tekintet iránya és időtartama is jelentős információt.
  • Vokális kommunikáció: A beszédhangon kívüli hangjelzések, mint például a hangerő, a beszédsebesség, a hangsúly, a hangszín, a nevetés, a sóhajtás, a köhintés, a morogás, a nyögés stb. szintén befolyásolják a verbális üzenetek értékét és hatását.
  • Mozgásos kommunikáció: A testmozgások, gesztusok, testtartások, fej- és kézbillentések, vállrándítások, bólintások, rázások stb. szintén kifejezhetnek érzelmeket, véleményeket, szándékokat, kéréseket stb. A mozgásos kommunikáció gyakran kíséri, kiegészíti, helyettesíti vagy ellentmond a verbális kommunikációnak.
  • Térköz: A kommunikációban részt vevők közötti fizikai távolság is jelentőséggel bír, mert tükrözi a kapcsolat természetét, a viszonyulást, a nyitottságot, a komfortérzetet stb. A térköz különböző kultúrákban eltérő normákat követ, és általában négy kategóriába sorolható: intimitás (15-45 cm), személyes (46-120 cm), társas (121-360 cm) és nyilvános (361 cm-től) térköz.
  • Viseletek-készítmények: A ruházat, az ékszerek, a frizura, a smink, a tetoválások, a piercingek, az órák, a szemüvegek stb. is kommunikálnak a viselőjük személyiségéről, stílusáról, értékeiről, hovatartozásáról, hangulatáról stb. A viseletek-készítmények a teststilizáció eszközei, amelyekkel az egyéniségünket tárjuk fel a környezetünk előtt.
  • Környezeti tényezők: A kommunikáció helyszíne, időpontja, fényviszonyai, hőmérséklete, zajszintje, berendezése, dekorációja stb. is befolyásolhatják a kommunikáció hangulatát, jelentését, hatékonyságát stb. A környezeti tényezők a kommunikáció kontextusát adják meg, és segítenek a kommunikációban részt vevőknek alkalmazkodni a helyzethez.

A nem-verbális kommunikáció készségeinek fejlesztése segíthet abban, hogy jobban megértsük és befolyásoljuk másokat, hatékonyabban kommunikáljunk, jobb benyomást keltsünk, és elkerüljük a félreértéseket. A nem-verbális kommunikáció készségeinek fejlesztéséhez érdemes figyelni a saját és mások testbeszédére, gyakorolni a megfelelő mimikát, tekintetet, hanghordozást, gesztikulációt, térközt, viseletet és környezetet, valamint keresni a verbális és nem-verbális üzenetek közötti összhangot vagy ellentmondást.

  • 2025.11.25Pannon HR Konferencia Budapest A Pannon HR Konferencia Budapest 2025 a humánerőforrás-szakma egyik kiemelt találkozója, ahol elismert szakértők – Tari Annamária, Molnár Attila, Gácsi Anna, Dr. Sipka Péter és Sipka Bence – osztják meg tapasztalataikat a legaktuálisabb HR-trendekről és kihívásokról. Egy nap, amely inspirációt, tudást és értékes szakmai kapcsolatokat kínál minden HR-szakember számára.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2025.12.03Humán controlling A képzés során megtanulhatja, miként támogathatja a controlling szemlélet a HR-stratégiát. Megmutatjuk, hogyan tervezze és kontrollálja a személyi jellegű ráfordításokat, elemezze a munkaerő költségeit és megtérülését, valamint, hogyan alkalmazza a teljesítménymenedzsment és a humán tőke elemzés legfontosabb módszereit a vállalati hatékonyság növelése érdekében. info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2026.01.29Bértranszparencia irányelv és diszkrimináció-tilalom Szakmai képzés a bértranszparenciáról és a diszkriminációról HR szakembereknek és vezetőknek. Készüljön fel munkajogászainkkal az EU új bérátláthatósági szabályaira!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2026.01.31Vállalati szimuláció Valós piaci helyzetben egy-egy döntés meghozatalakor helyt kell állnia mind vezetői, mind kontrolleri képességeinknek. Mennyivel egyszerűbb lenne, hogyha mi is úgy gyakorolhatnánk, mint egy pilóta, aki éles felszállás előtt, a szimulátorban tanulja meg a vezetést, míg kellő rutinra tesz szert. Ez megvalósítható ma már az üzleti életben is. info button Részletek ticket button Jegyek