Szerző: HRPortal.hu hírszerkesztő Megjelent: 4 éve

Vajon minden cégnél hasonló szervezetfejlesztési megoldásokra van szükség?

Erre a kérdésre a HR-szakemberek, tanácsadók mindegyike azonnal rávágja a választ, hogy nem, hiszen minden szervezet egyedi problémákkal küzd, melyekre egyedi megoldásokat kell adni. Akkor miért van az mégis, hogy egy-egy szituáció során ugyanazok a tréning típusok jutnak eszünkbe, ugyanazokat a módszereket, megoldásokat választjuk, melyek máshol már eredményesek voltak? Mi a garancia arra, hogy ezek a konkrét cégnél is sikeresek lesznek? Ha őszinték akarunk lenni, akkor erre csak a későbbi tapasztalatok tudják megadni a végleges választ.

images

images

Biztos, hogy a csecsemő talpra állításához, a sprinter futó felkészítéséhez és az aggastyán sétájához ugyanazt az edzésmódszer lesz a leghatásosabb?

Ha elsőre meghökkentő is a kérdés, lényegében ugyanarról van szó, mint az előzőekben, csak kissé tágabb értelemben. Adizesnek a szervezetfejlesztésben sokak által közismert, a „Vállalatok életciklusai” című művéből tudjuk, hogy a szervezetek működésük, fejlődésük során valamilyen jellemző életciklusban vannak. A szervezetfejlesztés csak akkor jár valós eredménnyel, ha az adott cég szervezeti életciklusára jellemző fejlesztési eszköztár kerül felhasználásra. Vagyis lehet hasonló szervezetfejlesztési megoldásokat használni, ha a cégek hasonló életciklusban voltak, a felmerült problémák jellemzőek az adott életciklusra és hasonlóak a két cég között is. Ennek vizsgálatához azonban már nem árt egy szervezetfejlesztési módszertan, amely mindezt megalapozza.

Milyen szervezeti működési szinteket lehet vizsgálni?

Az AGORA Oktatási Intézet Kft. által szabadalmaztatott AGORA Method szervezetfejlesztési módszertan szerint a szervezeti működést alapvetően 7 szintre lehet bontani. Ezek közül a szervezet alapjait a közös értékek adják, melyeket a tagok mindegyike elfogad, és ezek határozzák meg a működést is. A második szint a misszió, vízió. A harmadik szinten a szervezeti kultúra változtatható elemei és a cég szervezeti életciklusa lesz a meghatározó elem. A negyedik szint a vállalati stratégia, melyet az ötödik szinten a rész-stratégiák és stratégiai intézkedések követnek. A hatodik szinten találhatók a stratégiát támogató célok és végül a hetedik szinten helyezkednek el a konkrét működéshez kapcsolódó napi operatív feladatok. Ezek mind-mind egymásra épülnek, egymást szervesen kiegészítve biztosítják a folyamatos fejlődést. Ezeket összefoglalóan egy hétszintű piramisban lehet ábrázolni.

Mi a lényege az AGORA Method-nak?

Ez legjobban a következő ábrán látható piramisokban foglalható össze. Az ábra bal oldalán látható piramis a szervezeti működés alapjait foglalja össze, melyek valamennyi szervezetre jellemzőek. Az ábra jobb oldalán látható fordított piramis azokat a szervezetfejlesztési eszközöket foglalja össze, melyekkel a baloldalon található működési alapok összehangolt fejlesztése biztosítható. Az ábrából az is látszik, hogy az egyes működési szinteken felfelé haladva egyre bővül a rendelkezésre álló szervezetfejlesztési paletta. Ez egyben azt is jelenti, hogy a szervezeti életciklusban előrehaladottabb állapotban lévő szervezet számára lehet többféle megoldást is számba venni, míg az éppen alakulóban lévő szervezetek számára ennél lényegesen kevesebb módszer jöhet számításba.



A csecsemőkorú szervezetek esetében például nem vezet célra marketing igazgató alkalmazása, hiszen még a stratégia, és ebből következően a marketig stratégai is hiányzik. Nincs értelme munkaköri leírások, teljesítményértékelési rendszer fejlesztésének, mikor az „őskáoszban” mindenki mindennel foglalkozik.

A csecsemőkortól a tinédzserkorig a szervezetek a piacra fókuszálnak, ezért olyan szervezetfejlesztési megoldásokat, módszereket javasolt alkalmazni, melyekkel a belső fókusz erősíthető, az egyoldalú orientáció kiegyensúlyozható.

Mi is a célja akkor a szervezetfejlesztésnek?

Véleményünk szerint az, hogy az adott szervezetet ciklusról-ciklusra a felnőttkorig eljuttassa, és ott sikerrel megtartsa. A gyakorlatban az adott cég egyszerre több szervezeti életciklusra jellemző jegyeket is tud produkálni, azonban az a tanácsadó feladata, hogy a jellemző életciklusbeli helyzetet meghatározza a szervezeti diagnózis alapján. Nagyobb vállalatok esetében az is gyakorta előfordul, hogy az egyes belső egységek vannak más-más életciklusban. Ekkor szokott előfordulni, hogy a célok azonosak, azonban a két szervezeti egység vezetője mégis másként közelíti meg azokat. Ekkor nagyon fontos az egy szintre hozás, mivel ekkor lehet csak kihasználni az egységes és személyek közötti szinergiákat.

Mennyire sikeres ez a szervezetfejlesztési megközelítés a gyakorlatban?

Mivel az adott életciklusban lévő szervezet legfontosabb elemeire fókuszál, ezért a gyakorlatban is gyors előrehaladást, eredményt lehet elérni az AGORA Methoddal. A módszertan új, sajátos és egyedi megközelítésű, eltér a meglévő sablonoktól. Eddig mindenhol eredményesen alkalmazták.

Farkas Endre
üzletágvezető
AGORA Oktatási Intézet
Follow hrportal_hu on Twitter

Családbarát vállalati kultúrával a munkaerő-megtartásért - Ezek 2018. év legjobb családbarát vállalatai

Kiosztották az Év Családbarát Vállalata-díjat, melynek célja, hogy ösztönözze a vállalati szféra résztvevőit a családbarát szemléletű vállalati kultúra meghonosítására és terjesztésére. Idén is három olyan vállalat vehette át a fődíjat, amelyeknél a munka és a család összeegyeztethetősége alapvetően megjelenik a vállalati kultúrában.tovább..

További cikkek
Családbarát vállalati kultúrával a munkaerő-megtartásért - Ezek 2018. év legjobb családbarát vállalatai

Kiosztották az Év Családbarát Vállalata-díjat, melynek célja, hogy ösztönözze a vállalati szféra résztvevőit a családbarát szemléletű... Teljes cikk

Új ügyvezető igazgató a Coca-Cola Company magyarországi leányvállalatánál

2018. november 1-től Kerekes Péter a Coca-Cola magyarországi leányvállalatának ügyvezetője. Több mint két évtizedes marketing- és vállalatvezetői... Teljes cikk

Elkészült az EU-n kívülről származó képzett munkavállalók németországi bevándorlását szabályozó törvény tervezete

Németországban első alkalommal vezetnek be törvényt az úgynevezett harmadik országokból - az EU-n kívülről - származó munkavállalók... Teljes cikk

Ennyit keres egy sytlist és egy sminkes a köztévében

A 24.hu tudta meg, hogy a köztévének dolgozó vezető stylist havonta bruttó 4,3 millió forintot keres, a sminkes óránként 3365 forintot, míg egy... Teljes cikk

Emelkedik a minimálbér Csehországban

Januártól 1150 koronával 13 350 koronára (168 210 forint) emelkedik a minimálbér Csehországban. A minimálbér emelés mértéke januártól 9,4... Teljes cikk

Kapcsolódó tartalmaink 1 2 3 Bezár