kapubanner for mobile
Megjelent: 10 éve

Vajon minden cégnél hasonló szervezetfejlesztési megoldásokra van szükség?

Erre a kérdésre a HR-szakemberek, tanácsadók mindegyike azonnal rávágja a választ, hogy nem, hiszen minden szervezet egyedi problémákkal küzd, melyekre egyedi megoldásokat kell adni. Akkor miért van az mégis, hogy egy-egy szituáció során ugyanazok a tréning típusok jutnak eszünkbe, ugyanazokat a módszereket, megoldásokat választjuk, melyek máshol már eredményesek voltak? Mi a garancia arra, hogy ezek a konkrét cégnél is sikeresek lesznek? Ha őszinték akarunk lenni, akkor erre csak a későbbi tapasztalatok tudják megadni a végleges választ.

Biztos, hogy a csecsemő talpra állításához, a sprinter futó felkészítéséhez és az aggastyán sétájához ugyanazt az edzésmódszer lesz a leghatásosabb?

Ha elsőre meghökkentő is a kérdés, lényegében ugyanarról van szó, mint az előzőekben, csak kissé tágabb értelemben. Adizesnek a szervezetfejlesztésben sokak által közismert, a „Vállalatok életciklusai” című művéből tudjuk, hogy a szervezetek működésük, fejlődésük során valamilyen jellemző életciklusban vannak. A szervezetfejlesztés csak akkor jár valós eredménnyel, ha az adott cég szervezeti életciklusára jellemző fejlesztési eszköztár kerül felhasználásra. Vagyis lehet hasonló szervezetfejlesztési megoldásokat használni, ha a cégek hasonló életciklusban voltak, a felmerült problémák jellemzőek az adott életciklusra és hasonlóak a két cég között is. Ennek vizsgálatához azonban már nem árt egy szervezetfejlesztési módszertan, amely mindezt megalapozza.

Milyen szervezeti működési szinteket lehet vizsgálni?

Az AGORA Oktatási Intézet Kft. által szabadalmaztatott AGORA Method szervezetfejlesztési módszertan szerint a szervezeti működést alapvetően 7 szintre lehet bontani. Ezek közül a szervezet alapjait a közös értékek adják, melyeket a tagok mindegyike elfogad, és ezek határozzák meg a működést is. A második szint a misszió, vízió. A harmadik szinten a szervezeti kultúra változtatható elemei és a cég szervezeti életciklusa lesz a meghatározó elem. A negyedik szint a vállalati stratégia, melyet az ötödik szinten a rész-stratégiák és stratégiai intézkedések követnek. A hatodik szinten találhatók a stratégiát támogató célok és végül a hetedik szinten helyezkednek el a konkrét működéshez kapcsolódó napi operatív feladatok. Ezek mind-mind egymásra épülnek, egymást szervesen kiegészítve biztosítják a folyamatos fejlődést. Ezeket összefoglalóan egy hétszintű piramisban lehet ábrázolni.

Mi a lényege az AGORA Method-nak?

Ez legjobban a következő ábrán látható piramisokban foglalható össze. Az ábra bal oldalán látható piramis a szervezeti működés alapjait foglalja össze, melyek valamennyi szervezetre jellemzőek. Az ábra jobb oldalán látható fordított piramis azokat a szervezetfejlesztési eszközöket foglalja össze, melyekkel a baloldalon található működési alapok összehangolt fejlesztése biztosítható. Az ábrából az is látszik, hogy az egyes működési szinteken felfelé haladva egyre bővül a rendelkezésre álló szervezetfejlesztési paletta. Ez egyben azt is jelenti, hogy a szervezeti életciklusban előrehaladottabb állapotban lévő szervezet számára lehet többféle megoldást is számba venni, míg az éppen alakulóban lévő szervezetek számára ennél lényegesen kevesebb módszer jöhet számításba.



A csecsemőkorú szervezetek esetében például nem vezet célra marketing igazgató alkalmazása, hiszen még a stratégia, és ebből következően a marketig stratégai is hiányzik. Nincs értelme munkaköri leírások, teljesítményértékelési rendszer fejlesztésének, mikor az „őskáoszban” mindenki mindennel foglalkozik.

A csecsemőkortól a tinédzserkorig a szervezetek a piacra fókuszálnak, ezért olyan szervezetfejlesztési megoldásokat, módszereket javasolt alkalmazni, melyekkel a belső fókusz erősíthető, az egyoldalú orientáció kiegyensúlyozható.

Mi is a célja akkor a szervezetfejlesztésnek?

Véleményünk szerint az, hogy az adott szervezetet ciklusról-ciklusra a felnőttkorig eljuttassa, és ott sikerrel megtartsa. A gyakorlatban az adott cég egyszerre több szervezeti életciklusra jellemző jegyeket is tud produkálni, azonban az a tanácsadó feladata, hogy a jellemző életciklusbeli helyzetet meghatározza a szervezeti diagnózis alapján. Nagyobb vállalatok esetében az is gyakorta előfordul, hogy az egyes belső egységek vannak más-más életciklusban. Ekkor szokott előfordulni, hogy a célok azonosak, azonban a két szervezeti egység vezetője mégis másként közelíti meg azokat. Ekkor nagyon fontos az egy szintre hozás, mivel ekkor lehet csak kihasználni az egységes és személyek közötti szinergiákat.

Mennyire sikeres ez a szervezetfejlesztési megközelítés a gyakorlatban?

Mivel az adott életciklusban lévő szervezet legfontosabb elemeire fókuszál, ezért a gyakorlatban is gyors előrehaladást, eredményt lehet elérni az AGORA Methoddal. A módszertan új, sajátos és egyedi megközelítésű, eltér a meglévő sablonoktól. Eddig mindenhol eredményesen alkalmazták.

Farkas Endre
üzletágvezető
AGORA Oktatási Intézet
  • 2025.10.01HVG Állásbörze 2025 Toborozz országosan 3 nap alatt - online, foglalj virtuális standot!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2025.10.07Óbudai Egyetem Állásbörze Jöjjön el, legyen kiállító! Kerüljön közvetlen kapcsolatba tehetséges, frissen diplomázó vagy végzős hallgatókkal, akik készen állnak a szakmai pályafutásuk elindítására. Akik naprakészen ismerik a legújabb technológiákat, elméleteket és iparági trendeket.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2025.10.14Műegyetemi Állásbörze A Műegyetemi Állásbörze Budapest legnagyobb és legrangosabb álláskereső rendezvénye. 1995 óta képez hidat a munkaadók és potenciális munkavállalóik között. Rendezvényről rendezvényre több újítással, színesebb programokkal, felméréssel és számos csatornával is találkozhatnak az érdeklődők.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2025.10.21Pannon Állásbörze 2025. A Pannon Állásbörze – ahol a jövő szakemberei és a legjobb munkaadók találkoznakinfo button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Külföldi munka

A KSH adatai szerint tavaly 41 300 magyar vándorolt külföldre, és 2020 óta folyamatos a növekedés. Sokakat vonz a magyarországinál magasabb fizetés... Teljes cikk

Nem az a fontos, hogy ki mit végzett, hanem hogy mihez ért - milyen a készségalapú HR-stratégia?

Hatalmas lehetőségeket látnak a HR vezetők abban, hogy a készségeknek nagyobb szerep jusson a HR-ben. Az átfogó készségalapú stratégia... Teljes cikk

Továbbra is jelentős a szakadék a férfi és női vállalkozások között

A férfiak vállalkozási aktivitása – korosztálytól és vállalkozási típustól függetlenül – jellemzően magasabb a nőkénél. A férfiak mintegy... Teljes cikk