Vezetés-fejlesztés a coaching módszerével: Bevezetés a coaching folyamatba
Előző számunkban röviden áttekintettük a coaching, mint a személyes fejlesztésben alkalmazható egyik módszer alapvető jellegzetességeit. Most a coaching folyamat elindításának jellemzőit járjuk körül.
Ez azt jelenti, hogy a reménybeli ügyfél tudatában van annak, hogy valamiféle nehézsége, elakadása van a munkahelyén vagy a személyes életében, amelyen egy tanácsadó segítségével kíván dolgozni, mégpedig olyan tanácsadóéval, aki nem közvetlenül ad neki tanácsot a kérdéses helyzettel kapcsolatban, hanem (célzott kérdésekkel, visszajelzések adásával, szerepjáték alkalmazásával stb.) ahhoz segíti hozzá, hogy megtalálja a számára legalkalmasabb utat problémájának megoldásához.
A coach kiválasztása, a coach-kliens egymásra találása általában a kölcsönös szimpátia alapján történik. Ma már az Interneten rengetegen hirdetnek ilyen típusú szolgáltatást, ezért a vezetőnek nem árt óvatosnak lennie. Az első találkozás alkalmával, amely a kölcsönös ismerkedést szolgálja, érdemes rákérdezni a coach speciális tanulmányaira, esetleg referenciát kérni tőle. Igényességre vall, ha a coach felajánl egy ingyenes, ún. demo-ülést, ahol már valós problémánkon dolgozhatunk egyszeri alkalommal. Ez a demo-ülés az egymásra hangolódást, ill. a coach munkamódszerének megismertetését szolgálja mindenfajta előzetes elköteleződés nélkül. Ha nem találjuk szimpatikusnak a coach személyét, munkamódszerét, ne köteleződjünk el a folyamatra, hanem udvariasan búcsúzzunk el és keressünk tovább számunkra megfelelő szakembert. Ne feledjük, a kölcsönös munka alapja a bizalom és olyan tanácsadóra van szükségünk, akivel a nehézségeink megbeszélésekor is őszinték tudunk majd lenni!
Tipikus eredmények, amelyek a coaching segítségével elérhetők:
- A kliens tudatosságának növelése
- A kliens bizonyos készségeinek fejlődése
- A kliens értékrendjének alakulása
- A kliens viselkedésének megváltozása
Ha már elhatároztuk magunkat egy coaching folyamat végigvitelére és megtaláltuk a számunkra szimpatikus szakembert, akiben megbízunk, akkor először is szerződést kell kötnünk a folyamatra. A szerződést akár írásba is foglalhatjuk, de a lényeg az, hogy bizonyos elemeket tartalmazzon, amelyek a későbbi együttműködés keretéül szolgálnak. Mindenképpen meg kell állapodnunk abban, hogy hány ülésre szerződünk, milyen rendszerességgel és milyen időkeretben fogunk találkozni valamint milyen díjat fizetünk ezért a coach-nak.
A szerződésünk része ezen kívül az elérni kívánt cél, és az, hogy milyen tényezők alapján fogjuk beazonosítani, hogy elértük-e már a kérdéses célt. Nyilatkoznunk kell saját felelősségvállalásunkról is, hiszen a coach nem oldhatja meg helyettünk a problémánkat, nem beszélhet helyettünk munkatársainkkal stb. A coach valószínűleg meg fogja kérdezni, mit várunk tőle a folyamat során és az irreális kéréseket elutasítja. Ne feledjük, mindezt a mi érdekünkben és a csalódás elkerüléséért teszi, hiszen nem vállalhatja egyedül a felelősséget az egész folyamat sikeréért. Ezért is fontos, hogy a nyílt és őszinte kommunikáció szolgáljon az együttműködés alapjául.
A szerződéskötés hosszadalmas folyamat, hiszen a coach-nak és a kliensnek is tisztán kell látnia, mi az a probléma, amelynek a megoldására szerződnek és ebben a folyamatban mit tudnak egymásnak nyújtani. Gyakran előfordul, hogy a kliens problémamegfogalmazása a coach számára nem egyértelmű, ezért pontosító kérdéseket kell feltennie, ilyenkor ne legyünk türelmetlenek. Bár néha úgy tűnhet számunkra, egy helyben járunk (ennek az érzésünknek egyébként ettől függetlenül mindenkor célszerű hangot adni a folyamat során, ha megjelenik), a valóságot híven tükröző és a felek kölcsönös hozzájárulását, feladatait rögzítő szerződés a közös munka alapja, amely a későbbiekben rengeteg időt és energiát megspórol, mert elkerülhetővé teszi a félreértéseket és megelőzi a játszmákat. Számos klienssel folytatott munka tapasztalatai alapján megállapítható, hogy amikor a felek elégedetlenek a folyamat végén, általában a kiinduló szerződésük nem volt megfelelő.
Kis túlzással azt is mondhatjuk, a mindkét fél számára egyértelmű és elfogadható szerződés létrejöttével a nehézségek felén már túl vagyunk.
Ha valamit nem értünk, másképpen szeretnénk, érdemes azon melegében megbeszélni a coach-csal, mert ezzel rengeteg halmozódó rossz érzést semlegesíthetünk. Ne feledjük, saját kényelmünk mellett coach-unknak is komfortosan kell éreznie magát a velünk való munka során, ezért érdemes minden kérdéses és kétértelmű pontot, történést tisztázni.
Amire nem tudunk egy coach-csal szerződni:
- Olyan problémára, amely a kliens környezetét zavarja, ám a kliens számára nem probléma (Ilyenkor a kliens nem elkötelezett a változtatás irányában)
- Mások megváltoztatására, viselkedésük befolyásolására (Változás közvetlenül a coaching alanyánál érhető el, hiszen ő vesz részt a folyamatban. Mások az ő viselkedésének megváltozására adott reakcióként kezdhetnek másképpen viselkedni)
- Arra, hogy a coach oldja meg a kliens közreműködése nélkül a kérdéses problémát
Az elkészült szerződés birtokában nincs más dolgunk, mint megkezdeni (folytatni) a közös munkát. Ne feledjük, leginkább problémáinkat veszíthetjük!
- 2025.12.03Humán controlling A képzés során megtanulhatja, miként támogathatja a controlling szemlélet a HR-stratégiát. Megmutatjuk, hogyan tervezze és kontrollálja a személyi jellegű ráfordításokat, elemezze a munkaerő költségeit és megtérülését, valamint, hogyan alkalmazza a teljesítménymenedzsment és a humán tőke elemzés legfontosabb módszereit a vállalati hatékonyság növelése érdekében.
Részletek
Jegyek
- 2026.01.09Foglalkoztatás és jóllét: az értékes munkaerő megszerzése és megtartása a folyamatosan változó munkaerőpiaci környezetben Foglalkoztatás és jóllét: az értékes munkaerő megszerzése és megtartása a folyamatosan változó munkaerőpiaci környezetben. A konferencia ingyenes, de regisztrációhoz kötött. A program és a regisztráció a jegyek menüpont alatt.
Részletek
Jegyek
- 2026.01.29Bértranszparencia irányelv és diszkrimináció-tilalom Szakmai képzés a bértranszparenciáról és a diszkriminációról HR szakembereknek és vezetőknek. Készüljön fel munkajogászainkkal az EU új bérátláthatósági szabályaira!
Részletek
Jegyek
- 2026.01.31Vállalati szimuláció Valós piaci helyzetben egy-egy döntés meghozatalakor helyt kell állnia mind vezetői, mind kontrolleri képességeinknek. Mennyivel egyszerűbb lenne, hogyha mi is úgy gyakorolhatnánk, mint egy pilóta, aki éles felszállás előtt, a szimulátorban tanulja meg a vezetést, míg kellő rutinra tesz szert. Ez megvalósítható ma már az üzleti életben is.
Részletek
Jegyek
A munkafüggőség nem csupán túlórákról szól, hanem egy láthatatlan függőség, amely súlyosan károsíthatja a testi és lelki egészséget, a... Teljes cikk
Azokat díjazták, akik legjelentősebb eredményeket érték el a mentoring és a coaching szemléletű vezetés terjesztésében és/vagy felhasználásában. Teljes cikk
Mindannyian halljuk a panaszt a munkaerőpiacon: a Z generációt nehéz megszólítani, a motivációjukat megtalálni, a lojalitásukat elnyerni. De mi van... Teljes cikk

Mi történne, ha egy napra minden nő szabadságra menne?