logo
  • Blogfolyam
  • HR Blogok
  • Szerzők
  • HRPortal.hu
logo
  • Blogfolyam
  • HR Blogok
  • Archívum
mobile logo
  • Blogfolyam
  • HR Blogok
  • Szerzők
  • HRPortal.hu
publikálva: 2020.05.07 - 5 éve
Martin Gyöngyvér

Párterápia

Avagy a HR és az Üzlet párkapcsolati problémái

Emma

Emma tíz évvel ezelőtt csatlakozott egy start-up vállalkozáshoz, mint Key Account Manager.  A cég informatikai megoldásokat nyújt a tervezéstől kezdve a legösszetettebb fejlesztéseken át az üzemeltetésig. Az idő előrehaladtával Senior Projekt Managerré léptették elő és ezzel párhuzamosan megbízták őt az új szakemberek keresésével, kiválasztásával és felvételével is. A folyamatos üzleti fejlődés megnövekedett létszámot, megváltozott vállalati struktúrát és üzleti folyamatokat eredményezett, amely már egy belső HR szakember megjelenését tette szükségessé. A tulajdonosok választása Emmára esett, aki szívesen mondott igent erre a kihívásra. Ebben a különleges helyzetben kezdtünk el együtt dolgozni, mint mentor és mentee.

Az egyik ülésünk során felmerült, hogy Emma további proaktív jelenléte az üzletben némi értetlenséget váltott ki a kollégákból. Emma szeretett volna a kereskedelmi megbeszélésen részt venni, hogy jobban értse a csapat helyzetét és problémáit, de azok a vezetők, akik eddig többször szakmai tanáccsal fordultak felé most nem értették, hogy mit keresne ott egy HR-es.

Emma azzal a kérdéssel fordult hozzám, hogy mit tegyen ebben a szituációban; harcoljon az eddig magától értetődő üzleti jelenlétéért és aktív részvételéért vagy húzódjon vissza és fogadja el, hogy az új pozíciójában már csak a HR-s feladatokra kell koncentráljon.

Valljuk be, a helyzet paradox. Egy senior üzleti szakember HR pozícióba történő kinevezése elég ahhoz, hogy HR-sként már megkérdőjelezzék az üzletben való szerepét anélkül, hogy üzleti tudása, hozzáértése megváltozna. Ez a helyzet rávilágít egy általános problémára; a HR funkció üzlet általi elfogadottságának hiányára.

Az Üzlet és a HR - alapjában véve egy összeillő pár, párkapcsolati problémákkal. A legjobb családban is előfordul az ilyesmi és mint tudjuk, egy kapcsolat minősége mindkét félen múlik. Mik a problémák gyökerei és milyen párterápia tud nekik segíteni kapcsolatuk harmonikusabbá tételében?

 

Párkapcsolati problémák

Az egyik probléma az eltérő mentális modelljükben keresendő. Míg az Üzlet az üzleti problémákra, addig a HR a saját működésére koncentrál. Míg az Üzlet üzleti lehetőségekben, megoldásokban gondolkodik és a céljai elérésére összpontosít, addig a HR HR-es folyamatokban, eszközökben gondolkodik és szabályzatok megalkotására fókuszál. Ily módon igencsak nehéz a kapcsolódásuk. Van viszont egy közös nevezőjük, az Ember; az Üzlet emberek nélkül nem tud működni, fejlődni, a HR-nek pedig éppen az ember a legfontosabb belső ügyfele.

A másik probléma a szakmai tudás és a stratégiai gondolkodás hiánya. Az Üzlet úgy látja, hogy a HR szakmában dolgozók jelentős része nem érti az üzletet és nem beszéli az üzleti nyelvet. A HR úgy gondolja, hogy az Üzlet nem ért az emberek nyelvén és nem tud velük bánni, nem értékeli a HR által nyújtott támogatást és elért eredményeket, illetve kizárja őt az üzletből. A meg nem értettség érzése dominál mindkét félben, megjelennek a ráutaló vagy már kendőzetlen kritikák.

A probléma harmadik lába a köztük lévő transzparencia és kommunikáció részleges vagy teljes hiánya. Ebből erednek aztán az elburjánzó feszültségek és egyre mélyülő szakadék kettőjük között. A bosszúság, csalódottság és akadályozottság érzése napi szinten előre programozott.

Ilyen körülmények között az Üzlet és a HR együttélése, együttműködése nem mondható kiegyensúlyozottnak. A felek az ismétlődő konfliktusok hatására frusztráltakká válnak. A problémák száma megnövekszik, amely negatív hatással van az üzleti teljesítményre, a cég hírnevére és a felek elégedettségére.

 

Párterápia indul!

„A párterápia minden olyan párnak ajánlott, akik úgy érzik, hosszabb ideje megoldatlan problémával küzdenek, melynek oka kettőjük kapcsolatában rejlik. A párterápia egy rendszerszemléletű terápia, ami azt jelenti, hogy nem a pár tagjainak egyéni problémáit helyezi középpontba, hanem a két fél együttműködését. A párterápiában nincsenek hibás személyek, a problémák és konfliktusok az egymás viselkedésére adott válaszok alapján jönnek létre, tehát kölcsönösen együtt tesznek érte. A párterápia célja, hogy megkeresse azt a rosszul működő viselkedésláncot, amely a konfliktusok forrása, és segítsen annak megváltoztatásában.”

 

Az Üzlet és a HR azzal tesznek a legtöbbet kapcsolati problémáik megoldásért, ha félreteszik valós vagy vélt múltbeli sérelmeiket és figyelmüket a jelenben történő együttműködés fejlesztésére összpontosítják.

Megállapodnak, hogy elsődleges közös céljuk az üzlet sikeres működésének és versenyképességének biztosítása, fenntartása, az árbevétel, a nyereségesség, az ügyfelek elégedettségének és a vállalat piaci értekének növelése, illetve a társadalmi felelősségvállalás. Ezen célok eléréséért együtt dolgoznak, egyenlő arányban felelnek, az emberközpontúság - mint alapérték - elvének tiszteletben tartása mellett.  

Megismerik, elfogadják és tisztelik egymást. Félreteszik az előítéleteiket, proaktívan keresik egymás társaságát, érdeklődnek, odafigyelnek és meghallgatják egymást. Őszinték egymással, mindketten nyitottak a visszajelzésekre. Nem veszik személyesre a visszajelzést, hanem megjegyzik, megköszönik az építő kritikát, átgondolják és beépítik az új viselkedésláncba. A kapcsolat jól működik a vállalat különböző szintjei között. Kölcsönösen építik a bizalmat. 

Támogatják egymást az üzleti tudás, illetve egyéb, üzlethez nélkülözhetetlen képességek és készségek megszerzésében, azok folyamatos fejlesztésében. Tudják, milyen gondolatok foglalkoztatják a másik felet. Mindketten rendelkeznek egy egyedi kompetencia szettel, amelyek együttes jelenléte és összehangolása tudja az üzletet rövid- és hosszú távon is sikeressé tenni. Ez az üzleti érdek, ami a közös érdekük.

Kéz a kézben mérik fel és elemzik az üzleti problémákat, lehetőségeket, együtt döntenek és közösen vállaljak a rizikókat is. Folyamatosan keresik a közös csatlakozási pontokat. A bevonás, megosztás, közös felelősségvállalás és a kétirányú, konzekvens kommunikálás az új viselkedésláncot pozitívan gazdagító elemek.

Az összefogás, az összetartás és a csapatmunka fémjelzi az Üzlet és a HR új alapokra helyezett kapcsolatát.

 

A boldog párkapcsolat

A boldog párkapcsolat kialakításához a feleknek tanulniuk és változniuk kell, ehhez pedig időre, türelemre, nyitottságra, rugalmasságra van szükségük. A közösen megfogalmazott elvárások és játékszabályok napi gyakorlatban történő megszilárdítása, beépítése, fenntartása mindkét fél feladata.

Az együttműködés révén megvalósul a HR funkció üzleti elfogadottsága, az üzleti vezetésbe való aktív bevonása, illetve a közösen kivívott üzleti siker, elismerés és elégedettség.  Pont úgy, ahogy ez egy összeillő pár esetében szokás.

Úgy érzem, hogy a szoros együttműködésre való igény egyre jobban megfogalmazódik az Üzlet és a HR részéről is. Ott, ahol ez már működik felbecsülhetetlen értéket teremt az üzlet számára.

Ki teszi meg az első lépést? Legyen a HR !

 

Címkék:
hr együttmüködes HR vezetö HR Mentor Üzleti HR üzlet
Martin Gyöngyvér

Martin Gyöngyvér vagyok, lassan három évtizede dolgozom üzleti területen, mint HR felsővezető, board tag és HR Mentor. HR mentorként célom a szakmai HR vezetők transzformációjának előmozdítása: üzleti szemléletük és vezetői készségeik formálása segítségével inspirálom őket az üzleti vezetővé válásuk útján. Ez az erős elkötelezettség ösztönzött a „HR Üzleti Vezető” program létrehozására, amelynek részleteit a honlapomon találjátok: www.hrlead.at

A szerző összes bejegyzése
Bejegyzések, amik még érdekelhetnek
2025-06-17 08:00:00
Melyek a teljesítménybér legfontosabb tudnivalói?
2025-06-16 12:39:24
KvantHumanisztika Kurzus 1
2025-06-16 09:01:37
Sorozatgyilkos a vezetői karrierben: a mikromenedzsment
Egy HR Mentor gondolatai

Gondolatok a humán erőforrás szakemberek perspektíva váltásának és a HR szakmai vezetők üzleti vezetővé válásának időszerűségéről. Martin Gyöngyvér HR felsővezető és HR Mentor blogja.

A blog összes bejegyzése
Hirdetés
A szerkesztő ajánlja
  • 2024-04-02 16:03:10 | Kaló István

    Informatikusok Magyarországon: Alkalmazott vagy Vállalkozó? - Fókuszban az IT Contracting

Cimkefelhő
hr coaching álláskeresés karrier e-learning vezetés motiváció munkavállaló állásinterjú vezető munkáltató toborzas állás elearning Kocsis és Szabó Ügyvédi Iroda önéletrajz Scotwork tárgyalás Munka Törvénykönyve tárgyalástechnika stressz munka coach Linkedin Dr. Kocsis Ildikó felmondás képzés kiválasztás scotwork szervezetfejlesztés vezetőfejlesztés változás érthető jog tippek online tanulás tanulás szabadság profitárgyaló tárgyalásikészség-fejlesztás önismeret siker
Widget Image

Főszerkesztő: Karácsony Zoltán

E-mail : zoltan.karacsony kukac hrportal.hu

Felelős kiadó: Markovics András

A HR Blog.hu kiadója a HR Portal.hu

A szerkesztőség címe: 1135 Budapest, Petneházy u. 55. I./7.

Telefon: +36 (1) 781 75 96

Gépház

Blogger bejelentkezés

Blogger regisztráció

Adatvédelem

Kiadónk további kiadványai

hrportal.hu

munkaugyi.hu

hrclub.hu

allasportal.hu

edenkert.hu

haziallat.hu