logo
  • Blogfolyam
  • HR Blogok
  • Szerzők
  • HRPortal.hu
logo
  • Blogfolyam
  • HR Blogok
  • Archívum
mobile logo
  • Blogfolyam
  • HR Blogok
  • Szerzők
  • HRPortal.hu
publikálva: 2020.06.02 - 5 éve
Martin Gyöngyvér

Viszlát csőlátás!

Avagy gondolatok a HR show végnapjairól és az agilis HR aranykoráról

Egy napilap Menedzsment rovatában olvastam a hétvégén, hogy sokan úgy gondolják; a home office bevezetésével és az online kommunikációs eszközök (pl. Zoom, Teams) használatának elterjedésével a szervezetek el is jutottak az agilis átalakulás csúcspontjához. Hirtelen azt hittem, rosszul látok. Aztán újra elolvastam és eszembe jutott az a vicc, amiben egy HR munkatárs elégedetten meséli egyik kollégájának, hogy a HR már Scrum módszerrel dolgozik; minden munkaszerződés két hét határozott időtartamra szól. Ez ugyan kicsit több időt és erőfeszítést vesz igénybe a HR részéről, de agilis megoldás...

Az agilitás képessége egy merev testű felfújható csónakhoz - angolul RHIB - hasonlítható, ami könnyű, nagy teljesítményű, nagy kapacitású és elsüllyeszhetetlen. Rendkívüli agilitása abban rejlik, hogy minimalizálni tudja az ellenállást és ezáltal a sebességcsökkenést, miközben irányt változtat.

Habár a HR szervezetek gyors reagáló-készségére vonatkozó elvárás nem új keletű, a legtöbbjük agilissá válása még mindig várat magára. De miért szükséges az agilis átalakulás? Mi az agilis szemlélet jellemzője? Hogyan alakul át a HR agilissá? Megtudhatjátok a következő rövid áttekintésből.

 

Az agilis szervezetek kora

A vállalkozások szeretik a stabilitást. Mindannyian nyereségességre, termékeik vagy szolgáltatásaik piaci részesedésének növelésére törekednek. Ez csak akkor valósulhat meg kiszámítható módon, ha a piacok statikusak és a vezetők lézerpontosan megtervezhetik az előttük álló jövőt.

Természetesen a világ nem így működik; a dolgok állandó változásban vannak. A vállalkozások életképessége az ingadozó piacoktól függ, ezért a kihívások, amikkel szembesülnek, lehetnek váratlanok, kockázattal telik és akár bizonytalanok ideig elhúzódóak. A túlélő és virágzó vállalkozásoknak van egy közös vonása: a gyorsaság és az alkalmazkodás képessége.

Az üzleti agilitás lehetővé teszi, hogy a vállalatok gyorsan és rugalmasan reagáljanak az ügyfelek változó igényeire, ügyesebben manőverezzenek a versenytársaiknál a piaci változások közepette, gyorsabban és hatékonyabban oldjanak meg problémákat és költségtudatosabban működjenek.

Ehhez azonban a vállalatoknak merőben eltérő szemléletmódra, új üzleti és működési modellekre, valamint új képességekre van szükségük és el kell mozdulniuk kulturális és viselkedés szintű változások irányába. A kevésbé hierarchikus szervezetekben a dolgozókkal szembeni bizalom, nyitottság, azok bevonása és felhatalmazása fog dominálni. Az üzleti célok elérésének feltétele a dolgozókkal történő közös gondolkodás, felelősségvállalás és értékteremtés lesz.

 

Az agilis szemlélet hatalma

Az agilis működésmód bevezetésének és az agilis szervezeti átalakulásnak alapfeltétele az agilis szemlélet. A szemlélet magába foglalja mindazt, amit gondolunk, ahogyan egymásra hatunk és ahogyan együttműködünk, amit a visszacsatolási spirál és a pszichológiai biztonság kialakításával és segítségével folyamatosan fejlesztünk. Az agilis szemlélet annak a megértéséből fakad, hogy

  • bármit is teszünk, az ügyfelünk mindig a figyelmünk és a tevekénységünk középpontjában áll,
  • a fokozatosság elvét követve - a tapasztalati tanulás és a visszacsatolási spirál által - az ügyfelünkkel szoros együttműködésben dolgozzuk ki a megoldásokat,
  • folyamatosan értéket teremtünk az ügyfelünk számára.

Az agilis szemlélet elengedhetetlen eleme a cross-functional csapatok jelenléte. A csapatokban dolgozó szakemberek úgynevezett T-alakú képességekkel rendelkeznek; van egy alap, széleskörű üzleti ismeretük és mellette egy szakterületen mélyebb tudással is rendelkeznek. Ezek a csapatok képesek termékeket, szolgáltatásokat kifejleszteni, illetve komplex problémákat közösen, gyorsan, hatékonyan megoldani.  

Nézzünk néhány példát, hogyan valósul meg az agilis szemlélet a HR gyakorlatban!

Viszlát csőlátás!

Hiába használjuk az agilis módszereket (pl. Scrum, Kanban, Design Thinking, Lean Development), ha a HR megoldások kialakításában még mindig a HR show dominál (a HR az ügyfelei szükségleteinek felmérése és megértése nélkül készít megoldásokat azok számára). Használjunk T-alakú csapatokat, hozzunk be új ötleteket, perspektívákat és tapasztalatokat más területeken dolgozó kollégák bevonásával. Ebben a megközelítésben a HR vezetők feladata egyrészről a csapatmunka tárgyának, üzleti jelentőségének, céljának és az elvárt eredménynek a pontos meghatározása, másrészről a csapat önállóságának, saját munkamódszerének és döntési jogának biztosítása.

Ügyfélorientáltság az új mantra

Az agilis szemlélet hozzásegít minket ahhoz, hogy megértsük és átérezzük a dolgozók helyzetét, mielőtt megalkotjuk számukra a megfelelő megoldásokat. A valódi szükségletek megértéséhez közvetlen kapcsolatban kell álljunk a dolgozókkal, meg kell értenünk a kihívásaikat és a problémáikat. A fájó pontjaik és a fontossági sorrendjeik sokszor nem ott vannak, ahol a HR szakemberek gondolják. Tehát ha már a tervezési fázis előtt együttműködünk velük, akkor nemcsak az igényeiket fogjuk helyesen meghatározni, hanem a megoldás formáját és annak időbeli készültségét is össze tudjuk hangolni a dolgozók elvárásaival.

Tapasztalati tanulás, mint hajtóerő

A tapasztalati tanulás örök körforgása az agilis szemlélet mozgatórugója. A tapasztalati tudás 4 fázisa a cselekvés, a reflexió, az élmények átalakítása tapasztalatokká és ismeretekké, illetve a tanultak tesztelése. Gyakorlati síkon ez azt jelenti, hogy egy nagy megoldás kidolgozása helyett - ami gyakran hónapokat vesz igénybe - a megoldást kisebb részmegoldásokra bontjuk le, és azok mindegyikét leteszteltetjük azokkal a dolgozókkal, akiknek a megoldást létrehozzuk. Így dolgozóink lehetőséget kapnak arra, hogy visszajelzéseikkel és megállapításaikkal megerősítsék vagy megváltoztassak a megoldás végleges formáját. Végül is ők lesznek a felhasználok. Az is elképzelhető, hogy néhány jövőbeli felhasználót aktívan bevonunk a fejlesztési folyamatba. A tapasztalati tanulás gyakorlati használatában rendkívül fontos szerepet játszik a pszichológiai biztonság, vagyis az, hogy a résztvevők őszintén és nyíltan elmondhassák a véleményüket, illetve hibázhassanak és tanuljanak a hibáikból bármilyen őket érintő negatív következmény nélkül. Ha nyíltan és egyenesen kommunikálunk velük a problémáról, annak rájuk gyakorolt hatásáról és felajánljuk nekik, hogy részesei lehetnek a megoldásnak, akkor az esetek legnagyobb részében a dolgozók nyitottak az együttműködésre. Fontosnak tartom hangsúlyozni a fokozatosság elvének követését. 

Az agilis szemlélet HR funkcióba való átültetése, az ügyfélközpontúság, a csapat-alapú és folyamatos fejlődési kultúra megszilárdítása vezeti el a HR funkciót a szakmai fejlettség következő szintjére, valamint a teljes agilis szervezeti transzformációhoz.

 

Agilis HR

A hagyományos üzleti struktúra változó jellege sok szempontból támogatja az agilis HR bevezetését. A lapos szervezeti struktúrák lehetőséget nyújtanak a szélesebb körű üzleti együttműködésre.

Az agilitás mellett a vállalatirányítás egyre több előre mutató ötletet és innovatív impulzust vár el a HR funkciótól. A vállalati vezetők válaszokat akarnak találni a stratégiai kihívásokra, amihez egyértelmű HR megoldásokra is szükségük van. A HR szoros együttműködésben a többi vállalati részleggel részesévé tud válni az új üzleti megoldások kidolgozásának és megvalósításának.

Van azonban egy másik kiváltó oka is a HR agilissá válásának. Mivel a funkció stratégiai értéket kíván teremteni az üzlet számára, ezért az eredményességének mérése egyre nagyobb hangsúlyt kap. A rövidebb munkaciklusok/projektciklusok és rendszeres áttekintések révén képesebbé válik a gyors alkalmazkodásra és az ügyfelek változó igényeinek kielégítésére.

Az agilis HR lényegében az agilis szemlélet és módszertan alkalmazása a HR szervezetben. A gyakorlatban ez több együttműködést, kevesebb egyéni hozzájárulást és lineáris tervezést jelent. Az agilis megközelítés szerint kis csapatok tagjai együtt dolgoznak egy-egy HR megoldás tervezésén, fejlesztésén és kivitelezésén, ahelyett, hogy egymástól izoláltan dolgoznának a szervezeti hierarchiában. Az agilis HR megteremtéséhez szükséges a megfelelő HR csapat, illetve az új folyamatok rendszeres gyakorlása és finomítása. Az agilis működés bevezetése nem lineáris folyamat; az agilis szemlélet és a módszerek megjelenése egyszerre történik és a tapasztalatok által a gyakorlatban mélyül el.

 

Íme néhány ésszerű ötlet a HR agilis átalakuláshoz.

Az elköteleződés kezdete

Rögtön az elején tisztázni kell az agilis átalakulás okait, céljait és következményeit a HR csapat tagjaival. Elengedhetetlen a bevonásuk, a folyamatos kommunikáció és a kérdéseik, kétségeik megválaszolása.

A szemléletváltás

Az agilis transzformáció sikere elsődlegesen azon múlik, hogy a csapatban dolgozó HR szakemberek azonosuljanak az agilis szemléletmóddal. Ehhez türelemre és időre van szükség. Minél több pozitív példát látnak a kollégák a gyakorlatban, annál inkább ráéreznek az agilitás ízére és látni fogják a különbséget a múltbeli és a jelenlegi tapasztalatok, eredmények között.

A megfelelő emberek kiválasztása

Fontos tudni, hogy milyen profillal rendelkező kollégák fognak eredményesen dolgozni az agilis alapelvek mentén. A kíváncsiság, a vállalkozói szellem, a hálózatokban működő csapatokról szerzett gyakorlati tudás, az együttműködés, az elemző- problémamegoldókészség és az informatikai affinitás kitűnő alapot nyújt a HR csapattagok részére.           

Információszerzés, tanulás

Ismerjétek meg az agilitás elveit, nyelvezetét és módszereit. Olvassátok el az Agilis HR Manifesto-t. Érdemes esettanulmányokat is felkutatni és megvizsgálni, hogy más vállalkozások HR osztályai miként alkalmazták sikeresen az agilis módszereket. Íme 2 példa:

  • Agilis sebességre kapcsol a HR - ShiwaForce Zrt.
  • Megújulsz vagy lemaradsz - agilis megoldás arra, hogyan lesz a HR gyorsabb, hatásosabb és boldogabb - Magyar Telekom

Amennyiben a szervezetben még nincs agilis tapasztalat, akkor külsős agilis tanácsadókhoz is fordulhattok tanácsért.

Kísérleti projekt

Bármilyen jelentős változás előtt állunk a szervezetben, mindig szükség van egy kísérleti projektre, amin keresztül elérjük a felsővezetés egyetértését, beleegyezését, eloszlatjuk esetleges kétségeiket és ellenállásukat. A kísérleti projekt fejlesztésénél egyértelműen a végcélokra összpontosítsatok és mutassátok meg a vezetőknek, hogy az agilis megoldás milyen hatással lesz az üzlet jövőjére. Az onboarding vagy a dolgozói élmény (EX) kialakításánál már tehetünk is egy próbát.

Tapasztalati tanulás és interaktiv visszacsatolás      

A megfelelő agilis módszer kiválasztása, az első sprint megszervezése és lebonyolítása után megvitatjátok, hogy mi ment jól, és mi nem. Minden résztvevő véleménye számít. Ami működött, azt vigyétek tovább a folyamatban, ami nem, azt hagyjátok el.

 

Tradicionális vagy Agilis HR

A tapasztalatok azt mutatják, hogy a HR szervezetek számára új távlatot nyit az agilis működés bevezetése. A rövid ciklusú, együttműködésen alapuló munka elősegíti a folyamatos visszajelzés és fejlesztés kultúrájának elmélyítését, növeli a HR változékonysággal szembeni toleranciáját és gyors reagáló készségét. Az agilis szemlélet és módszerek lehetővé teszik, hogy a HR csapatok produktív és költséghatékony módon összpontosítsanak az üzleti értékteremtésre, az ügyfelek igényeire, elkötelezettségére és elégedettségére. A HR legfőbb kihívása az átalakulásban az agilis szemlélettel való azonosulás és az éves/negyedéves működésről a rövidebb és gyorsabb munkaciklusokra történő átállás.

Az is igazolt, hogy nem minden vállalatnál kell a HR szervezeteknek agilissá válniuk és nem minden HR tevékenységet lehet/kell agilissá tenni.

Ezért arra biztatlak Benneteket, hogy gyűjtsetek minél több információt és vitassátok meg a csapatotokon belül, illetve a felsővezetéssel, mielőtt belekezdtek a változásba. 

 

Címkék:
hr együttmüködes Üzleti HR HR Mentor agilis hr
Martin Gyöngyvér

Martin Gyöngyvér vagyok, lassan három évtizede dolgozom üzleti területen, mint HR felsővezető, board tag és HR Mentor. HR mentorként célom a szakmai HR vezetők transzformációjának előmozdítása: üzleti szemléletük és vezetői készségeik formálása segítségével inspirálom őket az üzleti vezetővé válásuk útján. Ez az erős elkötelezettség ösztönzött a „HR Üzleti Vezető” program létrehozására, amelynek részleteit a honlapomon találjátok: www.hrlead.at

A szerző összes bejegyzése
Bejegyzések, amik még érdekelhetnek
2025-06-17 08:00:00
Melyek a teljesítménybér legfontosabb tudnivalói?
2025-06-16 12:39:24
KvantHumanisztika Kurzus 1
2025-06-16 09:01:37
Sorozatgyilkos a vezetői karrierben: a mikromenedzsment
Egy HR Mentor gondolatai

Gondolatok a humán erőforrás szakemberek perspektíva váltásának és a HR szakmai vezetők üzleti vezetővé válásának időszerűségéről. Martin Gyöngyvér HR felsővezető és HR Mentor blogja.

A blog összes bejegyzése
Hirdetés
A szerkesztő ajánlja
  • 2024-04-02 16:03:10 | Kaló István

    Informatikusok Magyarországon: Alkalmazott vagy Vállalkozó? - Fókuszban az IT Contracting

Cimkefelhő
hr coaching álláskeresés karrier e-learning vezetés motiváció munkavállaló állásinterjú vezető munkáltató toborzas állás elearning Kocsis és Szabó Ügyvédi Iroda önéletrajz Scotwork tárgyalás Munka Törvénykönyve tárgyalástechnika stressz munka coach Linkedin Dr. Kocsis Ildikó képzés felmondás kiválasztás scotwork szervezetfejlesztés vezetőfejlesztés változás érthető jog tippek online tanulás profitárgyaló szabadság tanulás siker tárgyalásikészség-fejlesztás önismeret
Widget Image

Főszerkesztő: Karácsony Zoltán

E-mail : zoltan.karacsony kukac hrportal.hu

Felelős kiadó: Markovics András

A HR Blog.hu kiadója a HR Portal.hu

A szerkesztőség címe: 1135 Budapest, Petneházy u. 55. I./7.

Telefon: +36 (1) 781 75 96

Gépház

Blogger bejelentkezés

Blogger regisztráció

Adatvédelem

Kiadónk további kiadványai

hrportal.hu

munkaugyi.hu

hrclub.hu

allasportal.hu

edenkert.hu

haziallat.hu