logo
  • Blogfolyam
  • HR Blogok
  • Szerzők
  • HRPortal.hu
logo
  • Blogfolyam
  • HR Blogok
  • Archívum
mobile logo
  • Blogfolyam
  • HR Blogok
  • Szerzők
  • HRPortal.hu
publikálva: 2020.02.04 - 5 éve
L-SOFT Zrt.

Kemény fellépés a hiábavaló meetingek ellen? És még?

Egy japán chipgyártó cég (Disco) 100 dollárt kér a munkatársaktól, ha a tárgyalót használják. A vállalatnál minden be van árazva, és 5000 munkatárs vesz részt a menedzsment évek óta tartó kísérletében.

Könnyű abba a hibába esni, hogy a team egyeztetése letérjen a szervező által tervezett forgatókönyvtől, és csapongó szócséplésbe torkolljon.  Számtalan módszert kidolgoztak már a hatékonyság érdekében, de ez a fizetős módszer számomra radikális és rendhagyó, igaz, a japán cég egyik vezetője eredményesnek ítélte a fizetős tárgyalóhasználatot. Szerinte ezáltal a kollégák közös érdekévé vált, hogy már nem tartanak haszontalan értekezleteket.

A Bloomberg cikke szerint azonban a vállalat továbblépett a megbeszélések optimalizálásánál, ugyanis minden be van árazva a cégnél az íróasztaloktól a számítógépeken át az esernyőkig. A munkatársak 1 fős startupként működnek, naponta licitálnak a legjobb elképzelésekért, feladatokért, az általuk alkotott csoportok számláznak egymásnak a munkáért. A kifizetéseket a cég saját, virtuális valutájában rendezik. Az egyenleget pedig év végén jenben megkapják a csoportok.

A módszer kitalálója Toshio Naito, aki már 2011-ben kidolgozta a módszerét, és azóta ő is eszerint dolgozik. A filozófiája szerint a módszere hozzásegíti a munkavállalókat ahhoz, hogy szabadabban végezzék a munkájukat, nem pedig utasítások alapján működjenek.

A módszer bevált, működik, a gazdasági mutatók szerint egyértelműen, ugyanis a cég nyeresége a bevezetése óta 10%-al nőtt. A munkavállalók fizetése is gyakorlatilag kétszerese az ország átlagnak, köszönhetően a bónuszoknak, és a japán kormány is elismerte, mint ideális munkahelyet.

 

Ekkora sikerek után miért nem vették át más cégek is ezt a működési rendszert, miért nem terjedt el ország, világszerte? Miért nem tudunk arról, hogy más cégeknél is bevezették volna ezt a működési modellt?

 

A bevezetés és működés nem ment egyszerűen: egyrészt a mérnökök arra panaszkodtak, hogy nem tudnak kizárólagosan a munkájukra, kutatásaikra koncentrálni. A többiek szerint is óriási a nyomás rajtuk a bónuszok megszerzéséért.

Egyesek szerint egy olyan munkakörnyezetet tartanak fenn, amelyben a dolgozókon nagyobb a nyomás,

mint az elért megtérülés.

A kutatók szerint azonban a negyedéves eredmények könyörtelen hajszolása ösztönözheti a rövidtávú gondolkodást, bár a módszer ennek ellenére sem terjed, és a kitalálója szerint is 5 év kellett, amíg a munkavállalók alkalmazkodni tudtak az új gondolkodásmódhoz, az USA-ban dolgozó munkatársaik pedig nem is tudták teljes egészében átvenni. Elképesztően nagy vállalati kultúraváltás kell a bevezetéséhez és fenntartásához.

Az egész rendszer központjában a prémiumrendszer áll, sőt, a munkacsoportok versenyeznek az álombónuszért, melyet negyedévente lehet elérni, és a nagyságrendjéről azt mondják, hogy futna belőle egy külföldi autóra (Japánban vagyunk). Tehát a tétek valóban vannak annyira vonzóak, hogy az egyéni és csapatok teljesítményét ösztönözze. Fontos tény még a dolgozói szabadságról, hogy a csapattagok, ha nem elégedettek a vezetőikkel csatlakozhatnak a számukra megfelelőbbnek tűnő teamekhez.

Az értékesítő csapatok fizetnek a munkásoknak az előállított termékekért, a munkások fizetnek a mérnököknek a tervezésért. Amikor eladás történik, akkor a bevétel szétfut az egész szervezetben beleértve akár a HR-t, IT-t.  Egy érdekes példa a működésről, amikor az újságírónak elmondja a sajtós, hogy most például én fizetem a tárgyalót, hogy beszélhess többek között a módszer kidolgozójával, azonban amikor ez a cikk megjelenik, Naito fog nekem fizetni a kapott nyilvánosságért.

 

A rendszer magában hordoz egy büntetőrendszert, amely bünteti a felesleges felhalmozást, a késői munkavégzést. Ez a rendszer összhangban áll a Japán kormány 2015. évben meghirdetett törekvésével, hogy javítsa a magánélet arányát a munkaórák és túlórák ellenében. A kollégák megfizethetik egymást, amikor például váratlanul szabadidőre van szükségük, a kollégájuk elvégezheti helyettük a feladatukat.

A kollégák egy nagy előadóteremben meghallgathatják bármelyik kolléga prezentációját, melyben ismerteti megvalósításra váró ötleteit, javaslatait, majd a többi kolléga ajánlatot tehet az erre a célra készült appon.

Ami hihetetlen, hogy az egész módszert egy videójáték a Final Fantasy or Dragon Quest inspirálta, és a kiinduló cél az volt, hogy felélessze a versenyszellemet.

A módszer eredményei bámulatosak… bevezetnénk? Megéri ekkora nyomás alatt dolgozni nap-mint-nap? Mi lehet az oka, hogy nem terjedt el ez a munkaszervezési modell?

Címkék:
L-SOFT Zrt.

Az L-Soft Zrt. teljes egészében magyar tulajdonú cég. Jelentős számú közép- és nagyvállalati referenciával, több évtizedes gyakorlattal rendelkezik Piramis™ HR szoftverek fejlesztése és több, mint 20 éves gyakorlattal a kiszervezett jövedelem-elszámolási, valamint az IT hoszting szolgáltatások területén.

A szerző összes bejegyzése
Bejegyzések, amik még érdekelhetnek
2025-06-17 08:00:00
Melyek a teljesítménybér legfontosabb tudnivalói?
2025-06-16 12:39:24
KvantHumanisztika Kurzus 1
2025-06-16 09:01:37
Sorozatgyilkos a vezetői karrierben: a mikromenedzsment
HRinformatika a HRnek

Legyen könnyebb egy HRinformatikai döntéselőkészítés. www.lsoft.hu

A blog összes bejegyzése
Hirdetés
A szerkesztő ajánlja
  • 2024-04-02 16:03:10 | Kaló István

    Informatikusok Magyarországon: Alkalmazott vagy Vállalkozó? - Fókuszban az IT Contracting

Cimkefelhő
hr coaching álláskeresés karrier e-learning vezetés motiváció munkavállaló állásinterjú vezető munkáltató toborzas állás elearning Kocsis és Szabó Ügyvédi Iroda önéletrajz Scotwork tárgyalás Munka Törvénykönyve tárgyalástechnika stressz munka coach Dr. Kocsis Ildikó Linkedin felmondás képzés kiválasztás scotwork szervezetfejlesztés vezetőfejlesztés változás érthető jog tippek online tanulás tanulás profitárgyaló szabadság önismeret siker tárgyalásikészség-fejlesztás
Widget Image

Főszerkesztő: Karácsony Zoltán

E-mail : zoltan.karacsony kukac hrportal.hu

Felelős kiadó: Markovics András

A HR Blog.hu kiadója a HR Portal.hu

A szerkesztőség címe: 1135 Budapest, Petneházy u. 55. I./7.

Telefon: +36 (1) 781 75 96

Gépház

Blogger bejelentkezés

Blogger regisztráció

Adatvédelem

Kiadónk további kiadványai

hrportal.hu

munkaugyi.hu

hrclub.hu

allasportal.hu

edenkert.hu

haziallat.hu