Személyeskedés helyett: érték alapú vezetést
Gyakori vezetői dilemma, hogyan lehet hatékonyan, személyeskedés nélkül kezelni olyan helyzeteket, amelyben érzelmileg érintett felek állnak egymással szakmai vitában.
Legtöbbször már ott elakad a kommunikáció, hogy mindkét fél fel
Gyakori vezetői dilemma, hogyan lehet hatékonyan, személyeskedés nélkül kezelni olyan helyzeteket, amelyben érzelmileg érintett felek állnak egymással szakmai vitában.
Legtöbbször már ott elakad a kommunikáció, hogy mindkét fél felismeri és elismeri-e, hogy valójában szakmai vitában állnak, mert mindezt átszínezi az egymással kialakult sok személyes tapasztalatuk, előítéletük, feltételezésük, szimpátiájuk, vagy ellenszenvük.
Pedig a munkahely nem játszótér; el kell fogadnunk azt, hogy a munkatársaink, sőt főnökeink és beosztottaink között is mindig lesznek olyan emberek, akiket amúgy a baráti körünkbe nem szívesen válogatnánk be. El kell fogadnunk azt is, hogy körülöttünk és mások körül is kialakult, néha berögződött, egymást támogató körök, néha klikkek jöttek és jönnek létre, de ennek ellenére profi vezetőként néha bele kell csapni a közepébe, és fel kell tenni a fontos és előremutató kérdéseket, még ha azok kényesnek is tűnnek.
Mindebben az segíthet, ha a szakmai vitákat a személyes érintettség szintjéről egy magasabb, elvontabb szintre tudjuk felemelni: az érték-alapú vezetés (Value Based Management) szintjére.
Ennek alapfeltétele persze a szélesebb látókör, nyitott, integráló, a közös pontokra fókuszáló, a másikat meghallgatni képes hozzáállás.
Egyik esetben egy hálózatépítő, terjeszkedő cég vezetője említette, hogy vitában áll egy vezetőtársával, aki a terjesztendő anyagokat az utolsó utáni pillanatban megváltoztatta. Elharapózó személyes vitájuk támadt ebből, egyikük sem fogadta el a másik álláspontját, mindketten úgy érezték, a másik akadályozza az üzletet, és ebből a vitából egyikük sem jött ki eredményesen.
A coaching során beszéltünk az érték-alapú vezetésről, és ügyfelem felismerte, mennyire fontos lett volna, ha a munkatársával elharapózott vita elején egymás minősítése helyett annak meghatározásával kezdik a beszélgetést, milyen közös célok és értékek igazán fontosak a számunkra az üzleti terjeszkedés adott fázisában.
- Az innovativitás, azaz az újító, jobbító, fejlesztő javaslatok ideje van még itt?
- Vagy a terjeszkedéshez szükséges fegyelmezett végrehajtás, bevezetés, multiplikáció, vagyis a fegyelmezett, nem módosító, nem megkérdőjelező végrehajtásé?
A közös célokról, a közös értékekről legtöbbször hamar és "hideg fejjel" meg lehet határozni az egyező pontokat.
Ezután már ezek az értékek tényszerű hivatkozási alapot, szilárd referenciapontot fognak adni ahhoz, hogy a napi kérdésekben ne ütközzünk felesleges, személyeskedő, parttalan vitákba.
Schäffer Beáta +36 30 970-7430