logo
  • Blogfolyam
  • HR Blogok
  • Szerzők
  • HRPortal.hu
logo
  • Blogfolyam
  • HR Blogok
  • Archívum
mobile logo
  • Blogfolyam
  • HR Blogok
  • Szerzők
  • HRPortal.hu
publikálva: 2014.01.27 - 11 éve
jobangel

Egy álláshirdetés, amire lehetetlen jól jelentkezni

Az előző posztban a cégek kommunikációjával foglalkoztam, és találtam egy igen rossz példát is, amin keresztül megmutathatom, miért nem jó az általánosságokba burkolózni. (Több hirdetést jelöltem meg erre magamnak, de ez lett a "t

Az előző posztban a cégek kommunikációjával foglalkoztam, és találtam egy igen rossz példát is, amin keresztül megmutathatom, miért nem jó az általánosságokba burkolózni. (Több hirdetést jelöltem meg erre magamnak, de ez lett a "tuti" - mert ez az a munkakör, ahol a lehető legrosszabb hirdetések és állásjelentkezések születnek). Túl sokáig nem kellett keresnem, ez a fajta szóhasználat, hozzáállás a jellemző, mert a hirdetők is sablonokból dolgoznak - nem értem, miért gondolják, hogy erre van szükség. Ez a hirdetés már lejárt, a termékcsoportját kitakartam, hogy a hirdető renoméját ne érje kár. Így utólag talán tanulságos megnézni közelebbről az esetlen hirdetést.

rossz-hirdetés2.jpg

xxxxxkereskedelemmel és xxxxxxxxx foglalkozó piacvezető vállalat keres Megnevezték a terméket, ami jó, mert el tudja dönteni a jelölt, ilyen profilú cég érdekli-e vagy valami miatt kizárja a lehetőségei közül.

Irodavezetőt

az iroda operatív folyamatainak irányítására, a tevékenységhez szükséges és megfelelő szintű szakmai ismeretekkel. "Megfelelő szintű szakmai ismeretekkel"?? De mégis milyenekkel? Itt még reménykedünk, hogy lesznek konkrétumok. És mi a megfelelő szint náluk? Találja ki a jelölt?
Főbb feladatok, munkák:
- Iroda koordinálása és működésének vezetése A koordinálás és vezetés mégis miből áll náluk? Hátha megtudjuk később…
- Munkatársak feladatinak irányítása és ellenőrzése Milyen munkatársak milyen feladatait kell irányítani? Mit kell ellenőrizni?Kereskedelmi cég, lehet, hogy a kereskedők teljesítményét? Vagy az ügyfelek anyagi hátterét? Lehet, hogy a titkárságon vannak adminisztrátor beosztottak, és őket kell vezetni, az ő munkájukat koordinálni? De ez csak találgatás, ha ilyeneket írunk a CV-be, vagy betalálunk vele, vagy nem.
- Gazdasági kimutatások Készítése? Értékelése? Beszerzése külső elemző cégtől? Vagy mégis mit jelent ez? Rendkívül misztikus így…
- Számlakezelés, szállítói számlák ellenőrzése, kimenő számlák kiállíttatása Na végre, valami konkrétum.
- Szerződések megkötése, értékesítés Micsodaaaa? Akkor tehát értékesítőt keresnek? Vajon az értékesítési feladatnak melyik részét kell csinálni? Lead-generálás? Hideghívással időpontegyeztetés? Ügyféligények begyűjtése? Konkrét árajánlatok kiadása? Vagy mégis mit? Kérdés, hogy ha ennyiféle munkája lesz, ennyi embert kell támogatnia, mennyi ideje marad az értékesítésre? És ha kevés, akkor vajon elbocsátják-e, mint gyenge teljesítményű értékesítőt azt az embert, akinek irodavezetői pozíció van a munkaszerződésében.Vagy jogászt keresnek? Vagy mégis milyen szerződések megkötése? Az iroda fenntartására vonatkozó szerződéseket még érteném egy titkárságvezetőnél. Egy értékesítési szerződést nem valószínű, hogy az ő hatáskörébe kell szervezni…
- Cégvezető és a pénzügyi vezető munkájának támogatása Mivel kell támogatni a munkájukat? Elég a naptáraikat kezelni, a napjaikat szervezni, esetleg levelezést kezelni, aláírandókat összegyűjteni, üzleti útjaikat szervezni vagy van valami szakági munka is? A misztikus "gazdasági kimutatások" arra utal, nemcsak operatív munka kellhet.
- Felső vezetők és kollégák szakmai munkájának segítése, támogatása És tényleg nem csak operatív munka kell! De szakmai munka alatt ágazatonként mást értünk. Az egyes vezetők szakmai munkája jelentősen eltér, jó lenne tudni, mihez értsen a jelölt. Pénzügyhöz biztos, és még? Kik azok a "felső vezetők és kollégák" és mi a szakmájuk, amit szakmailag - és nem operatívan - támogatni kell?
- Kapcsolattartás a partner cégekkel Kik azok a partnercégek? Mi a kapcsolattartás célja? (Eladás, beszerzés, szerződés hosszútávú fenntartása, új/újabb szerződések kötése, esetleg pénzbehajtás? Nem mindegy.)
- Szervezési és általános asszisztensi feladatok ellátása Mit kell szervezni, és honnan tudja a jelölt, mit csinál egy „általános asszisztens” az adott cégnél?
Az álláshoz tartozó elvárások:  
- Felsőfokú végzettség Ebből még mindig nem derül ki, vajon mit és kit is akarnak, olyan, mintha ők sem tudnák. Felsőfokú végzettség kicsit túl nagy merítés: lehet pedagógus, mérnök, közgazdász vagy bármi más. Tudnia kellene a hirdetőnek, ki felel meg leginkább erre.
- Kereskedelmi szemlélet Kereskedelmi szemléletet értem egy kereskedelmi cégben. De mégis mit értünk ez alatt? Ügyfélközpontúságot, termékismeretet stb.? Ha a cég tevékenységében megjelölt terméket kell értékesíteni, ahhoz vajon miért nem kérnek hozzáértést?
- Problémamegoldó, elemző képesség és stressz tűrő képesség Mégis milyen problémák merülhetnek fel nagyjából? Van, aki nagyon tud improvizálni, van, aki módszeres, hosszú tárgyalással old fel egy konfliktust. Melyik hozzáállás kell inkább?

Ügyfélreklamáció pl.? Van, aki ideges ügyfelek kezelésére alkalmatlan, de ettől még kitűnő irodavezető lehet, ha belső ügyekkel kell foglalkozni, kivéve, ha nyakába varrtak értékesítést is, mert abból úgy tűnik, külső ügyek is lesznek. De már megint csak találgatni tudok.

A stressztűrő képesség kérését mindig rosszallva nézem: nem egy egzakt kategória,mindenkinek máshol a határ. Van, aki annak hiszi magát, át is megy az állásinterjún, aztán próbaidőben kiderül, van az a stressz, amit nem tud elviselni.

- Kiváló kommunikációs, tárgyaló és szervező készség Mit kell szervezni, miről kell tárgyalni és milyen célból? Kivel kell tárgyalni?
- Pontos, megbízható, precíz, határozott munkavégzés Ez is egy használhatatlan lózung, van-e cég, ahol a trehány, megbízhatatlan, hektikus munkavégzés az elvárás?
- Magas szintű számítógépes ismeret (Word, Excel, PowerPoint, Internet) Végre egy újabb konkrétum. Azért az internet elég nagy téma ahhoz, hogy meg kelljen közelebbről határozni: felhasználói tapasztalat kell, vagy néha bele kell szerkeszteni egy-két dolgot a cég honlapjába pl.? Powerpointból azt sejtem, preziket kell készíteni, kérdés, hogy ezt miért nem tudták feljebb leírni, hogy pl. melyik vezetőnek kell ilyesmi?

 

Hiba1: a konkrét feltételek hiánya

Ez tipikusan egy olyan hirdetés, amire szerintem érkezett többszáz jelentkező, akik ezeknek a kiírásoknak mind megfeleltek. Gyakorlatilag a felsőfokú végzettség az egyetlen kikötés (de nem feltétlenül főiskola vagy egyetem, itt OKJ-s emelt szintűek is lesznek), talán még a magas szintű számítógépes ismeretek, mint elvárás hoz némi szűkítést. De az álláspályázati anyagból alig fog látszani, van-e magas szintű számítógépes ismeret, erre külön tesztet lenne érdemes íratni, így a CV-k kiválogatásában alig segít. Ezek után szakmai döntést nyilván nem tudnak hozni a CV-k előszűrésekor, hiszen nincsenek meghatározva szakmai elvárások. A cég pedig valószínűleg arra fog panaszkodni, hogy sok, teljesen más profilú jelölt is jelentkezett.

Ha írtak volna kereskedelmi múltat – ha már értékesíteni kell -, vagy bármilyen más szűkítő, de reális elvárást (pl. jogi ismereteket, ha már szerződést kell kötni), más lenne a helyzet.

Hiba2: a cég ajánlata

Amit a cég ajánl, túl általános és a nem konkrét "ajánlat" az nem "ajánlat". Kiemelkedő juttatások? Ez jó, de mégis miben kiemelkedő? Bónuszok, jutalékok, cafeteria? Egy irodavezetőnél nem általános, hogy eladások után járó jutalékért dolgozik, ha ilyen az ajánlat, az sok jelöltet elriaszthat, mert ők inkább a havi fixet szeretik. Ha jutalékért akarna dolgozni, értékesítőnek menne. Ez így nyilván csak az első állásinterjún fog kiderülni (ha egyáltalán), így mindkét fél vesztegeti az idejét. Tisztázni kellene már a hirdetésben, hogy ne vetődjön árnyékra egyik fél sem.

Az "igényes irodai környezet" megint egy teljesen általános dolog, ez nem vonz önmagában senkit. Mindenki igényesnek tartja a maga környezetét. Kicsit olyan ez, mint a lakáshirdetések: ha én pörgős, zajos környéken akarnék lakást venni, olyan a hirdetések szerint nincs. Minden lakás csendes, nyugodt, rendezett környéken van (legalábbis a hirdetések világában).

A "fiatalos csapat" miért az ígérvények között van? Egyáltalán látott már valaki, "öreges" csapatot? Ha pedig ez egy burkolt diszkriminációs kitétel...

-----------------

Ahogy egy olvasóm megjegyezte, talán HR-est kellene felvenniük először ;)

-----------------

A következő posztban leírom majd, erre a lehetetlen hirdetésre hogyan érdemes mégis jelentkezni az én meglátásom szerint.

Címkék:
jobangel

Jómagam nem vagyok HR-es, nem vagyok bizonyítványokkal igazoltan “szakember” a témában. Viszont évek óta látom, hallom, teszem, csinálom, álltam (ültem) az asztal mindkét oldalán: álláskereső is voltam, kollégákat is kerestem. Sokat olvastam róla, először én kaptam tanácsokat, majd lassan én magam is elkezdtem adni őket, szerencsére eredménnyel. Lassan egy évtizede már veszem a bátorságot, hogy segítsek másoknak önéletrajzot írni, állásinterjúra felkészülni. A Jobangel blog azért jött létre, hogy valódi segítséget nyújtson az álláskeresőknek. Tippek, trükkök, gyakorlati útmutatók, szemléletformálás!

A szerző összes bejegyzése
Bejegyzések, amik még érdekelhetnek
2025-06-11 11:12:12
Vállalom a felelősséget
2025-06-11 09:41:35
A szállodák bérszámfejtési kihívásai: amit az egyszerűsített foglalkoztatásról tudni kell
2025-06-11 09:33:59
Változik a családi adókedvezmény összege
JobAngel

önéletrajz minta letöltés, álláskeresés, álláskereső tapasztalatok, önéletrajz, állásinterjú, cv, állás

A blog összes bejegyzése
Hirdetés
A szerkesztő ajánlja
  • 2024-04-02 16:03:10 | Kaló István

    Informatikusok Magyarországon: Alkalmazott vagy Vállalkozó? - Fókuszban az IT Contracting

Cimkefelhő
hr coaching álláskeresés karrier e-learning vezetés motiváció munkavállaló állásinterjú vezető munkáltató toborzas állás elearning Kocsis és Szabó Ügyvédi Iroda önéletrajz Scotwork tárgyalás Munka Törvénykönyve tárgyalástechnika stressz munka coach Linkedin Dr. Kocsis Ildikó felmondás képzés scotwork kiválasztás szervezetfejlesztés változás vezetőfejlesztés érthető jog tippek profitárgyaló szabadság online tanulás tárgyalásikészség-fejlesztás tanulás siker önismeret
Widget Image

Főszerkesztő: Karácsony Zoltán

E-mail : zoltan.karacsony kukac hrportal.hu

Felelős kiadó: Markovics András

A HR Blog.hu kiadója a HR Portal.hu

A szerkesztőség címe: 1135 Budapest, Petneházy u. 55. I./7.

Telefon: +36 (1) 781 75 96

Gépház

Blogger bejelentkezés

Blogger regisztráció

Adatvédelem

Kiadónk további kiadványai

hrportal.hu

munkaugyi.hu

hrclub.hu

allasportal.hu

edenkert.hu

haziallat.hu