logo
  • Blogfolyam
  • HR Blogok
  • Szerzők
  • HRPortal.hu
logo
  • Blogfolyam
  • HR Blogok
  • Archívum
mobile logo
  • Blogfolyam
  • HR Blogok
  • Szerzők
  • HRPortal.hu
publikálva: 2014.01.20 - 11 éve
jobangel

Jó kommunikációs készség: a cégek hogy állnak ezzel?

Az álláskeresési kommunikáció az álláshirdetéssel kezdődik, de az általános céges kommunikáció hiányosságai sajnos az egész álláskeresési folyamatra kihatnak – sokat ártva ezzel az álláskeresőknek. A legtöbb álláshir

tree_swing_70s - Copy.jpg

Az álláskeresési kommunikáció az álláshirdetéssel kezdődik, de az általános céges kommunikáció hiányosságai sajnos az egész álláskeresési folyamatra kihatnak – sokat ártva ezzel az álláskeresőknek.

A legtöbb álláshirdetés írásánál valamiért azt gondolják, hogy körülményes, hivataloskodó fogalmazás és a titokzatoskodás is szükséges. Majd csodálkoznak, hogy teljesen más profilú emberek jelentkeznek, mint várták volna, vagy senki, hiába ment a hirdetés hetekig-hónapokig.

Ritkán cégek hirdetésírói keresnek meg, hogy próbáljak segíteni, álláskeresői szemmel mi a baj a hirdetésükkel? Legtöbbször az, hogy nem elég konkrét, vagy nem elég vonzó. Ha értékesítési asszisztenst keresünk, és a hirdetés szerinti feladat az, hogy „sikeres sales csapatunk munkájának hatékony támogatása”, abból senki sem tudja, mit kell csinálni. Ha ehelyett azt írjuk, hogy írásos árajánlatok összeállítása az ügyféllátogató kereskedők információi alapján, termékek beárazása árlistából vagy éppen ügyfelek hideghívása a kereskedők látogatási tervének összeállításához, akkor a jelölt el tudja dönteni, tudja-e, akarja-e ezt.

Néha a pozíció-elnevezés önmagában riasztó, a „munkatárs” pl. nem beosztás. Legyen képes a hirdető eldönteni még a hirdetés feladása előtt, hogy asszisztenst vagy operatív, önállóan dolgozni tudó embert keres. Értem, hogy a hirdetésben nem mindig szerepelhet a cég neve, de akkor legalább az iparág szerepeljen, mert pl. az az értékesítő, aki eddig italhűtőket adott el, nem biztos, hogy akar reklámtárgyakkal foglalkozni, de esetleg nyílászárókkal igen.

A „műszaki ismeret előny” kitétel önmagában semmit sem ér, műszaki az IT is, meg a mezőgazdasági gépészet is, sőt a mélyépítészet is, ha ehhez társul egy "sikeres, fejlődő cégünk keres" meghatározás, az már használhatatlanná teszi a hirdetést, amiben egyébként igazgatói asszisztenst keresnek. A „versenyképes fizetés” ígérete és a „fizetési igény megjelölésével” kitétel egy hirdetésen belül zavart keltő, de még véletlenül sem vonzó. Most akkor tudja a cég, mennyit szán rá, mi a versenyképes, vagy nem? Vagy piackutatást végez így, mennyi pénzért milyen embert lehet találni? Azt nem így kell... A „fiatalos csapatunk” elriaszthat egy egyébként jó jelöltet, aki már elmúlt 35-40-50 éves, ha pedig burkolt diszkriminációnak szánták, külön súlyos. A munkavégzés helye ne egy megye legyen, hanem minimum városszinten tudassa a hirdetés. A budapesti munkavégzésről ne derüljön ki, hogy Esztergomban van az iroda.

Természetesen egy idétlen hirdetésre is lehet jó pályázatot beadni, arra spekulálva, hátha „betalálunk”, és meggyőző lesz az anyagunk - sok ilyet írtam már azokkal, akik segítséget kértek tőlem. Az idétlen hirdetésre írt jó pályázat is azt tartalmazza, mit tud a jelölt, mit várhatnak tőle, mit szeretne csinálni, miért szeretné stb. Példámnál maradva, ha a jelenleg italhűtőt értékesítő jelöltünk beírja, hogy mely területeken keres állást, elkerüli a felesleges köröket a reklámtárgyasokkal. Ebben benne van az is, hogy a reklámtárgyasok jó eséllyel nem válaszolnak majd az álláspályázatára, de jelöltünk ezzel sem veszített semmit. Ha pedig a jelölt „beletalál" az igényekbe, benne van a kockázat, hogy egy rosszul kommunikáló céggel kerül kapcsolatba, így az állásinterjún meg kell győződnie arról, hogy menni fog az együttműködés a céggel. Állásinterjún pedig a jelöltnek is kérdezni kell, mint tudjuk. (hogy mit, arra kitértem itt)

Egy jó hirdetés

Amikor az álláskeresők hirdetéseket olvasnak, tudni szeretnék, milyen cég hirdet, hol van a munkavégzés pontos helye (értem, hogy Budapest, de nem mindegy, hogy Csepel vagy Óbuda), miről szól a feladat , mi van a juttatási csomagban. Értem, hogy fizetési összeget nem lehet kiírni, de hogy a fizetés fix+jutalék+bónusz részekből áll, közölhető lenne, vagy a választható cafeteria elemeket is fel lehetne sorolni. A munkavégzésről el lehetne mondani, hogy 4-6-8-12 órás, hétvégi munkavégzés szükséges stb. A pontos feladatkörről pedig muszáj lenne részleteket írni ((telefont kell felvenni, levelezni kell ügyféllel, nem "fejlődő üzletágunk napi munkáját támogatni") ahhoz, hogy a megfelelő jelöltek jelentkezzenek. Ezzel megkönnyítve mindkét fél helyzetét: a cégek nekik érdekes jelöltektől kapnának álláspályázatot, az álláskeresőket pedig megkímélnénk a fölösleges stressztől, amivel az álláskeresés jár.

Címkék:
jobangel

Jómagam nem vagyok HR-es, nem vagyok bizonyítványokkal igazoltan “szakember” a témában. Viszont évek óta látom, hallom, teszem, csinálom, álltam (ültem) az asztal mindkét oldalán: álláskereső is voltam, kollégákat is kerestem. Sokat olvastam róla, először én kaptam tanácsokat, majd lassan én magam is elkezdtem adni őket, szerencsére eredménnyel. Lassan egy évtizede már veszem a bátorságot, hogy segítsek másoknak önéletrajzot írni, állásinterjúra felkészülni. A Jobangel blog azért jött létre, hogy valódi segítséget nyújtson az álláskeresőknek. Tippek, trükkök, gyakorlati útmutatók, szemléletformálás!

A szerző összes bejegyzése
Bejegyzések, amik még érdekelhetnek
2025-06-11 11:12:12
Vállalom a felelősséget
2025-06-11 09:41:35
A szállodák bérszámfejtési kihívásai: amit az egyszerűsített foglalkoztatásról tudni kell
2025-06-11 09:33:59
Változik a családi adókedvezmény összege
JobAngel

önéletrajz minta letöltés, álláskeresés, álláskereső tapasztalatok, önéletrajz, állásinterjú, cv, állás

A blog összes bejegyzése
Hirdetés
A szerkesztő ajánlja
  • 2024-04-02 16:03:10 | Kaló István

    Informatikusok Magyarországon: Alkalmazott vagy Vállalkozó? - Fókuszban az IT Contracting

Cimkefelhő
hr coaching álláskeresés karrier e-learning vezetés motiváció munkavállaló állásinterjú vezető munkáltató toborzas állás elearning Kocsis és Szabó Ügyvédi Iroda önéletrajz Scotwork tárgyalás Munka Törvénykönyve tárgyalástechnika stressz munka coach Linkedin Dr. Kocsis Ildikó felmondás képzés scotwork kiválasztás szervezetfejlesztés változás vezetőfejlesztés érthető jog tippek profitárgyaló szabadság online tanulás tárgyalásikészség-fejlesztás tanulás siker önismeret
Widget Image

Főszerkesztő: Karácsony Zoltán

E-mail : zoltan.karacsony kukac hrportal.hu

Felelős kiadó: Markovics András

A HR Blog.hu kiadója a HR Portal.hu

A szerkesztőség címe: 1135 Budapest, Petneházy u. 55. I./7.

Telefon: +36 (1) 781 75 96

Gépház

Blogger bejelentkezés

Blogger regisztráció

Adatvédelem

Kiadónk további kiadványai

hrportal.hu

munkaugyi.hu

hrclub.hu

allasportal.hu

edenkert.hu

haziallat.hu