logo
  • Blogfolyam
  • HR Blogok
  • Szerzők
  • HRPortal.hu
logo
  • Blogfolyam
  • HR Blogok
  • Archívum
mobile logo
  • Blogfolyam
  • HR Blogok
  • Szerzők
  • HRPortal.hu
publikálva: 2019.05.13 - 6 éve
Eszter Nagyné Czuri

Hogyan váljon rugalmassá a vállalat?

Rögtön az elején felmerül a kérdés, hogy miért kell rugalmassá válni? Az már nem titok, hogy a feltörekvő generációk és a gyermekvállalás után munkába visszatérők elvárása, hogy a munkaerő-piacon megtalálják a rugalmasságot, és a munkát a magánéletettel (nem csak a családot, bármilyen egyéb elfoglaltságot) össze tudják egyeztetni. Ha ezt nem találják meg, akkor odébb állnak, másik munkahelyet keresnek, máshol kamatoztatják tudásukat. Vagyis a tudás megtartásának egyik kulcsa a rugalmasság!

A téli hónapokban 100 vállalati vezető, HR-es döntéshozó töltötte ki a Working Moms Hungary-vel készített online kérdőívünket a rugalmas munkavégzés bevezetésével kapcsolatban. A válaszadók döntő többsége (65,7%) tisztában van a fent említett elvárással, azonban nagy részük nem tesz semmit (38,4). Célunk a kérdőívvel az volt, hogy rávilágítsunk arra, hogy egy új munkavállalói réteg  szólítható meg azáltal, hogy a foglalkoztatási forma esetén elrugaszkodunk a teljes munkaidőtől.  A válaszadók 23%-a 1000 fő feletti vállalkozásokat képviselt, további 23%-uk pedig 500 és 1000 fő közöttit. Ágazati megoszlás alapján kiemelkedtek 22%-kal a gyártó cégek, 18%-kal a  HR, munkaügy szolgáltatói oldal képviselői.

Néhány héttel ezelőtt egy kerekasztal beszélgetés keretében a Working Moms Hungary csapatával HR szakemberek, döntéshozók előtt prezentáltuk a kutatás eredményeit.

(Jobbról, balra: Tokai Magdolna, Spielman Katalin, Nagyné Czuri Eszter)

A kutatást két nagyobb csoportba osztom:

  1. Mi jelenleg a gyakorlat?
  2. Hogyan alakíthatóak ki atipikus foglalkoztatási formák?

Mi jelenleg a gyakorlat?

Áttanulmányozva sajnos az általunk is tapasztalat gyakorlatot tükrözték a válaszok.  A vállalatok  86%-ánál legáltalánosabb a teljes munkaidős foglalkoztatás. A részmunkaidő és a projektmunka 20-20%-ot kapott a gyakoriságra vonatkozó kérdésnél a jellemzően előfordul kategóriában. 30-40% között érkeztek azok a válaszok, mely szerint, van, de nem jellemző vagy egyáltalán nem jellemző a részmunkaidő a vállalatnál. Az atipikus foglalkoztatási formák előfordulása erősen végzettséghez, beosztáshoz kötött.
Bevezetést gátló tényezőként többségben 32,9%-ban a vezetői támogatás hiányát, 22,7%-ban a vállalati kultúrával nem összeegyeztethetőt  jelölték meg. A kerekasztal beszélgetésen résztvevők első kérdése az volt, hogy hogyan indítható el a bevezetés? Mit tehet a HR, ha látja, hogy ez irányban kellene változtatni, de a menedzsment még nem támogatja?

Hogyan alakíthatóak ki atipikus foglalkoztatási formák?

Az atipikus foglalkoztatási formák bevezetését támogatná a válaszadók szerint: 29,2% best practise bemutatása, 19,8%  szervezetfejlesztési felmérés, 10% atipikus foglalkoztatási formában dolgozni kívánók felkutatása. Ezt a prezentáción résztvevők is megerősítették. Akik már élen járnak a nem tipikus foglalkoztatási formák bevezetésében kiemelték a munkavállalók, vezetők edukációját is a témával kapcsolatban. Nagyon egyszerűen, például a home office esetében workshop keretében átbeszélni hogyan adható ki egy feladat, hogyan mérhető, mi várható el a munkavállalótól stb. Másik oldalon, a munkavállalónak milyen törvényi előírásokat kell betartania otthoni munkavégzésnél, hogyan szervezhető egy video konferencia az irodában ülő kollégákkal stb.

Milyen előnyökkel járhat az atipikus foglalkoztatási forma bevezetése kérdésnél nagyjából három választ emeltek ki a HR-esek: munka-magánélet összeegyeztetése, új munkavállalói réteg megszólítása, nagyobb motiváció és alacsonyabb fluktuáció.
Hátránynál a következőket jelölték: munkahelyi kollektíva, csapatszellem lazulása, elszigetelődésből fakadóan munkahelyi előrelép lehetőségének csökkenése,  a home office biztonsági kérdéseket vet fel. A hátrányok a megfelelő keretek kialakításával minimálisra csökkenthetőek.

 

A kérdőívből jól látszik, hogy a szervezetek többsége segítséget vár. A kerekasztal beszélgetésen sok jó tipp elhangzott, valamint egy benchmark kutatás eredményét is ismertettük a bevált gyakorlatokról. Első lépésnek a kicsiben kezdés, pl. egy munkakörnél, egy területen való bevezetés jó kiinduló pont lehet. Próbaként egy részmunkaidős állás kialakításával vizsgálja meg a szervezet mennyivel hamarabb és milyen minőségi jelöltet talál. A jó gyakorlatok pedig a teljes cégre kivetíthetőek. A rugalmasságra, mint elvárásra ne akkor reagáljon egy vállalat, amikor már nagyon szorít a munkaerőhiány. Akkor már régen késő. 

Címkék:
home office távmunka konferencia felmérés részmunkaidő rugalmasság munkába visszatérés atipikus foglalkoztatás working moms
Eszter Nagyné Czuri

Több, mint 10 éves toborzás, kiválasztás és munkaügyi tapasztalattal indítottam el vállalkozásom. Alaptézisem, hogy a megfelelő embert a megfelelő helyre mondás nagyon is igaz, így kkv szektorban toborzás, kiválasztási projekteket vezetek. A megfelelő hely megtalálása az Anyukáknak is nagyon fontos munkába visszatéréskor, így több ezer önéletrajz elolvasásával és több száz interjúval a hátam mögött elindította a Restart_Mom Projectet. Munkába visszatérők számára írok szakmai blogot, vezet csoportos foglalkozásokat és szervezek egyéni tanácsadásokat. A szabadúszó vállalkozói létben leginkább a csapat hiányzott, így egy éve 13 vállalkozónő társammal megalapítottam a BENT Egyesületet, amelyben Balaton környéki vállalkozók, szabadúszók közösségét építi. https://www.facebook.com/restartmomproject https://www.facebook.com/bentbalaton

A szerző összes bejegyzése
Bejegyzések, amik még érdekelhetnek
2025-06-17 08:00:00
Melyek a teljesítménybér legfontosabb tudnivalói?
2025-06-16 12:39:24
KvantHumanisztika Kurzus 1
2025-06-16 09:01:37
Sorozatgyilkos a vezetői karrierben: a mikromenedzsment
Restart Mom Project blogja

Segíthetek? Naponta többször halljuk ezt a kérdést. Ezt azonban tőlem CSAK akkor fogja hallani, ha közösen indulunk el az úton. Egyedül nem tudok segíteni. Eredményt úgy tudunk elérni, ha EGYÜTT dolgozunk, segítjük egymás munkáját. Kezdjünk neki!

A blog összes bejegyzése
Hirdetés
A szerkesztő ajánlja
  • 2024-04-02 16:03:10 | Kaló István

    Informatikusok Magyarországon: Alkalmazott vagy Vállalkozó? - Fókuszban az IT Contracting

Cimkefelhő
hr coaching álláskeresés karrier e-learning vezetés motiváció munkavállaló állásinterjú vezető munkáltató toborzas állás elearning Kocsis és Szabó Ügyvédi Iroda önéletrajz Scotwork tárgyalás Munka Törvénykönyve tárgyalástechnika stressz munka coach Linkedin Dr. Kocsis Ildikó felmondás képzés kiválasztás scotwork szervezetfejlesztés változás vezetőfejlesztés érthető jog tippek online tanulás profitárgyaló szabadság tanulás önismeret tárgyalásikészség-fejlesztás siker
Widget Image

Főszerkesztő: Karácsony Zoltán

E-mail : zoltan.karacsony kukac hrportal.hu

Felelős kiadó: Markovics András

A HR Blog.hu kiadója a HR Portal.hu

A szerkesztőség címe: 1135 Budapest, Petneházy u. 55. I./7.

Telefon: +36 (1) 781 75 96

Gépház

Blogger bejelentkezés

Blogger regisztráció

Adatvédelem

Kiadónk további kiadványai

hrportal.hu

munkaugyi.hu

hrclub.hu

allasportal.hu

edenkert.hu

haziallat.hu