Megjelent: 11 éve

A felvételizők a diploma munkaerő-piaci elismertsége alapján döntenek

Tovább csökken a felvételiző diákok között a terveik szerint állami ösztöndíjas képzésre jelentkezők aránya. A felvételizők többsége továbbra is elsősorban a képzési terület elismertsége és a megszerezhető diploma munkaerő-piaci értéke alapján dönt - derül ki egy kutatásból.

Az Educatio Nemzetközi Oktatási Szakkiállításon végzett kutatásban 468, felvételi előtt álló diák vett részt.
A Budapesti Gazdasági Főiskola idén harmadik alkalommal készítette el kutatását, melyet a HR Portálnak is elküldtek. A felmérés célja, hogy feltérképezze, mikor és milyen preferenciák alapján választanak a felsőoktatási intézmények és a szakok között a felvételi előtt álló diákok.

A BGF vizsgálata szerint a tavalyi 79 százalékról idén tovább csökkent 75 százalékra azoknak a diákoknak az aránya, akik állami ösztöndíjas képzésre szeretnének jelentkezni. Ezzel párhuzamosan pedig a tavalyi 19 százalékról 27 százalékra nőtt a várhatóan önköltséges képzést megjelölő felvételizők aránya. Az önköltséges képzésre jelentkező hallgatók mintegy 35 százaléka szülei segítségével szeretné finanszírozni tanulmányait, 26 százalékuk a tanulás mellett ezért munkát is vállal. A leendő önköltséges elsőéves hallgatók 10 százaléka tervezi, hogy diákhitelt vesz fel, 15 százalékuk bízik abban, hogy jó tanulmányi eredményei miatt az első félévet követően átmehet állami ösztöndíjas képzésre, és csupán 4 százalékuk nem tudja, miből fogja előteremteni a tanulmányaihoz szükséges összeget.

Alapképzésen a diákok 49 százaléka, felsőoktatási szakképzésen 25 százalék, szakirányú továbbképzésen 12 százalék, mesterképzésen 7 százalék szeretne tanulni, a kiállításra kilátogató fiatalok 8 százaléka érdeklődött a doktori képzések iránt.

Ősszel több egyetemen és főiskolán is indulnak duális képzések, ugyanakkor a felvételi előtt álló középiskolás diákoknak csupán egyharmada tudta, mit is jelent ez a képzési forma.

A kérdésre, hogy mi alapján döntenek arról, melyik felsőoktatási intézményben szeretnének továbbtanulni, a tanulók csaknem azonos arányban említették a képzési terület (24 százalék) és a megszerezhető diploma munkaerő-piaci elismertségét (22 százalék). Valamelyest kisebb súllyal esik latba döntésükben az intézmény földrajzi elhelyezkedése (17 százalék), szüleik, barátaik véleménye (13 százalék), illetve az intézmény hírneve (11 százalék). A felsőoktatással kapcsolatos elemzések, statisztikák (6 százalék), középiskolai tanáraik javaslatai (5 százalék) és a reklámokban, hirdetésekben hallottak (2 százalék) pedig már csak elhanyagolható szerepet játszanak választásukban.

A felvételi előtt álló diákok alig 18 százaléka készül tudatosan, legalább egy éve a választott pályára, 14 százalékuk pedig néhány hónappal ezelőtt döntött a továbbtanulását illetően. További 29 százalékuk csak nemrég jutott elhatározásra, 30 százalékuk pedig még nem döntött arról, végül hova is jelentkezik.

A megkérdezett diákok majdnem fele (41 százalék) tervezi, hogy külföldön is folytat majd tanulmányokat; a külföldi utat tervező diákok 34 százaléka szakmai gyakorlatra, 25 százalék ösztöndíjjal, diákcsereprogrammal részképzésre utazna külföldre, 12 százalék a mesterképzését, 7 százalék pedig a teljes tanulmányi időt külföldön töltené. A válaszadók 18 százaléka viszont biztos benne, hogy a teljes tanulmányi idejét Magyarországon tölti; 33 százalék még nem határozott ebben a kérdésben.
  • 2026.01.09Foglalkoztatás és jóllét: az értékes munkaerő megszerzése és megtartása a folyamatosan változó munkaerőpiaci környezetben Foglalkoztatás és jóllét: az értékes munkaerő megszerzése és megtartása a folyamatosan változó munkaerőpiaci környezetben. A konferencia ingyenes, de regisztrációhoz kötött. A program és a regisztráció a jegyek menüpont alatt.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2026.01.28Vezetés- és szervezetfejlesztés szakmai konferencia Bokor Attila Aranykalitkában című kutatásának harmadik fejezetéhez érkeztünk, amely ötven vezetői életúton keresztül három évtized szervezeti és vezetői tapasztalatát mutatja be. Az OD Partner is mérföldkőhöz érkezett: 30 évesek lettünk. Kinyitjuk szakmai műhelyünket és megosztjuk, hogyan gondolkodunk vezetésről, szervezetről, és aktuálisan milyen témákban mélyedünk el.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2026.01.29Bértranszparencia irányelv és diszkrimináció-tilalom Szakmai képzés a bértranszparenciáról és a diszkriminációról HR szakembereknek és vezetőknek. Készüljön fel munkajogászainkkal az EU új bérátláthatósági szabályaira!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2026.01.31Vállalati szimuláció Valós piaci helyzetben egy-egy döntés meghozatalakor helyt kell állnia mind vezetői, mind kontrolleri képességeinknek. Mennyivel egyszerűbb lenne, hogyha mi is úgy gyakorolhatnánk, mint egy pilóta, aki éles felszállás előtt, a szimulátorban tanulja meg a vezetést, míg kellő rutinra tesz szert. Ez megvalósítható ma már az üzleti életben is. info button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Robbanás előtt a magyar oktatás: az AI miatt eltűnhetnek a tantárgyak és a tantermek

A mesterséges intelligencia alapjaiban írhatja át a magyar oktatás működését, miközben a kormány új AI-stratégiája épp a lényegre nem reagál:... Teljes cikk

Ez a magyar iskola végzett a legjobb helyen a nemzetközi listán

A Szegedi Tudományegyetem és a Debreceni Egyetem is bekerült a legjobb 10 magyar egyetem közé. Teljes cikk

Meglepő eredmény: a magyar pedagógusok az átlagnál elégedettebbek

A 2024-es OECD TALIS-felmérés szerint a magyar pedagógusok elégedettebbek, munkájuk során nagyfokú szakmai önállóságot élveznek, és támogató... Teljes cikk