kapubanner for mobile
Szerző: HRPortal.hu hírszerkesztő - Forrás: MTI
Megjelent: 11 éve

Az iskolában szerzett szakképesítéssel lenne egyenértékű a felnőttképzési bizonyítvány

A Fidesz és a KDNP szerint az eddigi felnőttképzés nem megfelelő minőségű, ezért nagy szerepet kapna a képzés átalakítása után a kereskedelmi és iparkamara. A törvény keddi parlamenti vitájában az MSZP és Jobbik felszólalói úgy vélték: szakmai aggályok vetődnek fel az előterjesztéssel kapcsolatban.

images

Az új felnőttképzési törvényről vitáztak a képviselők tegnap a parlamentben. Kiderült: a törvény a Magyar Kereskedelmi és Iparkamarát hozná helyzetbe a felnőttképzésben. A képzésben szerzett bizonyítványok pedig egyenértékűek lennének az iskolarendszerben szerzett szakképesítéssel.

Fidesz: fontos a kamarák bevonása

A törvény parlamenti vitájában a fideszes Sebestyén László szerint átláthatatlanul sok felnőttképzés közül lehet választani, mivel mintegy 7500 akkreditált program áll rendelkezésre. A képviselő utalt egy vizsgálat eredményére, amely szerint a képzők jelentős része nem felel meg az elvárásoknak, ezért fontosnak nevezte a kamarák bevonását a folyamatokba.

A politikus hiányolta, hogy a rászorulók a lakóhelyük közelében nem jutnak felzárkóztató képzésekhez, és két fontos célt fogalmazott meg: szerinte azoknak kell a programokba bekapcsolódniuk, akiknek ezáltal a leginkább nő az elhelyezkedési esélye, a tanfolyamokat pedig a munkaerő-piaci igényekhez kell igazítani.

MSZP: uniós elvekkel megy szembe az előterjesztés

A szocialista Sós Tamás szerint - a korábbi, oktatást érintő törvényekhez hasonlóan - a kormány előterjesztése szembemegy az élethosszig tartós tanulás uniós elvével. A javaslat szerinte pénzkivonást eredményez, nem segíti a minőség, a hozzáférhetőség javítását.

Mint mondta, egyre kevesebben tanulhatnak majd, holott uniós átlagban eddig sem mutatott jó eredményeket az ország. Úgy vélte: azonos feltételeket kellene szabni az állami és a piaci szereplőknek, és hibásnak tartotta az eddigi törvény teljes negligálását is.

Frakciótársa, Kiss Péter arról beszélt: indokolt lenne növelni a szakképzés arányát. Pozitívan értékelte, hogy minden második végzett elhelyezkedik.

A képviselő a felzárkóztatás fontosságáról beszélt, és azt mondta: a ma elvárt alapkompetenciák csaknem kétmillió embernél hiányoznak.

A KDNP a piacképességre koncentrált

Földi László, a KDNP képviselő az Állami Számvevőszék jelentését idézte, amely szerint a felnőttképzésre korábban fordított közpénzek felhasználása nem segítette a leszakadó régiók felzárkózását, a jogszabályok nem rögzítették az eredményességi, hatékonysági elvárásokat.

Közölte: a felnőttképzési törvény újragondolásával azt szeretnék elérni, hogy növekedjen a támogatott képzések munkaerő-piaci eredményessége, javuljon az elhelyezkedési arány, minőségi tudást szerezzenek a résztvevők, a bizonyítvány pedig egyenértékű lehessen az iskolarendszerben szerzett szakképesítéssel.

Kiemelte, hogy a támogatott képzések esetében figyelembe vennék a gazdaság igényeit, ezért a javaslat szerint jelentős szerepet szánnának a kereskedelmi és iparkamarának. Felhívta a figyelmet arra is, hogy a javaslat kidolgozza a felnőttképzési szakértői rendszert.

A Jobbik több szempontból is kifogásolhatónak tartja a javaslatot

A jobbikos Bertha Szilvia azt hangsúlyozta, hogy a képzés minősége kizárólag a képzőn és a résztvevőn múlik, ma azonban sokan nem a valós tudás érdekében vesznek részt egy képzésen, hanem csak a papírért, ezért először ezen kellene alapvetően változtatni. Úgy vélte, ha nem lesz hatékony ellenőrzés, akkor hiába alkotnak új törvényt a felnőttképzésről, a rendszer nem fog jobban működni.

Nem értett egyet azzal, hogy javaslat a szakmai kamaráknak adná a felnőttképzés szakmai felügyeletét, szerinte vannak olyan területek, például a pedagógia vagy a vizsgáztatás, ahol ez nem indokolt. Azt sem tartotta egyértelműnek, hogy kik, mi alapján minősítenek majd szakértőnek majd valakit, szerinte inkább a jelenlegi szakértői listákat ki kellene adni szakmák szervezeteinek véleményezésre.

Azt is kifogásolta, hogy OKJ-s képzést vagy nyelvi képzést az a cég indíthat, amely a felnőttképzési szakértőt és programszakértőt, valamint az akkreditáció díját is ki tudja fizetni. Úgy vélte, nem a tőkeerő határozza meg elsősorban a színvonalat, a javaslat viszont mintha azt akarná biztosítani, hogy a már piacon lévő cégeknek ne legyen konkurenciája. Azt is kifogásolta, hogy a javaslat "hazánkban élő személyekről" ír, ahelyett, hogy magyarokról beszélne.

LMP: a felnőttképzési törvény nem kezeli a meglévő problémákat

Osztolykán Ágnes és Szél Bernadett független országgyűlési képviselők keddi sajtótájékoztatójukon beszéltek erről. Úgy látják: a javaslat a korábban már tárgyalt szakképzési törvényhez hasonlóan csak azt a célt szolgálja, hogy megteremtse a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara (MKIK) monopol helyzetét az ágazaton belül, amelyhez ugyanakkor az ellenzéki párt szerint sem a felkészültsége, sem pedig a kapacitása nincs meg a kamarának.

Az LMP szerint nem a jelenlegi rossz rendszer "toldozgatására, foltozgatására" van szükség, hanem egy átfogó reformra: a felnőttképzésnek a közoktatáshoz és a felsőoktatáshoz való igazítására - hangzott el.
A vitát elnapolták.

A képző vállalkozók nem örülnek

A Népszava tavaly októberben cikkezett a témában: a lapnak nyilatkozó felnőttképzési cégvezetők szerint a kormány által sebtében felvázolt törvénynek egy célja van: a független, piaci alapon működő felnőttképzők jogi akadályok támasztásával való bedöntése, valamint a felnőttoktatás kvázi államosítása után - hiszen csak az állami képzők maradnak talpon - a tanfolyamindítási monopóliumok "baráti", kormányközeli vállalkozóknak való kiszervezése.

A lap emlékeztet, hogy a tavaly elfogadott szakképzési törvény alapján a kormány hatalmas, több ezer tanulót foglalkoztató, állami fenntartásban lévő térségi szakképzési/felnőttképzési központokat akar létrehozni, így erős a gyanú, hogy a független intézmények tönkretételével valójában a konkurenciát akarják megszüntetni.

MTI/Népszava
  • 2024.04.30NewLeadership – Vezetői eszköztár bővítése Önmaguk fejlesztését is fontosnak tartó középvezetőknek, frissen kinevezett döntéshozóknak szóló komplex és intenzív vezetőfejlesztő program sok gyakorlattal. Különlegessége, hogy a résztvevők átgondolhatják és megoszthatják egymással aktuális kihívásaikat és még a kritikus vezetői helyzetek megoldásáról is tanulhatnak egymás jó gyakorlatából is!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.02Munkaviszony létesítése és megszűntetése – Dr. Berke Gyula Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Egy jól működő csapat titka – Vezetői reziliencia fejlesztése A vezetői reziliencia fejlesztése képzésünk arra világít rá, hogyan lehet úgy tekinteni a tényekre, hogy relativizáljuk őket, kezelhető megvilágításba helyezzük a nehézségeket és igyekezzünk megőrizni a racionalitásunkat, hogy ebben a nehéz helyzetben is fejlődni tudjon a csapatunk. Segítve a csapattagoknak abban, hogy a problémalátásukat a megoldás keresés fókusza váltsa fel és megváltozzon az interakcióik minősége.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Munkaidő, pihenőidő – Dr. Takács Gábor Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerniinfo button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Egyeztetés kezdődött az állami fenntartású egyetemek bérfejlesztéséről

A kormány szeretné emelni a felsőoktatási béreket is, de az államtitkárság az érintettek türelmét kérte. Teljes cikk

Pölöskei Gáborné: a minőségi szakképzésnek lakosságmegtartó ereje van

A Kulturális és Innovációs Minisztérium szakképzésért felelős helyettes államtitkára szerint gyümölcsöző kapcsolat alakult ki a vállalkozói... Teljes cikk

Megütötte és fellökte a 12 éves diákot a budapesti tanár

Az 50 éves pedagógust azonnal elbocsátották, miután kiderült az eset. Teljes cikk