Bizalom-gerjesztők
A bizalom az ember alapvető társadalmi igénye. Annak ellenére, hogy sokan állítják, nem bíznak másokban, kapcsolatainknak mégis a bizalom a legerősebb jellemzője. Bizalom hiányában nem kötődnénk másokhoz, és mások sem kötődnének hozzánk. Az egymásba vetett hit nélkül az emberi faj létezése is megkérdőjeleződne - írja a HR Blog oldalán a Vezetői Mesterműhely szerzője.
Az autógyárak születése óta eltelt több mint száz esztendőben a bizalom ázsiója drasztikusan felértékelődött. Ma már egyetlen innovatív szervezet sem lenne életképes, ha a benne dolgozók bizalmatlanok lennének a társaikkal szemben, ha egyikük sem törekedne az együttműködésre, és ha az egymás iránti kölcsönös hit nem adna lehetőséget a folyamatos kontroll nélküli, önálló alkotó tevékenységre.
Ki kiben bízzon?
Az egymás iránti bizalom légkörének a megteremtése és fenntartása alapvető feltétele a szervezetek eredményességének. A bizalomnak a vezető és a munkatársak között kölcsönösen kell kialakulnia. Egyfelől, a vezetőnek bíznia kell a szakemberei szakértői tudásában és tapasztalatában. Másfelől, a munkatársaknak hinniük kell a vezetőjük vezetői képességeiben és motivációjában.
A szervezet szereplőinek kölcsönös hite mellett az önbizalom is elengedhetetlen az üzleti célkitűzések valóra váltásában. Egyik oldalon, a szakértőknek bízniuk kell abban, hogy képesek szakmai kihívásaik megválaszolására. Másik oldalon, a vezetőnek hinnie kell abban, hogy oly módon tudja inspirálni és támogatni a munkatársait, hogy azok rendületlenül vigyék előre a csapatot üzleti sikereik megvalósításában.
Ha a vezető nem bízik akár a beosztottaiban, akár saját magában, akkor a szervezeten elhatalmasodik a bizalmatlanság. A bizalmatlanság ára a szigorú ellenőrzés, amely nem csupán költséges és időigényes, de frusztrálttá és motiválatlanná tesz minden egyes munkatársat.
Önbecsülés-erjesztők
A szervezetek életének jellemző eseménye, amikor egy professzionális szakmai szinten teljesítő szakértőt vagy egy rendkívül eredményes értékesítőt egyik napról a másikra kineveznek vezetőnek. Majd eltelik néhány hónap, és a kinevezők tanácstalanok, hogy miért maradnak el a kívánt üzleti eredmények, miért hagyják el a csapatot egyre többen, és miért válnak a munkatársak motiválatlanná és elégedetlenné.
A jelenség leggyakoribb magyarázata, hogy a frissen előléptetett vezetőket senki sem készíti fel arra, miként feleljenek meg a teljesen új szerepkörnek. Felkészületlenségük következménye vezetői kudarcok sorozata, mely kudarcok alaposan megnyirbálják önbecsülésüket.
Az önbecsülés-erjesztő vezető, aki nem hisz saját vezetői képességeiben, a munkatársai felé sem képes bizalommal közeledni. A bizonytalan, és a mások rovására is folyamatosan bizonyítani akaró vezető végül az egész szervezetben bizalmatlanságot idéz elő.
Mindezek ismeretében nem meglepő, hogy a kutatási eredmények szerint a legtöbb vállalatban a dolgozók kétharmada nyilvánít csekély szintű bizalmat a vezetői felé. További elemzések azt mutatják, hogy a vezetők a valóságban alacsonyabb szintű bizalmat kapnak, mint amennyit ők maguk érzékelnek és feltételeznek a munkatársaik részéről.
Teljesítmény-gerjesztők
Amikor üzleti szakértők vállalatok alkalmazottainak ezreit kérdezték arról, hogy mi a csapatuk sikerének titka, és hogy miért teljesítenek várakozás felett még akkor is, ha nem egyértelmű az érte járó ellenszolgáltatás, akkor leggyakrabban a következő választ kapták: a bizalomért.
A bizalom és a szervezet eredményessége közötti összefüggés megkérdőjelezhetetlen. Amikor az egyén úgy érzékeli, hogy a vezető figyel rá és törődik vele, akkor a kívánt teljesítménnyel és viselkedési formával viszonozza a vezetői gondoskodást. Ha azonban az alkalmazottak azt tapasztalják, hogy nem bízhatnak meg a vezetőjükben, akkor energiájuk jelentős részét nem a teljesítményük növelésére, hanem a „hátuk fedezésére” pazarolják.
A bizalom és a teljesítmény egymásra való hatása öngerjesztő. Amíg a bizalom légköre lehetőséget és ösztönzést ad az egyénnek a teljesítménybeli kiválóságra, addig az emelkedő teljesítmény tovább erősíti az egyénnek mind az önmagába, mind pedig a támogató és inspiráló vezetőbe vettet hitét. A bizalom és a teljesítmény pozitív visszacsatolása ugyanakkor egyre kihívóbb és kihívóbb célok elérését teszi lehetővé.
Lojalitás-gerjesztők
Az egyén és a hierarchia különböző szintjeit képviselő vezetők közötti kapcsolat eltérő bizalmi aspektusokat eredményez. Míg a közvetlen vezetők iránti bizalom a teljesítménnyel áll összeköttetésben, addig a magasabb szintű vezetőkbe vetett hit a munkatársak elköteleződését befolyásolja számottevőn.
Legyen az akár egy több száz vagy több ezer fős nagyvállalat, de akár egy néhány alkalmazottat foglalkoztató kisvállalkozás, a legmagasabb pozíciót betöltő vezetők első számú feladata a szervezet jövőképének, valamint az átfogó célkitűzéseknek a megfogalmazása, és azoknak a munkatársak felé történő folyamatos kommunikálása.
Amíg az első számú vezető őszintén hisz a vízióban, és képes ezt hitelesen átadni a dolgozóknak, addig az alkalmazottak bízni fognak mind a munkaadójukban, mind a vezetésben. Amennyiben pedig – mindezen túlmenően – a munkatársak a vállalat célkitűzéseiben a saját álmaik, vágyaik és céljaik megvalósítását is megtalálják, nem létezik olyan erő vagy hatalom, amely a cégük iránti elköteleződésüket és lojalitásukat aláásná.
Két tar fejű
Végül álljon itt két tar fejű, svéd üzleti guru gondolatisága, akik két csoportra osztják a vezetőket: bizalom-gerjesztőkre és bizalom-erjesztőkre. Hitük szerint kreatív és innovatív szervezeteket csak a bizalom-gerjesztők képesek létrehozni. A bizalom-erjesztők két lábon járó katasztrófák, akik kizárólag bizalmatlanságot szülnek. Ahogyan a szerzőpáros írja: „A bizalom-gerjesztők fennmaradnak. A bizalom-erjesztők eltűnnek a föld színéről.”
Vezetői Mesterműhely HR Blog
HR Blog
- 2024.04.30NewLeadership – Vezetői eszköztár bővítése Önmaguk fejlesztését is fontosnak tartó középvezetőknek, frissen kinevezett döntéshozóknak szóló komplex és intenzív vezetőfejlesztő program sok gyakorlattal. Különlegessége, hogy a résztvevők átgondolhatják és megoszthatják egymással aktuális kihívásaikat és még a kritikus vezetői helyzetek megoldásáról is tanulhatnak egymás jó gyakorlatából is! Részletek Jegyek
- 2024.05.02Munkaviszony létesítése és megszűntetése – Dr. Berke Gyula Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni. Részletek Jegyek
- 2024.05.09Egy jól működő csapat titka – Vezetői reziliencia fejlesztése A vezetői reziliencia fejlesztése képzésünk arra világít rá, hogyan lehet úgy tekinteni a tényekre, hogy relativizáljuk őket, kezelhető megvilágításba helyezzük a nehézségeket és igyekezzünk megőrizni a racionalitásunkat, hogy ebben a nehéz helyzetben is fejlődni tudjon a csapatunk. Segítve a csapattagoknak abban, hogy a problémalátásukat a megoldás keresés fókusza váltsa fel és megváltozzon az interakcióik minősége. Részletek Jegyek
- 2024.05.09Munkaidő, pihenőidő – Dr. Takács Gábor Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni Részletek Jegyek
Sok esetben a stressz, a kezeletlen problémák agresszív viselkedésben csúcsosodnak ki az emberek mindennapjai során. Sok félreértés melegágya, ha nem... Teljes cikk
Sok HR-es és EHS munkatárs küzd azzal, hogy meggyőzzék a felsővezetést arról, hogy a vállalati pszichológus szolgáltatásokra szükség lenne a... Teljes cikk
Milyen helyzetekre lehet jó egy életbiztosítás a közép- és kisvállalati (SME) szektor cégvezetőinek, tulajdonosainak? Kurdi Ferenc posztja a HR Blogon. Teljes cikk
- Semmit nem lehet már rutinból csinálni - Sándorné Bosnyák Ágnes, a DENSO HR menedzsere 2 hete
- A brit munkavállalók harmada már dolgozott mérgező vezetővel 4 hete
- Nem pörög a világgazdaság, de a cégvezetők optimisták 1 hónapja
- Kortárs bántalmazás, bullying és elvárások szorításában - 2000 gyerek tartozik hozzá: Karikó Rita iskolapszichológus egy napja 2 hónapja
- Ittasan dolgozó buszsofőr ellen mondták ki az ítéletet 2 hónapja
- Hogyan építsük a vállalati kultúrát hibrid munkavégzés esetén? 2 hónapja
- Hogyan zajlik egy globális szervezeti kultúra átalakítása cégegyesülést követően? - válaszol Lőrinczi Máté, a Danfoss Industrial globális HR vezetője 2 hónapja
- Jelentősen visszaesett az állásvesztéstől rettegő magyarok aránya 3 hónapja
- Csökkentek a női kinevezések az igazgatótanácsokban 2023-ban 3 hónapja
- Az MSZP a közművelődési dolgozók béremelését javasolja 3 hónapja
- A vezetők majdnem fele aggódik vállalkozása hosszú távú fennmaradása miatt 3 hónapja