Ezekre bankokra panaszkodtak a legtöbben"/>
Megjelent: 7 éve

Ezekre bankokra panaszkodtak a legtöbben

2013 első negyedévében 17 százalékkal több panasz érkezett a pénzügyi felügyelethez, mint előző év végén. Az egy évvel korábbi időszakhoz viszonyítva azonban kevesebb volt már a gond.

A Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete (PSZÁF) szerda délután tette közzé 2013 első negyedévére vonatkozó fogyasztóvédelmi jelentését, melyből kiderül, hogy az év első három hónapjában összesen 2046 fogyasztói kérelem érkezett a felügyelethez. Bár a tavalyi utolsó negyedévhez viszonyítva ez közel 300-zal (17 százalékkal) több, 2012 január-márciusához képest 600-zal kevesebb. Utóbbi változásra magyarázat, hogy tavaly a végtörlesztés jelentősen megdobta a kérelmek számát.

A kérelmeken belül a legnagyobb részben továbbra is pénzpiaci kérelmek érkeztek a PSZÁF-hoz, ráadásul arányuk is 18 százalékkal emelkedett egy negyedév alatt. Összesen 1455 ilyen megkeresés futott be a felügyelethez. A pénzpiaci területen belül kiemelendő, hogy a pénzügyi vállalkozásokat érintően az előző negyedévinél 73,5 százalékkal több kérelem érkezett be (373 darab), így a közel 1500 panasz 25 százalékát képviselték. A pénzpiaci kérelmek 67 százaléka a bankokkal, 2,5 százaléka pedig a takarékszövetkezetekkel volt kapcsolatban.

Szolgáltatási áganként nézve továbbra is a hitelekkel volt a legtöbb gond (1078 panasz), azon belül is az egyéb hitelekkel, ide tartozik a behajtás, kézizálog hitel, gyorshitel, melyekkel kapcsolatban 225 kérelem érkezett, a második legproblémásabb ág pedig a gépjárműhitelezés volt, ahova 221 panaszt kapott a felügyelet. Egy évvel ezelőtt azonban ennek a számnak még körülbelül csak a feléről, 124 darabról jelentett a PSZÁF.

A leggyakrabban előforduló öt kérelemtípus mindegyikénél legalább 25 százalékos emelkedés tapasztalható 2012 negyedik negyedévéhez viszonyítva - derül ki a jelentésből. Figyelemre méltó továbbá, hogy 2013 első negyedévében a kamatok mértékével és az egyoldalú szerződésmódosításokkal kapcsolatos kérelmek száma előbbi esetében kétszeresére, utóbbinál többszörösére emelkedett 2012 azonos időszakához képest.

A pénzpiaci szektornál lefolytatott fogyasztóvédelmi eljárásokban megállapított legjellemzőbb jogszabálysértések a panaszkezelési határidő be nem tartása, illetve a tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat folytatása volt.

A legtöbbeknek volt problémája a...

A legtöbb panasz 2013 első negyedévében az OTP Bankkal kapcsolatban született meg, mely tekintve piaci részesedését, és ügyfeleinek magas számát, nem túl meglepő. Számszerűen 216 panasz érkezett a bankkal kapcsolatban a PSZÁF-hoz, mely az összes pénz- és tőkepiaci szektort érintő kérelem majdnem 20 százalékát jelentette. Ez viszont elmarad a piaci részesedésüktől. Jelentős arányban állította kérdéses helyzet elé még a fogyasztókat az Erste Bank - majdnem a piaci részesedésükkel megegyező mértékben. A 103, bankot érintő kérelem a teljes kérelemszám 9,3 százalékát teszi ki. Harmadik pedig a Raiffeisen Bank a hozzá kötődő 95 kérelemmel, ami 8,6 százalékos részesedésnek felel meg, ez viszont azt is jelenti, hogy a részesedésüket meghaladó mértékben panaszkodtak az ügyfelek.

Utóbbi állítás érvényes még az AXA Bankra, a CIB Bankra, az FHB-re és a Merkantil Bankra is.

Több mint 20 milliós bírságolás egy negyedév alatt

A felügyelet a hatáskörébe tartozó ügyekben a kérelemre és a hivatalból lefolytatott vizsgálatok eredményeként 2013 első negyedévében 100 esetben szabott ki fogyasztóvédelmi bírságot a pénzügyi szervezetekkel szemben, összesen 20,85 millió forint értékben. A jogsértések döntő többsége – a korábbi időszakokhoz hasonlóan – a panaszkezelés, illetve a tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat körében került megállapításra.

A pénzpiaci szektorból a legnagyobb, 2 millió forintos bírságot szabta ki a PSZÁF a PANNONINVEST LIBRA Pénzügyi Szolgáltató Zrt-re a pénzügyi szervezettel szembeni jogsértés miatt. A Pénzügyi Békéltető Testülettel ugyanis nem mutatott együttműködést, késedelemmel válaszoltak a megkeresésre, sőt a meghallgatáson sem képviseltette magát a cég.
  • 2019.11.21Transzformatív Team Coaching Lab A Transzformatív Team Coaching Lab alkalmat ad arra, hogy konkrét eseteken keresztül ismerkedj a módszertan erejével. Egy ügyféleset, amelyben a team coaching folyamat során transzformáltuk valódi kapcsolattá a csapatban élő projekciókat. Részletek Jegyek
  • 2019.12.05Adatvédelmi Tisztviselő /DPO Képzés – Dr. Kulcsár Zoltánnal /12. 05-06./ Az adatvédelmi tisztviselő képzés célja, hogy a résztvevők pontosan megismerjék az adatkezelők adatvédelmi kötelezettségeit, kialakuljon bennük az a szintű adatvédelmi tudatosság, amely alkalmassá teszi őket a GDPR szerinti adatvédelmi tisztviselői (DPO) feladatok ellátására. Részletek Jegyek
  • 2020.01.18 ICF akkreditált Jungiánus coach féléves továbbképzés Magyarországon először a nemzetközileg sikeres Jungian Coaching School továbbképzése, ami ICF krediteket ad, 2020 januártól júiusig, havonta egy hétvégén. Részletek Jegyek
Follow hrportal_hu on Twitter