Megjelent: 13 éve

Ezekre bankokra panaszkodtak a legtöbben

2013 első negyedévében 17 százalékkal több panasz érkezett a pénzügyi felügyelethez, mint előző év végén. Az egy évvel korábbi időszakhoz viszonyítva azonban kevesebb volt már a gond.

A Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete (PSZÁF) szerda délután tette közzé 2013 első negyedévére vonatkozó fogyasztóvédelmi jelentését, melyből kiderül, hogy az év első három hónapjában összesen 2046 fogyasztói kérelem érkezett a felügyelethez. Bár a tavalyi utolsó negyedévhez viszonyítva ez közel 300-zal (17 százalékkal) több, 2012 január-márciusához képest 600-zal kevesebb. Utóbbi változásra magyarázat, hogy tavaly a végtörlesztés jelentősen megdobta a kérelmek számát.

A kérelmeken belül a legnagyobb részben továbbra is pénzpiaci kérelmek érkeztek a PSZÁF-hoz, ráadásul arányuk is 18 százalékkal emelkedett egy negyedév alatt. Összesen 1455 ilyen megkeresés futott be a felügyelethez. A pénzpiaci területen belül kiemelendő, hogy a pénzügyi vállalkozásokat érintően az előző negyedévinél 73,5 százalékkal több kérelem érkezett be (373 darab), így a közel 1500 panasz 25 százalékát képviselték. A pénzpiaci kérelmek 67 százaléka a bankokkal, 2,5 százaléka pedig a takarékszövetkezetekkel volt kapcsolatban.

Szolgáltatási áganként nézve továbbra is a hitelekkel volt a legtöbb gond (1078 panasz), azon belül is az egyéb hitelekkel, ide tartozik a behajtás, kézizálog hitel, gyorshitel, melyekkel kapcsolatban 225 kérelem érkezett, a második legproblémásabb ág pedig a gépjárműhitelezés volt, ahova 221 panaszt kapott a felügyelet. Egy évvel ezelőtt azonban ennek a számnak még körülbelül csak a feléről, 124 darabról jelentett a PSZÁF.

A leggyakrabban előforduló öt kérelemtípus mindegyikénél legalább 25 százalékos emelkedés tapasztalható 2012 negyedik negyedévéhez viszonyítva - derül ki a jelentésből. Figyelemre méltó továbbá, hogy 2013 első negyedévében a kamatok mértékével és az egyoldalú szerződésmódosításokkal kapcsolatos kérelmek száma előbbi esetében kétszeresére, utóbbinál többszörösére emelkedett 2012 azonos időszakához képest.

A pénzpiaci szektornál lefolytatott fogyasztóvédelmi eljárásokban megállapított legjellemzőbb jogszabálysértések a panaszkezelési határidő be nem tartása, illetve a tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat folytatása volt.

A legtöbbeknek volt problémája a...

A legtöbb panasz 2013 első negyedévében az OTP Bankkal kapcsolatban született meg, mely tekintve piaci részesedését, és ügyfeleinek magas számát, nem túl meglepő. Számszerűen 216 panasz érkezett a bankkal kapcsolatban a PSZÁF-hoz, mely az összes pénz- és tőkepiaci szektort érintő kérelem majdnem 20 százalékát jelentette. Ez viszont elmarad a piaci részesedésüktől. Jelentős arányban állította kérdéses helyzet elé még a fogyasztókat az Erste Bank - majdnem a piaci részesedésükkel megegyező mértékben. A 103, bankot érintő kérelem a teljes kérelemszám 9,3 százalékát teszi ki. Harmadik pedig a Raiffeisen Bank a hozzá kötődő 95 kérelemmel, ami 8,6 százalékos részesedésnek felel meg, ez viszont azt is jelenti, hogy a részesedésüket meghaladó mértékben panaszkodtak az ügyfelek.

Utóbbi állítás érvényes még az AXA Bankra, a CIB Bankra, az FHB-re és a Merkantil Bankra is.

Több mint 20 milliós bírságolás egy negyedév alatt

A felügyelet a hatáskörébe tartozó ügyekben a kérelemre és a hivatalból lefolytatott vizsgálatok eredményeként 2013 első negyedévében 100 esetben szabott ki fogyasztóvédelmi bírságot a pénzügyi szervezetekkel szemben, összesen 20,85 millió forint értékben. A jogsértések döntő többsége – a korábbi időszakokhoz hasonlóan – a panaszkezelés, illetve a tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat körében került megállapításra.

A pénzpiaci szektorból a legnagyobb, 2 millió forintos bírságot szabta ki a PSZÁF a PANNONINVEST LIBRA Pénzügyi Szolgáltató Zrt-re a pénzügyi szervezettel szembeni jogsértés miatt. A Pénzügyi Békéltető Testülettel ugyanis nem mutatott együttműködést, késedelemmel válaszoltak a megkeresésre, sőt a meghallgatáson sem képviseltette magát a cég.
  • 2026.01.09Foglalkoztatás és jóllét: az értékes munkaerő megszerzése és megtartása a folyamatosan változó munkaerőpiaci környezetben Foglalkoztatás és jóllét: az értékes munkaerő megszerzése és megtartása a folyamatosan változó munkaerőpiaci környezetben. A konferencia ingyenes, de regisztrációhoz kötött. A program és a regisztráció a jegyek menüpont alatt.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2026.01.28Vezetés- és szervezetfejlesztés szakmai konferencia Bokor Attila Aranykalitkában című kutatásának harmadik fejezetéhez érkeztünk, amely ötven vezetői életúton keresztül három évtized szervezeti és vezetői tapasztalatát mutatja be. Az OD Partner is mérföldkőhöz érkezett: 30 évesek lettünk. Kinyitjuk szakmai műhelyünket és megosztjuk, hogyan gondolkodunk vezetésről, szervezetről, és aktuálisan milyen témákban mélyedünk el.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2026.01.29Bértranszparencia irányelv és diszkrimináció-tilalom Szakmai képzés a bértranszparenciáról és a diszkriminációról HR szakembereknek és vezetőknek. Készüljön fel munkajogászainkkal az EU új bérátláthatósági szabályaira!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2026.01.31Vállalati szimuláció Valós piaci helyzetben egy-egy döntés meghozatalakor helyt kell állnia mind vezetői, mind kontrolleri képességeinknek. Mennyivel egyszerűbb lenne, hogyha mi is úgy gyakorolhatnánk, mint egy pilóta, aki éles felszállás előtt, a szimulátorban tanulja meg a vezetést, míg kellő rutinra tesz szert. Ez megvalósítható ma már az üzleti életben is. info button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Elindult a NAV karácsonyi ellenőrzéssorozata - ezt figyelik majd a revizorok

Akár kétmillió forintos mulasztási bírságot is kaphat, aki nem jelenti be alkalmazottját. Teljes cikk

Sokan titokban használják az AI-t, ez az oka

Egy friss kutatás szerint az amerikai munkavállalók közel kétharmada szerint a cégük ösztönzi őket az AI használatára a munkahelyen, azonban... Teljes cikk

Felmérés: minden ötödik brit dolgozó kért már előleget a főnökétől, hogy megéljen

A legtöbben a számlák fizetésére használják fel a cégüktől kapott előleget. Teljes cikk