kapubanner for mobile
Megjelent: 11 éve

Fontos, hogy a hallgató tudja: hol tart egy tanulási folyamatban

"Jó, ha célként a tanulási eredményeken alapuló megközelítés lebeg a hallgató szeme előtt, ugyanis az önszabályozó tanulás könnyebb, ha a megtett utat mindig az elérendő célhoz tudja viszonyítani" - mondta dr. Vámos Ágnes. Az Eötvös Loránd Tudományegyetem (ELTE) Pedagógiai és Pszichológiai Karának egyetemi tanára szerint, ha a hallgató tudja, hogy hol tart egy tanulási folyamatban, egyszerűbb megfogalmaznia, hogyan lehet eredményesebb.

A tanulási eredmények azt fogalmazzák meg, hogy milyen tudással rendelkezik, mit tud megtenni az, aki egy adott tanulási szakasz végére ér - magyarázta dr. Vámos Ágnes. A Magyar Képesítési Keretrendszer, melybe a hazai képesítéseket sorolják a szakértők, e szemléletmódon alapul, elősegítve így a képesítések összehasonlítását. "Az egyetemi diplomával rendelkező fiatalnak könnyebb lehet az elhelyezkedés, ha tudja róla a leendő munkaadója, milyen készségekkel, kompetenciákkal rendelkezik, illetve, ha tudja azt is, hogyan áll majd a munkához, milyen felelősséggel, önállósággal lesz képes dolgozni" - hangsúlyozta az ELTE egyetemi tanára a tanulási eredmények alapú megközelítés jelentőségét. Hozzátette: a hallgató is jobban tud saját magának munkát keresni, ha ennek tudatában van.

Fontos sajátossága a tanulási eredmények alapú megközelítésnek, hogy a kimenet oldaláról tekint a tanuló teljesítményére, míg a jelenlegi magyar felsőoktatási rendszer a bemeneti alapú szabályozás szerint működik. "Ha a bemeneti és a kimeneti alapú tanulást szeretnénk összevetni, akkor nem kétséges, hogy fontos, milyen tudással bír az, aki bekerül az egyetemre vagy a főiskolára, hiszen egy felsőoktatási intézményben erre is tekintettel kell lenni a személyiség támogatása, a kulcskompetenciák fejlesztése során. Azonban 3-5 év, néhány szakterületen 6 év alatt nagy változáson esnek át a hallgatók, ezért informatívabb saját maguk és a külvilág számára is az, hogy hova jutott el, mint az, hogy honnan indult el" - fejtette ki. Dr. Vámos Ágnes úgy véli: az oktatónak és a hallgatónak is könnyebb, ha célként a tanulási eredményeken alapuló megközelítés lebeg a szeme előtt. Az oktató szempontjából a tanulásszervezés és az értékelés, a hallgató nézőpontjából az önszabályozó tanulás akkor egyszerűbb, ha a megtett utat mindig az elérendő célhoz tudja viszonyítani - jegyezte meg. Ha a hallgató olyan kérdéseket tud feltenni, hogy Hol tartok? Mit értem eddig el? Milyen messze vagyok a tanulási eredményektől?, akkor könnyebben felteszi azt a kérdést is: Mit kell tennem ahhoz, hogy továbblépjek? Hogyan lehetek eredményesebb a tanulásban?. "Vagyis, ha tiszták a képletek, akkor hatékonyabb az erőforrásokkal való gazdálkodás" - fűzte hozzá az egyetemi tanár.

Miért hasznos ez a megközelítés a hallgató számára?

A tanulási eredményekhez kötődő szemléletmód, és így a Magyar Képesítési Keretrendszer (MKKR) is számos előnyt jelent a hallgatónak. Amennyiben a tanuló külföldön szeretné megmutatni a diplomáját, szakképesítését, és itthon kamatoztatni azt, tehát munkahelyet keres, és tudni szeretné a lehetséges munkaadója elvárásait, illetve van munkája, és figyel arra, hogy folyamatosan fejlődjön, akkor a Magyar Képesítési Keretrendszer mindenképpen hasznos a számára.

Hogy miért is?

Azért, mert az MKKR átjárható, rugalmas, könnyen érthető, kommunikációs eszközként pedig az a szerepe, hogy a diákok, a hallgatók országok közötti mobilitását elősegítse: a tanuló tanulmányai egy részének vagy egészének külföldi elvégzését teszi lehetővé. Erősíti a képesítések iránti kölcsönös bizalmat - nemcsak az országok, hanem az oktatás és a képzés különböző felhasználói között is, megkönnyíti az egész életen át tartó tanulást, lehetővé teszi, hogy az otthon szerzett tudás bemutatható legyen a Magyar Képesítési Keretrendszeren belül, valamint lehetőséget teremt az eddig elsajátított képességek, kompetenciák átláthatóbb dokumentálására. Könnyebbé teszi a képesítések összehasonlítását azáltal, hogy a tanulás eredménye szerint rendszerezi azokat, és a tanuló hatékonyabban kaphat pályaválasztási tanácsokat annak köszönhetően, hogy a képesítések tanulási eredményeken alapulnak. A Magyar Képesítési Keretrendszer segítségével a hallgató képesítése, diplomája valódi értékét, tartalmát a munkaadója számára is érthető módon tudja bemutatni. A közoktatást, a szakképzést, a felsőoktatást és a felnőttképzést egyaránt felölelő hierarchikus rendszernek köszönhetően könnyebben átláthatja, a képesítések hogyan segíthetik a karrierjét, a személyes fejlődését. Emellett megkönnyíti, hogy más, képesíti keretrendszerrel rendelkező országokban tanulhasson, valamint jobban el tudja dönteni, mely területeket kell fejlesztenie, és mely területeken nyújtja a legjobbat.

Edupress


  • 2024.04.30NewLeadership – Vezetői eszköztár bővítése Önmaguk fejlesztését is fontosnak tartó középvezetőknek, frissen kinevezett döntéshozóknak szóló komplex és intenzív vezetőfejlesztő program sok gyakorlattal. Különlegessége, hogy a résztvevők átgondolhatják és megoszthatják egymással aktuális kihívásaikat és még a kritikus vezetői helyzetek megoldásáról is tanulhatnak egymás jó gyakorlatából is!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.02Munkaviszony létesítése és megszűntetése – Dr. Berke Gyula Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Egy jól működő csapat titka – Vezetői reziliencia fejlesztése A vezetői reziliencia fejlesztése képzésünk arra világít rá, hogyan lehet úgy tekinteni a tényekre, hogy relativizáljuk őket, kezelhető megvilágításba helyezzük a nehézségeket és igyekezzünk megőrizni a racionalitásunkat, hogy ebben a nehéz helyzetben is fejlődni tudjon a csapatunk. Segítve a csapattagoknak abban, hogy a problémalátásukat a megoldás keresés fókusza váltsa fel és megváltozzon az interakcióik minősége.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Munkaidő, pihenőidő – Dr. Takács Gábor Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerniinfo button Részletek ticket button Jegyek