Formula Student: karrierugrás egyetemistáknak
Már a jövő évi Formula Student autó-konstruktőri versenyekre készül gőzerővel a Budapesti Műszaki Egyetem Formula Racing Team. A versenyről - és arról, hogy lesz valaki a csapat tagja és mi mindent nyerhet a részvétellel - Boriszov Dániel csapatkapitányt kérdeztük.
”A modellünk végsebessége 110 km/óra. Ezt már három másodperc alatt el tudja érni. A céljaink között szerepel az agilis, jól gyorsuló autók előállítása is. Az autót általában a Tököli Repülőtéren és a Hungaroring egyik kisebb pályáján szoktuk tesztelni” - számol be lelkesen közös munkájuk egyik meghatározó részletéről Boriszov Dániel, a BME Formula Racing Team csapatkapitánya. Jelenleg a Budapesti Műszaki Egyetemen, idén nyáron járműmérnöki bsc diplomát szerzett Dániel fogja össze az egyetem Formula Student Hungary csapatát.
Mi is ez pontosan?
A Formula Student (FS) világszerte az egyetemista és főiskolás csapatok számára rendezett autóversenyek gyűjtőneve, mely során a csapatok versenyautó - tervezésben és építésben mérhetik össze erőiket. A feladat: hétvégi hobbi-versenyzői célcsoportra tervezett, kicsi, együléses versenyautók prototípusának megtervezése.
A verseny igazi kihívása, hogy a tervezésen-építésen-bemutatáson túl a projekt pénzügyi, HR-es és logisztikai részét épp olyan összehangoltan és szervezetten kell megvalósítani, mintha minden "élesben" zajlana. A versenysorozat eredetileg az USA-ból rajtolt a 80-as években, ám ma már az Egyesült Királyság, Németország, Brazília területén és a csendes-óceáni régióban is zajlanak a versenyek. Magyarországon 2010-ben rendezték az első futamokat. A versenyen indulók számára a tapasztalatgyűjtés mellett a szponzorcégek jelenléte is nagy vonzerő. A vállalatok szinte azonnal lecsapnak a legjobbakra.
Nem mérnökverseny, HR-es hallgató is van a csapatban
A BME csapata az augusztusi győri versenyhétvégén.
A Formula Studenten nemcsak a mérnökhallgatók küzdenek a közös sikerekért. ”Az FS-t általában tévesen - csak mérnökversenyként aposztrofálják. Holott a műszaki, - és járműépítő-mérnök hallgatók mellett építész, közgazdász, HR - es de még pszichológus-hallgató is aktív tag a csapatunkban. Ez a kihívás az autó megtervezése, kivitelezése, tesztelése és bemutatása mellett a projekt gazdasági, pénzügyi és HR-es hátterének megteremtéséről is szól. Így egyszerre konstruktőri és project-management verseny is” – mondta el a csapatkapitány.
50 fős team dolgozik együtt
A BME-s team - a projekt minden szakterületét lefedve - most körülbelül 50 főt számlál. A hölgyek létszáma kb. 10 százalék körül mozog a csapatban. ”Jelentkezne több BME-s hallgató is… De ahogy tapasztaltuk, több résztvevővel már nem tudnánk eredményesen dolgozni a projecten.” A csapat a felvételi eljárást is profin vezényli le. ”Vagy én vagy a project managerünk interjúztatja a felvételizőket. Mi elsősorban arra vagyunk kíváncsiak, vajon van-e a hozzánk jelentkező diák annyira elhivatott a terület iránt, hogy kötelező tanulmányain túl, az egyetemi előadásokat követően is hajlandó-e alaposan elmélyedni a témában és időt szentelni rá.” A közös munka a szorgalmi időszakban, az esti órákban zajlik az egyetemen és a XI. kerületi műhelyben. Egy-egy autóterv átlagosan 4-5 hónapig készül: egészen a design freeze-ig. ”Onnantól kezdve már nincs lehetőség a modell módosítására.”
Egy mindenkiért, mindenki egyért.
Látható, mi valósítható meg
Jövőre egyébként két-három versenyen tervez indulást a csapat. Ami a résztvevőknek is komoly karrier-lépcsőfok lehet. Egyrészt a tanulási lehetőség és a projectek éles volta miatt. Másrészt a szponzor-cégek jelenléte és az itt zajló tehetség-vadászat miatt is. ”Itt egyből láthatóak a 3D-s modellezés és az éles helyzetek közötti különbségek… Például a gyártó cégekkel konzultálva azonnal kiderül, mi gyártható le ténylegesen és mi az, ami inkább tervezői fikció... Mint ahogy az is, mennyire szerelhető-e valós körülmények között a modell és mi az, ami mégsem szükséges a kivitelezéséhez.
A szponzorok tehetségvadászok is egyben
A szponzorok pedig végig követik a versenyt és figyelik a csapatok munkáját, a résztvevők közötti összhangot. Gyakorlatilag a résztvevők 90%-a el tud helyezkedni a verseny által, mert már közben kapnak állásajánlatot. A többi 10 csak azért nem a szponzor-cégeknél helyezkedik el, mert ők döntöttek másik cég ajánlata mellett ” - teszi hozzá Dániel.
Ezért támogatója a sorozatnak az Audi
Minden fejlesztés eredménye látszik a versenypályán. Ennél nem kell jobb visszaigazolás sikerről, kudarcról.
A 2015-ös megmérettetés főszponzora idén is az Audi volt. A vállalat a BME Formula Racing csapata mellett a győri SZEngine és az Arrabona Racing Team csapatait támogatta. "Innovatív szemléletű vállalatként tevékenykedünk. Ezért is támogatjuk a műszaki érdeklődésű, újító ötletekkel rendelkező fiatalokat - amelyekhez ez a versenysorozat is kiváló színteret biztosít. A munkafolyamatok alatt tanúsított, csapatmunkára való készség és az elhivatottság mindenképpen fontos kulcskompetenciák a későbbi munkába állás során"- mondja Knáb Erzsébet, az Audi személyügyi igazgatója.
- 2025.02.28Vezetői Best Practice Fórum - Digitális transzformáció és az AGILE A Fórum célja: A Fórum célja a jó vezetői gyakorlatok és tapasztalatok megosztása, illetve a hazai vezetési kultúra fejlesztése.
Részletek
Jegyek
- 2025.03.11Műegyetemi Állásbörze A Műegyetemi Állásbörze Budapest legnagyobb és legrangosabb álláskereső rendezvénye. 1995 óta képez hidat a munkaadók és potenciális munkavállalóik között. Szervező: BME
Részletek
Jegyek
- 2025.03.18Óbudai Egyetem Állásbörze A személyes találkozás az potenciális jelentkezőkkel az állásbörzén az egyik leghatékonyabban módszer, hiszen amíg egy önéletrajz csupán „vázlatos” formában nyújt a jelentkezőről képet, addig a személyes találkozás és beszélgetés által sokkal jobban bizonyíthatnak is a szakmai felkészültséggel kapcsolatban.
Részletek
Jegyek
- 2025.03.27 recruiTECH konferencia A recruiTECH elsősorban HR vezetőknek, toborzóknak, toborzási vezetőknek, employer branding specialistáknak és learning & development szakembereknek szól, akik napi szinten küzdenek a toborzási céljaikért a munkaerőpiacon, akik keresik az új megoldásokat, melyek segítségével hatékonyabbá tehetik vállalatuk tevékenységét.
Részletek
Jegyek
Mrsán Zoltán egy évvel ezelőtt költözött ki Dániába. Multimédia szakon tanul Kolpingban és részmunkaidőben dolgozik. Hogyan jutott ki? Mennyi... Teljes cikk
Dánia május elsejétől megnyitja álláspiacát a 2004-ben csatlakozott uniós tagországok - köztük Magyarország - munkavállalói előtt. Ez azt... Teljes cikk
Pályakezdők körében nagyobb, ám még több éves munkatapasztalattal rendelkező körében is megfigyelhető bizonytalanság, mit tehet meg a főnök a... Teljes cikk
- Munka kis cégnél: áldás vagy átok? 6 éve
- A békéltetés művészei 6 éve
- Igaz/hamis? (2.) - "Az érettségi semmire sem jó" 6 éve
- Igaz/hamis (4.): Kapcsolatok nélkül nincs állás? 6 éve
- Foglalkozása sörkóstoló 6 éve
- Szakmák mérlegen - zeneművész 6 éve
- Ákos és a HR: hogyan választ ki egy zenész? 6 éve
- Szakmaváltás 30 éves kor felett 6 éve
- Szakmák mérlegen: interim manager 6 éve
- Karrier idegen nyelvű ügyfélszolgálaton 6 éve
- Nyugodt és stresszes munkák toplistája 6 éve