Megjelent: 5 éve

Így légy sikeres Y és Z generációsként – Tari Annamária tanácsai

Mi mozgatja őket és hogyan tudnak jól együttműködni az irodában a hétköznapokban? Minderre "Tari Annamária: #yz Generációk online" kötetéből kerestük a választ.

Mi mozgatja őket és hogyan tudnak jól együttműködni az irodában a hétköznapokban? Minderre "Tari Annamária: #yz Generációk online" kötetéből kerestük a választ.

Az Y, -és Z-generációsok (előbbiek az 1980-1995 utóbbiak az 1996 után születettek) munkával kapcsolatos elvárásai gyökeresen mások, mint az elődeiké egykor... Míg az X-generáció legfőbb célja volt, hogy munkájával - bármivel is foglalkozik - stabil és kiszámítható bevételi forrásra tegyen szert és ennek érdekében mihamarabb munkába állhasson, az Y-ok már a munka személyesebb jellegét keresik. A Z-generáció még ennél is tovább merészkedik - ő kizárólag a sikerben tud gondolkodni.

Nem elég a profittermelés a munkahelyen

Ezzel együtt az Y, -és Z-generációsok leendő állásaikkal szemben is komoly elvárásokat fogalmaznak meg. Számukra az ideális munkakör már a kezdetektől fogva komoly anyagi megbecsüléssel, társadalmi elismeréssel, rugalmas munkaidővel és a cég részéről megengedő, toleráns hozzáállással jár. További elvárásuk a szervezettel szemben, hogy azok a puszta profittermelés mellett társadalmilag hasznos ügyeket is karoljanak fel és képviseljenek.

Túlzottan magabiztosak?

A fentiekkel önmagukban még nincs baj. Hiszen érthető és jó célokat tűznek ki. Ami viszont az Y-k és Z-k igényeivel kapcsolatban már rendre aggasztja az előttük járó generációkat, az az, hogy a fiatalok a fenti előnyök eléréséig valahogy le akarják rövidíteni az időt, az utat - továbbá meg akarják spórolni az ehhez szükséges erőfeszítéseket. Az attitűddel együtt járó "túlzottan magabiztos" fellépés már csak a hab a tortán.

Ezt hozza ki belőlük a kudarcélmény

Ennek oka neveltetésükben (is) keresendő. A fogyasztói társadalom, a II. világháború utáni viszonylag békés időszak és a modern pszichológia Y, -és Z-generációsok millióinak "fújta hatalmasra" az egóját és hitette el velük, hogy "különlegesek." De olyannyira, hogy ami a szüleiknek gigászi erőfeszítéssel és hatalmas áldozatok árán sikerült csak, az nekik automatikusan, erőlködés nélkül menni fog. Ez az attitűd aztán irreális önbizalommal társul. Eleinte...

Mivel azonban a társadalom - se az út, se az álláskereséskor - mindezt egyáltalán nem díjazza, a fiatal a próbálkozásai során egyre több kudarcot kénytelen begyűjteni. Ami szorongással, kétségbeeséssel - és idővel egyfajta "whatever", azaz "tökmindegy" életérzéssel társulhat. Mindez azt vonhatja maga után, hogy világszerte milliók csatlakoznak a "funemployed" - azaz a vidám munkanélküliek - csapatába. Filozófiájuk: a fiatalság érték - és amíg nem találjuk meg a megfelelő munkát, addig is próbáljuk derűsen, tartalmasan tölteni az időt...

Megjelenik a csodavárás, varázsszó a startup

Jellemző továbbá az is, hogy az Y, -és a Z-generáció azon képviselői a sikeresek, akik stabil, megalapozott családi háttérrel, dinasztikus szakmával vagy kiemelkedő hivatástudattal is rendelkeznek a maguk területén - miközben a szorgalom és a megfeszített munka fogalmait se felejtették ki a személyes megoldóképletükből.

Ám további jellemzője még az Y és a Z-generációnak, hogy rengetegen hajlamosak az eredményességet és a sikert a bűvös "jókor volt jó helyen" szlogennek és a puszta vakszerencsének tulajdonítani. Épp ezért sok köztük az irracionális "csodaváró". Amiről egyébként a startup-közösségek is tehetnek egy kicsit, az "elég egy jó ötlet, és mindenkiből pillanatok alatt milliárdos lehet" mítosz folytonos táplálásával a médiában.  Pedig a milliárdosok startupper-ként sem azok köréből kerülnek ki, akik évek óta állástalanul, egy forint bevétel nélkül várják a csodát. Érdekes módon mégis ez a réteg a legfogékonyabb rá, hogy elhiggye: biztos ő lesz a következő Bill Gates a "menőségi ranglistán".

Azonnali visszajelzéseket várnak

Az Y-ok és a Z-k a munkahelyeken is gyakran állíthatják kihívások elé a környezetüket. Mivel a folyamatos online jelenlét és közösségi-média használat folytán az irodában, a vállalaton kívül, a szabadidejükben és a magánéletükben egyaránt elvárják az azonnali reakciókat és a visszacsatolást egy-egy megnyilvánulásukra, komoly sérelemként és személyes támadásként értelmezhetik, ha nem kapnak azonnali válaszokat. Holott erről többnyire szó sincs - legfeljebb az elfoglalt kolléga a sűrű napirend miatt nem tud azonnal, érdemben reagálni.

Kódolt a generációs konfliktus

Viszont az Y, - és Z-generációs munkavállalók helyzetét sem könnyíti meg, hogy néhányan az előttük járó generáció képviselői közül valóban riválist látnak az ifjú kollégában. Ami gyakran tényleg annyira elmérgesítheti a munkahelyi légkört, hogy a munkatársak "szavak nélküli" háborút vívnak egymással, már a puszta tekintetükkel is. Tapasztalat: a helyzetben a fiatalok a "túlzott magabiztosságukkal" vívhatják ki az idősebbek ellenszenvét - míg az idősebbek azzal hibáznak hatalmasat, hogy egyből alapértelmezettként várják el a fiataltól, hogy belépése első másodperceitől kezdve legyen tisztában azzal a vállalati kultúrával, amiben ők már hosszú évek óta otthonosan mozognak.

Így lehetnek sikeresek

Mi a megoldás annak érdekében, hogy jól menjen a közös munka? Szerencsére a szakértőknek erre is van tippjük. Ami az Y, - és a Z-generáció tagjainak ajánlott: hogy tényleg legyenek "ambiciózusak, érdeklődők, mélyedjenek el alaposan egy őket érdeklő területben és találjanak megfelelő szakmai irányt. Ne táplálják az egójukat a "mindenkinél különlegesebb vagyok" érzéssel, mert ők egyelőre pusztán fiatalok. Akiknek még sok tapasztalatot kell gyűjteniük, de épp ezért találhat még rájuk sokfajta lehetőség az életben." További kulcs, hogy ne a közösségi médiában látottak / tapasztaltak alapján hasonlítsák magukat össze a kortársaikkal. Egyrészt az óhatatlanul torzít. Ráadásul a "szomszéd kertje mindig zöldebb" elv alapján az ott látható megnyerő összkép csupán illúzió.

Használati utasítás vezetőknek

A generációval hatékonyan együtt dolgozni akaróknak pedig azt tanácsolja Barry Silva HR-szakértő, hogy fogalmazzák meg feléjük már a kezdet kezdetén világosan, hogy mik az elvárások és a célok. A feladatokat pedig mindig  napi és heti lebontásban adagolják nekik. Továbbá már a toborzáskor kínáljanak változatos körülményeket, feladatokat és munkanapokat - de olyan vállalatnál, amelynek kézzelfogható közösségi-média jelenléte is van, továbbá egy munkanap se sivár és egyforma.      

  • 2024.04.04Six Sigma Black Belt képzés 9 napos gyakorlatorientált, intenzív képzési program, amely készségszintre fejleszti a résztvevőket a 6 Sigma ismeretek elsajátításában, alapoktól a Green Belt ismereteken át magas szintű hatékonyságjavító projektek megvalósításáig. info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.04.04Az Év Irodája Konferencia & Díjátadó Kíváncsi vagy, hogy kié lesz Az Év Irodája díj, érdekelnek a legmodernebb irodai megoldások, valamint a magyar és nemzetközi piacot meghatározó szakemberek tapasztalatai? Akkor ott a helyed! KIKET FOGUNK DÍJAZNI?info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.04.23Humán controlling mutatószámok a gyakorlatban A képzés célja: A HR munka modern személetének és mérésének, számításának gyakorlati ismerete. A humán controlling egyes eszközeit konkrét példákon mutatjuk be, a résztvevőkkel közösen értékeljük azok alkalmazását.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.04.30NewLeadership – Vezetői eszköztár bővítése Önmaguk fejlesztését is fontosnak tartó középvezetőknek, frissen kinevezett döntéshozóknak szóló komplex és intenzív vezetőfejlesztő program sok gyakorlattal. Különlegessége, hogy a résztvevők átgondolhatják és megoszthatják egymással aktuális kihívásaikat és még a kritikus vezetői helyzetek megoldásáról is tanulhatnak egymás jó gyakorlatából is!info button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Diákmunka tanulás mellett Dániában

Mrsán Zoltán egy évvel ezelőtt költözött ki Dániába. Multimédia szakon tanul Kolpingban és részmunkaidőben dolgozik. Hogyan jutott ki? Mennyi... Teljes cikk

Álláslehetőségek Dániában

Dánia május elsejétől megnyitja álláspiacát a 2004-ben csatlakozott uniós tagországok - köztük Magyarország - munkavállalói előtt. Ez azt... Teljes cikk

Munkajogi kisokos (új) dolgozóknak

Pályakezdők körében nagyobb, ám még több éves munkatapasztalattal rendelkező körében is megfigyelhető bizonytalanság, mit tehet meg a főnök a... Teljes cikk