kapubanner for mobile
Megjelent: 5 éve

Ez lehet a jövő sikerszakmája? Mit csinál az employer brand manager

Egyre több vállalat szeretne vonzó munkaadóként megjelenni a tehetséges fiatalok illetve a jó szakemberek előtt. Hogyan lehet ehhez a megfelelő üzenetet, a csatornát és a célcsoportot megtalálni? Többek között ebben segít az employer brand manager. A szakma a marketing, a kommunikáció és a HR határterületén mozog.

Egyre több vállalat szeretne vonzó munkaadóként megjelenni a tehetséges fiatalok illetve a jó szakemberek előtt. Hogyan lehet ehhez a megfelelő üzenetet, a csatornát és a célcsoportot megtalálni? Többek között ebben segít az employer brand manager. A szakma a marketing, a kommunikáció és a HR határterületén mozog.

Érdemes tisztázni, hogy mi is az employer brand (magyarul munkaadói márka) egyáltalán. Tömören: mindaz, ami megkülönbözteti és egyedivé teszi a vállalatot a többi munkaadótól az álláskeresők szemében. Aki ezt tető alá hozza (menedzseli), azt nevezik employer brand managernek.

„Magyarországra is beszivárog az Employer Brand Manager vagy Employer Engagement Manager munkakör” – mondja Kádár Balázs a szakma egyik első hazai képviselője, a Magyar Public Relations Szövetség tagozatvezetője. Nála több cég első számú vezetője és HR igazgatója is érdeklődött az elmúlt időszakban, vajon mit is szükséges tudnia egy ilyen munkatársnak, milyen emberi és szakmai kvalitásokat szükséges felmutatnia a sikeres működés érdekében? Kinek van ez a speciális munkakör valójában kitalálva?

Nem mindegy, milyen cégnél

Amilyen eltérő a cégek körében az Employer Branding terület értelmezése, annyira különbözőek is az elvárások a szakemberekkel szemben. Kádár Balázs szerint érdemes megkülönböztetni, hogy az adott cég a munkáltatói márkaépítés melyik fázisában jár és ehhez szükséges a megfelelő szakembert megtalálni. Az építkező fázishoz ugyanis teljesen más karakterű munkatárs szükségeltetik, mint az munkáltatói márkaépítés bejáratott folyamatainak üzemeltetéshez. Sok esetben az látjuk, hogy ez a munkatárs a HR marketing kizárólag külső aspektusaival foglalkozik, mint például az állásbörze megjelenések vagy munkáltatói imázs megjelenés. Azonban ez a feladat ennél sokkal szerteágazóbb és komplexebb.

„Nem árt, ha az illető dolgozott már HR és kommunikációs területen egyaránt, hiszen így áttekintéssel rendelkezik a két terület feladatairól, kihívásairól és eltérő megközelítéséről. Továbbá ajánlott a megfelelő diplomáciai érzek, valamint a vállalati taktikai-politikai összefüggések, informális kapcsolatháló ismerete” – mondja Kádár Balázs.

Kell az elemző gondolkodásmód

A szakember cégen belüli elismertsége és elfogadottsága is fontos szempont. Az IQ mellett az empatikus, magas szociális érzékenység megléte alapfeltétel, hiszen az illető mást sem tesz, mint emberekkel foglalkozik. Alapvetően az Employer Brand Management egy kiváló generalista munkakör. Olyan személyeknek ajánlott, akiknek a nyílt, megfontolt kommunikáció nem jelent problémát, analitikus, stratégiai gondolkodással közelítik meg a helyzeteket, megfelelően kezelik a változásokat és végül, de nem utolsó sorban gyors reakcióidővel dolgoznak.

Mit csinál ez a szakember?

A munkafeladatok köre sokrétű. Beletartozhat részvétel a stratégia kialakításában a vezetéssel, állásbörzés megjelenések szervezése, marketing és kommunikációs anyagok összeállítása, adatok-trendek elemzése, kapcsolattartás a téma szakértőivel.

Belülről kell építkezni

Veres Rita az Aon Hewitt ügyvezetője a szakma „műhelytitkairól” korábban elmondta, az egyik legfontosabb elem a hitelesség. Bármennyire jó egy kampány, annak összhangban kell állnia a vállalat valós értékeivel. „Érdemes elkezdeni belülről összerakni a mozaikokat. Például ilyen kérdések feltételével és megválaszolásával: Mire büszkék a munkatársak? Mi működik jól a cégben?  Ebből már meg lehet fogalmazni, mi miben vagyunk mások, jobbak, egyediek, vonzóak. Ennek kell lennie az üzenet 70 százalékának. A fennmaradó 30 százalék lehet vízió, kicsi álmodozás, ahová szeretnénk eljutni.”

Így lehet elrontani

Rossz példaként említett egy olyan céget, amely kívülről erős munkáltatói márkával rendelkezett. „Fiatalos, dinamikus képet sugárzott, ám valójában nem ilyen volt a szervezet. Rengetegen jelentkeztek a hirdetésekre, soha nem volt problémájuk a felvétellel. Ám aki csatlakozott, egy idő után elveszítette motivációját, eltűnt a csillogás a szeméből, és fél éven belül távozott. Ez példa arra, hogy a kifelé sugárzott kép megfelelő tartalom nélkül keveset ér.” Ebből is látszik, a munka komplex, kell hozzá a felsővezetői támogatás.

Összegezve: Az employer brand manager Magyarországon gyermekcipőben járó szakma, sokan külsős egyéni tanácsadóként űzik. Marketing, kommunikációs és némi HR-es tudás kell hozzá. A szakember a munkaadói márkát (Mitől jó itt dolgozni? Mi teszi ezt a munkaadót egyedivé a többi között?) rakja össze és népszerűsíti különféle kommunikációs anyagokban. A sikerhez azonban felsővezetői támogatás kell. Mivel egyre nagyobb a harc a tehetségekért és a legjobb szakemberekért és egyre több - elsősorban még csak multi cég - érdeklődik a márkaépítés iránt, felfuthat a szakma. Valószínűleg megjelenik egyetemek, főiskolák közgazdász szakjainak szakirányaként. 

  • 2024.05.09Egy jól működő csapat titka – Vezetői reziliencia fejlesztése A vezetői reziliencia fejlesztése képzésünk arra világít rá, hogyan lehet úgy tekinteni a tényekre, hogy relativizáljuk őket, kezelhető megvilágításba helyezzük a nehézségeket és igyekezzünk megőrizni a racionalitásunkat, hogy ebben a nehéz helyzetben is fejlődni tudjon a csapatunk. Segítve a csapattagoknak abban, hogy a problémalátásukat a megoldás keresés fókusza váltsa fel és megváltozzon az interakcióik minősége.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Munkaidő, pihenőidő – Dr. Takács Gábor Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerniinfo button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.14Mesterséges intelligencia használata a marketing munkában Képzésünk célja, hogy bemutassuk 2024-ben mi mindenre képes a mesterséges intelligencia, használata mennyire meg tudja könnyíteni a marketing szakemberek - vagy erre a pályára készülők - munkáját. A képzés során a résztvevő megtanulja, hogy milyen kiaknázatlan lehetőségek rejlenek a mesterséges intelligenciában. Ezen túl megtanulja, hogy a különböző AI eszközöket milyen stratégiai kombinációban érdemes használni a lehető legnagyobb hatékonyság elérése érdekében. info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.06.10Szakemberből vezető A szerepváltás nézőpontváltással is jár, nem csak névjegykártyád változott meg. Ha szakemberből lettél vezető érdemes feltenned a kérdéseket: Mi a feladatom? Miért vagyok felelős? Mi változott? Ez a képzés abban segít, hogy tisztábban tudd megfogalmazni és megérteni a saját vezetői szerepedet, az ezzel kapcsolatos változásokat és elvárásokat.info button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Diákmunka tanulás mellett Dániában

Mrsán Zoltán egy évvel ezelőtt költözött ki Dániába. Multimédia szakon tanul Kolpingban és részmunkaidőben dolgozik. Hogyan jutott ki? Mennyi... Teljes cikk

Álláslehetőségek Dániában

Dánia május elsejétől megnyitja álláspiacát a 2004-ben csatlakozott uniós tagországok - köztük Magyarország - munkavállalói előtt. Ez azt... Teljes cikk

Munkajogi kisokos (új) dolgozóknak

Pályakezdők körében nagyobb, ám még több éves munkatapasztalattal rendelkező körében is megfigyelhető bizonytalanság, mit tehet meg a főnök a... Teljes cikk