kapubanner for mobile
Megjelent: 14 éve

Nőtt a közoktatásban az oktatási-etnikai szegregáció

A Roma Integráció Évtizede Program (2005-2015) résztvevő országai, köztük Magyarország öt éve azt a célt tűzte ki, hogy az időszak végére a cigány lakosság társadalmi integrációját több területen nagyban előmozdítja. A Kurt Lewin Alapítvány azonban megállapította: még mindig kevés roma végzi el a középiskolát.

A Kurt Lewin Alapítvány a Roma Integráció Évtizede Program (RIÉP) monitorozása során a hazai cigányságra, valamint az integrációt célzó programokra vonatkozó dokumentumok, nemzetközileg kialakított kérdőív, esettanulmányok, kedvezményezettekkel készített mélyinterjúk és szakértők részvételével szervezett fókuszcsoportok segítségével gyűjtött objektív és szubjektív információt. Bár a program egésze számos fejlesztést igényel, az annak keretében megvalósuló kezdeményezések közül több valódi eredményeket tudott felmutatni - derült ki az esettanulmányokból. Így például a gyerekek korai fejlesztésére komplex módon irányuló Biztos Kezdet program. Ugyanakkor a legsikeresebb programok jelentős részének működését is veszélyezteti a pénzügyi bizonytalanság - áll a tanulmányban.

Magyarország roma lakosságának helyzete sokkal rosszabb, mint a nem roma csoportoké, és ezen a területen az elmúlt években nem került sor lényegi javulásra. A problémák között szerepel az alacsony iskolai végzettség, a tartós munkanélküliség, a területi kirekesztés, az alapellátások igénybevétele során megjelenő diszkrimináció.

A bevezetett kormányzati programok célcsoportjai azonban többnyire nem kifejezetten a romák, hanem a hátrányos helyzetű társadalmi csoportok; az intézkedések hatékonysága a romák integrációja, körülményeik javítása szempontjából a szükséges adatok hiányában nem megfelelően ítélhető meg, nem nyomon követhető - említi a tanulmány.

2003-as adatok alapján óvodába a három-öt éves gyermekek közül országosan 88 százalék, a roma gyerekek közül csak 42 százalék jár. Az óvodai jelenlét azonban a későbbi iskolai sikerességet jelentős mértékben befolyásolja. A kutatási adatok alapján az általános iskolát csaknem minden roma fiatal elvégzi. Az általános iskolai oktatás során azonban erőteljes szegregáció tapasztalható, mely több formában jelentkezhet. Jelenlegi becslések szerint a szegregált iskolák száma 180, míg a főként roma diákok által látogatott szegregált osztályok száma 3000-re tehető.

Az Educatio-Tárki életpálya felmérésének 2006-2007-es adatait elemző kutatás szerint "a nyolcadik elvégzése után a roma tanulók 9 százaléka valószínűséggel nem tanul tovább sehol, szemben a nem roma tanulók alig egy százalékával." Ezek szerint, bár igaz, hogy arányaiban nőtt a 20-24 éves roma fiatalok általános iskolai végzettsége, a hasonló korú populációhoz képest alacsonyabb mértékben és nagy részük még mindig késve fejezi be tanulmányait. A cigány fiatalok 20-24 éves korcsoportjában az általános iskolát 82,5 százalék fejezte be, ugyanezen korcsoportban középiskolai tanuló volt 1,7 százalék és elvégezte a középiskolát 5,1 százalék. A középiskolát végzettek arányánál is kisebb az egyetemre vagy a főiskolára járó cigány hallgatók aránya. Országosan a 18-20 évesek 40 százaléka, a roma 20-24 évesek 1,2 százaléka tanul felsőoktatási intézményben.


Hat program indult eddig itthon



Az oktatás területén a RIÉP keretében zajló programok célja a hátrányos helyzetű, roma gyermekek, tanulók óvodai, iskolai sikerességét elősegíteni, az oktatási szolgáltatásokhoz való egyenlő hozzáférést biztosítani. A RIÉP keretében indult el a Biztos Kezdet Program, az óvodáztatási támogatás, a tanoda program, az Útravaló Ösztöndíjprogram, valamint a Képzésbe Ágyazott Foglalkoztatás programja.


Ronthat a helyzeten az önkormányzat



A Kurt Levin Alapítvány által megkérdezett szakértők véleménye szerint 2005 és 2009 között a közoktatásban növekedett az oktatási-etnikai szegregáció. A szegregáció egy tünet, annak a tünete, hogy a magyar közoktatás rendkívül egyenlőtlenné vált. Strukturális reformok ugyan elindultak, ennek ellenére a romák oktatási integrációja terén továbbra sincsen felmutatható eredmény.

A megkérdezett szakemberek szerint a közoktatás szegregációs problémáit nem lehet kizárólag esélyegyenlőségi, vagy deszegregációs terminológiával leírni. A véleményekből kirajzolódik, hogy nem az önkormányzatok hozzák létre ezeket az iskolai esélyegyenlőtlenségeket, még a szegregációt sem. Az önkormányzat ronthat a helyzeten, de érdemben sem tud javítani, hiszen csak addig a pontig tud deszegregálni, amíg az oktatási piacon domináns helyzetben lévő szülői és oktatási csoportok ezt engedik. A válaszok alapján arra következtet a tanulmány, hogy a reformlépéseket az alapképzésnél érdemes folytatni. Illetve a szülőket is érdekeltté kell tenni: a gyerekek mellett a felnőttek bevonódását is lehetővé kell tenni. Ez történhet a hagyományos, de a szakképzési rendszer strukturális hibáinak kiküszöbölésével együtt járó OKJ képzések modernizálásával, munkaerő-piaci szolgáltató programokon keresztül, vagy történhet az alapképzésben a gyerekeken keresztül.

Edupress
  • 2024.04.30NewLeadership – Vezetői eszköztár bővítése Önmaguk fejlesztését is fontosnak tartó középvezetőknek, frissen kinevezett döntéshozóknak szóló komplex és intenzív vezetőfejlesztő program sok gyakorlattal. Különlegessége, hogy a résztvevők átgondolhatják és megoszthatják egymással aktuális kihívásaikat és még a kritikus vezetői helyzetek megoldásáról is tanulhatnak egymás jó gyakorlatából is!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.02Munkaviszony létesítése és megszűntetése – Dr. Berke Gyula Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Egy jól működő csapat titka – Vezetői reziliencia fejlesztése A vezetői reziliencia fejlesztése képzésünk arra világít rá, hogyan lehet úgy tekinteni a tényekre, hogy relativizáljuk őket, kezelhető megvilágításba helyezzük a nehézségeket és igyekezzünk megőrizni a racionalitásunkat, hogy ebben a nehéz helyzetben is fejlődni tudjon a csapatunk. Segítve a csapattagoknak abban, hogy a problémalátásukat a megoldás keresés fókusza váltsa fel és megváltozzon az interakcióik minősége.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Munkaidő, pihenőidő – Dr. Takács Gábor Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerniinfo button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Megütötte és fellökte a 12 éves diákot a budapesti tanár

Az 50 éves pedagógust azonnal elbocsátották, miután kiderült az eset. Teljes cikk

Lázár János: megépítjük a Pázmány Péter Katolikus Egyetem új campusát

A Pázmány Péter Katolikus Egyetem új campusának megépítését jelentette be az építési és közlekedési miniszter a Facebook-oldalán. Teljes cikk

Több mint ötven vállalati partner vesz részt a BGE állásbörzéjén

A három napig tartó eseményt csütörtökön a pénzügyi és számviteli karon zárják. Teljes cikk