Sofőr nélkül az Adriára? – fejlessz önvezető autós megoldásokat
High tech fejlesztések, szakmai előrelépési lehetőség, rugalmasság a munkarendben. Többek között ezzel csábít mérnököket, informatikusokat a nagy autógyártóknak (például BMW, Mercedes) elektromos kormányrendszereket fejlesztő Thyssenkrupp Presta budapesti központja. A német hátterű vállalat már 500 fővel működik és folyamatosan bővül. Egy projektcsapat például önvezető autós megoldásokon dolgozik. Szepessy Imre (a fotókon) 17 éve kezdett itt, ma a jövő termékeiért felelős osztályvezető. Egy kis betekintést kértünk tőle, mi várja az új kollégákat a Thyssennél, milyen is ez a munkahely belülről és persze megkérdeztük, hogyan autózunk 10 év múlva.
Este beülök Budapesten egy sofőr nélküli autóba, majd 8 óra szundikálás után a horvát tengerparton ébredek. Mikor lesz ebből valóság?
Pontos választ nehéz adni, de rohamosan közeledik az idő. Technológiailag a folyamat már nagy léptekkel halad előre. Rengeteg olyan innováció létezik a mai járművekben – ilyen például a sávban tartás vagy a fékezés gépi segítése, megcsúszás esetén korrigálás – ami a későbbi önvezető autókban is használható lesz. Már néhány éven belül megjelenhetnek olyan megoldások amelyek már – ha kis sorozatban is - de gyárthatóak lehetnek. A törvényi szabályozás, az etikai kérdések – például baleseti felelősség kérdése - miatt azonban lassabb, lépcsőzetes bevezetés várható.
Hol áll ebben a folyamatban a Thyssenkrupp Presta?
„Okos” kormányrendszereket hozunk létre, amelyek képesek bonyolult vezetési feladatok megoldására, mint például az oldalszél-kompenzációra vagy a váratlan akadály vészkikerülésére. Ma már több millió autó fut világszerte az általunk fejlesztett kormányrendszerekkel. Ma már mechanikus összeköttetés nélküli – úgynevezett Steer-by-Wire - kormányrendszert fejlesztünk. Itt már a hagyományos kormányoszlop eltűnik az autóból és a rendszer képes lesz ténylegesen is észrevétlenül segíteni a vezetőt, hiszen a kormányzott kerekeket a kormánytól függetlenül lehet vezérelni.
Másik kiemelt fejlesztési projektünk a vizuális jelfeldolgozás alapján működő önvezető autók vezérlőrendszerének fejlesztése, ahol a kormányrendszer többek között kameraképek alapján előre meghatározott pályán képes az autó irányítására.
El fog tűnni a kormánykerék a műszerfal elől?
Eljön az az idő is. Ha teljesen a gép veszi át az irányítást, akkor funkcióját veszíti. Persze egy gombnyomással előhívható lesz annak, aki szeret vezetni. Én is utóbbiak közé tartozom.

Szepessy Imre 1998-ban került a céghez, most a jövő termékeiért felelős ösztályvezető
Ha egy pályakezdő mérnök azt kérdezi, hogy miért önöket válassza munkahelyének, akkor erre mit mondana?
Amit ma Magyarországon csinálunk, az csúcstechnológia az autóiparban. Nálunk az elektronika-fejlesztés legjava zajlik. Mi tervezzük a kormányrendszer elektronikáját (a szoftvert és a hardvert), mi implementálunk, tesztelünk és mi adjuk meg az autóba kerüléshez szükséges engedélyeket. A budapesti a cégcsoporton belül az egyetlen ilyen jellegű kompetenciaközpont. Ez minden tudni és alkotni vágyó fiatalnak remek tanulási lehetőség és igazi szakmai kihívás.
Mi az, ami ma is a cégnél tartja?
1998-ban a Budapesti Műszaki Egyetem Közlekedésmérnöki Karán voltam doktorandusz hallgató. Két másik kollégámmal az első elektromos szervokormányunk vezérlő szoftverének prototípusát készítettük el a thyssenkrupp felkérésére, és ezzel egyben új divízió felépítését is elkezdtük. Nagy siker számunkra, hogy 2010-től az elektromos szervokormányrendszer már a nagy autókba – például a Mercedesbe, a BMW-be – is bekerült szériagyártásban. Korábban a hidraulikus rendszerek voltak dominánsak a piacon, ám azok könnyebben meghibásodnak, és nem voltak elég hatékonyak. Míg az elektromos fejlesztésünk ritkábban romlik el és csak akkor fogyaszt, ha teljesítményt ad le, így 100 kilométerenként akár 4dl tüzelőanyag is megtakarítható.
Milyen karrierút kínálkozik egy pályakezdő számára?
Ha arra alkalmas és ambicionálja, akkor vezetői karriert is befuthat, osztályvezetőként vagy projektvezetőként. Szakértői szinten is működik az előmenetel. Például aki szoftverfejlesztőként kezd, egy idő után akár felelhet a teljes szoftverarchitektúra-tervezésért.
Mi várja a leendő munkatársakat a XI. kerületi központjukban, a Daróczi utcában? Például milyen a munkarend?
Rugalmasságot biztosítunk a munkaidőt tekintve. 10-14 óra között kötelező a jelenlét, előtte és utána mindenki maga osztja be. A fiatalabbak közül sokan később kelnek, csak később járnak be, de tovább maradnak. A családosok korábban érkeznek és korábban távoznak.

"Aki kreatív, nálunk megvalósíthatja ötleteit. Budapesti kompetenciaközpontunkban valódi fejlesztés zajlik."
Folyamatosan igyekszünk kielégíteni a dolgozói igényeket. A legmodernebb fejlesztőeszközök beszerzése és a munkatársak szakmai fejlesztése mellett egyéb területeken is teszünk a munkatársak megelégedettségéért. Például folyamatosan bővítjük a kerékpártárolókat, javítjuk a parkolási lehetőségeket és nemrég külön teret rendeztünk be a relaxálni vágyóknak.
Már közel 500 fősne nőtt a csapatunk, de igyekszünk megőrizni a kis cégekre jellemző családias jelleget. Sok a fiatal, nagyon közvetlen a cégen belüli kommunikáció. Az irodák egyterűek, a fejlesztők közel ülnek a vezetőikhez. Vannak persze elmélyülést igénylő munkafolyamatok, de ez egy igazi csapatmunka, ahol folyamatos az információcsere. Örömteli, hogy a fejlesztők körében is egyre több a hölgy kolléga, akik aránya reményeink szerint tovább növekszik, hiszen egyre többen választják közülük azokat a szakterületeket amelyek beleillenek a cégünk profiljába.
Kiket keresnek most?
Közel 30 nyitott pozíciónk van szoftveres, hardveres és informatikai területen. Elsősorban villamosmérnököket, informatikusokat, mechatronikai mérnököket keresünk. Október 23-a a jelentkezési határidő. Aki kreatív, nálunk megvalósíthatja ötleteit, hiszen ahogyan emítettem Budapesten valódi fejlesztés zajlik. (A Thyssenkrupp Presta aktuális állásajánlatai itt érhetőek el - a szerk.)
Néhány számadat a Thyssenkruppról
- Világszerte egyike az autóipar vezető anyag- és alkatrészszállítóinak.
- Tízből kilenc prémium osztályú autó a vállalat termékeivel készül, és minden harmadik teherautóban megtalálhatók a thyssenkrupp hajtómű alkatrészei.
- A vállalat 80 országban 155 000 munkatársat foglalkoztat, árbevétele a 2014/2015 üzleti évben több mint 3000 milliárd forintra rúgott.
- A budapesti fejlesztőközpontban több mint 500 munkatárs dolgozik
- Idén várhatóan összesen 150 új kolléga kezdi meg munkáját
- A magyar kompetenciaközpont 1999 óta dolgozik elektromechanikus kormányrendszerek fejlesztésén
- 2025.12.03Humán controlling A képzés során megtanulhatja, miként támogathatja a controlling szemlélet a HR-stratégiát. Megmutatjuk, hogyan tervezze és kontrollálja a személyi jellegű ráfordításokat, elemezze a munkaerő költségeit és megtérülését, valamint, hogyan alkalmazza a teljesítménymenedzsment és a humán tőke elemzés legfontosabb módszereit a vállalati hatékonyság növelése érdekében.
Részletek
Jegyek
- 2026.01.09Foglalkoztatás és jóllét: az értékes munkaerő megszerzése és megtartása a folyamatosan változó munkaerőpiaci környezetben Foglalkoztatás és jóllét: az értékes munkaerő megszerzése és megtartása a folyamatosan változó munkaerőpiaci környezetben. A konferencia ingyenes, de regisztrációhoz kötött. A program és a regisztráció a jegyek menüpont alatt.
Részletek
Jegyek
- 2026.01.29Bértranszparencia irányelv és diszkrimináció-tilalom Szakmai képzés a bértranszparenciáról és a diszkriminációról HR szakembereknek és vezetőknek. Készüljön fel munkajogászainkkal az EU új bérátláthatósági szabályaira!
Részletek
Jegyek
- 2026.01.31Vállalati szimuláció Valós piaci helyzetben egy-egy döntés meghozatalakor helyt kell állnia mind vezetői, mind kontrolleri képességeinknek. Mennyivel egyszerűbb lenne, hogyha mi is úgy gyakorolhatnánk, mint egy pilóta, aki éles felszállás előtt, a szimulátorban tanulja meg a vezetést, míg kellő rutinra tesz szert. Ez megvalósítható ma már az üzleti életben is.
Részletek
Jegyek
Mrsán Zoltán egy évvel ezelőtt költözött ki Dániába. Multimédia szakon tanul Kolpingban és részmunkaidőben dolgozik. Hogyan jutott ki? Mennyi... Teljes cikk
Dánia május elsejétől megnyitja álláspiacát a 2004-ben csatlakozott uniós tagországok - köztük Magyarország - munkavállalói előtt. Ez azt... Teljes cikk
Pályakezdők körében nagyobb, ám még több éves munkatapasztalattal rendelkező körében is megfigyelhető bizonytalanság, mit tehet meg a főnök a... Teljes cikk
- Munka kis cégnél: áldás vagy átok? 7 éve
- A békéltetés művészei 7 éve
- Igaz/hamis? (2.) - "Az érettségi semmire sem jó" 7 éve
- Igaz/hamis (4.): Kapcsolatok nélkül nincs állás? 7 éve
- Foglalkozása sörkóstoló 7 éve
- Szakmák mérlegen - zeneművész 7 éve
- Ákos és a HR: hogyan választ ki egy zenész? 7 éve
- Szakmaváltás 30 éves kor felett 7 éve
- Szakmák mérlegen: interim manager 7 éve
- Karrier idegen nyelvű ügyfélszolgálaton 7 éve
- Nyugodt és stresszes munkák toplistája 7 éve


Mi történne, ha egy napra minden nő szabadságra menne?