kapubanner for mobile
Megjelent: 6 napja

50 százalékkal megdobja a fizetést az AI bevonása

A mesterséges intelligencia (AI) már most is kézzelfogható előnyöket nyújt a dolgozók és a vállalatok számára: növeli a termelékenységet, javítja a kereseti lehetőségeket, és a várakozásokkal szemben nem csökkenti, hanem növeli a munkahelyek számát – derül ki a PwC Global AI Jobs Barometer 2025 című jelentéséből, mely hat kontinens több mint 1 milliárd álláshirdetését és több ezer vállalati pénzügyi adatot elemzett.

AI chat gpt pwc-
images

2022 óta – amikor a generatív AI  (artificial intelligence - mesterséges intelligencia - a szerk.) széles körben elérhetővé vált – az AI-nak leginkább kitett ágazatokban (pl. pénzügyi szolgáltatások, szoftverfejlesztés) a termelékenység növekedése évről évre gyorsult: 2022-ben 7%, 2023-ban 15%, 2024-ben pedig már 27% volt. Ez közel négyszeres növekedést jelent az induló évhez képest.

Ezzel szemben a mesterséges intelligencia által kevésbé érintett iparágakban (mint például a bányászat vagy vendéglátás) a termelékenységi növekedés lényegében stagnált: 2022-ben 10%, 2024-ben 9% volt. Az egy alkalmazottra jutó árbevétel 2024-ben az AI-nak leginkább kitett iparágakban háromszor gyorsabban nőtt (27%), mint a legkevésbé érintett szektorokban (9%).

„Az AI képességei már most valódi üzleti értéket teremtenek” – mutat rá Kerekes Antal, a PwC Magyarország cégtársa. „Az ügynökalapú AI-megoldások vállalati szintű bevezetése azt mutatja, hogy a technológia és a megfelelő szervezeti kultúra kombinációja új lehetőségeket teremt a működés és értékteremtés újragondolására” - tette hozzá.

A munkahelyek száma növekszik – még az automatizálható szerepekben is

A jelentés adatai cáfolják azt az elterjedt félelmet, hogy az AI csökkentené a munkahelyek számát vagy visszafogná a béreket. 2019 és 2024 között a kevésbé AI-érzékeny munkakörökben 65%-kal nőtt a foglalkoztatás, de az AI-nak jobban kitett pozíciókban is 38%-os növekedést mértek. Ezeket a munkaköröket két fő kategóriába sorolták:
• Automatizálható szerepek – ahol az AI képes részfeladatokat önállóan elvégezni

Kiegészíthető szerepek – ahol az AI az ember munkáját segíti, támogatja

Mindkét típus esetében nőtt a munkahelyek száma, a kiegészíthető szerepekben gyorsabban.

Kétszeres bérnövekedés az AI-nak kitett iparágakban

Az AI-nak jobban kitett iparágakban a bérek kétszer olyan gyorsan nőttek, mint a kevésbé érintett szektorokban – mind az automatizálható, mind a kiegészíthető munkakörök esetében. Azok a pozíciók, amelyek AI-készségeket igényelnek, minden vizsgált iparágban bérprémiumot kínáltak – ezek átlagosan 56%-kal magasabb fizetést jelentettek 2024-ben, szemben az előző évi 25%-kal. Az ilyen munkakörök száma is gyorsabban nőtt, mint az összes álláshirdetésé: 7,5%-kal emelkedtek, miközben az összes hirdetés száma 11,3%-kal csökkent 2024-ben.

Kerekes Antal kiemelte: „Ahelyett, hogy az AI a munkahelyek számának csökkenéséhez vezetne, valójában szinte minden AI-érzékeny munkakörben növekedés tapasztalható – még azokban is, amelyeket könnyen automatizálhatónak gondolnánk. Az AI erősíti és szélesebb körben elérhetővé teszi a szakértelmet, lehetővé téve a munkavállalók számára, hogy nagyobb értéket teremtsenek, és magasabb szintű feladatokra összpontosítsanak.”

A készségek gyorsan változnak – különösen a nőket érintheti erősebben

Az AI-jal érintett szerepekben a munkáltatók által keresett készségek 2024-ben 66%-kal gyorsabban változtak, mint egy évvel korábban (2023-ban ez 25% volt). A formális végzettség szerepe is csökken: az AI által kiegészített munkák esetében a diplomát igénylő pozíciók aránya 66%-ról 59%-ra, az automatizált munkák esetében 53%-ról 44%-ra esett vissza 2019 és 2024 között.

A jelentés azt is megállapította, hogy az AI hatása nem egyenlő a nemek között: minden vizsgált országban több nő dolgozik AI-nak kitett munkakörben, így a változó készségigények rájuk aránytalanul nagyobb nyomást gyakorolhatnak.

Vállalati ajánlás: az AI legyen központi stratégiai eszköz

A PwC jelentése öt konkrét lépést ajánl a vállalatoknak az AI hatékony kiaknázására:
    1. Használjuk a mesterséges intelligenciát a teljes szervezeti szintű transzformáció előmozdítására.
    2. Kezeljük az AI-t növekedési stratégiaként, ne csupán hatékonyságnövelő eszközként.
    3. Fókuszáljunk az ügynökalapú (agentikus) AI-megoldásokra.
    4. Fektessünk be a munkavállalók azon készségeinek fejlesztésébe, amelyek segítségével ki tudjuk aknázni az AI-ban rejlő lehetőségeket.
    5. Építsünk bizalmat az AI alkalmazása köré, hogy felszabadíthassuk annak valódi transzformatív erejét.

 

  • 2025.10.01HVG Állásbörze 2025 Toborozz országosan 3 nap alatt - online, foglalj virtuális standot!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2025.10.07Óbudai Egyetem Állásbörze Jöjjön el, legyen kiállító! Kerüljön közvetlen kapcsolatba tehetséges, frissen diplomázó vagy végzős hallgatókkal, akik készen állnak a szakmai pályafutásuk elindítására. Akik naprakészen ismerik a legújabb technológiákat, elméleteket és iparági trendeket.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2025.10.14Műegyetemi Állásbörze A Műegyetemi Állásbörze Budapest legnagyobb és legrangosabb álláskereső rendezvénye. 1995 óta képez hidat a munkaadók és potenciális munkavállalóik között. Rendezvényről rendezvényre több újítással, színesebb programokkal, felméréssel és számos csatornával is találkozhatnak az érdeklődők.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2025.10.21Pannon Állásbörze 2025. A Pannon Állásbörze – ahol a jövő szakemberei és a legjobb munkaadók találkoznakinfo button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Miért bukik meg a hagyományos HR a munkahelyi panaszok kezelésében?

A 2024-es évben a visszaélés-bejelentések 55%-a HR-hez kapcsolódó panaszokból származott, ami jól mutatja, hogy a hagyományos HR-keretek már nem... Teljes cikk

"Szép munka! Túlteljesítettük a célt! Itt van egy szelet pizza"

Ha bizonyos tényezők teljesülnek, a munkavállalók hajlandóbbak nagyobb erőfeszítést tenni a célok elérése érdekében, ha viszont valamelyik elem... Teljes cikk

A HR-es nem a barátod, de ettől még lehet barátságos

Nincs könnyű feladata a HR-nek egy nagy szervezeten belül, ha arra gondolunk, hogy egyfajta közvetítői szerepet kell betöltenie a munkavállalók és a... Teljes cikk