Megjelent: 5 hónapja

5+1 tipp a számítógépes szempanaszok ellen

Mi az erophthalmológia és hogyan segíti a monitoros munkavégzést?

képernyő

Az elektronikus eszközök - számítógépek, táblagépek és okostelefonok növekvő használata, mind munkahelyi, mind szabadidős szempontból kellemetlen szemészeti panaszokkal járhat. Ezért az 1906-ban alapított Nemzetközi Munkaegészségügyi Bizottság meghatározta a digitális eszközök használatával összefüggő szembetegségek megelőzésére az ergophtalmológiai előírásokat.

Az ergophthalmológia (görögül ‘ergo’ munka + ’ophthalmologia’ szemészet) a látás szempontjából ideális munkahely szakszerű kialakításával foglalkozó tudomány. Megtervezi a munkahely optimális megvilágítási rendszerét, előírja az egyes munkakörök által megkövetelt látásélességet, valamint követi az esetleges látásromlást. Egy amerikai kutatás szerint a számítógépet használók 65%-a tapasztalta már az alábbi panaszok valamelyikét:

  • -Homályos látás
  • - Száraz szemek
  • -Fókuszálási nehézség
  • - Kettőslátás
  • - Szem fáradása
  • - Viszkető érzés és szem vörösség
  • - Indokolatlan könnycsorgás
  • - Fejfájás, koncentrációzavar

Pedig a panaszok nagyrésze nem okvetlenül kell, hogy együtt járjon a számítógép használattal, ugyanis többségük hátterében nem a látószerv csökkent működése áll, sokkal inkább a helytelen munkakörnyezet kialakítása okozta pszichés zavarok. Ennek a pszichés kifáradásnak a megnyilvánulásai azok a tünetek, amelyeket a mindennapokban látásunkkal, szemünkkel kapcsolatos panasznak élünk meg. Nagyrészük azonban a munkahelyi környezet helyes kialakításával csökkenthető, vagy akár teljes mértékben megszüntethető – például helyes megvilágítás alkalmazása, képernyő megfelelő magasságba helyezése. Lássuk mik az ergophthalmológia ajánlásai a megfelelő munkakörülmények kialakítására!

1.Megvilágítás

Megkülönböztetjük a közvetlen és az általános megvilágítást. Közvetlen megvilágítás a munkaterület direkt megvilágítása, míg általános (háttér) megvilágítás alatt a falakról és a mennyezetről visszaverődő fényeket értjük. Mindkettő fontos szerepet játszik az ideális látásviszonyok szempontjából, alapszabály, hogy az általános megvilágítás legalább 10%-a legyen a direkt megvilágításnak. Igyekezzünk mesterséges háttérvilágítás helyett természetes fényeket előnyben részesíteni – például az ablakon bejutó fényt a villanyéval szemben. A megfelelő megvilágítás hiányára utalhat fáradtság érzet, szem égő-viszkető érzése és sűrű pislogási inger.

A környezetünkben lévő megvilágítás fénye kellemetlenül visszaverődhet a képernyőről, ami zavaró csillogást okoz. Ennek kiküszöbölésére pozícionáljuk úgy a képernyőnket, hogy lehetőleg oldalról kapja a megvilágítást, tehát, ha ablak közelében ülünk, akkor semmiképp sem szemben, vagy háttal üljünk neki, hanem inkább oldalasan. A környezetünkből tegyünk el minden olyan tárgyat, ami visszatükröződhet a monitor képernyőjén, vagy ha szemüvegesek vagyunk, kérhetjük a lencséket tükröződés csökkentő réteggel.

A világítás mennyiségi, minőségi jellemzőit nemzeti szabvány határozza meg. (3/2002. (II. 8.) SzCsM-EüM együttes rendelet).

2.A kijelző tulajdonságai

A régebbi katódsugárcsöves (CRT) képernyők villogó kijelzőjétől sokkal jobb a folyadékkristályos (LCD) kijelzője, de legjobb, ha kifejezetten monitoros munkavégzéshez kifejlesztett szemvédő monitort alkalmazunk. Tisztítsuk rendszeresen a képernyőt, mert a lerakódott por és egyéb szennyeződések ronthatják a kép minőségét. Az ideális betűméret mindenki számára eltérő lehet. Általánosságban a cél, hogy kényelmes távolságból tudjuk olvasni, anélkül, hogy nagyon közel vagy távol kéne hajolni, ezzel elkerülhetjük, hogy nyakunk és testtartásunk kényelmetlen pozícióban rögzüljön. A kontrasztélességet állítsuk magasra, ellenben a fényerő inkább alacsony legyen. Szemüvegeseknek ajánlott kontrasztfokozó réteget kérni a lencsékre, de a legkorszerűbb monitorszűrős szemüvegek, melyek semlegesítik a káros kék fényt, már minden követelménynek megfelelnek.

3.Képernyő pozícionálása

Egy másik amerikai kutatás szerint a számítógépet használók 66 százalékkal kevesebbet pislognak a normális értéktől. A pislogás pedig fontos szerepet játszik szemünk nedvesítésében azáltal, hogy minden pislogás alkalmával megújítja a szemünket borító nedvesítő könnyfilm réteget. Ha kevesebbet pislogunk, akkor hamarabb elpárolog a könnyünk és ennek következtében száraznak érezzük szemünk, valamint kipirosodik, ég, viszket. Az is kiderült a kutatásból, hogy a monitor szemmagasság fölé helyezése esetén a pislogás nem megy végbe teljes mértékben, ezért javasolt a képernyőt inkább enyhén szemmagasság alá helyezni. Ez amellett, hogy segít szemünket nedvesebben tartani, egész testtartásunknak is egészségesebb.

ülés

4.Pihentetés gyakorlása

A közhiedelemmel ellentétben a szemtornának nincs tudományos alapja. Ellenben pár egyszerű pihentetési technika már bizonyítottan segít enyhíteni a digitális eszközhasználat okozta szemtüneteket, szemfáradtságot. Az egyik legjobban bevált technika a 20-20-20-as szabály, amelynél 20 percenként 20 másodperces szünetet kell tartani és ez alatt az idő alatt minimum 20 láb (6 méter) messzire kell nézni – például az iroda túloldalát vagy ki az ablakon. Érdemes 20 percenként időzítőt állítani és minden alkalommal betartani ezt az egyszerű szabályt, mert használatával nagyon hamar javulás tapasztalható.

5.Korrekció

Nem győzöm minden alkalommal kihangsúlyozni, mennyire fontos a rendszeres látásellenőrzés.  A legtöbb esetben ugyanis – bármennyire meglepően hangzik – de egy jó szemüveggel teljes mértékben megszüntethetők a számítógép használat okozta kellemetlen panaszok. Nem is gondolnánk, hogy egy egészséges fénytörésű szemnek is mekkora megerőltetést jelent, ha hosszasan a képernyő kijelzőjére kell fókuszálnia. Nem beszélve arról, hogy vannak olyan fénytörési hibák a rövidlátáson és a távollátáson túl, amik akár teljes mértékben rejtve maradnak. Ilyenkor úgy érzékeljük, hogy mindent nagyon élesen látunk, a nap végére azonban rendszeresen megfájdul a fejünk, kimerülünk, könnyezhetünk vagy fájhat a szemünk. Ezek miatt a rejtett fénytörési hibák miatt az átlagostól is többet kell fókuszálnunk. Pedig pontosan ez a fókuszálási kényszer az, ami miatt kifárad idegrendszerünk – és a látásunkban bekövetkezett változás már csak ennek a pszichés fáradtságnak a kivetülése, ami nem is minden esetben tapasztalható. Az általános fáradtságot, fejfájást és demotiváltságot pedig ezer másik oknak tulajdonítjuk be, és elsiklunk afelett a tény felett, hogy a probléma alapvetően látásunkban keresendő. Ezeknek a rejtett fénytörési hibáknak a felismerése, még szakember számára is nagy gyakorlatot igényel, ezért javasolt jól megválasztani jövőbeli szemvizsgálónk!

+1 tipp Munkáltatói szemüveg támogatás

A munkáltatónak az új foglalkoztatottját a munkába állás előtt kötelessége elküldeni egy teljeskörű szemvizsgálatra, valamint ezt 2 évente megismételtetni, amennyiben legalább 4 órát tölt a képernyő előtt. Ezt a minimális egészségügyi és biztonsági követelményekről szóló 50/1999. (XI. 3.) EüM rendelet írja elő, valamint azt is, hogy a munkáltatónak téríteni kell a munkavégzéshez szükséges szemüveglencséket és az annak rendeltetésszerű használatához szükséges, legolcsóbb keret árát. A jó hír, hogy a munkavégzéshez használt szemüveg elszámolható költségként, így felszámított áfája levonásba helyezhető. Ha szeretnétek a cégetekkel dolgozói szemüveg támogatásban részesülni és profikra bíznátok a dolgot, vedd fel velünk a kapcsolatot!

  • 2022.02.01Munkaügyi adatvédelem (GDPR HR-eseknek) Blended képzésünk során a tananyag általános elméleti részét, mely tartalmazza az alapfogalmak, jogalapok és törvények összefoglalását először e-learning videó formában sajátíthatja el. A videó megtekintése után egy fél napos konzultáció keretein belül, feldolgozásra kerül a tananyag további része, melyet online vagy tantermi formában hirdetünk meg. Részletek Jegyek
  • 2022.02.04Sikeres évem lesz! Csoportos coaching az eredményes évért 2022 első heteit éljük. Álmodozunk és tervezgetünk; mi mindent akarunk megvalósítani az idén? Aztán elröppennek a hetek és a hónapok, és azt vesszük észre, hogy sehol sem tartunk ezekkel a tervekkel. Ilyekor elgondolkodunk: hogy lesz ebből sikeres év?! Lehet, hogy veled is megtörtént már ez. Ha azt akarod, hogy az idén másképp legyen, érdemes felkészülni rá! Jelentkezz az eseményre, ahol eszközöket és inspirációt kapsz a tudatos évtervezéshez! Találkozunk? Részletek Jegyek
  • 2022.03.07Hetes Agilis Transformáció Leader képzés online, videokonferenciás Hazánkban egyre több és több vállalat lép az agilis átalakulás útjára, így felértékelődik az agilis transzformációt vezető szakemberek jelentősége. Az Agile Transformation Leader egy olyan szervezetfejlesztő szakember, aki felkészíti és végig kíséri az agilis átalakulás útján a vállalatot. Ügyfél-fókuszt, Design Thinking szemléletet hoz be, vezetőket coachol, csapatokat mentorál, miközben pozitív, felhatalmazó légkört teremt a szervezeten belül. A képzés 3 héten keresztül, 2 hétköznap este valósul meg. Igény esetén 3 munkanapra is szervezhető. Részletek Jegyek
  • 2022.04.22BEMUTATKOZIK A teamwork2022 Képzelj el egy olyan kétnapos csapatépítő képzést, amely minden részletében a Te vállalati csapatodról szól. Jelentkezzetek az ország első csapatépítő eseményére, amelyre háromfős vállalati csapatokat várunk! Részletek Jegyek
Follow hrportal_hu on Twitter
További cikkek
ESG indexszel bővült az OPTEN szolgáltatása

A 2022-es évben nem csak a bankok és speciális pénzintézetek, de a vállalkozások számára is nagy kihívást jelent az ESG-megfeleltetés, amelyhez... Teljes cikk

A növekvő termelés ellenére egyre több a megszűnő építőipari cég

Bár az építőipari termelés volumene kezd stabilizálódni a COVID előtti szinten, a megszűnő cégek száma továbbra is rendkívül magas, különösen... Teljes cikk

A szánkótól a nordic walkingig: szabadtéri mozgás télen

A téli hónapokban, amikor hideg, esős, latyakos az időjárás, hajlamosak vagyunk felhagyni a rendszeres sportolással, különösen a szabadban végzett... Teljes cikk