A coaching jövője - a jövő coachingja
Technológia és ember. A humán tényező és AI (Mesterséges Intelligencia). Ennek a kettőnek a versenye - abból a szempontból, hogy ki vagy mi kerül a középpontba - és az összekapcsolódása lesz a jövő fő jellemzője. Itt nem az a kérdés, hogy ki kerekedik felül, hanem az, hogy egymásra támaszkodva, egymást kiegészítve hogyan tudnak egyenként és együttesen is érvényesülni: használni a technológiát, hogy támogassa az egyén fejlődését és kérni az embert, hogy tudásával és érzelmi töltetével fejlessze és tegye emberbarátabbá a technológiát.
Viszont coachként nekünk is csakúgy, mint ügyfeleinknek együtt kell tudnunk élni a modern technológiával, sőt mi több előnyünkre használnunk is kell azt. Ha használom a technológiát az egész világ az ügyfelem lehet, és globális a tudástár, amiből meríthetek, ha fejlődni, tanulni akarok.
Változások a coachingban
Elkerülhetetlen, hogy a coachingban is nagy horderejű változások következzenek. Ezekre fel kell készülnünk:
- erősödnek és bővülnek a szakma tudományos alapjai: a neuro tudományok, pozitív pszichológia, érzelmi intelligencia, és a mentál higiénia mellett az agykutatás eredményei is alkalmazásra kerülnek egyre gyakrabban a coaching során. Ezekkel ajánlott bővíteni a coach tudást.
- a nemzetközi szakmai szervezetek coach szakmai sztenderdje és minősítési rendszere mindenütt irányadó lesz és beépül az egyetemi coach képzési rendszerekbe is,
- mindfulness, meditáció és spirituális megközelítés is a coach önfejlesztés részeként társulhat a coachinghoz, ami ügyfeleknek igény szerint átadható.
Az egyéni coaching után a team coaching is egyre népszerűbb
A team coaching most ott tart, ahol a coaching tartott 20 évvel ezelőtt. Egyre több helyen van igény a csapatok fejlesztésére, mivel ők az üzleti eredmény letéteményesei. Különböző módon lehet a csapatok teljesítményét coachinggal javítani, azaz számos fajtája kezd kialakulni a team coachingnak is. Most még nem letisztult a kép, de a jövőben jobban külön választhatók lesznek a team coaching irányzatok annak is köszönhetően, hogy jelenleg az ICF (Nemzetközi Coach Szövetség - a coachokat tömörítő legnagyobb nemzetközi szervezet) Georgina Woudstra javaslata mentén dolgozik a team coach kompetenciák meghatározásán, hogy a team coachingban is világos kompetenciák mentén dolgozzanak a coachok, mint ahogy az egyéni coachingban is egyre több coach dolgozik az ICF 11 kompetenciája alapján.
Mit tanuljanak a coachok készülve a jövő lehetőségeire és elvárásaira?
- team coach készségeket,
- üzletfejlesztést, coaching vállalkozás felépítését; honlap, blogírás, tartalom marketing,
- technológia alkalmazását - online coaching és tanulás, közösségimédia-használat
- specializálódás témánként (karrier coach, sport coach, változás coach, motivációs coach….) és ügyfél típusonként (Y generáció coach, női vezetői coach….) - számos coaching irányzat integrálása, hogy még jobban tudják ügyfeleiket szolgálni
- szupervízió
- tesztek alkalmazása, nem is mindig a coaching során, hanem pont a coaching eladása és elindítása érdekében, hisz az ügyfelek szeretik a számokat, megfoghatónak gondolják ezáltal helyzetüket és a teszt/kérdőív eredményeire alapozva jobban ki lehet jelölni a fejlesztés irányát és a fejlődésre vonatkozó elvárásokat.
A személyiségteszteken túl egyre több olyan teszt/kérdőív is elérhető, amely csak egy viselkedést vagy éppen az adott pillanat ügyfélállapotát méri fel, elemzi, és az onnét kapott információkra építi a coaching folyamatot.
Kihívások:
- egyre több coach dolgozik vegyes vagy éppen megkérdőjelezhető coaching tudással: mit jelent ez a szakmai minőségre nézve?
- a sok coach mit jelent a coach óradíjakra nézve?
- a fiatal generáció és egyes társadalmi csoportok coaching támogatása milyen más coachingot igényel?
- egyre több horror sztori is lábra kell a coaching kapcsán: feladat megküzdeni a coaching vegyes megítélésével a szakma hírnevének védelmében.
- technológiai ismeretek megszerzése - hogyan tud fejlődni a humán beállítottságú coach a technológia alkalmazása terén, hogy éppen a technológia világában akár jártas vagy bukdácsoló ügyfelét támogatni tudja, ha ő maga idegenkedik a technológia újításaitól.
- konkurencia lehet az e-coach….?
Mit ne felejtsenek el a coachok tenni?
Eredeti szakmájukat és mind azt a tapasztalatot, amit "korábbi" életükben felhalmoztak arra nagyon vigyázzanak, mert ez lehet a jövőbeni specializálódásuknak az alapja. Hiszem azt, hogy ügyfeleinknek tudásunkra és tapasztalatunkra is szükségük van, csak mindennek meg van a maga helye. Ha ismeret- vagy tudáshiánya van az ügyfélnek, azt tanácsadóként tudjuk kielégíteni, de, amikor az így elnyert új tudást az ügyfél alkalmazni akarja és rugalmasan adaptálni saját egyedi helyzetére és igényére, és talán e folyamat közben még az esetleges megvalósításhoz kapcsolódó elakadásokat is le kell küzdenie, akkor coachként, coach készségeinkkel és hozzáállásunkkal sokkal többet tudunk segíteni ügyfelünknek. A lényeg: tudni kell a két műfajt - tanácsadás és coaching - külön választani és az adott alkalomkor az éppen odaillőt bevetni. Valahol a kettő szakmának és még a hozzá kapcsolható, de jól definiálható rokon szakmai irányzatoknak a megfelelően elkülönített és alkalomhoz illő ötvözete, tudatos, kiszámítható, feladathoz és célhoz kötött, és akár egy fejlesztő beszélgetésen belüli összeválogatása, és váltogatása a jövő coach feladata.
Amikor dübörög a technológia akkor annak az ellenpontja is felerősödik, mindaz, amit a technológia nem tud helyettesíteni: az ember, a humán oldal a benne rejlő érzelmekkel, érzésekkel. Coachként mi ezzel dolgozunk. Hiszem, hogy a jól felkészült, professzionális, sokoldalú, de egyben szakosodott coachoké a jövő.
Ábri Judit MCC, MA (coachingból)
executive coach, coach tréner, vezetőfejlesztő
Coaching Határok Nélkül (CHN) alapító
Motivációs Térkép BP és tréner
- 2025.09.25recruiTECH BLUE konferencia A BLUE konferencia azoknak a kékgalléros toborzásban és foglalkoztatásban érintett HR vezetőknek, toborzási szakembereknek szól, akik napi szinten küzdenek a céljaikért a munkaerőpiacon. Gyere el és tanuljuk, fejlődjünk közösen!
Részletek
Jegyek
- 2025.10.01HVG Állásbörze 2025 Toborozz országosan 3 nap alatt - online, foglalj virtuális standot!
Részletek
Jegyek
- 2025.10.14Műegyetemi Állásbörze A Műegyetemi Állásbörze Budapest legnagyobb és legrangosabb álláskereső rendezvénye. 1995 óta képez hidat a munkaadók és potenciális munkavállalóik között. Rendezvényről rendezvényre több újítással, színesebb programokkal, felméréssel és számos csatornával is találkozhatnak az érdeklődők.
Részletek
Jegyek
- 2025.10.21Pannon Állásbörze 2025. A Pannon Állásbörze – ahol a jövő szakemberei és a legjobb munkaadók találkoznak
Részletek
Jegyek
Egyre több vállalatnál van igény coaching-típusú vezetésre, coach kompetenciákra. Épülnek ki a belső coach pool-ok, emellett sok cég keres külső... Teljes cikk
A sikeres toborzás kulcstényezője egy felkészült szakterületi vezető, a szaknyelvben hiring manager. Hogyan lehet képezni őket? Mi ebben a HR és a... Teljes cikk
Hátukon viszik a céget, hozzák a bevételt, gyorsan képesek reagálni a változásokra. Ők a kulcsemberek. Nehéz őket elcsábítani az álláspiacon és... Teljes cikk
- 2030-ig ötmillió robotot gyártanak le, amelyek átvehetik a házimunkát és az ipari feladatokat 1 hete
- A ChatGPT miatt már a munkahelyi brainstormingok sem olyanok, mint régen 1 hete
- Az Amazon vezérigazgatója létszámleépítésre figyelmeztet az AI miatt 2 hete
- AI-vakrepülés a cégeknél: a felelősség a vezetőé? 2 hete
- Megújul a magyar MI-stratégia – az adatgazdaságtól a humanoid robotokig 2 hete
- AI-ügynökök és humán kollégák egy csapatban - de vajon ki lesz a főnök? 2 hete
- Kutatás: gyökeres változásokat hozhat a banki szektor működésében az AI 2 hete
- Ezek a legnagyobb kihívások a hazai vállalkozások számára 3 hete
- Asztalosvizsgát tett Varga Judit volt igazságügyi miniszter 3 hete
- A diplomások tizede az AI miatt vált szakmát 3 hete
- Felmérés: a vezetők többsége szerint a munkaerő még nem áll készen az AI hatékony hasznosítására 3 hete