Megjelent: 4 éve

A coaching jövője - a jövő coachingja

Technológia és ember. A humán tényező és AI (Mesterséges Intelligencia). Ennek a kettőnek a versenye - abból a szempontból, hogy ki vagy mi kerül a középpontba - és az összekapcsolódása lesz a jövő fő jellemzője. Itt nem az a kérdés, hogy ki kerekedik felül, hanem az, hogy egymásra támaszkodva, egymást kiegészítve hogyan tudnak egyenként és együttesen is érvényesülni: használni a technológiát, hogy támogassa az egyén fejlődését és kérni az embert, hogy tudásával és érzelmi töltetével fejlessze és tegye emberbarátabbá a technológiát.

Coachként, mi a humán tényezőt képviseljük és munkánk során az embert támogatjuk. Amit az AI sosem - soha ne mond, hogy sose - fog uralni: a kreativitás, komplex döntéshozatal, empátia, együttérzés, odaadás, és gondoskodás. Ezeken a területeken még jobban megnő a szerepünk a jövőben és coachként hatalmas lehetőségeink lesznek, nélkülözhetetlen lesz hozzájárulásunk és kiválthatatlan a részvételünk, hogy az egyén és a közösség fejlődését támogassuk.

Viszont coachként nekünk is csakúgy, mint ügyfeleinknek együtt kell tudnunk élni a modern technológiával, sőt mi több előnyünkre használnunk is kell azt. Ha használom a technológiát az egész világ az ügyfelem lehet, és globális a tudástár, amiből meríthetek, ha fejlődni, tanulni akarok.

Változások a coachingban

Elkerülhetetlen, hogy a coachingban is nagy horderejű változások következzenek. Ezekre fel kell készülnünk:

  • erősödnek és bővülnek a szakma tudományos alapjai: a neuro tudományok, pozitív pszichológia, érzelmi intelligencia, és a mentál higiénia mellett az agykutatás eredményei is alkalmazásra kerülnek egyre gyakrabban a coaching során. Ezekkel ajánlott bővíteni a coach tudást.
  • a nemzetközi szakmai szervezetek coach szakmai sztenderdje és minősítési rendszere mindenütt irányadó lesz és beépül az egyetemi coach képzési rendszerekbe is,
  • mindfulness, meditáció és spirituális megközelítés is a coach önfejlesztés részeként társulhat a coachinghoz, ami ügyfeleknek igény szerint átadható.

Az egyéni coaching után a team coaching is egyre népszerűbb

A team coaching most ott tart, ahol a coaching tartott 20 évvel ezelőtt. Egyre több helyen van igény a csapatok fejlesztésére, mivel ők az üzleti eredmény letéteményesei. Különböző módon lehet a csapatok teljesítményét coachinggal javítani, azaz számos fajtája kezd kialakulni a team coachingnak is. Most még nem letisztult a kép, de a jövőben jobban külön választhatók lesznek a team coaching irányzatok annak is köszönhetően, hogy jelenleg az ICF (Nemzetközi Coach Szövetség - a coachokat tömörítő legnagyobb nemzetközi szervezet) Georgina Woudstra javaslata mentén dolgozik a team coach kompetenciák meghatározásán, hogy a team coachingban is világos kompetenciák mentén dolgozzanak a coachok, mint ahogy az egyéni coachingban is egyre több coach dolgozik az ICF 11 kompetenciája alapján.

Mit tanuljanak a coachok készülve a jövő lehetőségeire és elvárásaira?

  • team coach készségeket,
  • üzletfejlesztést, coaching vállalkozás felépítését; honlap, blogírás, tartalom marketing,
  • technológia alkalmazását - online coaching és tanulás, közösségimédia-használat
  • specializálódás témánként (karrier coach, sport coach, változás coach, motivációs coach….) és ügyfél típusonként (Y generáció coach, női vezetői coach….) - számos coaching irányzat integrálása, hogy még jobban tudják ügyfeleiket szolgálni
  • szupervízió
  • tesztek alkalmazása, nem is mindig a coaching során, hanem pont a coaching eladása és elindítása érdekében, hisz az ügyfelek szeretik a számokat, megfoghatónak gondolják ezáltal helyzetüket és a teszt/kérdőív eredményeire alapozva jobban ki lehet jelölni a fejlesztés irányát és a fejlődésre vonatkozó elvárásokat.

A személyiségteszteken túl egyre több olyan teszt/kérdőív is elérhető, amely csak egy viselkedést vagy éppen az adott pillanat ügyfélállapotát méri fel, elemzi, és az onnét kapott információkra építi a coaching folyamatot.

Kihívások:

  • egyre több coach dolgozik vegyes vagy éppen megkérdőjelezhető coaching tudással: mit jelent ez a szakmai minőségre nézve?
  • a sok coach mit jelent a coach óradíjakra nézve?
  • a fiatal generáció és egyes társadalmi csoportok coaching támogatása milyen más coachingot igényel?
  • egyre több horror sztori is lábra kell a coaching kapcsán: feladat megküzdeni a coaching vegyes megítélésével a szakma hírnevének védelmében.
  • technológiai ismeretek megszerzése - hogyan tud fejlődni a humán beállítottságú coach a technológia alkalmazása terén, hogy éppen a technológia világában akár jártas vagy bukdácsoló ügyfelét támogatni tudja, ha ő maga idegenkedik a technológia újításaitól.
  • konkurencia lehet az e-coach….?

Mit ne felejtsenek el a coachok tenni?

Eredeti szakmájukat és mind azt a tapasztalatot, amit "korábbi" életükben felhalmoztak arra nagyon vigyázzanak, mert ez lehet a jövőbeni specializálódásuknak az alapja. Hiszem azt, hogy ügyfeleinknek tudásunkra és tapasztalatunkra is szükségük van, csak mindennek meg van a maga helye. Ha ismeret- vagy tudáshiánya van az ügyfélnek, azt tanácsadóként tudjuk kielégíteni, de, amikor az így elnyert új tudást az ügyfél alkalmazni akarja és rugalmasan adaptálni saját egyedi helyzetére és igényére, és talán e folyamat közben még az esetleges megvalósításhoz kapcsolódó elakadásokat is le kell küzdenie, akkor coachként, coach készségeinkkel és hozzáállásunkkal sokkal többet tudunk segíteni ügyfelünknek. A lényeg: tudni kell a két műfajt - tanácsadás és coaching - külön választani és az adott alkalomkor az éppen odaillőt bevetni. Valahol a kettő szakmának és még a hozzá kapcsolható, de jól definiálható rokon szakmai irányzatoknak a megfelelően elkülönített és alkalomhoz illő ötvözete, tudatos, kiszámítható, feladathoz és célhoz kötött, és akár egy fejlesztő beszélgetésen belüli összeválogatása, és váltogatása a jövő coach feladata.

Amikor dübörög a technológia akkor annak az ellenpontja is felerősödik, mindaz, amit a technológia nem tud helyettesíteni: az ember, a humán oldal a benne rejlő érzelmekkel, érzésekkel. Coachként mi ezzel dolgozunk. Hiszem, hogy a jól felkészült, professzionális, sokoldalú, de egyben szakosodott coachoké a jövő.

Ábri Judit MCC, MA (coachingból)
executive coach, coach tréner, vezetőfejlesztő
Coaching Határok Nélkül (CHN) alapító
Motivációs Térkép BP és tréner


  • 2022.09.28 recruiTECH BLUE Kékgalléros foglalkoztatók, termelő logisztikai vállalatok = recruiTECH BLUE konferencia, ahol újra a fizikai toborzáson lesz a hangsúly. Harmadik országbeliek foglalkoztatása, szállásoltatás, online toborzás, outsourcing és még számos aktuális téma! Részletek Jegyek
  • 2022.10.11HR Fest 22 - Forgatókönyvek sűrűjében Újra jön a HR-világ legmeghatározóbb szakmai eseménye. Ősszel újra vár a HR Fest az Akvárium Klubban, ahol ezúttal a gyors változásokra és a közeledő sötét felhőkre fókuszálunk. Neked van már forgatókönyved? Részletek Jegyek
  • 2022.10.11XIX. Magyar Munkajogi Konferencia Atipikus munkajogviszonyok, munkaszerződés és munkajogviszony tartalma, határozott idejű jogviszony sajátosságai. Milyen kihívásokkal kell a cégeknek jelenleg szembenézniük munkaügyi kérdésekben? Nem érdemes hiányoznia a XIX. Munkajogi Konferenciáról. Részletek Jegyek
  • 2022.11.09Új EU-s irányelvek a Munka Törvénykönyvében Jelentős munkaügyi adminisztratív feladat ősz elején - két irányelv átültetésével módosul a munka törvénykönyve. Részletek Jegyek
Follow hrportal_hu on Twitter
További cikkek
A HR-esek önbizalomszintje az egyik legalacsonyabb a magyar munkaerőpiacon

Társadalmunkban az önbizalom, a magabiztosság kérdése kulcsfontosságúvá vált és ennek alacsony szintje munkaerőpiaci és nemzetközi... Teljes cikk

Nem feltétlenül a fizetés áll a felmondás mögött

Amikor valaki felmond, általában arra gondolunk, vagy azt a leegyszerűsített választ kapjuk az éppen távozó kollégánktól, hogy nem volt elégedett... Teljes cikk

Nincsenek jó állapotban a csapatok - így segíthet a visszatérésben a team coaching

A vezetők megpróbálják visszaterelni a munkavállalókat az irodákba, legalább hibrid munkavégzésbe. De hogyan nyúljanak ehhez a rendkívül kényes... Teljes cikk