A járműiparban változatlanul nagy a munkaerő kereslet
A növekedési kilátások kockázatai között első helyen szerepeltette a képzett munkaerő hiányát a PWC Magyarországi Autóipari Beszállítói Felmérés 2018 című tanulmánya. A vállalatok harmadánál már előfordult, hogy nem tudtak elvállalni egy megrendelést emiatt. A helyzet azóta tovább romlott, a 2019 év eleji sztrájkok okozta munkaidő kiesések és erőteljes béremelkedés hatására.
A vállalatok álláshirdetésekkel és fejvadászok segítségével keresnek új munkaerőt, de fontos forrás a belső ajánlási programok is. A vállalatok többsége a helyi iskolákon és az egyetemeken keresztül is végez toborzást. Ugyanakkor a szűkülő munkaerőpiachoz alkalmazkodva a cégek többsége intenzív belső átképzési programokat működtet.
Az autopro.hu szervezésében idén is megrendezik a Techtogether Automotive Hungary versenyt, ahol az ország legjobb képességű, lelkes, járműipar iránt érdeklődő mérnökhallgatói mérik össze tudásukat, vállalatok által meghatározott feladatokat hajtva végre. Az esemény a HR szakemberek számára is érdekes, hiszen itt megtekinthetik a hallgatók legújabb fejlesztéseit, megismerhetik gondolkodásukat, és megtalálhatják a potenciális, jövőbeni munkatársakat. A rendezvény lehetőséget ad rá, hogy egy cég bemutathassa magát, valamint a mérnökök munka- és fejlődési lehetőségeit a fiataloknak és az érdeklődőknek.
A Hays tapasztalatai szerint 2019 első első felében lassulni látszott az autóipar előző években tapasztalt bővülése, ugyanakkor a második félév alapján eddig úgy tűnik, a munkaerőpiacon nem történt jelentős lassulás: a kereslet és a bérek növekedése is változatlan maradt.
Továbbra is nagy szükség van műszaki projektmenedzsmentre a gyártás és R&D területén, de leginkább az autóipari és elektronikai jártasságot szerzett projektvezetők kelendők. A leggyakoribb elvárások velük szemben a vezetői tapasztalat és a tárgyalóképes angol nyelvtudás, és nagy előny a hasonló szintű német tudás.
A minőségbiztosítás területén is nagy a verseny a munkáltatók között, amivel a jelöltek tisztában vannak, és több pályázat közül választják ki a számukra legelőnyösebbet. A legnagyobb kereslet a 3-5 éves autóipari tapasztalattal rendelkező jelöltek iránt mutatkozik, de a hiány miatt már egy-két éves releváns szakmai tapasztalattal is lehet állást találni.
Pályakezdők esetében a fél-egy éves szakmai gyakorlat is elegendő lehet. A gyártási és termelési területen kiemelkedő igény mutatkozik a junior tapasztalattal (1-2 év) és kellően stabil angol nyelvtudással rendelkező gyártástámogató mérnökök iránt. Ha az alkalmazott technológiai tudást vizsgáljuk, megnövekedett a kereslet a műanyag fröccsöntési, forrasztási, hegesztési és SMT technológiák területén stabil tudással (2-3 év + NPI) rendelkező szakemberek iránt. Eközben a vezetői keresések terén a piac stabilizálódni látszik, csökkennek a nyitott pozíciók.A szakemberhiány a karbantartást is érinti: technikusi és mérnöki végzettséggel is számos lehetőség van az országban. Ugyanakkor egyre gyakoribb, hogy az angol nyelvtudás már a karbantartó mérnökök esetében is elengedhetetlen. Előny, ha az adott szakember specializációjától függetlenül a mechanikus és az elektromos problémákra is tud megoldást eszközölni. A terület vezetőinek érteniük kell ahhoz, hogy rendszerben gondolkodjanak, és hogy a lehető legkevesebb állásidővel tudják biztosítani és fejleszteni a gyártást, így a karbantartásnak egyre inkább stratégiai szerepe van a vállalatok életében.
A Hays szerint az ipar 4.0 jegyében tovább növekedett az automatizálási szakemberek iránti igény. Bár a hozzáértők száma az utóbbi időben növekedésnek indult, a fővároson kívül továbbra is erősen érződik hiányuk. A nagyobb ipari városokban az automatizálási, karbantartási és villamos tervezői tevékenységek külön munkakörökbe esnek és specifikus tapasztalattal keresnek szakembereket a munkáltatók. A kisebb városokban működő cégek azonban mindhárom területhez értő munkatársat szeretnének, amolyan mindenesnek. Az ezen kritériumoknak megfelelő jelöltek száma viszont nagyon alacsony, ezért a területen a bérek jelentős emelkedése figyelhető meg. A PLC programozási tapasztalattal rendelkező jelöltek, amennyiben nyitottak költözésre, biztosan tudnak igényeiknek megfelelő lehetőséget találni. A robot programozási terület azonban még nem forrta ki magát, bár ezen a területen is megfigyelhető a munkaerő-kereslet növekedése.
Az év második felében és 2020 első negyedévében számos további nagyértékű beruházás indul hazánkban, Debrecen, Pécs és Miskolc is új gyárakkal gazdagszik. Az autóipar bővülésének tempója talán, ha lassul is egy kissé, a növekedés - és annak hatása a munkaerőpiacra - továbbra is jelentős marad.
- 2026.01.09Foglalkoztatás és jóllét: az értékes munkaerő megszerzése és megtartása a folyamatosan változó munkaerőpiaci környezetben Foglalkoztatás és jóllét: az értékes munkaerő megszerzése és megtartása a folyamatosan változó munkaerőpiaci környezetben. A konferencia ingyenes, de regisztrációhoz kötött. A program és a regisztráció a jegyek menüpont alatt.
Részletek
Jegyek
- 2026.01.28Vezetés- és szervezetfejlesztés szakmai konferencia Bokor Attila Aranykalitkában című kutatásának harmadik fejezetéhez érkeztünk, amely ötven vezetői életúton keresztül három évtized szervezeti és vezetői tapasztalatát mutatja be. Az OD Partner is mérföldkőhöz érkezett: 30 évesek lettünk. Kinyitjuk szakmai műhelyünket és megosztjuk, hogyan gondolkodunk vezetésről, szervezetről, és aktuálisan milyen témákban mélyedünk el.
Részletek
Jegyek
- 2026.01.29Bértranszparencia irányelv és diszkrimináció-tilalom Szakmai képzés a bértranszparenciáról és a diszkriminációról HR szakembereknek és vezetőknek. Készüljön fel munkajogászainkkal az EU új bérátláthatósági szabályaira!
Részletek
Jegyek
- 2026.01.31Vállalati szimuláció Valós piaci helyzetben egy-egy döntés meghozatalakor helyt kell állnia mind vezetői, mind kontrolleri képességeinknek. Mennyivel egyszerűbb lenne, hogyha mi is úgy gyakorolhatnánk, mint egy pilóta, aki éles felszállás előtt, a szimulátorban tanulja meg a vezetést, míg kellő rutinra tesz szert. Ez megvalósítható ma már az üzleti életben is.
Részletek
Jegyek
A mesterséges intelligencia nem egyik napról a másikra tünteti el az állásokat, hanem lassan, de biztosan alakítja át őket. Bár sokan tartanak... Teljes cikk
A gazdaság lassulása és az iparági átrendeződések miatt jelentősen csökkent a nyitott vezetői álláshelyek száma Magyarországon. A szűkülő... Teljes cikk
Jobban merünk állást váltani 2025 őszén, mint korábban? Melyek a főbb dilemmák? Mennyire félünk az AI-tól? Erről is kérdeztük Fazekas Évát, a... Teljes cikk
- Ekkor kezdi meg a dolgozók felvételét a Vulcan Shield Global Békéscsabán 3 hete
- Bizalmatlanságot szül az AI a toborzásban 4 hete
- Oroszország titkos fegyvere: munkaerő az egyik legzártabb diktatúrából 1 hónapja
- Már az interjúra sem jönnek el - miért tűnnek el a kétkezi munkások? 1 hónapja
- Óriási szakemberhiány Németországban: itt a hiányszakmák friss listája 1 hónapja
- Megtorpant a munkaerő-migráció: ötödével kevesebb bevándorló érkezett a gazdag országokba 2 hónapja
- Jégkorszak a munkaerőpiacon: se elbocsátás, se felvétel, se előléptetés 2 hónapja
- Pukkan az AI-lufi, jön a józanodás: mégis szükség lesz emberekre a munkahelyen? 2 hónapja
- Czomba Sándor elárulta, mikorra várható a 14. havi nyugdíj bevezetése 2 hónapja
- Dolgoznának, de nem tudnak – 26 millió ember rekedt a munkaerőpiac szélén Európában 2 hónapja
- A kékgalléros valóság: élethelyzetek hatása a munka világára 2 hónapja


Nehezen fellelhető szakemberek vagy vezetők toborzásával, fejvadászattal és személyzeti kérdésekkel kapcsolatban válaszoló szakértőnk:
Egy CEO naplója - a világ egyik legnépszerűbb podcastja