A járműiparban változatlanul nagy a munkaerő kereslet
A növekedési kilátások kockázatai között első helyen szerepeltette a képzett munkaerő hiányát a PWC Magyarországi Autóipari Beszállítói Felmérés 2018 című tanulmánya. A vállalatok harmadánál már előfordult, hogy nem tudtak elvállalni egy megrendelést emiatt. A helyzet azóta tovább romlott, a 2019 év eleji sztrájkok okozta munkaidő kiesések és erőteljes béremelkedés hatására.
A vállalatok álláshirdetésekkel és fejvadászok segítségével keresnek új munkaerőt, de fontos forrás a belső ajánlási programok is. A vállalatok többsége a helyi iskolákon és az egyetemeken keresztül is végez toborzást. Ugyanakkor a szűkülő munkaerőpiachoz alkalmazkodva a cégek többsége intenzív belső átképzési programokat működtet.
Az autopro.hu szervezésében idén is megrendezik a Techtogether Automotive Hungary versenyt, ahol az ország legjobb képességű, lelkes, járműipar iránt érdeklődő mérnökhallgatói mérik össze tudásukat, vállalatok által meghatározott feladatokat hajtva végre. Az esemény a HR szakemberek számára is érdekes, hiszen itt megtekinthetik a hallgatók legújabb fejlesztéseit, megismerhetik gondolkodásukat, és megtalálhatják a potenciális, jövőbeni munkatársakat. A rendezvény lehetőséget ad rá, hogy egy cég bemutathassa magát, valamint a mérnökök munka- és fejlődési lehetőségeit a fiataloknak és az érdeklődőknek.
A Hays tapasztalatai szerint 2019 első első felében lassulni látszott az autóipar előző években tapasztalt bővülése, ugyanakkor a második félév alapján eddig úgy tűnik, a munkaerőpiacon nem történt jelentős lassulás: a kereslet és a bérek növekedése is változatlan maradt.
Továbbra is nagy szükség van műszaki projektmenedzsmentre a gyártás és R&D területén, de leginkább az autóipari és elektronikai jártasságot szerzett projektvezetők kelendők. A leggyakoribb elvárások velük szemben a vezetői tapasztalat és a tárgyalóképes angol nyelvtudás, és nagy előny a hasonló szintű német tudás.
A minőségbiztosítás területén is nagy a verseny a munkáltatók között, amivel a jelöltek tisztában vannak, és több pályázat közül választják ki a számukra legelőnyösebbet. A legnagyobb kereslet a 3-5 éves autóipari tapasztalattal rendelkező jelöltek iránt mutatkozik, de a hiány miatt már egy-két éves releváns szakmai tapasztalattal is lehet állást találni.

A szakemberhiány a karbantartást is érinti: technikusi és mérnöki végzettséggel is számos lehetőség van az országban. Ugyanakkor egyre gyakoribb, hogy az angol nyelvtudás már a karbantartó mérnökök esetében is elengedhetetlen. Előny, ha az adott szakember specializációjától függetlenül a mechanikus és az elektromos problémákra is tud megoldást eszközölni. A terület vezetőinek érteniük kell ahhoz, hogy rendszerben gondolkodjanak, és hogy a lehető legkevesebb állásidővel tudják biztosítani és fejleszteni a gyártást, így a karbantartásnak egyre inkább stratégiai szerepe van a vállalatok életében.

A PLC programozási tapasztalattal rendelkező jelöltek, amennyiben nyitottak költözésre, biztosan tudnak igényeiknek megfelelő lehetőséget találni. A robot programozási terület azonban még nem forrta ki magát, bár ezen a területen is megfigyelhető a munkaerő-kereslet növekedése.
Az év második felében és 2020 első negyedévében számos további nagyértékű beruházás indul hazánkban, Debrecen, Pécs és Miskolc is új gyárakkal gazdagszik. Az autóipar bővülésének tempója talán, ha lassul is egy kissé, a növekedés - és annak hatása a munkaerőpiacra - továbbra is jelentős marad.