A járműiparban változatlanul nagy a munkaerő kereslet
A növekedési kilátások kockázatai között első helyen szerepeltette a képzett munkaerő hiányát a PWC Magyarországi Autóipari Beszállítói Felmérés 2018 című tanulmánya. A vállalatok harmadánál már előfordult, hogy nem tudtak elvállalni egy megrendelést emiatt. A helyzet azóta tovább romlott, a 2019 év eleji sztrájkok okozta munkaidő kiesések és erőteljes béremelkedés hatására.
A vállalatok álláshirdetésekkel és fejvadászok segítségével keresnek új munkaerőt, de fontos forrás a belső ajánlási programok is. A vállalatok többsége a helyi iskolákon és az egyetemeken keresztül is végez toborzást. Ugyanakkor a szűkülő munkaerőpiachoz alkalmazkodva a cégek többsége intenzív belső átképzési programokat működtet.
Az autopro.hu szervezésében idén is megrendezik a Techtogether Automotive Hungary versenyt, ahol az ország legjobb képességű, lelkes, járműipar iránt érdeklődő mérnökhallgatói mérik össze tudásukat, vállalatok által meghatározott feladatokat hajtva végre. Az esemény a HR szakemberek számára is érdekes, hiszen itt megtekinthetik a hallgatók legújabb fejlesztéseit, megismerhetik gondolkodásukat, és megtalálhatják a potenciális, jövőbeni munkatársakat. A rendezvény lehetőséget ad rá, hogy egy cég bemutathassa magát, valamint a mérnökök munka- és fejlődési lehetőségeit a fiataloknak és az érdeklődőknek.
A Hays tapasztalatai szerint 2019 első első felében lassulni látszott az autóipar előző években tapasztalt bővülése, ugyanakkor a második félév alapján eddig úgy tűnik, a munkaerőpiacon nem történt jelentős lassulás: a kereslet és a bérek növekedése is változatlan maradt.
Továbbra is nagy szükség van műszaki projektmenedzsmentre a gyártás és R&D területén, de leginkább az autóipari és elektronikai jártasságot szerzett projektvezetők kelendők. A leggyakoribb elvárások velük szemben a vezetői tapasztalat és a tárgyalóképes angol nyelvtudás, és nagy előny a hasonló szintű német tudás.
A minőségbiztosítás területén is nagy a verseny a munkáltatók között, amivel a jelöltek tisztában vannak, és több pályázat közül választják ki a számukra legelőnyösebbet. A legnagyobb kereslet a 3-5 éves autóipari tapasztalattal rendelkező jelöltek iránt mutatkozik, de a hiány miatt már egy-két éves releváns szakmai tapasztalattal is lehet állást találni.
Pályakezdők esetében a fél-egy éves szakmai gyakorlat is elegendő lehet. A gyártási és termelési területen kiemelkedő igény mutatkozik a junior tapasztalattal (1-2 év) és kellően stabil angol nyelvtudással rendelkező gyártástámogató mérnökök iránt. Ha az alkalmazott technológiai tudást vizsgáljuk, megnövekedett a kereslet a műanyag fröccsöntési, forrasztási, hegesztési és SMT technológiák területén stabil tudással (2-3 év + NPI) rendelkező szakemberek iránt. Eközben a vezetői keresések terén a piac stabilizálódni látszik, csökkennek a nyitott pozíciók.
A szakemberhiány a karbantartást is érinti: technikusi és mérnöki végzettséggel is számos lehetőség van az országban. Ugyanakkor egyre gyakoribb, hogy az angol nyelvtudás már a karbantartó mérnökök esetében is elengedhetetlen. Előny, ha az adott szakember specializációjától függetlenül a mechanikus és az elektromos problémákra is tud megoldást eszközölni. A terület vezetőinek érteniük kell ahhoz, hogy rendszerben gondolkodjanak, és hogy a lehető legkevesebb állásidővel tudják biztosítani és fejleszteni a gyártást, így a karbantartásnak egyre inkább stratégiai szerepe van a vállalatok életében.
A Hays szerint az ipar 4.0 jegyében tovább növekedett az automatizálási szakemberek iránti igény. Bár a hozzáértők száma az utóbbi időben növekedésnek indult, a fővároson kívül továbbra is erősen érződik hiányuk. A nagyobb ipari városokban az automatizálási, karbantartási és villamos tervezői tevékenységek külön munkakörökbe esnek és specifikus tapasztalattal keresnek szakembereket a munkáltatók. A kisebb városokban működő cégek azonban mindhárom területhez értő munkatársat szeretnének, amolyan mindenesnek. Az ezen kritériumoknak megfelelő jelöltek száma viszont nagyon alacsony, ezért a területen a bérek jelentős emelkedése figyelhető meg.
A PLC programozási tapasztalattal rendelkező jelöltek, amennyiben nyitottak költözésre, biztosan tudnak igényeiknek megfelelő lehetőséget találni. A robot programozási terület azonban még nem forrta ki magát, bár ezen a területen is megfigyelhető a munkaerő-kereslet növekedése.
Az év második felében és 2020 első negyedévében számos további nagyértékű beruházás indul hazánkban, Debrecen, Pécs és Miskolc is új gyárakkal gazdagszik. Az autóipar bővülésének tempója talán, ha lassul is egy kissé, a növekedés - és annak hatása a munkaerőpiacra - továbbra is jelentős marad.
- 2024.04.04Six Sigma Black Belt képzés 9 napos gyakorlatorientált, intenzív képzési program, amely készségszintre fejleszti a résztvevőket a 6 Sigma ismeretek elsajátításában, alapoktól a Green Belt ismereteken át magas szintű hatékonyságjavító projektek megvalósításáig. Részletek Jegyek
- 2024.04.04Az Év Irodája Konferencia & Díjátadó Kíváncsi vagy, hogy kié lesz Az Év Irodája díj, érdekelnek a legmodernebb irodai megoldások, valamint a magyar és nemzetközi piacot meghatározó szakemberek tapasztalatai? Akkor ott a helyed! KIKET FOGUNK DÍJAZNI? Részletek Jegyek
- 2024.04.23Humán controlling mutatószámok a gyakorlatban A képzés célja: A HR munka modern személetének és mérésének, számításának gyakorlati ismerete. A humán controlling egyes eszközeit konkrét példákon mutatjuk be, a résztvevőkkel közösen értékeljük azok alkalmazását. Részletek Jegyek
- 2024.04.30NewLeadership – Vezetői eszköztár bővítése Önmaguk fejlesztését is fontosnak tartó középvezetőknek, frissen kinevezett döntéshozóknak szóló komplex és intenzív vezetőfejlesztő program sok gyakorlattal. Különlegessége, hogy a résztvevők átgondolhatják és megoszthatják egymással aktuális kihívásaikat és még a kritikus vezetői helyzetek megoldásáról is tanulhatnak egymás jó gyakorlatából is! Részletek Jegyek
“A csapból is a mesterséges intelligencia folyik az üzleti közbeszédben. Mi az általánosságok szintjéről lehozzuk ezt a toborzók napi munkájába,... Teljes cikk
Miért jönnek? Miért nem magyarokat alkalmaznak a cégek? Leverik a béreket? Az utóbbi hónapok forró kérdése lett a magyar közéletben a külföldi... Teljes cikk
Sok jelölt panaszkodik arról, hogy bár ő szívesen kötne kompromisszumot az elhelyezkedése érdekében, de pályázata süket fülekre talál, ha... Teljes cikk
- Egységben az erő: így enyhíti a munkaerőhiányt és csökkenti az agyelszívást három ország 3 hete
- Orbán Viktor: Minden erőt arra kell összpontosítani, hogy az embereket meggyőzzék, van értelme dolgozni 3 hete
- Hol vannak tartalékok a magyar álláspiacon? Így látja az államtitkár 4 hete
- Megjelent a szabályozás - Ezeket a foglalkozásokat nem űzheti a vendégmunkások egy része 1 hónapja
- Több mint ezren szerezhetnek ingyen jogosítványt a sofőrhiány miatt 1 hónapja
- Gazdasági elemzés: a migráció hosszabb távon nem tudja megoldani Hollandia munkaerőhiányát 1 hónapja
- Íme a kormány terve a 300 ezer főnyi munkaerőpiaci tartalék mozgósítására 1 hónapja
- Hogy lehet bevonni még 300 ezer embert a munka világába? 1 hónapja
- Elfogyott a magyar munkaerő? Főszerepben a toborzás! 1 hónapja
- A vállalatok több mint harmada létszámbővítést tervez idénre 2 hónapja
- Itt a titkos munkaerő-tartalék: mit tudnak a nyugdíjasok? 2 hónapja