kapubanner for mobile
Szerző: HR Portal
Megjelent: 4 hónapja

Conscious unbossing: csak mítosz, hogy nem akar vezető lenni a Z generáció?

Munkaerő-piaci attitűdkutatások szólnak arról, hogy a mostani huszonévesek - a Z generációsok - nem vágynak vezetői szerepre. Főként az ezzel járó stressz, konfliktusok, a kevesebb szabadidő miatt. A magyar Europion kutatóintézet is megvizsgálta a “conscious unbossing” jelenséget. Más eredményre jutott.

Kutatás Z generáció vezető-

Mi is az a “conscious unbossing”? Magyarul, nem túl frappáns fordításban, a “vezetői pozíciók tudatos elkerüléseként” írható körbe. Az attitűdkutatások szerint a Z-generáció tagjait már nem motiválja annyira a szakmai előremenetel a vállalati hierarchiában, inkább a személyes érdeklődésüknek megfelelő szakmai teljesítményben és kiteljesedésben látják a siker kulcsát, felismerve a klasszikus értelemben vett vállalati előremenetelből fakadó hátrányokat (stressz, munka-élet egyensúly hiánya, mások irányításából fakadó konfltikusok stb.).

A magyar Europion kutatóintézet magyar Z generációsok - 16-29 évesek - körében vizsgálta a vezetői szerepekhez és ambícióhoz való viszonyt és hasonlította össze a válaszokat más korosztályokkal 1000 fős reprezentatív mintán.  Az adatokból kiderül, hogy a Z generáció nagyobb arányban képzeli el a jövőjét (5 éven belül) vezetői, vagy középvezetői beosztásban (38%), mint a közvetlenül utánuk következő 30-39 éves és 40-49 éves korosztály (egyaránt 30-30%) és még nagyobb arányban, mint a munkaerőpiac “szeniorjai”, az 50-59 évesek (15%) (1. ábra). Ez annak fényében különösen hangsúlyos trend, hogy jellemzően pont azok látják magukat 5 éven belül vezetői pozícióban, akik már jelenleg is abban vannak: míg a jelenleg vezetői munkakörben dolgozók 53%-a szeretne hasonló szerepkörben lenni 5 év múlva, addig a nem vezetői beosztásúaknak csak 21%-a, míg az egyéni vállakozóknak csupán 7%-a vélekedik így. Tehát a Z-generáció tagjai annak ellenére tűnnek a szervezeti hierarchiából kiinduló megközelítésben a legambíciózusabbnak, hogy amúgy (életkorukból és a tapasztalatok hiányából fakadóan) kisebb arányban vannak jelenleg vezetői pozícióban (11%), mint az idősebb korcsoportok tagjai.

Az érem másik oldala viszont, hogy szintén a Z-generáció tagjai azok, akik legnagyobb arányban képzelik el magukat 5 év múlva egyéni vállalkozóként (25%) a 30-49 évesek 21%-ával és az 50-59 évesek 18%-ával szemben. Amennyiben tehát a szakmai autonómia és az egyéni érdeklődésnek megfelelő kiteljesedési lehetőségek ebben a munkaerőpiaci státuszban a leginkább elérhetőek, valamilyen mértékben mégis igaz lehet a Z-generáció „conscious unbossing” attitűdjével kapcsolatos tézis.

Z generáció kutatás eredmények
1. ábra

 

Inkább pozitív képük van a vezetői szerepről

A kutatók egy kevésbé direkt megközelítést is alkalmaztak a jelenség feltérképezésére: többválasztós kérdésben arra kérték válaszadóikat, hogy jelöljék még a vezetői beosztásokkal kapcsolatos asszociációkat (2. ábra), illetve a vezetői szerepkörben elhelyezkedő ismerőseikre jellemző tulajdonságokat (3. ábra). A kutatók mindkét esetben negatív és pozitív konnotációjú asszociációkat/jelzőket is elhelyeztek a listán az egyik vagy másik irányba történő torzítást elkerülendő a válaszokban. Általánosan elmondható, hogy inkább a pozitív, vagy legalábbis semleges asszociációk (magas felelősségi szint – 46%, döntéshozói jogkörök – 37%, magas bérezés – 33% stb.) a jellemzőek, mint a kifejezetten negatívak (konfliktusok – 21%, adminisztratív terhek – 18%, hosszú munkanapok -12%). Az sem igaz, hogy a Z-generáció tagjai borúlátóbbak lennének. Például a „rendkívül hosszú munkanapokat” csak 9%-uk jelölte meg a 40-49 évesek 13%-ával és az 50-59 évesek 15%-ával szemben, ami persze azzal is magyarázható, hogy kevesebb direkt tapasztalatuk van a vezetői munkakörökről. Hasonlóképpen csak 16%-uk jelölte meg a konfltikusokat az asszociációk között az 50-59 évesek 25%-ával szemben.

Z generáció kutatás eredmények
2. ábra

 

Hasonló tendencia bontakozik ki a vezetői szerepben dolgozó ismerősök megítélésében. A pozitív jelzőket, mint például a „jó szervezőkészséget” (44%), az „intelligenciát, nagy tudást” (35%), az „inspirálót” (26%) nagyobb arányban jelölték meg a Z-generáció tagjai, mint az idősebb válaszadók, míg a kifejezetten negatívakat, mint például az „arroganciát” (21%), az „önzőt” (17%) és a „bully-ként való viselkedést” (20%) kevesebben. Általában igaz tehát, hogy a Z-generáció tagjai hajlamosabbak felnézni a vezető pozícióban dolgozó ismerőseikre és kevésbé kritikusak velük szemben, mint az idősebb társaik a munkaerőpiacon.

Z generáció kutatás eredmények
3. ábra

Kifejezetten ambíciózusnak tűnnek a 16-29 éves korcsoport tagjai, ha a szakmai siker fontosságáról kérdezzük őket (4. ábra): 56%-uk szerint ez inkább, vagy nagyon fontos szerepet tölt be az értékrendükben, míg a 30-39 éveseknek  46, a 40-49 éveseknek 41, és az 50-59 éveseknek pedig csak 39%-a nyilatkozott így. Valamennyire amúgy tudatában is vannak a Z-generáció tagjai annak, hogy a szakmai sikert az átlagnál magasabbra értékelik. A társadalom egészének elvárásaira vonatkozó kérdésre csak 49%-a válaszolt úgy, hogy inkább, vagy nagyon fontos a szakmai siker a társadalmi elvárásokban, normarendszerben.

Z generáció kutatás eredmények
4. ábra

 

A „conscious unbossing” tézisnek kifejezetten ellentmond, amikor arról kérdezték a válaszadókat, hogy a szakmai sikert inkább a szervezeti vezető szereppel, vagy inkább  egy, a válaszadó számára fontos maradandó alkotással azonosítják (5. ábra). Noha a válaszadók túlnyomó többsége (53%-a) az utóbbit választotta és csak 6% az előbbit, a 16-29 évesek körében valamivel szűkebb az olló: 11%-uk helyezi a vezető szerepet a „maradandó alkotás” elé, míg ugyanez az arány a 30-39 évesek között 8%, a legidősebb, 60 év feletti korcsoportban meg 3%-ra csökken.

Z generáció kutatás eredmények
5. ábra

A legfontosabb eredmények

Mindebből leszűrhető, legalábbis az attitűdvizsgálatok szintjén, hogy nemhogy elfordulnának a fiatal munkavállalók a vezető szerepektől, hanem kifejezetten ambicionálják azokat középtávú karriercélként, ehhez inkább pozitív, mint negatív jelzőket társítanak, a vezetői szerepeket betöltő ismerőseikre inkább felnéznek és a szakmai sikert is egy nem elhanyagolható részük – az idősebb generációkhoz viszonyítva mindenképp nagyobb részük – ebben méri elsősorban. Az, hogy ezek az eredmények magyar specifikumok-e, vagy az egész „conscius unbossing” tézis szorul újragondolásra túlmutat az elemzés határain.

A kutatás készítői szerint annyi minimum tanulságként eltehető, hogy a generációs általánosításokra vonatkozó állítások jelentős részét érdemes egészséges szkepticizmussal kezelni, mielőtt átmennének az empirikus vizsgálatok szűrőjén.

 

  • 2025.10.01HVG Állásbörze 2025 Toborozz országosan 3 nap alatt - online, foglalj virtuális standot!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2025.10.07Óbudai Egyetem Állásbörze Jöjjön el, legyen kiállító! Kerüljön közvetlen kapcsolatba tehetséges, frissen diplomázó vagy végzős hallgatókkal, akik készen állnak a szakmai pályafutásuk elindítására. Akik naprakészen ismerik a legújabb technológiákat, elméleteket és iparági trendeket.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2025.10.14Műegyetemi Állásbörze A Műegyetemi Állásbörze Budapest legnagyobb és legrangosabb álláskereső rendezvénye. 1995 óta képez hidat a munkaadók és potenciális munkavállalóik között. Rendezvényről rendezvényre több újítással, színesebb programokkal, felméréssel és számos csatornával is találkozhatnak az érdeklődők.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2025.10.21Pannon Állásbörze 2025. A Pannon Állásbörze – ahol a jövő szakemberei és a legjobb munkaadók találkoznakinfo button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Íme a hat legnagyobb ügyvezetői kihívás: a munkaerő az élen

4 kontinens, 26 ország, közel 700 vállalat első számú vezetője körében készített kutatást a legnagyobb kihívásokról az International Executive... Teljes cikk

Conscious unbossing: csak mítosz, hogy nem akar vezető lenni a Z generáció?

Munkaerő-piaci attitűdkutatások szólnak arról, hogy a mostani huszonévesek - a Z generációsok - nem vágynak vezetői szerepre. Főként az ezzel... Teljes cikk

Borúsan látják a jövőt a magyar munkavállalók

A globális bizonytalanság és a fokozódó geopolitikai feszültségek mellett az infláció és az elhúzódó válság réme kísért továbbra is a magyar... Teljes cikk