A Lean-módszer kiutat jelenthet a válságból
A pénzügyi-gazdasági válság sok más mellett az ésszerű költségcsökkentés szükségszerűségét is kikényszerítette. Új kérdések merültek fel, amelyre újfajta válaszokat kell adniuk a vállalatoknak. A termelés folyamatának átértékelésére új eszköz lehet a "Lean-módszer", amelynek lényege a veszteség megszüntetésével végzett költségcsökkentés.
A "Lean Thinking" (1989) című könyvükben James P. Womack professzor és a tanácsadással foglalkozó Daniel T. Jones használta először a "Lean" fogalmat. Ők ketten éveket töltöttek azzal, hogy elemezték a japán vállalatok sikerét. Ma már a Lean többet jelent, mint a toyotizmus. Ide sorolhatók azon termelést támogató, értékteremtő folyamtok, mint az érték-folyamat térkép, az 5S módszertana, a Kaizen metodológia, vagy a General Electric által kidolgozott Six Sigma folyamat. A Lean lényege a veszteség megszüntetésével végzett költségcsökkentés. Ez az európai termelési filozófiához képest új hozzáállást jelent. A "fejlett" világban azt láthattuk, hogy ha költségcsökkentésre volt szükség, akkor szinte csak az elbocsátást, a munkaerő-költségének a csökkentését végezték el. Ezzel azonban a termelékenység is csökkent, és egy lefelé tartó spirál indult el, a gyárbezárásig.
Lean Magyarországon
A rendszerváltást követően a Magyarországra betelepülő, japán multinacionális vállalatok hozták be a Lean-t, mint termelési gyakorlatot. A LeanCenter (www.leancenter.hu) a "Lean manufacturing" szakterületre specializálódott és védett szakmai kiválasztási módszerekkel működő munkaerő-közvetítő vállalat. Tömpe László ennek a cégnek az alapítója és üzletág-vezetője.
- A mostani gazdasági válságra tud-e a Lean gyors megoldást kínálni? A módszer filozófiája a gyors válaszok ellen hat. Inkább lassú, átgondolt, alaposan kidolgozott válaszokat ad egy-egy krónikus problémára. Mit tud kezdeni a Lean az akkut bajokkal?
- Ha egy vállalat eddig nem vezette be a Lean-t vagy legalábbis nem mérte fel ennek lehetőségét, akkor most eljött az ideje! A válság rámutat arra, hogy a versenyképesség feltétele a folyamataink fejlesztése, és az ésszerűen átgondolt értékteremtés. Ennek egy nagyon jó eszköze a Lean manufacturing. A Lean eszköztár maga azonban nem ér semmit sem a mögöttes vállalati kultúra és elkötelezettség, valamint Lean gondolkodásmód nélkül. A Lean management eszköztára rengeteg helyes megoldási lehetőséget kínál, ha értjük és helyesen alkalmazzuk módszertanát. A klasszikus vállalatirányítási rendszerek alkalmazása nem vezet kellő eredményre, ezt be kell látnunk. Például a nem megfelelő méretű szervezeti egységek nem reagálnak megfelelően a válsághelyzetben.
A vevői igényeknek rugalmasan kell megfelelni, az alkalmazkodás képessége nyertes kártya lehet a kezünkben. A technológiai és a termékek folyamatos fejlesztése kulcsfontosságú lehet a krízis megelőzésében. A K+F mellett azonban a know-how fejlesztése ugyanolyan fontos! Említek néhány példát. Időközönként fel kell mérnünk raktárkészleteinket, illetve magát a raktárkészletre vonatkozó igényt. Miért is kellene készterméket tárolni? A késztermékben "álló" pénz nem termel hasznot, veszteségként jelentkezik minden percben. A késztermék, mint anyag és munkatartalom egyértelmű veszteségforrás lehet, hisz ha menet közben változik a vevő igénye, akkor a készleten tartott termék máris elavulttá válik, így nem jelent vásárlóértéket a vevő számára. Másrészt a likviditási folyamatokat is hátráltatja az, hogy a termék gyártása időbe és pénzbe kerül, amit értelemszerűen rövid átfutással kell visszanyerni.
Másik fontos példája a Lean-módszertan gyakorlatának az, ha vizuálissá tesszük a termelési és logisztikai folyamatokat. Ennek segítségével az előírttól való eltéréseket azonnal és egyértelműen kimutathatjuk. Szabványosítsuk folyamataink lépéseit, ezáltal könnyen kézben tartható és egységesen fejleszthető lesz a munkafolyamat. A munkatársak rejtett szellemi tartalékait használjuk fel folyamataink fejlesztésére!
A válság következtében visszaeső megrendelések okozta állásidők egyben remek lehetőséget adnak a vállalatok számára a fejlesztések átgondolására és megvalósítására. Ez az az idő, amikor van kapacitás a gyártósorok esetleges átalakítására, a TPM kezdeti tisztításokra, nagyobb gépkarbantartásokra. Mód nyílik most akár a veszteségek felkutatására, diagnosztikai megoldások alkalmazására. Amelyik vállalat most jól tudja kihasználni ezt a periódust, és ügyesen szervezi át folyamatait, előre felkészül a gazdaság emelkedésére, az jelentős lépéselőnyhöz juthat a többiekkel szemben.
- Létezik-e olyan szervezet, amelynek inkább nem ajánlja a Lean-t?
- Nem létezik. Tanácsolom azonban, hogy addig ne kezdjenek bele érdemi munkába, ne költsenek a bevezetésre pénzt, amíg valóban el nem kötelezte magát a menedzsment a Lean bevezetése és mondjuk inkább így a "Lean működés" mellett. Nem szabad ezt projektként kezelni, egyértelműen egyfajta vállalati életmód-váltásról/szemléletmód-váltásról kell döntenie a vállalatvezetésnek, ha e módszertan mellett dönt. Félni sem szabad tőle, hiszen következetes alkalmazása nagyszerű eredményeket hoz, melyek kézzel foghatók, és kiválóan mérhetők.
- Milyen előzetes munkálatokat igényel a Lean bevezetése, és kiktől várható a segítség? Milyen erőforrásokra van szükség a projekt során, és ki biztosítja ezen erőforrásokat?
- A bevezetés sikerének alapvető kulcsa a felső vezetés Lean iránti elkötelezettsége. Ha a menedzsment nem képviseli közösen a Lean értékrendjét és a Kaizen filozófiát, akkor kútba fog esni a bevezetés, kár is belekezdeni. A menedzsment az, akinek példát kell mutatni, és akinek folyamatosan képviselni kell a dolgozók felé ezt a gondolkodásmódot. Coach-ként kell irányítani az alkalmazottakat, be kell őket vonni, hogy érezzék fontos a szavuk és a munkájuk. A bevezetés első lépése a menedzsment képzése, majd a középvezetők és a beosztotti szint felvilágosítása a célokról. Minden szintnek tisztában kell lennie azzal, hogy milyen eszközt vezetnek éppen be, és annak mi a hatása a szervezet életére. A Lean bevezetése elképzelhető külső segítség - tanácsadó - nélkül is, azonban az a tapasztalat, hogy ezek a bevezetési próbálkozások nem vezetnek hosszútávon fenntartható eredményre. Az erőforrásokat illetően számolni kell anyagi ráfordításokkal is, ezeket a pénzbeli forrásokat a menedzsmentnek a feladata előteremteni. Az erőforrás mértékét viszont egy külső tanácsadó tudja a legjobban felmérni. Ha már sikerült azonosítanunk a fejlesztendő területeket, akkor az elemzésre és fejlesztésre egy motivált koordinátort kell felkérni. A központi célok koordinálása kapcsán ugyancsak szükség lesz egy olyan képzett kollégára, aki összefogja a részfolyamatokat.
- Milyen segítség várható a vállalat HR részlegétől?
- A HR területnek nagyon fontos szerepe van, ha a vállalat már elkötelezte magát a módszer bevezetése mellett. Mondhatjuk, az egyik legfontosabb feladat az övék. A személyügy az a szakterület, amely a Lean- szakirányú képzéseket támogatja és szervezi. Erőforrás tekintetében két irányba indulhat el a HR: képzi, fejleszti és kiemeli a potenciális mérnökkollégákat, vagy külsős szakértőt vesz fel. Utóbbi esetében nagyon fontos, hogy olyan szakembereket válasszanak ki, akik rendelkeznek azzal a képzettséggel, tapasztalattal, speciális szakmai kompetenciával, amely alapvetően szükséges a Lean és a Kaizen elvek terjesztéséhez, az alkalmazott Lean- eszközök hatékony működtetéséhez és fejlesztéséhez. Emellett a Lean-hez kötődő PR tevékenység szintén a HR feladata. A Lean-hez kapcsolódó plakátok, eredményjelzők, sikeres kollégák bemutatására szolgáló táblák például mind támogatják a motivációt és a Lean- gondolkodás terjedését. A dolgozók bevonását segítő, innovatív gondolatok terjesztése, vélemény és ötletláda, illetve egy komplex jobbító javaslati rendszer stratégiai fontosságú feladat. A HR szerepe itt szintén nélkülözhetetlen. Illetve nem szabad megfeledkeznünk a munkavállalók teljesítményének értékeléséről. Az éves vagy évközi elbeszélgetéseken ki kell mondani az elért sikereket és az átélt nehézségeket is, személyre szabottan. Ez nem csupán általános értelemben igaz, de a Lean szempontjából is fontos, mivel a visszajelzéseknek köszönhetően a munkavállaló fejleszteni tudja saját magát, így a vállalat érdekeit is szolgálja.
- Mi a magyar tapasztalat a Lean-projektekkel kapcsolatban?Milyen területen vezették be? Milyen problémákra választottak ilyen megoldást a vezetők?
- Többször felvetődött már itt a "Lean projekt" kifejezés. Ahogy az előzőekben említettem, ez nem projektmunka! A bevezetés egy bizonyos szakaszát értelmezhetjük talán projektként, ám fontos kiemelni, hogy a Lean-nek és a Kaizen-nek nincs határozott vége, mint egy általánosan értelmezett projektnek. Mindegyik egy folyamatosan fejlődő vállalatirányítási rendszerként, vagy mondjuk úgy vállalati kultúraként értelmezendő. Eleinte az autóiparban alkalmazták a "Lean manufacturing" eszköztárának bizonyos elemeit, de ma már az elektronikai iparon át a gyógyszeriparig elterjedt, valamint adminisztratív területeken is feltűnt, amit én személy szerint egyébként nagyon helyesnek tartok.
- Milyen problémák merültek föl a projektek kapcsán? Miként fogadták a munkavállalók az új munkakörnyezetet?
- A vállalatoknál általában a létszám 5-15 százaléka vallja magáénak a Lean elveit, és kész is tenni érte proaktívan. Ők azok, akik a vállalat "Lean-motorját" képezik, legyenek akár felsővezetők vagy beosztottak. Ennél sokkal nagyobb létszámú támogatóra van szükség, hiszen közös érdek a versenyben maradás, a veszteségek megszüntetése. Minden ki nem mondott szó, meg nem valósított munkavállalói jó ötlet kidobott pénzt jelent a vállalkozás számára. Magam is dolgoztam Lean-rendszer bevezetésén több vállalatnál is. Személyes tapasztalatom, hogy a rendszer bevezetése szélsőséges reakciókat vált ki néha a munkavállalókból. Egy részük remek lehetőségnek tartja az újításokat. Örül, hogy végre meghallgatják az ötleteiket és ők azok, akik a saját bőrükön tapasztalva az elért pozitív eredményeket támogatják és továbbfejlesztik a rendszert. A másik oldal egy folyamatosan ellenkező, alulmotivált tábor, akik aláássák a fejlesztéseket, mivel nem értik, hogy azok a saját érdekeiket is szolgálják.
1 perc leállás: kétmillió forintos veszteség
A Magyar Suzuki zRt. gyártósora mellett ez a tábla lóg, rajta a döbbenetes adattal. Ezzel nemcsak az anyagi veszteség nagyságára hívja fel a menedzsment a figyelmet, hanem olyan gondolkodásmódra készteti a dolgozókat, ami a felesleges veszteség megszüntetését eredményezi. Az idő pénzt jelent.
Az egyik Lean-es szakportál (leanblog.hu) a Lean hasznát így fogalmazta meg: "Az utóbbi napok/hetek hírei hatására egyre több autóipari cég állította le gyártósorait, zárta be kapuit, építette le létszámát. Ez nem jó hír, hisz a külföldi ipari befektetők először az anyavállalaton kívül lévő gyáraikban tették ezt, például Magyarországon. A "Kell-e nekünk a Lean?" kérdése ebben az időszakban kap igazán nagy jelentőséget." A szerzők szerint a Lean módszerei, eszközei nem oldják meg a gazdasági problémákat, vagy azt a láncreakciót, amit az autógyárak elindítottak a termelések csökkentésével, leépítésekkel, de ha a vállalatok alkalmazzák a Lean Termelési Rendszer módszertanát, csillapítani, enyhíteni tudják ennek hatásait, mivel a Lean módszertan segíti a nehéz gazdasági helyzet elkerülését, a versenyképesség megmaradását, a régi vevők megtartását és új ügyfelek megszerzését.
Filius Ágnes, HR Portal
- 2026.01.09Foglalkoztatás és jóllét: az értékes munkaerő megszerzése és megtartása a folyamatosan változó munkaerőpiaci környezetben Foglalkoztatás és jóllét: az értékes munkaerő megszerzése és megtartása a folyamatosan változó munkaerőpiaci környezetben. A konferencia ingyenes, de regisztrációhoz kötött. A program és a regisztráció a jegyek menüpont alatt.
Részletek
Jegyek
- 2026.01.28Vezetés- és szervezetfejlesztés szakmai konferencia Bokor Attila Aranykalitkában című kutatásának harmadik fejezetéhez érkeztünk, amely ötven vezetői életúton keresztül három évtized szervezeti és vezetői tapasztalatát mutatja be. Az OD Partner is mérföldkőhöz érkezett: 30 évesek lettünk. Kinyitjuk szakmai műhelyünket és megosztjuk, hogyan gondolkodunk vezetésről, szervezetről, és aktuálisan milyen témákban mélyedünk el.
Részletek
Jegyek
- 2026.01.29Bértranszparencia irányelv és diszkrimináció-tilalom Szakmai képzés a bértranszparenciáról és a diszkriminációról HR szakembereknek és vezetőknek. Készüljön fel munkajogászainkkal az EU új bérátláthatósági szabályaira!
Részletek
Jegyek
- 2026.01.31Vállalati szimuláció Valós piaci helyzetben egy-egy döntés meghozatalakor helyt kell állnia mind vezetői, mind kontrolleri képességeinknek. Mennyivel egyszerűbb lenne, hogyha mi is úgy gyakorolhatnánk, mint egy pilóta, aki éles felszállás előtt, a szimulátorban tanulja meg a vezetést, míg kellő rutinra tesz szert. Ez megvalósítható ma már az üzleti életben is.
Részletek
Jegyek
Komoly kihívást jelent egy olyan komplex szervezet irányítása, mint a Szegedi Tudományegyetem. Állami feladatok és nagyon is piaci jellegű... Teljes cikk
Miközben egyre több szervezet csökkenti a létszámot az automatizálásra hivatkozva, a HR új szerepben találja magát: nem adminisztrál, hanem érti az... Teljes cikk
Két tűz között áll a HR: a dolgozók gyakran nem bíznak benne, a vezetők pedig kételkednek a szavaiban. Pilita Clark, a Financial Times újságírója... Teljes cikk
- Ekkora minimálbér-emelést lát reálisnak a VOSZ főtitkára 2 hónapja
- Krasznahorkai László kapja az irodalmi Nobel-díjat 3 hónapja
- Távozik a B+N Referencia Zrt.- HR-igazgatója 3 hónapja
- Így készítenék fel a gyerekeket a robotok világára – jöhet a kötelező MI-oktatás? 3 hónapja
- Vezetőváltás a KAVOSZ-nál 3 hónapja
- Milyen juttatásokkal segítheti a munkaadó a tanévkezdést? 4 hónapja
- Hamarosan lejár a SZÉP-kártya díjmentes felhasználás határideje 5 hónapja
- Megújul a magyar MI-stratégia – az adatgazdaságtól a humanoid robotokig 6 hónapja
- Új vezérigazgatóval folytatja a BÁV 8 hónapja
- Cseh László villanyszerelő lett 9 hónapja
- SZÉP-kártya jár kilépés előtti időszakra? 9 hónapja
Egy CEO naplója - a világ egyik legnépszerűbb podcastja