Szerző: Barna Eszter
Megjelent: 4 hónapja

A munkahely biztonsága fontosabb lesz - interjú Oltea Ceraceanuval, a Coca-Cola HBC Magyarország HR vezetőjével

A COVID megmutatta, hogy a kiszámíthatatlanság az élet természetes része, ennek jó kezelése fontos vezetői készség - véli Oltea Ceraceanu, a Coca-Cola HBC Magyarország HR igazgatója. A cégnél a tervek szerint az irodisták távmunka-lehetősége a járvány után is megmarad. Úgy látja, a dolgozók jobban értékelik a munkahely biztonságát és rugalmasságot várnak el munkaadójuktól.

+ Mennyire nehéz fenntartani a működést - HR-szempontból nézve - a jelenlegi járványhelyzetben?

- Nem könnyű feladat; agilitást és állandó alkalmazkodást igényel többek között a biztonsággal, a kormányzati döntésekkel és a vevőpartneri változásokkal kapcsolatos külső tényezők miatt. Végső soron ez arról szól, hogy megértsük, mit tehetünk az új valósághoz való alkalmazkodás érdekében, miközben ugyanúgy mint korábban, gondoskodnunk kell azokról a munkatársainkról, akik a gyárakban és raktárakban dolgoznak, vagy látogatják a vevőpartnereinket, hogy biztosítsák a termékeink elérhetőségét a fogyasztók és a partnerek számára egyaránt. Továbbá arról is, hogy mennyire látjuk át, milyen pénzügyi kihívások, illetve milyen innovatív lehetőségek állnak nyitva előttünk.

+ Milyen munkavállalókat érintő intézkedéseket kellett hoznia? Hogyan változtak a HR folyamatok a helyzet hatására? Hogyan tudta kezelni ezt a változást?

- A legfontosabb feladat számunkra munkatársaink egészségének és az üzletmenet folytonosságának biztosítása volt, továbbá a munkahelyek megőrzése ebben a kihívásokkal teli időszakban. Dióhéjban ez azt jelenti, hogy a HR megpróbált alkalmazkodni az összes szükséges változáshoz, illetve felgyorsítani bizonyos képességek elsajátítását a távmunka és a digitális megoldások területén. Képzéseket tartottunk a távoli munkavégzésről, átcsoportosítottuk belső erőforrásainkat, továbbá HR csapatként online térbe helyeztük át a képzési, toborzói és munkáltatói márkaépítési tevékenységeinket. Felsővezetői szinten közösen megterveztük és elindítottuk vezetői programunkat, melynek célja a válsághelyzethez szükséges vezetői attitűd és vállalaton belüli sikertörténetek megismertetése. Fontos, hogy a vezetőink befogadóak legyenek és folyamatosan építsék a visszajelzés kultúráját - ezt történetmeséléssel, valamint a vezetők, kávé melletti virtuális beszélgetésével kívánjuk segíteni.

+ Mit gondol, a fentiekből melyik megoldás bizonyul majd hosszú távúnak?

- A most bevezetett sikeres digitális megoldások nagy része valószínűleg a jövőben is fennmarad. Az irodai alkalmazottak otthoni munkavégzése egyértelműen olyan változás, amelyet tervezünk bővíteni a koronavírus előtti szabályrendszerünkhöz képest: szeretnénk, hogy az otthoni munkavégzés a munkatársak által választható legyen legalább heti 3 napon.

+ Melyek voltak a legnagyobb kihívások ön és csapata számára?

- A COVID-19 a vártnál hosszabb ideig tartó kihívásnak bizonyul, de hasznos tanulságokkal szolgált mind személyes, mind szervezeti szinten. Személyes szinten megerősítette azt a meggyőződésemet, hogy a bizonytalanság és a kiszámíthatatlanság természetes részei az életnek és ezek megfelelő kezelése olyan képesség, amellyel minden vezetőnek rendelkeznie kell. A változás, különböző léptékben, de állandó része a mindennapjainknak. Azt is megértettem, hogy akik sikeresen kezelik a változást, azok komoly kitartásuknak köszönhetően felérnek a csúcsra, ráadásul ők abban is tudnak hinni, hogy a legjobb még csak ezután jön. Szervezetként megtanultuk a támogató hozzáállás, illetve az átlátható és a rendszeres kommunikáció fontosságát. HR csapatként pedig azon dolgoztunk, hogy a távmunka ellenére is fenntartsuk a napi kapcsolatot, és a kihívások ellenére is optimisták maradjunk.

+ A Randstad listája alapján a Coca-Cola idén is a legvonzóbb munkahely a potenciális munkavállalók szerint a magyar FMCG szektorban. Hogyan érték ezt el?

- Nagyon jó érzéssel tölt el bennünket, hogy Magyarországon továbbra is minket tartanak az FMCG szektor legvonzóbb munkahelyének. Ezt támasztja alá a PwC Magyarország által nemrégiben végzett felmérés is, mely szerint mi vagyunk a legnépszerűbb munkáltatók az FMCG szektorban. Az elmúlt rendkívüli időszakban is különös figyelmet fordítottunk arra, hogy tájékozódjuk a kollégáink érzéseivel, félelmeivel, szükségleteivel kapcsolatosan. A felmérések mellett szakpszichológusok is segítik, támogatják kollégáinkat, hogy könnyebbé tegyék számukra a napi munkavégzést és az egyéb, esetlegesen rájuk háruló otthoni terheket.
2020-ban a járványhelyzet jócskán átalakította a munkavégzést, a munkáltatói és munkavállalói elvárásokat is. A járvány okozta változások közepette arra törekedtünk, hogy munkatársainkat minden körülmények között védjük és támogassuk az új helyzethez való alkalmazkodásban.

Megerősítést jelent számunkra, hogy a magyarországi és a vállalatcsoporton belüli felmérések szerint a kollégák többsége jól érzi magát a munkahelyén a megváltozott munkakörülmények ellenére is. Két alkalommal kérdeztük meg a munkatársainkat a koronavírus okozta rendkívüli helyzetben történő munkavégzésről. Az eredmények összesítése alapján a kollégák többsége a jelenlegi példa nélküli helyzetben sem veszítette el pozitív szemléletét és úgy érzik, hogy folyamatosan megfelelő tájékoztatást kapnak a vállalattól. Örömmel tölt el minket, hogy a többség szerint a vezetőink megfelelően támogatják a munkatársakat és elismerik a munkájukat ebben a kihívásokkal teli időszakban is.

+ Mi állhat ezen eredmények mögött a márka ismertségén és kedveltségén kívül?

- Vállalatunk sikerének kulcsa munkatársainkban rejlik. Fejlesztésükkel párhuzamosan folyamatosan keressük azokat a tehetséges és szakmailag kiemelkedő új kollégákat, akik a Coca-Cola HBC Magyarország tagjaiként hozzájárulhatnak vállalatunk további növekedéséhez. Annak érdekében, hogy toborzásunkat még hatékonyabbá tegyük, elindítottuk az „Ajánlom a barátom” programot, melynek keretében a meghirdetett nyitott pozíciókra várjuk a munkavállalóink által ajánlott jelölteket is, és minden sikeres, felvétellel végződő ajánlást ajánlói díjjal honorálunk. Eddig is sok új kollégánk csatlakozott a vállalathoz munkatársi ajánlás alapján, ezzel a kezdeményezéssel szeretnénk tovább ösztönözni a dolgozóink aktív szerepvállalását a toborzási folyamatainkban.
Cikkünk több oldalas! Lapozzon!
1. oldal - A munkahely biztonsága fontosabb lesz - interjú Oltea Ceraceanuval, a Coca-Cola HBC Magyarország HR vezetőjével
2. oldal - Elégedettségmérés és a HR legnagyobb kihívásai
  • 2021.05.12SAP Human Experience Summit Miért fontos, hogy a vállalatok a munkavállalókat helyezzék tevékenységük középpontjába? Hogyan növelhető a kollégák hatékonysága és elkötelezettsége egy világméretű járvány idején? Ezekre a kérdésekre is választ ad az SAP Human Experience Summit. A közép-kelet-európai régió HR-eseinek szóló rendezvény interaktív virtuális élményt kínál független és SAP szakértők előadásaival, valamint vállalatok vezetőinek kerekasztal-beszélgetéseivel. A konferencia ingyenes, csupán regisztálni kell. Csatlakozik? Részletek Jegyek
  • 2021.05.13 Humán controlling mutatószámok a gyakorlatban Olyan vezetőknek és (kulcs) munkatársaknak, (HR) controllereknek, HR-eseknek, pénzügyi szakembereknek ajánljuk a képzést, akik a HR munka hatékonyságát, eredményét mérni, számolni, és ezt begyakorolni szeretnék. Ajánljuk továbbá mindazoknak, akik a munkaerő elemzésének, értékelésének vállalati standardizálását, és mérésének elvét és gyakorlatát megismerni szeretnék. Részletek Jegyek
  • 2021.06.07 Munkavédelmi technikus Munkavédelmi technikusra lehet szüksége minden olyan cégnek, amelynél kiemelten fontos a munkahelyi egészség és biztonság megvalósítása. A Munkavédelmi technikus ugyanis elősegíti a munkahelyi balesetek és foglalkozási megbetegedések megelőzését, valamint a munkavédelemre fordított költségek optimalizálást. Támogatja a munkáltatót a munkavédelmi kötelezettségek teljesítésében, ezzel hozzájárul a mulasztások és szabályszegések hátrányos személyi és anyagi következményeinek elkerüléséhez Részletek Jegyek
  • 2021.06.19Agilis Transformáció Leader képzés online, videokonferenciás Hazánkban egyre több és több vállalat lép az agilis átalakulás útjára, így felértékelődik az agilis transzformációt vezető szakemberek jelentősége. Az Agile Transformation Leader egy olyan szervezetfejlesztő szakember, aki felkészíti és végig kíséri az agilis átalakulás útján a vállalatot. Ügyfél-fókuszt, Design Thinking szemléletet hoz be, vezetőket coachol, csapatokat mentorál, miközben pozitív, felhatalmazó légkört teremt a szervezeten belül. Részletek Jegyek
Follow hrportal_hu on Twitter
További cikkek
A sokszínűség és az esélyegyenlőség hatékonyabbá teszi a cégeket

Üzleti és HR szempontból is sokkal sikeresebbek azok a vállalkozások, amelyek sokszínűek, odafigyelnek az esélyegyenlőségre és dolgozóikat... Teljes cikk

Előítéleteink akaratlanul is befolyásolják a döntéseinket - interjú Friedl Zsuzsával, a Magyar Telekom Chief People Officerével

Fel kell venni a harcot a tudattalan megkülönböztetés ellen már az onboarding idején. Mit jelent az anyasági deficit, amit le kell küzdeni? A... Teljes cikk

Munkaügyből stratégiai terület - a HR sikertörténete

A HR száz év alatt adminisztratív területből a vállalati stratégiaalkotás szerves részévé vált. Oszlányi Törtel a legnagyobb fiókhálózatú... Teljes cikk