Szerző: HRPortal.hu hírszerkesztő Megjelent: 4 éve

A munkahelyi stressz fő oka nem a leterheltség, hanem az átszervezés

Április 16-án programmegnyitó rendezvényen, komoly szakmai érdeklődés mellett mutatták be azt az online stresszkutató rendszert, mely az EU-OHSA európai kampányhoz kapcsolódva egyéni és szervezeti szinten képes feltérképezni a lehetséges stressz-forrásokat. A stresszkutató rendszert az Alternatíva Tanácsadó Csoport fejlesztette ki az EU-OHSA 2014-2015-ös „Kezeld a stresszt!” pályázatára. Kiderültek a legfőbb hazai stresszorok is.

Az induló országos felmérésben 2015. november 30-ig 50 fős mintavételig ingyenesen kipróbálható a rendszer. A kutatási időszakban a BME Ergonómia és Pszichológia Tanszékének a munkatársai Dr. Kun Ágota szakmai vezetésével tudományos szempontból is vizsgálják és validálják a kérdőívet.

A programnyitó rendezvényen a megjelent vendégeket és szakmai közönséget Dr. Takács Ildikó a BME Ergonómia és Pszichológia tanszékvezetője köszöntötte. Az előadásokat Balogh Katalin a Nemzeti fókuszpont vezetője indította, aki beszámolt az EU-OHSA „Kezeljük a stresszt!” nemzetközi kampány eredményeiről és a munkahelyi stressz leggyakoribb okairól Magyarországon:

• 56 százalékban a munkahelyi átszervezések, az alkalmazás bizonytalansága
• 48 százalékban a munkaórák száma, vagy a munkaterhelés
• 46 százalékban a kollégák, vagy a felettesek nem támogatják a munkavállalót a feladatának az ellátásában
• 45 százalékban nem megfelelően tisztázott szerepek és hatáskörök
• 35 százalékban kötekedésnek, zaklatásnak való kitettség
• 24 százalékban a saját munkamódszerek alkalmazásának a korlátozott lehetősége

Előadásában a pszichoszociális kockázatok kezelésében a vezetőség szerepét emelte ki:

• A pszichoszociális kockázatok megelőzésére/csökkentésére vonatkozó terv végrehajtásáért a munkáltatók felelősek.
• A vezetőknek támogató munkahelyi környezet kialakulását kell elősegíteniük, és a munkavállalókat aggályaik, javaslataik megosztására kell ösztönözniük.
• A középvezetők fontos szerepet töltenek be e téren, mivel ők vannak napi kapcsolatban a munkavállalókkal.
• A jó vezetés és az emberek megfelelő kezelése segít a jó pszichoszociális munkakörnyezet megteremtésében; ezek a készségek is tanulhatók és fejleszthetők.

A második előadásban Dr. Kun Ágota a kutatás szakmai vezetője a munkahelyi egészségfejlesztés és kockázatértékelés főbb szempontjait mutatta be.

A munkahely több szempontból is jó terepe az egészségfejlesztésnek, egyrészt az elérhetőség, másrészt pedig a veszélyeztetettség miatt is. A munkahelyi egészségfejlesztést és kockázatértékelést több ok miatt is elindíthatnak a cégek/intézmények. A törvényi kötelezettség és a valódi igények mellett, a pályázati támogatás, az employer branding, a divat és az ad hoc döntések is szerepet játszanak. Az általános gyakorlatok nagyrészt kimerülnek a tréningekben, az egészség / sportnapokban, a masszázsban és a szűrővizsgálatokban. Az, hogy mennyire sikeres egy program, az nagyban függ a vállalatvezetés és a menedzsment támogatásától, az alkalmazott humánpolitikától, az elköteleződéstől, valamint a munkavállalók bevonásától a tervezésbe és a döntéshozatalba.

A harmadik előadásban Faragó István a Stressz-M program vezetője mutatta be a online stresszfelmérő / kutató rendszer alkalmazásának a lehetőségeit. A felmérés első változat már 2010-ben elkészült, még automatikus visszajelzés nélkül. 2014-ban az EU-OHSA pályázati felhívásra lett újragondolva és kifejlesztve egy olyan szoftver, ami automatikusan elkészíti az egyéni-csoportos és szervezeti visszajelzéseket és lehetőséget nyújt az adatok különböző szempontú lekérdezésére is. A felmérést egyének, vállalatok/ intézmények, de szakértők (pszichológusok, munkavédelmi szakértők, képző cégek) is használhatják.
Follow hrportal_hu on Twitter

Így maradj fókuszált egy zajos munkahelyen

Az irodák, különösen az open office maga lehet a rémálom, különösen akkor, ha olyan feladaton kell dolgoznunk, amely megkülönböztetett figyelmet igényel. A kollégák jelenléte zavaró lehet, ha hangosan beszélgetnek egymással, vagy folyamatosan cseng a mobiltelefonjuk. Hogyan tudunk tehát békét teremteni egy open office-ban? Hogyan kezeljük a hangos munkatársakat, akik zavarják a munkánkat? Mi a legjobb módja annak, hogy megbirkózzunk a zajjal és egyéb zavaró dolgokkal az irodában anélkül, hogy antiszociálissá, netán durvává válnánk?tovább..

További cikkek
A lengyel elnök jóváhagyta a kiegészítő nyugdíjprogramról szóló törvényt

Andrzej Duda lengyel államfő aláírta a munkáltatói és állami hozzájárulással megvalósítandó önkéntes nyugdíjprogramról szóló, mintegy 11,5... Teljes cikk

Partival toboroznak a gyorséttermek

Nem csak állással, ingyen étellel és menő bulival csábítják a munkaerőt egyes gyorséttermek az Egyesült Államokban, írja a MarketWatch. Az USA-ban... Teljes cikk

Megvan az új Brexit-ügyi miniszter

Theresa May brit miniszterelnök kinevezte a Brexit-ügyi, illetve a munkaügyi tárca éléről előző nap lemondott miniszterek utódait. A brit EU-tagság... Teljes cikk

275 milliárd forintot utaltak haza a tartósan külföldön élő magyarok

Csaknem 70 milliárd forinttal nőtt egyetlen év alatt az összeg, amelyet a tartósan külföldön élők Magyarországra utaltak -írja a hvg.hu. Teljes cikk

Az amerikai piacra segítené a magyar startupokat a kormány

Magyar startup cégeket és innovatív kisvállalkozásokat segítő központ nyílik Washingtonban a magyar nagykövetségen - írja az MTI. Szabó László... Teljes cikk