A Prezi-alapító 15 éves autója és a logisztikus mibenléte
Az általános műveltség része történelmi évszámokat ismerni és költők fontos verseit fejből fújni, ám valamiképpen a reáltárgyakat is népszerűbbé, kedveltebbé kellene tenni – így lehetne összefoglalni a Tempus Közalapítvány BeleSTEM néven szervezett konferenciájának témáját. A rövidítés a népszerűsítésre vágyó STEM-szakmák elnevezéséből ered, ami a tudományos, a technológiai, a mérnöktudományi és a matematikai (science, technology, engineering, mathematics) területeket jelenti.
Alacsony társas készségek
Laufer László, a Prezi.com vezető felhasználói élmény kutatója, szoftverergonómia oktató szerint hiány van a STEM-szakmák képzett képviselőinek számában; a kibocsátás volumene nem találkozik a befogadók igényeivel, valamint a felsőoktatásból kikerültek nem is elég képzettek. Ennek az az oka, hogy a képzés, nem adekvát azzal a tudással, amire szükség lenne. Szabó Eszter szerint a felsőoktatásból kikerülve a fiatalok szakmai ismeretei igen magasak, nem ezzel van a baj. Azonban társas készségeik alacsonyak – a fiatal magyar mérnökök emiatt hátrányban vannak amerikai, nyugat-európaiakkal szemben – véli a HR-vezető.
Réti Mónika a rendszer másik oldalát látja: korábban biológia-kémia szakos tanárként dolgozott egy művészeti, később egy műszaki középiskolában – érdekes volt látnia, hogy a diákok érdeklődését a művészeti iskolában is fel lehetett kelteni a természettudományok iránt. Réti Mónika jelenleg Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet tudományos munkatársa, általános iskolák számára dolgoz ki nevelési-oktatási programokat, valamint középiskola projektekben is részt vesz. Ahogy fogalmazott, van képe arról, hogy akik bekerülnek az ilyen irányú felsőoktatásba milyenek és mit akarnak elérni.
Mi az az idiot-proof? Tényleg hülye a felhasználó?
Bojár Gábor is egyetért azzal, hogy nem a tudással van a baj. „Egy bizonyos szellem hiányzik, és nem csak nálunk, ugyanez a gond Amerikában is a legjobb egyetemekről kijövőkkel is. Az első munkahelyemen felfigyeltem egy különbségre köztem és a kollégáim között: ha a kollégáim megírtak egy szoftvert, akkor arra voltak büszkék, hogy milyen jól van megírva, mennyire szépen strukturált, de hogy használják-e, arra fütyültek. A kollégáknak az okozott örömet, ha a másik programozó elismerését kivívták, én meg annak örültem, ha a grafikusok használták, amit csináltam – szerintem ez okozta a Graphisoft sikerét is. Nálunk a programozók megszerették az építészeket, megtanulták őket tisztelni és ezért lett a program olyan amilyen lett.” – mondta Bojár Gábor, aki szerint nagy baj, hogy hülyének nézik a felhasználót. Erre utal a letesztelt szoftverek angol elnevezése is: idiot-proof – azaz még a hülye is tudja használni. „Annak, hogy a felhasználó hülye, egyszerű az eredete: az egyetemen tudósok tanítanak és a tudományban valóban a szakma elismerése a fő értékmérő. De a gyakorlati mérnökképzésben ez nem jó, nem így működik, a piac elismerése kell, hogy fontos legyen. A mérnökök szeressék a felhasználót, nem az számít, hogy szép a program.” Bojár Gábor szerint azok a lifttervezők, akik úgy alkották meg évtizedeken át a liftek programját, hogy azt ne lehessen menet közben változtatni (hiszen mindenki nyomott már meg rossz gombot), azok nem szeretik a felhasználóikat. Ahogy a televíziók távirányítóinak tervezői sem – hiszen milyen dolog már az, hogy ő maga fizikusként nem tud bekapcsolni egy tévét? „A Graphisoftban ezt hogyan sikerült keresztülvinni? Két-három év alatt értük el, hogy nem egymásnak mutogatták büszkén a szoftvereket, hanem arra voltak büszkék, hogy milyen szép épületeket lehet tervezni ezzel a programmal. Ez a kereskedői szellem, ami be kell vinni a mérnökképzésbe. Mi ezt csináljuk.” – mondta Bojár Gábor.
Motiváció a pénz is – és ez nem szégyen
Réti Mónika szerint a népszerűsítés fontos eleme lenne a STEM-szakmák esetében, hogy a szülők miként kezelik gyerekek ilyen irányú érdeklődését akkor, ha ők ebből az egészből egy kukkot sem értenek? Hogyan terelgetik, milyen lehetőségeket nyújtanak neki, látnak-e potenciált abban, hogy gyermekük természettudományos pályára lépjen? Azaz nem csak az iskolákban kellene szemléletet formálni ezen szakmákkal kapcsolatban, hanem a szülőket is el kellene érni valahogyan. Réti Mónika úgy látja, hogy nem övezi ezeket a tantárgyakat olyan elismerés, mint például az érettségi tárgyakat. Ráadásul a STEM-tárgyakkal kapcsolatosan elterjedt az a megítélés, hogy az jó bennük, aki magol. Jó eséllyel az emberek tudnak műveket Aranytól, Petőfitől, de nem tudják, hogy ha leejtünk két pénzérmét, melyik fog gyorsabban forogni – nem tartják hasznosnak ezt a fajta tudást. Érdemes elgondolkodni azon, hogy mi lenne, ha a kémia érettségi követelményekbe mondjuk egy vegyészeket képző iskola beleszólhatna: mert neki mondjuk nem az kell, hogy a jövőbeni vegyész fel tudjon sorolni 18 darab gyengesavat képlettel, hanem valami másra van szükség. A felsőoktatás szereplőinek kellene gondolkoznia azon, hogy hogyan vehetnének részt jobban a középiskolai tananyagok összeállításában – véli az oktatáskutató.
Bojár Gábor szerint ahhoz, hogy vonzó legyen ez a pálya fontos látni a motivációt is a diákoknak. És nem kell szégyellni, ha ez a motiváció a pénz. Amikor 2009-ben a Harvardon járt, megdöbbent, azt látva, hogy milyen kevés diák választja tantárgyként a computer science-t: egy évfolyamban mindössze tizenketten. Amikor most kint járt, már 130-an voltak. Az ok egyszerű: a Facebook miatt rengetegen jelentkeznek, látva hogy egy ötletből meg lehet gazdagodni. „Szerintem ezt nem kell szégyellni. A Prezi joggal és megérdemelten nagy sztár és haragszom rájuk, mert túl szerények a tulajdonosok. Miért jár 15 éves kocsival Árvai Péter? Nagyobb vonzerő lenne, ha megmutatná, hogy nagyon drága biciklije van.” – mondta Bojár Gábor.
Na de mit csinál a logisztikus?
Szabó Eszter személyes tapasztalata, hogy a gyerekeknek fogalmuk nincs mit jelent logisztikusnak lenni, gépészmérnöknek lenni – az ő segítségük nélkül az iskola nem is fogja tudni megmutatni, hogy mit jelentenek ezek a szakmák. A hagyományos szakmákat még úgy ahogy ismerik, de ezeket nem, így a STEM-cégeknek nagy a felelőssége abban, hogy egyáltalán megmutassák a lehetőségeket. És hogy meddig tart ez a felelősség? „Azért ezt teljesen nem venném magunkra. Egy nagyon elhivatott iskolaigazgatóval beszélgettem, aki maga is mérnök végzettségű volt és személyes küldetésének érezte, hogy mérnököket készítsen fel az egyetemre. Ő abból táplálkozott, amit 20 éve ő tanult az egyetemen – fogalma nem volt ma mit tanulnak, mit várnak el a felvételin. Ezt nem tudjuk egyedül magunkra vállalni.” – mondta a HR-vezető.
- 2025.12.03Humán controlling A képzés során megtanulhatja, miként támogathatja a controlling szemlélet a HR-stratégiát. Megmutatjuk, hogyan tervezze és kontrollálja a személyi jellegű ráfordításokat, elemezze a munkaerő költségeit és megtérülését, valamint, hogyan alkalmazza a teljesítménymenedzsment és a humán tőke elemzés legfontosabb módszereit a vállalati hatékonyság növelése érdekében.
Részletek
Jegyek
- 2026.01.09Foglalkoztatás és jóllét: az értékes munkaerő megszerzése és megtartása a folyamatosan változó munkaerőpiaci környezetben Foglalkoztatás és jóllét: az értékes munkaerő megszerzése és megtartása a folyamatosan változó munkaerőpiaci környezetben. A konferencia ingyenes, de regisztrációhoz kötött. A program és a regisztráció a jegyek menüpont alatt.
Részletek
Jegyek
- 2026.01.29Bértranszparencia irányelv és diszkrimináció-tilalom Szakmai képzés a bértranszparenciáról és a diszkriminációról HR szakembereknek és vezetőknek. Készüljön fel munkajogászainkkal az EU új bérátláthatósági szabályaira!
Részletek
Jegyek
- 2026.01.31Vállalati szimuláció Valós piaci helyzetben egy-egy döntés meghozatalakor helyt kell állnia mind vezetői, mind kontrolleri képességeinknek. Mennyivel egyszerűbb lenne, hogyha mi is úgy gyakorolhatnánk, mint egy pilóta, aki éles felszállás előtt, a szimulátorban tanulja meg a vezetést, míg kellő rutinra tesz szert. Ez megvalósítható ma már az üzleti életben is.
Részletek
Jegyek
A jövő nemcsak azoké, akik tudnak kódolni, hanem azoké is, akik mernek kérdezni, gondolkodni és újat alkotni. Mégis, a magyar lányok többsége ma... Teljes cikk
Mit tehet az a munkavállaló, álláskereső, karriertervezésen gondolkodó, aki szeretné képezni magát. Milyen lehetőségek vannak a hagyományos... Teljes cikk
2023-ban a magyar általános iskolások mindössze 1,8 százaléka, a 11–15 éves tanulóknak pedig csak 6,1 százaléka tanult két vagy több idegen... Teljes cikk
- Krasznahorkai László kapja az irodalmi Nobel-díjat 2 hónapja
- Távozik a B+N Referencia Zrt.- HR-igazgatója 2 hónapja
- Így készítenék fel a gyerekeket a robotok világára – jöhet a kötelező MI-oktatás? 2 hónapja
- Ne szimfóniát komponáljon, hanem teregesse ki a ruhát az AI 2 hónapja
- Vezetőváltás a KAVOSZ-nál 2 hónapja
- Vezetőváltás a Grant Thornton élén 3 hónapja
- Így segítik az egyetemisták karrierépítését 3 hónapja
- Milyen juttatásokkal segítheti a munkaadó a tanévkezdést? 4 hónapja
- Hamarosan lejár a SZÉP-kártya díjmentes felhasználás határideje 4 hónapja
- Kínában tanulnak, Szegeden diplomáznak – egyedülálló képzés indul 4 hónapja
- Megújul a magyar MI-stratégia – az adatgazdaságtól a humanoid robotokig 6 hónapja


Mi történne, ha egy napra minden nő szabadságra menne?