Szerző: Berta László
Megjelent: 6 éve

A magyarok adatokkal beszélgetnek




Saját céged, a San Franciscói székhelyű Datamindly adatvezérelt növekedési projekteket valósít meg szerte a világon. Mit jelent adatvezéreltnek lenni?

Ez röviden azt jelenti, hogy minden döntést kötelező módon adatok támasztanak alá. Ha nincs elérhető adat, akkor új adatforrásokat nyitunk. Elképesztő, hogy egy szervezetben mekkora mennyiségű adat rejlik, vagy éppen a felszín alatt elérhető. Az adatokat addig gyűjtjük, strukturáljuk, mérjük és elemezzük, amíg válaszokat nem kapunk a feltett kérdéseinkre. Amikor ilyen kultúrát alakítunk ki szervezetekben, azt nevezzük digitális transzformációnak. Mivel a transzformáció kultúraváltással jár, ezért az részekben valósul meg, több lépésben, ahogy a szervezet a változást engedi megtörténni. Ezeknek a változási folyamatoknak természetes időigényük van, ami méret, iparág és vezetői kultúra függő.

Mi köze van az adatbányászatnak a HR-hez?

Az előzőekben már beszéltem a hálózatkutatás módszertanról, ami egyfajta adatelemzési módszertan. Van azonban más terület is, ahol a HR adatokra támaszkodik. Ma már Magyarországon is hangsúlyos az employer branding, ami a kommunikációban, a tartalmunk kulcsszavaiban, a partnerlistánkban és a közösségi médiában egyaránt tükröződik. Ez alapozza meg a későbbi recruitment stratégiát is. A tudatos, sok csatornás employer branding kommunikáció tehát visszamérhető, ha adatvezérelt módon menedzseljük. Ügyfeleinknél nem létezik olyan tartalom, amiről ne tudnánk előre, hogy mi a célunk vele, milyen kulcsszavakat fog tartalmazni, milyen tartalom struktúrában hozhat magasabb konverziós arányt, hol, mikor jelenik meg és azzal kit, mikor, mivel és hol szólítunk meg.

Milyen munkát végeztek pontosan?

Olyan adatforrásokból dolgozunk, mint gépsorok, vagy szervezetfejlesztési kérdőívekre adott válaszok, rendezvényektől gyűjtött ügyfél adatbázisok, backend log file-ok, e-mailek, CRM rendszerek, és természetesen a legnagyobb adatforrás maga az internet. Miután meghatároztuk az üzleti célt, aminek elérésében az ügyfelünket támogatjuk, már tudjuk milyen típusú adatra lesz szükségünk. Ha azokat eddig nem gyűjtöttük, akkor elkezdjük. A begyűjtött adatokat strukturáljuk, elemezzük és azok összefüggését értelmezhető üzenetté fordítjuk. Nagyjából 6-7 nagy szoftveres platform professzionális használatáról van szó, akik között az egyik beszállító a Google. Ezek használatára tanítjuk szakembereket, akik Magyarországról dolgoznak a világ minden tájára. Meggyőződésem, hogy senki másban, csak az adatokban bízhatunk. Csak mert hajlamosak vagyunk ferdíteni.

Mi az előny abban, ha egy cég adatvezérelt?

Az adatvezérelt cégek előnye, hogy pontosan tudják, hogy milyen kihívások előtt állnak és azt is tudják, hogyan kezeljék azt. Adatvezérelten gyorsan és biztosan lehet növekedni. Én adatvezérelt piaci növekedést tanultam San Franciscóban olyanoktól, akik a világ jelenleg legértékesebb cégeit építették fel vagy éppen hasonlót építenek B2B, B2C, e-commerce, vagy mobil alkalmazás szegmensekben. A legismertebbek a Facebook, Google, Airbnb, Indeed, SalesForce. Minden vállalatnak három fő építőeleme van, amik a cégértéket adják ki és ezt tudja fejleszteni. Ez maga a vállalat magja, ami tartalmazza a kulcs technológiánkat (termékfejlesztés), kulcs kompetenciáinkat (szervezetfejlesztés) és a kulcs értékeinket (piacfejlesztés). Kizárólag akkor beszélhetünk növekedésről, ha ezek az elemek együtt fejlődnek. Máskülönben olyan lyukakat vágunk, amik miatt később a szervezet el fog süllyedni.

Végül is tanulni mentél, vagy pénzt keresni a Szilícium-völgybe?

A HR területet érintő adatvezérelt szervezetfejlesztésben elértem a csúcsot, viszont a növekedéshez szükséges másik két láb, az adatvezérelt termékfejlesztés és adatvezérelt piacfejlesztés tapasztalati háttere még jócskán ingatag volt. Az utóbbit jelenti az adatvezérelt marketing és kereskedelem.

Akkor erre mentél rá teljesen tudatosan?

Nos, szerencsémre végül nem úgy alakultak az események, ahogy terveztem. Egy olyan B2C mobil alkalmazást akartam az amerikai piacra dobni San Franciscóban, ami 18 nyelven elérhető és van 4000 felhasználója. Ehhez kerestem helyi partnereket, befektetőket, amíg leesett a tantusz, hogy ez miért nem fog menni. Később, a komfortzónámtól távolabb, a J-Curve alján, rátaláltam a válaszra. Ezért újra tanulni kezdtem a világ egyik legjobb iskolájában data-driven Growth-t. Talán a 16 év megelőző tapasztalatának köszönhető, hogy végül a legjobbként végeztem. Ez elismerést hozott, így azonnal munkát kaptam. A feladatom a GrowthX venture capitalist 150 cégből álló portfólióját támogatni növekedési projektjeikben. Mivel ez jól ment, én lettem a GrowthX Academy európai piacfejlesztési igazgatója.
Vojnits Bálint 2 171127Vojnits a Nasdaq Entrepreneur Center executive coachaként visz piacra startupokat és vállalkozókat

Lesz saját startupod?

Bár megtanultam, hogy kell befektetői pénzt hatékonyan elkölteni, arra most még nincs még időm, hogy ezt a saját startupommal csináljam. Talán jövő év végén. Azt is bevallom, hogy ennek a tudásnak a hiányában, minden rám bízott dollárból nagyjából az ötödét tudtam volna kihozni. Az európai karrierem, a pozitív hozzáállásom, személyes ambícióim, felsőfokú nyelvtudásom sem volt ahhoz elég, hogy bekerüljek a legnagyobbak közzé. Helyben kellett bizonyítani. Egy nap a Nasdaq-on tartottam egy workshop sorozatot a saját módszertanomról, a Full Stack Growth Cycle-ről, miután felkértek, hogy vegyek részt egy 70 milliárd USD méretű non-profit projekt megvalósításában úgy, hogy a Nasdaq Entrepreneur Center executive coachaként piacra viszek startupokat és vállalkozókat word-wide. A projekt célja 200 ezer vállalkozó, startup sikeres pályára állítása és támogatása a növekedésben. Az ilyen és ehhez hasonló projektek hatalmas kapcsolati tőkét jelentenek és elismerést is. Ezek után már lehet komolyabb pénzt is keresni, de leginkább tanulni.

Mi a különbség az amerikai és a magyar munkavállalók között egy humánerőforrás szakember szemével?


Fontos tapasztalatom, hogy San Franciscóban igazán senkit nem érdekel, hogy ki vagy, nő, férfi, homokos, egyenes, egyedülálló, családos, csúnya vagy szép. Egyetlen dolog érdekes: „what's your contribution?”. Sajnos ez nagyon komoly versenyt is szül, és az európaitól is idegen társadalmat, ahol semmi más nem számít, csak a munka, a karrier, a siker és az ezzel járó pénzügyi és egyéb elismerés. Ezért az emberek hajlandóak napi 14 órát dolgozni, miközben felnőtt emberként másokkal osztoznak szobákon meg ágyakon. Az öltözködés is annyira funkcionális, hogy hiányzik a stílus, a geg, nem látsz dekoltázst, vagy szoknyát a városban, vagy ha mégis, akkor tudod, ő legközelebb LA-ből jöhetett. Hogy mégis miért éri meg San Francisco? Hát azért mert az egész város olyan, mintha egy folyamatos meetup-on lennél. Bárkihez szólsz, inspirál, mosolyog, van egy jó szava hozzád és lehet hogy ismer is valakit, akit szívesen bemutat másnak ellenszolgáltatás nélkül, vagy olvasott egy könyvet, amit a témádba tud ajánlani, vagy éppen tud egy bemutatóról, ami érdekelhet, és az ilyen lehetőségek tárháza szinte kimeríthetetlen. Ehhez persze nyitottnak is kell lenni és a megfelelő körökben ismerkedni. Ezt a pezsgő intellektuális környezetet színezi még, hogy az óriási parkok folyamatosan tele vannak sportolókkal a jóga és thai-chi csoportoktól kezdve a futókig, biciklistákig és olyan tömegsportokig mint a kosárlabda vagy a baseball. És mindez át van szőve technológiával és innovációval. Röviden: az emberek miatt éri meg. Érted? Pont azok miatt, ami Budapesten vagy más hazai városokban nagyon hiányzik.

Amikor az amerikai-magyar csapatot kezdted építeni, hogyan osztottad le a szerepeket?

A magyar csapat inkább az adatokkal beszélget, míg az amerikaiak inkább az emberekkel. Úgy is mondhatnám, hogy a hard skills halmazunk a budapesti back end irodában erősödik, a soft skillekre a Frontend San Francisco-i csapat jobban támaszkodik, mert onnan irányítjuk a marketing és sales tevékenységet.

Neked melyik megy jobban?

Cégvezetőként én emberekkel és adatokkal is beszélgetek. Használom és tanítom az adatvezérelt növekedést. Nem titok, hogy Kaliforniában 180-200 ezer dolláros éves fizetésért alkalmaznak adatbányász szakembereket, míg Magyarországon ennek az összegnek a feléért is megéri hasonló munkakörben dolgozni, mert jóval olcsóbb az ország. Vagyis arbitrázst követek el (kockázatmentes magas hozam - a szerk.), és ezzel ”I take my unfair advantage.”

Informatikusokat toborzol Budapesten, és találsz is?

Nem informatikusokat keresek. Olyanokat, akiknek mániájuk az adat és a mérés. A megfelelő ”mindset”-et, gondolkodásmódot, önismereti szintet és világszemléleteket keresem. A többit hamar meg lehet tanulni. A szoftvereink olyan felhasználói szinten vannak, mint egy excel. Azok betanulása és hatékony használata ma már pár hónap alatt lehetséges. Nyilván itt is léteznek szenioritásbeli különbségek, de egyáltalán nem kötelező mindenkinek R-ban, vagy Phyton-ban programozni. Persze sokat segít a fejvadász múltam is, ezért az átlagnál jóval hamarabb és hatékonyabban tudom a megfelelő embereket megtalálni és integrálni a Datamindly-ba. Érdekesség, hogy a magyar csapatban eddig kevesebb a magyar, mint a külföldi. Az itt tanuló expatok nemcsak jól beszélnek angolul, de kiváló elmék és tetszik a látásmódjuk is. Az építkezés adatvezérlet, minden tudatos és nincs véletlen.

Úgy tudom, nagyot kockáztattál, beletettél sok pénz abba, hogy San Franciscóban, a technológia Mekkájában tanulhass, élhess és dolgozhass. Mennyi pénzt fektettél ebbe?

Látom nem vagy szégyenlős. Nos, ez igaz, és még többet is. Évekig építettem egy 1971-es old timer 280SL Mercit is, amit idő közben szintén piacra kellett dobnom. Legalább volt értelme megépíteni. Nagyjából 150 ezer dollár volt az összes cash befektetés. San Francisco jelenleg a világ majdnem legdrágább városa. Ezért a legnagyobb luxus egy olyan családot fenntartani, ahol 3 kicsi gyermek van és egy fő gondoskodik a bevételről. Ha bárki teheti, akkor érdemes egyedül kezdeni, vagy ha családdal, akkor javaslom inkább a Keleti Partot, vagy az ország közepét. San Franciscón kívül jóval olcsóbb még a kávé is.

Milyen ember lettél eközben?

Egyre erősebb, okosabb, bölcsebb és boldogabb.

Nem túlzás ezt állítani?

A saját fejlődésemnek három építő eleme van. A testem, az agyam, és a lelkem. Ezt én úgy képzelem, mint egy háromlábú széket, aminek mindig hozzáteszek valamelyik lábához, hogy egyenesben kerüljek, és így haladok felé a személyes fejlődésem lépcsőfokain. Soha sincs egyensúly, de az nem is cél, mert az elméletem szerint akkor megáll a fejlődés. Ezek a lábak tehát egymást húzzák fel a stabilitásra való törekvés miatt, például amikor tanulok, akkor az agy csúszik előre, azután következhet az intenzív testedzés, de azt is tudjuk, hogy nincs igazi boldogság intenzív személyes kapcsolatok nélkül. 43 éves koromra eljutottam odáig, hogy keretrendszerben tudom kezelni a személyes fejlődésemet és a cégekét is, viszonylag stabilan tudom, hogy mire kell odafigyelnem és mire nem érdemes. Szerintem a legfontosabb azt tudni, hogy ”the world is so much fun”.

Az USA hozta, hogy ekkora energiához jutottál?

Aki személyesen ismer, az tudja, hogy én örök optimista jellem vagyok. Az igaz, hogy minden ”magnak” meg kell találnia a számára ”ásványokban” leggazdagabb földet, amiben fel tud nőni és végül lédús gyümölcsöket termelni. Számomra San Francisco olyan föld, mint a legjobb bornak Toscana. San Francisco inspiráló, óriási a verseny, az emberek legalább 40%-kal többet dolgoznak, mint Európában. Ennek ellenére, mindenki oda akar menni USA-n belül is. Áramlik a tömeg. Te meg egy vagy a sok közül. A fő kérdés az, hogyan tudsz beintegrálódni a számodra legjobb ökoszisztémába. Én rátaláltam a kulcsszóra: Growth. Aztán rátaláltam arra a helyre, ahol ezt a világon a legmagasabb színvonalon tanítják ma azok, akik a világ legértékesebb cégeinél követték ezt el. Aztán olyan portfoliót kaptam, ami az ilyesmit minden szinten igényli. Így most egyik nap B2B, másnap B2C, harmadnap egy e-commerce növekedési kihívást kell megoldanom párhuzamosan. Ez a fajta konzultáns szerep egy 150 cégből álló portfolióban azért jelentett némi kihívást az elején, és persze ismét egy komfrotzónámból való kilépést. Ez a kihívás hozta nekem azt a lehetőséget, hogy mintákat, kapaszkodókat találjak és egy módszertanban lekódoljam egy skálázható, ismételhető, és fenntartható növekedés keretrendszerét. Ezt Full Stack Growth Cycle-nek, magyarul Szélessávú növekedési ciklus-nak neveztem el. Ez a gyakorlati módszertan olyan jól sikerült, hogy azóta kizárólag ezzel dolgozom. A módszertanról egy könyvet is írok, ami várhatóan 2018 tavaszán fog megjelenni. Amilyen hedonista vagyok, szerintem meglepem a barátaimat ezzel a születésnapom környékén, 2018 márciusának végén.

Hogy élte túl a családod mindezt?

Mi alapvetően unjuk a nyugalmat. Amikor az kezd bekövetkezni, újra felkavarjuk magunk körül a vizet. Cél, hogy olyan globális (well-rounded) család legyünk, amely az emberiség által emelt korlátokból minél többet le tud bontani maga körül mind szellemben, mind földrajzilag. Ez vezet a folyamatos változáshoz, ami a fejlődésünk alapja. Bár ez messziről nem tűnik túl stabilnak, mégis azt gondoljuk, hogy pont a változásmenedzsment-képességünk stabilizál minket tovább. Persze mindez nem jöhetett volna létre a fantasztikus feleségem nélkül, aki egyszerre csodálatos anya, háziasszony és szerető. A három gyermekem az energiaforrás. Amikor a munkából hazaérek, belépek egy mesevilágba, ahol a gyermekeim a környezetben energiát adnak és kapnak. Amikor este a játék, vacsora, mosdás, mese és egyebek után a gyermekek elalszanak, a feleségemmel az ebből nyert energiát osztjuk meg egymással.

Cikkünk több oldalas! Lapozzon!
1. oldal - A sikeres vezetők adatokkal beszélgetnek
2. oldal - A magyarok adatokkal beszélgetnek
  • 2024.04.04Six Sigma Black Belt képzés 9 napos gyakorlatorientált, intenzív képzési program, amely készségszintre fejleszti a résztvevőket a 6 Sigma ismeretek elsajátításában, alapoktól a Green Belt ismereteken át magas szintű hatékonyságjavító projektek megvalósításáig. info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.04.04Az Év Irodája Konferencia & Díjátadó Kíváncsi vagy, hogy kié lesz Az Év Irodája díj, érdekelnek a legmodernebb irodai megoldások, valamint a magyar és nemzetközi piacot meghatározó szakemberek tapasztalatai? Akkor ott a helyed! KIKET FOGUNK DÍJAZNI?info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.04.23Humán controlling mutatószámok a gyakorlatban A képzés célja: A HR munka modern személetének és mérésének, számításának gyakorlati ismerete. A humán controlling egyes eszközeit konkrét példákon mutatjuk be, a résztvevőkkel közösen értékeljük azok alkalmazását.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.04.30NewLeadership – Vezetői eszköztár bővítése Önmaguk fejlesztését is fontosnak tartó középvezetőknek, frissen kinevezett döntéshozóknak szóló komplex és intenzív vezetőfejlesztő program sok gyakorlattal. Különlegessége, hogy a résztvevők átgondolhatják és megoszthatják egymással aktuális kihívásaikat és még a kritikus vezetői helyzetek megoldásáról is tanulhatnak egymás jó gyakorlatából is!info button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Az üzleti hallgatók készen állnak a mesterséges intelligencia munkahelyi használatára

A brit gazdasági szakos hallgatók szerint az ügyfélszolgálati munkakörökre lesz a legnagyobb hatással a mesterséges intelligencia - derül ki egy... Teljes cikk

Iskolapadba ültetheti a vezetőket a mesterséges intelligencia forradalma

A generatív mesterséges intelligencia forradalmasítja a bankvilágot és új lehetőségek sokasága nyílik meg a pénzintézetek és ügyfeleik előtt.... Teljes cikk

Pánik és potenciál: Mit tanultak a dolgozók a mesterséges intelligenciáról 2023-ban?

A mesterséges intelligencia eddig is jelentős hatással volt a munkánkra, és a jövőben is komoly változásokat eredményezhet. Lássuk, milyen... Teljes cikk