kapubanner for mobile
Megjelent: 10 éve

A sokszínűség ígérete

A legkiválóbb csapatok a sokszínűségből eredményeket kovácsolnak, az átlagosak nem – írja a HR Blog oldalán Horváth Gábor.

Fontos kutatási eredményt közölt a magas teljesítményű csapatokról 2013 végén az EY (korábban Ernst & Young). 10-ből 9 felsővezető ma úgy látja, hogy vállalata olyan komplex problémákkal szembesül, amelyekre csak sokszínű és gyakran virtuálisan együttműködő teamek adhatnak hatékony megoldásokat. A 14 országból érkező 821 válaszadó – vonalbeli vagy HR – vezető többsége szerint a sikeresség egyik kulcsfontosságú záloga az, hogy vállalatuk a jövőben képes lesz-e ütőképes csapatokat kialakítani és vezetni.


Három kulcs a magas teljesítményhez



Arra a kérdésre, hogy mi tesz egy teamet magas teljesítményűvé, az első két helyen korábban már sokszor taglalt tényezőket látunk kiemelkedni, a közös jövőképet és az elköteleződést az eredmények iránt. Ezekre nem is térnék ki hosszan.

  • Közös jövőkép: ha az irány világos a csapat egésze számára, akkor az egyének látják a kapcsolatot mindennapi tevékenységeik és hosszabb távú célok között
  • Elköteleződés a minőség és eredmények iránt: a magas teljesítmény csapatok közös erővel a legmagasabb sztenderdek elérésére törekszenek
  • Helyes összetétel

    A kutatás számomra legfrissebb és legfontosabb üzenete a helyes összetétel tematikája. A válaszadók 62 százaléka úgy ítélte meg, hogy az elmúlt három évben csapataikban jelentősen megnőtt a tagok tapasztalati hátterének sokszínűsége. Az eredmények azt mutatják, hogy azok a vállalatok, akik biztosítják, hogy a teamjeikben a tagok sokszínű háttérrel és tapasztalattal rendelkezzenek, nagyobb növekményt értek el az adózás és értékcsökkenési leírás előtti eredményt (EBITDA) illetően, mint a többiek. Hasonló az összefüggés a teamek földrajzi szétszórtsága esetében is.


    A sokszínűség ígérete



    Hazai és külföldi munkáinknál mi is látjuk, hogy bár egyre több vállalat ismeri fel a diverzitás fontosságát a csapatokban, ennek gyakorlati megvalósítása nehézkes. Henrik Bresmannak, az INSEAD professzorának kutatásaival összhangban, mi is azt tapasztaljuk, hogy az átlagos teamek esetében a sokszínű háttér gyakran inkább csökkenti a teljesítményt, a konfliktusok növekedése és a bizalomhiány miatt. Ugyanakkor, a legkiválóbban teljesítő csapatok legtöbb esetben igenis sokszínűek. Ha tehát képesek vagyunk a sokszínűség ígéretét konkrét eredményekre váltani, a sokféle nézet és információ ereje jelentős hasznot hoz a csapatnak.


    Interkulturális különbségek



    A csapattagok a BRIC országokban az idő nagyobb részét, 60-65 százalékát töltik csapat jellegű tevékenységekkel, míg az USA-ban vagy Kanadában ez körülbelül 50 százalék, a többi individuális jellegű. Ehhez hasonlóan, az angolszász kultúrák csapataiban kevéssé jelentős sikertényező a szerepek, felelősségek tisztasága. Úgy tűnik, hogy ezekben a teamekben sokkal fontosabb a spontán szerep- és felelősségvállalás, mint a BRIC országok csapataiban.


    Hogyan tovább, csapatvezetők?



  • Állítsuk össze a helyes mixet: a csapatoknak és vezetőiknek érdemes új és kreatív módon elgondolkozni a csapatok összetételéről, ha a feladatok komplexitását kezelni akarják. Erre egyébként a technológiai fejlődés is ösztönzi és képessé teszi őket.
  • Alakítsuk ki a kulturális érzékenységet, hogy megelőzzük és elkerüljük a különbségekre adott automatikus reakciókból jövő konfliktusokat.
  • Ösztönözzük a „konstruktív feszültséget” a csapattagok között: a nyílt és befogadó (inklúzív) kultúrájú csapatokban a tagok könnyebben mondják ki véleményüket őszintén, ezzel gyakran meg is kérdőjelezve a status quo-t. Az a vezető, aki képes a konstruktív feszültséget az egymás véleménye iránti tisztelettel finoman egyensúlyozni, az igazi kiválóság felé vezeti csapatát.

    Induljon ebben a szellemben 2014!

    Horváth Gábor
    Krauthammer HR Blog
    • 2024.05.09Egy jól működő csapat titka – Vezetői reziliencia fejlesztése A vezetői reziliencia fejlesztése képzésünk arra világít rá, hogyan lehet úgy tekinteni a tényekre, hogy relativizáljuk őket, kezelhető megvilágításba helyezzük a nehézségeket és igyekezzünk megőrizni a racionalitásunkat, hogy ebben a nehéz helyzetben is fejlődni tudjon a csapatunk. Segítve a csapattagoknak abban, hogy a problémalátásukat a megoldás keresés fókusza váltsa fel és megváltozzon az interakcióik minősége.info button Részletek ticket button Jegyek
    • 2024.05.09Munkaidő, pihenőidő – Dr. Takács Gábor Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerniinfo button Részletek ticket button Jegyek
    • 2024.05.14Mesterséges intelligencia használata a marketing munkában Képzésünk célja, hogy bemutassuk 2024-ben mi mindenre képes a mesterséges intelligencia, használata mennyire meg tudja könnyíteni a marketing szakemberek - vagy erre a pályára készülők - munkáját. A képzés során a résztvevő megtanulja, hogy milyen kiaknázatlan lehetőségek rejlenek a mesterséges intelligenciában. Ezen túl megtanulja, hogy a különböző AI eszközöket milyen stratégiai kombinációban érdemes használni a lehető legnagyobb hatékonyság elérése érdekében. info button Részletek ticket button Jegyek
    • 2024.06.10Szakemberből vezető A szerepváltás nézőpontváltással is jár, nem csak névjegykártyád változott meg. Ha szakemberből lettél vezető érdemes feltenned a kérdéseket: Mi a feladatom? Miért vagyok felelős? Mi változott? Ez a képzés abban segít, hogy tisztábban tudd megfogalmazni és megérteni a saját vezetői szerepedet, az ezzel kapcsolatos változásokat és elvárásokat.info button Részletek ticket button Jegyek
    További cikkek
    Női oktató kapta idén a Gács-András díjat

    Csomós Petra, az ELTE TTK Alkalmazott Analízis és Számításmatematikai Tanszékének docensének személyében másodszor nyerte el női oktató az... Teljes cikk

    Az X generációsok tudják: ha nem tanulsz, véged - avagy miért jó megtartani a középkorú munkavállalót?

    Nincsenek könnyű helyzetben manapság az X generációs (jellemzően 1960 és 1979 között született) munkavállalók. Könnyen kerülhetnek... Teljes cikk

    Az év eleje a felmondások ideje?

    Az év elején történő felmondások aránya bár változó lehet, azonban sok cégnél ebben az időszakban, az év végi bónuszok kifizetését követően... Teljes cikk