A munkavállalók 75%-a hatékonynak tartja az otthonról történő munkavégzést
A COVID alaposan felforgatta az évtizedes, beállt munkahelyi, munkavégzési normákat. Azzal, hogy az emberek home office-ba kényszerültek a korábbitól eltérő kommunikációra, a kontroll és az önálló munkavégzés arányainak megváltoztatására, újfajta vezetői képességekre és kompetenciákra lett hirtelen szükség. A Borealis Consulting a „New Ways of Working” ernyőfogalom alatt végzett felmérésében arra volt kíváncsi, hogy a munkavállalók hogyan értékelik a kialakult helyzetet, hatékonynak találják-e az otthoni munkavégzést, kapnak-e elegendő visszajelzést a munkájukról.
A megkérdezettek 82%-a szerint számottevően meg fog változni a jövőben az irodai munkavégzés formája. Az elmúlt másfél év tapasztalatai alapján nem csodálkozhatunk azon, hogy ez az arány ilyen magas, hiszen az emberek és a cégek is hozzászoktak ahhoz, hogy a munkafolyamatok egy része ma már az irodán kívül zajlik. Számos munkavállaló, amikor új munkahelyet keres, kifejezetten figyeli, hogy melyik cégnél heti hány napot lehet home office-ban tölteni, és a fizetés mellett ez a másik lényeges meghatározója a döntésének. Úgy tűnik, a home office véglegesen bevonult a vállalati HR-esek eszköztárába.
Nagy kérdés, hogy mekkora az otthon, a nem közvetlen vezetői felügyelet alatt végzett munka hatékonysága, mert első ránézésre úgy tűnhet, hogy az otthoni zavaró tényezők, a nagyobb szabadság a hatékonyság rovására mehet. A válaszadók háromnegyede véli úgy, hogy az otthoni munka hatékonysága semmivel sem marad alatta az irodában végzettének. Ez azt jelenti, hogy a belső motiváció a munkavállalókban erős, nem a vezetői szigor hatására végzik jól a munkájukat, és meg tudják teremteni otthon a nyugodt munkavégzéséhez szükséges körülményeket.
Ugyanakkor 72%-uk azt mondja, hogy a megváltozott körülmények között újra kell gondolni a teljesítményértékelést. Ez különösen annak fényében válik hangsúlyossá, hogy a válaszadók fele kevesebb visszajelzést kap a munkájáról, mint a járvány előtti időszakban.
Minden válság egyben lehetőség is, hiszen fellazulnak a korábban szilárdnak hitt viszonyok, és jelen esetben a home office miatt a munkavállalót az adott céghez kötő kapcsolatok is. Ha a megkérdezetteknek nem is a többsége, de mindenképpen számottevő kisebbsége, 39%-a, gondolkodott el határozottan azon, hogy ebben a helyzetben munkahelyet kellene váltania, vagy saját vállalkozásba kellene kezdenie.
A home office, a vállalati közösségből való fizikai kiszakadás hatással van az információáramlásra, és ez a hatás nyilvánvalóan nem pozitív. A kutatás alátámasztotta ezt a hipotézist, hiszen a válaszadók 83%-ának az a véleménye, hogy az információáramlás hatékonysága és a kommunikációs csatornák nagymértékben változtak a pandémiás helyzet hatására.
A kérdőívet kitöltőktől azt is megkérdezték, hogy a pandémia és a technológiai változások nyomán szerintük a jövőben a munkavállalóknak milyen kompetenciákra, új képességekre lesz szükségük. Nem véletlen, a kompetenciák egy jelentékeny része a digitális valósághoz kapcsolódik.
A válaszok a következők:
- Reziliencia
- Kreativitás
- Gyors tanulás
- Jó kommunikációs és problémamegoldási készség
- Online vezetés
- Önálló munkavégzés
- Kapcsolatépítési készség - a digitális térben is
- IT ismeretek és a digitális platformok jobb ismerete
A felmérés készítői arra is kíváncsiak voltak, hogy a kérdőív kitöltői mit gondolnak, az új érában hogyan növelhető a munkavégzés, szélesebb értelemben a szervezet hatékonysága. Ebben a kérdéskörben a következő válaszok születtetek:
- Vezetők szerepének újragondolása
- Hatékonyabb, kevesebb, rövidebb call
- Hibrid munkavégzés - irodai és home office napok egészséges ritmusa
- Szervezeti értékek kommunikálása
- Szervezeti célok pontosítása és egyéni szintre lebontása
- Csapatépítés, új típusú csapatmunka kialakítása
- Jobb digitális kommunikáció
- Szervezetfejlesztés
Összességében tehát a munkavállalók úgy gondolják, hogy a megváltozott körülmények között a jövőben számottevően meg fog változni az irodai munkavégzés formája is, új kompetenciákra lesz szükség, és a hatékonyság növelése érdekében számos változtatást kell eszközölni.
- 2024.04.30NewLeadership – Vezetői eszköztár bővítése Önmaguk fejlesztését is fontosnak tartó középvezetőknek, frissen kinevezett döntéshozóknak szóló komplex és intenzív vezetőfejlesztő program sok gyakorlattal. Különlegessége, hogy a résztvevők átgondolhatják és megoszthatják egymással aktuális kihívásaikat és még a kritikus vezetői helyzetek megoldásáról is tanulhatnak egymás jó gyakorlatából is! Részletek Jegyek
- 2024.05.02Munkaviszony létesítése és megszűntetése – Dr. Berke Gyula Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni. Részletek Jegyek
- 2024.05.09Egy jól működő csapat titka – Vezetői reziliencia fejlesztése A vezetői reziliencia fejlesztése képzésünk arra világít rá, hogyan lehet úgy tekinteni a tényekre, hogy relativizáljuk őket, kezelhető megvilágításba helyezzük a nehézségeket és igyekezzünk megőrizni a racionalitásunkat, hogy ebben a nehéz helyzetben is fejlődni tudjon a csapatunk. Segítve a csapattagoknak abban, hogy a problémalátásukat a megoldás keresés fókusza váltsa fel és megváltozzon az interakcióik minősége. Részletek Jegyek
- 2024.05.09Munkaidő, pihenőidő – Dr. Takács Gábor Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni Részletek Jegyek
Nincsenek könnyű helyzetben manapság az X generációs (jellemzően 1960 és 1979 között született) munkavállalók. Könnyen kerülhetnek... Teljes cikk
Az év elején történő felmondások aránya bár változó lehet, azonban sok cégnél ebben az időszakban, az év végi bónuszok kifizetését követően... Teljes cikk
Hiába gondolkodik a munkavállalók közel fele munkahelyváltáson, Szemán Zoltán karrier-tanácsadó szerint ez inkább a vágyat fejezi ki, nem a... Teljes cikk
- Lehet távmunkázni, csak előléptetés nem jár érte 1 hónapja
- Ez a legjobban fizető szakma, amiben a leginkább jellemző a távmunka 1 hónapja
- Egy lassú előre, két gyors hátra: foglalkoztatási pávatánc 1 hónapja
- Home office munka 2 hónapja
- Felmérés: a dolgozók több mint fele új munkát keresne, ha többet kéne bejárnia az irodába 2 hónapja
- Egyre több vállalatnál döntenek a home office megszüntetése mellett 2 hónapja
- Ezekért a fejlesztésekért térnének vissza az irodába a hibrid munkarendben dolgozó munkavállalók 2 hónapja
- A férj egy vagyont keresett azzal, hogy lehallgatta felesége munkahelyi hívásait 2 hónapja
- Home office: működik a hibrid munkavégzés? 2 hónapja
- Ekkora béremelést terveznek idén a magyar vállalatok 3 hónapja
- Melyek a legnagyobb tréningcégek? Itt a lista 3 hónapja