A Z generáció tagjainak harmadát a szülők tartják el
A közép-kelet-európai 18-24 évesek 32 százaléka teljes munkaidőben dolgozik, 19 százalékuk részmunkaidőben, minden harmadik válaszadó (30 százalék) számára pedig szülei támogatása jelenti a fő bevételi forrást - derül ki a MasterCard legfiatalabb fogyasztói csoport, a Z generáció ("Gen Z") attitűdjeiről és viselkedéséről szóló új, közép-kelet-európai felméréséből.
A 11 országban vizsgált 18-24 évesek a lakosság 7,2 százalékát (mintegy 11,5 millió ember) teszik ki, és szerepük a gazdaságban egyre jelentősebb.
A felmérés alapján a magyar fiatalok 40 százaléka teljes állásból szerzi jövedelmét, 22 százalék a szüleit jelölte meg, mint bevételei elsődleges forrását, 16 százalékuk pedig főleg részmunkából él.
A közép-kelet-európai Z generáció képviselőinek átlagos havi jövedelme 450 euró, és prioritás számukra, hogy a közeljövőben már ne függjenek a szüleiktől, fő céljuk ezért az, hogy befejezzék tanulmányaikat és megszerezzék első szakmai tapasztalataikat. A jövőben 2000-3000 eurót szeretnének keresni; ez elég ahhoz, hogy eltartsák a családjukat, valamint hogy lakásra és időnként nyaralásra vagy utazásra gyűjthessenek - áll a MasterCard közleményében.
Bár a pénz fontos számunkra, a többi emberrel való kapcsolatot értékelik a legtöbbre. A felmérésben arra a kérdésre, hogy melyek a számukra legfontosabb értékek, a családot 67 százalék, az egészséget 60 százalék, a barátokat 45 százalék, a szerelmi életet 43 százalék említette. A közleményben megjegyzik: a közkeletű vélekedéssel ellentétben a fiatalok szerint semmi sem helyettesítheti a személyes beszélgetéseket, és 64 százalékuk szívesen tölti szabadidejét másokkal, különösen a barátaival.
A társadalmi és környezeti kérdések iránti elkötelezettségüket jelzi, hogy csaknem felük (45 százalék) azt mondta, adakozik különböző alapítványoknak és civil szervezeteknek, 34 százalékuk pedig önkéntes munkát vállal. Amikor a jövőre gondolnak, a bolygó állapota az egyik leggyakoribb aggodalmuk (40 százalék), de a többséget (52 százalék) a megélhetés nyugtalanítja. Utóbbi problémát a magyar válaszadók 61 százaléka jelölte meg.
Az internet széles körű elterjedésének idején született első generáció elválaszthatatlanul kötődik a digitális világhoz, a felmérésében részt vevők 70 százaléka elsődleges információ- és inspirációs forrásként használja a közösségi médiát.
A technológia iránt fogékony, mindig online generáció számára az e-kereskedelem természetes környezet - 76 százalékuk havonta legalább egyszer vásárol online. Ebben a magyar adat egyezik a közép-európai átlaggal, főként ruházati (60 százalék), élelmiszer (45 százalék) vagy szépségápolási termékeket (41 százalék) vásárolnak a webáruházakban. Ugyanakkor átudatos vásárlók: 74 százalék mindig utánanéz a különböző kereskedők ajánlatainak a fizetés előtt, 77 százalékuk pedig ellenőrzi, hogy a termék máshol elérhető-e akcióban.
Fotó: unsplash.com
- 2024.11.13A legnagyobb probléma az ember? HR és Bérszámfejtés 2025 | 2024.11.13. Fluktuációcsökkentés, jogi megfelelés, bérstruktúrák optimalizálása – készítse fel vállalatát a jövő HR kihívásaira! Csatlakozzon ingyenes webináriumunkhoz, és ismerje meg a jól működő HR stratégiákat! Részletek Jegyek
- 2024.11.15CSR HUNGARY SUMMIT’24 2024.11.15. Gundel Palota A CSR Hungary konferenciák 2006-tól a CSR Hungary vállalati felelősség és fenntarthatóság döntéshozóinak vezető szakmai rendezvényei. Ahol jó lenni! Ahol jó fejlődni! Elmélet és valóság együtt! ESG, CSRD, CSR, fenntarthatóság... KATTINTSON, REGISZTRÁLJON Részletek Jegyek
- 2024.11.21Pannon HR Konferencia Debrecen Lehetőséget biztosítsunk a HR-es közösségnek, hogy megvitassák az aktuális kihívásokat, trendeket, valamint hogy szakmai újdonságokkal ismerkedhessenek meg. Részletek Jegyek
A munkaerő-felvételnél egyre nagyobb hangsúly kell, hogy legyen a készségeken és a tanulási képességen. Éppen ezért kell a recruitereknek és a... Teljes cikk
Október első napjaiban ismét az álláskeresők lepték el a BOK-csarnokot. Itt rendezték meg a Jobverse állásbörzét, ahol a szervezők szándékai... Teljes cikk
A digitalizáció, a technológiai fejlődés és a gazdasági átalakulások hatására számos szakma átalakul vagy eltűnik, új munkakörök jönnek... Teljes cikk
- Kapunyitási pánikolók 2 hete
- Okos munkajogi ökoszisztéma segítheti a jövőben a hazai kkv-k munkafolyamatainak digitális transzformációját 2 hete
- Már 19 évesen elkezdenek befektetni a magyar fiatalok 2 hete
- Y és Z generáció: A munka az életstílus része 3 hete
- A személyes találkozások hiánya hatással van az agyunkra 3 hete
- Airbnb-korlátozás, digitális Szép-kártya, szervizdíj-szabályozás - így lendítené fel a turizmust a kormány 3 hete
- Előzze meg a januári nyomtatványdömpinget! Digitális aláírás, papírmentes HR 3 hete
- Úgy szabályoznák a mobilozást, mint a dohányzást 4 hete
- 5 generáció, 1 munkaerőpiac: Milyen feszültségekre számítsunk? 4 hete
- Belépés a nagybetűs életbe - Ezért elégedetlenek a munkaadók a Z generációsokkal 1 hónapja
- Új generációk a munkahelyen - integrációs dilemmák és megoldások 1 hónapja