Szerző: Barna Eszter Megjelent: 7 hónapja

Nem is az Y, hanem az X formálja a munka világát?

A média és a HR szakma is az Y és Z generáció munkaerőpiacot átformáló szerepétől hangos. Ugyan utóbbiak nagy része még nem érkezett meg a munka világába, de már „kopogtatnak” az ajtón, és mindenki azt mérlegeli, hogy az új generációk elvárásai, igényei, digitális bennszülött létük, hogyan fogják átalakítani a munkaerőpiacot. Az X ehhez képest az „elfeledett” generáció, akik sok szempontból hátrányt szenvednek a munka világában, különösen Magyarországon, ugye 45 felett már „esélyed sincs semmire”. Pedig enélkül a generáció nélkül a mára kicsúcsosodó folyamatok el sem indulhattak volna, illetve azért nagyon sok cégnél még ők töltik be a vezető pozíciókat.

Az Egyesült Államokban az X generációt az „elhanyagolt középső gyerekként” emlegette a Pew Research Center jelentése. Náluk még az előttük lévő (baby boomer) generáció is nagyobb figyelmet kap, különösen, mivel a legutóbbi elnökválasztással ez a generáció került újra pozícióba az USA-ban. Az Y pedig jelenleg a többségi generáció a világon, de egy új kutatás szerint az X-es vezetők szerepe különösen fontos a szervezetek digitális transzformációja szempontjából, írja a CNBC.com.

A DDI (Development Dimensions International), a CNBC és az EY együttműködésében készített 2018-as globális vállalatvezetői felmérés folyamán 25 ezer cégvezetőt kérdeztek meg, 54 országban, akik 24 iparágat képviseltek. A globális vezetői pozíciók 51%-a X generációs vezetők kezében van, akik átlagosan 20 év munkaerő-piaci tapasztalattal rendelkeznek. Bár ők még messze nem digitális bennszülöttek, mégis 54%-uk úgy érzi, hogy otthonosan mozog a technológia világában. (Ez az 56%-os Y-os válaszokhoz képest nem mutat jelentős különbséget.)

Azt pedig már a Nielsen találta, hogy ez a generáció az, amelyiknek a kapcsolódás kiemelkedően fontos. Eredményeik szerint az X-esek 40 perccel több időt töltenek naponta a közösségi oldalakon, mint az Y-hoz tartozók. Több időt töltenek a számítógépen, telefonon és tableten is.
Az X generációs vezetők 67%-a nagy híve a munkahelyi együttműködéseknek, ahogy annak is, hogy a különböző szervezeti egységek között is meglegyen a kapcsolat. Erősségük, hogy munkatársaikat képessé teszik arra, hogy együttműködve innovatívabbak legyenek, és az új kihívásoknak megfelelően alakítsák a szervezetüket és szolgálják ki ügyfeleiket.

Azonban a szervezetek gyakran átnéznek ezeken a törekvéseken, miközben nagyon komoly munkaterhet rónak az érintettekre. A kutatás eredményei szerint ez a generáció halad leglassabban a karrierlétrán. Az elmúlt ötévben az X-es vezetőknek átlagosan mindössze 1,2 előléptetése volt, míg az Y esetében 1,6 ez az átlag. Mindennek ellenére ez a generáció elkötelezett, mert mindössze 37% gondolkodik azon, hogy elhagyja a munkahelyét, azért, hogy előrébb tudjon jutni, míg ez az Y esetében 42%. Miközben az utóbbi generációnak több ideje van még karrierje felfuttatására, viszont általában türelmetlenebb is az előrejutás kapcsán. Az Y-oknak egyébként is könnyebb új munkahelyet találni, ha lépni szeretne, hiszen ahogy már korábban is írtuk, ők azok az ifjú titánok, akikre a munkáltatók elsősorban fókuszálnak.

Az X talán azért is lojálisabb, mert kevesebb az ideje, kevesebb a lehetősége (legalábbis Magyarországon), és más volt a szocializációja, mint a fiatalabb generációknak. Ugyanakkor a komoly munkabírás, a lojalitás olyan vezetői készségek, amit nem szabadna a szervezeteknek figyelmen kívül hagyniuk. Ahogy már többször is írunk róla, Magyarországon nagyjából kimerültek a munkaerő tartalékok, így a jó munkavállalók megtartása a cégek elemi érdeke, akármelyik korcsoportba is tartozik az illető.


Cikkünk több oldalas! Lapozzon!
1. oldal - Nem is az Y, hanem az X formálja a munka világát?
2. oldal - Az X-es munkavállalók megtartásáért is lehet tenni:
Follow hrportal_hu on Twitter

A vállalkozó szerep-modell a mai napig hímnemű

Magyarország idén először csatlakozott a Vállalkozó Nők Világnapjához, melynek keretében női vállalkozók mutatkozhattak be a november 19-én megrendezésre kerülő rendezvényen, a Millenáris Startup Campuson. A rendezvény szervezői, a Jól-Lét alapítvány, az Impact Hub Budapest és a Civil Hírügynökség képviselői elmondták, hogy egy olyan aktív női közösséget szeretnének felépíteni, amelynek tagjai támogatatják egymást. „Arra szeretnénk felhívni a figyelmet, hogy a társadalmaknak erősíteni, ösztönözni, támogatni kell a vállalkozó nőket, a nők vállalkozásait, hiszen a nők jelenlétére, szerepvállalására, és az általuk megtermelt jövedelemre minden szinten szükség van” - mondta el a HR Portálnak Keveházi Kata, a világnap magyarországi nagykövete.tovább..

További cikkek
Sztrájkok nehezítik Belgium közlekedését, de máshol sem vették fel a munkát

Sztrájkok nehezítik a helyközi tömegközlekedést, forgalomlassító demonstrációk okoznak torlódásokat, valamint kohászati üzemek, élelmiszer- és... Teljes cikk

A vállalatok megbecsülik saját dolgozóikat Palkovics László szerint

Elért a gazdaság egy plafont, így munkaerőhiány alakult ki, ezt pedig valahogyan pótolni kell az innovációs és technológiai miniszter szerint. Az... Teljes cikk

Nem fogják érezni a dolgozók a túlóratörvény változását

A Figyelő újságírója szerint nem lesz érezhető változás a túlóratörvény módosítását követően. Teljes cikk

Jelentős béremelést kapnak több szektor dolgozói és a nyugdíjak is emelkednek

Jelentősen emelkedik az ápolónők bére, akiknek a fizetése 2012-2019 megduplázódik, majd 2022-ig további csaknem 70 százalékkal emelkedik - mondta... Teljes cikk

Kirúgták a kukaholding vezetőit

Fél év késés után leadta 2017-es beszámolóját a a Nemzeti Hulladékgazdálkodási Koordináló és Vagyonkezelő Zrt. A kukaholdingként is ismert... Teljes cikk

Kapcsolódó tartalmaink 1 2 3 Bezár