Megjelent: 12 éve

Aki kérdez: Dr. Szemerédi Katalin

HR Szubjektív rovatunkban Dr. Szemerédi Katalin, az EGIS Nyrt. HR-igazgatója kérdez, miután Kissné András Klára, a Főgáz Zrt. HR-kontrolling vezetőjének kérdésére válaszol.

– Dr. Szemerédi Katalin, az EGIS Nyrt. HR-igazgatója ezt nyilatkozta a HR Portálon megjelent portréjában: „A munkavállalóink generációkon átívelő lojalitással, elkötelezett attitűddel rendelkeznek. Tulajdonképpen ezt kell csak modernizálnunk és optimalizálnunk, a mai kornak megfeleltetnünk.” Hogyan, milyen eszközökkel modernizálnak és optimalizálnak, van-e külön eszköztáruk az Y és a szendvics generáció számára?

– Engedjék meg nekem, hogy mielőtt a konkrét kérdésre válaszolnék néhány Egis-kultúra vezérelt gondolatot megosszak Önökkel a témában:

  • 1. Egy 100 éves hagyománnyal, kultúrával és történetiséggel rendelkező cég esetében a generációs kérdés mindig napirenden van. Soha nem volt olyan időszak amikor nem került előtérbe a fiatalok integrációja, a középkorúak motiválása és elkötelezetté tétele, valamint a nyugdíjas korúak tiszteletteljes menedzselése. Ez az Egisben alapvetés, így számomra az, hogy ma ez a kérdés a HR területén kicsit erősebb fókuszban van, örömmel és kíváncsisággal tölt el. Örömmel azért, mert van benchmark tudás megszerzésére lehetőség, kíváncsisággal azért, mert megtudhatom mi hogyan állunk e területen a többiekhez képest. Ez a fajta transzparencia jót tesz a fejlődésnek.

  • 2. Generációs kérdések a munkaerőpiacon mindig is voltak és mindig is lesznek, talán másképpen neveztük őket. Ami miatt ma ez nagyobb súllyal kerül a megoldandó feladatok asztalára, az mindenképpen a technológia vezérelt fejlődéssel együtt járó, társadalmi-kulturális változások eredménye. Az, hogy ma egy teljesen új elvárásokat megjelenítő generáció lép be a munkaerőpiacra, gondolkodásra, innovációra késztet bennünket a stratégiai HR területén.

  • 3. Harmadsorban, pedig fontos elmondanom, hogy mi az Egisben a széleskörű, adaptálható tudást tesszük a készségek egyik legmagasabb polcára, gyógyszeripari, stratégiai és szolgáltatói-operatív feladatkörökben egyaránt. Ezt tekintjük az egyik versenyelőnyünknek. A jó hír, hogy a mai fiatalok és a kérdésben megnevezett szendvics generáció tagjai nálunk rendelkeznek ezzel a képességgel, így nekünk „mindössze” annyi a dolgunk, hogy ezt optimális módon alkalmazzuk és cserébe olyan munkahelyet kínáljunk nekik, amely vonzó, biztonságot és kihívást jelentő a számukra.

    Az eredeti kérdésre válaszolva pedig, ha nagyon rövid szeretnék lenni, akkor azt mondanám, hogy a mi legkonkrétabb megnyilvánulásunk a dolgozóink irányába az, hogy megbecsüljük és tiszteljük őket. Ebben nincs generációs különbség. Abban viszont igen, hogy egy-egy generációs célcsoport körében ez a fajta felsővezetői gondolkodásmód hogyan nyilvánul meg.

    Mint minden ilyen és hasonló feladat kapcsán azzal kezdjük, hogy beazonosítjuk évről évre az adott generációk számát és igényét. Ez alapján rajzolódik ki a generációs tervünk néhány sarokpontja. Az Y generáció esetén ilyen például az az igény, ami a közösségi sportra, a környezetvédelemre és a látható karrierpályákra vonatkozik. A közösségi sportot itt nálunk a Klubházban és sportparkunkban tudjuk megvalósítani, valamint az üdülőinkben egy-egy tematikus rendezvény keretében. A környezetvédelemre vonatkozó igényt a TESZEDD akcióhoz való csatlakozással elégítjük ki. Dolgozunk az atipikus foglalkoztatási formák megvalósíthatóságának feltételrendszerén és esélyegyenlőségi tervünkben külön foglalkozunk a pályakezdő, a fiatal családos és a nyugdíj közeli generációkkal.

    A szendvics generáció esetén tudjuk, hogy nekik sokkal inkább a család, az egészség és az egyensúlyra való törekvés a fontos. Éppen ezért nekik Családi Napot szervezünk minden telephelyen, biztosítjuk a sport lehetőségét és klasszikus Egis sportegyesületi formában (megszokottság) folyamatos egészségmegőrzéssel kapcsolatos programokat is kínálunk (egészségnap, véradás, orvosi szolgáltatások).

    Természetesen vannak még feladataink az idei évben e kérdés további menedzselésében, de ami folyamatosan motivál bennünket az a sok-sok ötlet és lelkes kolléga, akik szinte mindennap újabb és újabb javaslattal látnak el minket. A HR feladata ezek olyan módon történő szintetizálása, hogy a végén minden újabb irány az Egis-közösség sikerét szolgálja.

    KÉRDÉS:

    Kérdésem Komócsin Laura PCC, Business Coach Kft. ügyvezető, és Mentor Oscar díj zsűrielnökhöz:
    – Mit lát mentoring rendszerek bevezetése során a legnagyobb nyereségnek és a legnehezebben leküzdhető nehézségnek?
    • 2026.01.09Foglalkoztatás és jóllét: az értékes munkaerő megszerzése és megtartása a folyamatosan változó munkaerőpiaci környezetben Foglalkoztatás és jóllét: az értékes munkaerő megszerzése és megtartása a folyamatosan változó munkaerőpiaci környezetben. A konferencia ingyenes, de regisztrációhoz kötött. A program és a regisztráció a jegyek menüpont alatt.info button Részletek ticket button Jegyek
    • 2026.01.28Vezetés- és szervezetfejlesztés szakmai konferencia Bokor Attila Aranykalitkában című kutatásának harmadik fejezetéhez érkeztünk, amely ötven vezetői életúton keresztül három évtized szervezeti és vezetői tapasztalatát mutatja be. Az OD Partner is mérföldkőhöz érkezett: 30 évesek lettünk. Kinyitjuk szakmai műhelyünket és megosztjuk, hogyan gondolkodunk vezetésről, szervezetről, és aktuálisan milyen témákban mélyedünk el.info button Részletek ticket button Jegyek
    • 2026.01.29Bértranszparencia irányelv és diszkrimináció-tilalom Szakmai képzés a bértranszparenciáról és a diszkriminációról HR szakembereknek és vezetőknek. Készüljön fel munkajogászainkkal az EU új bérátláthatósági szabályaira!info button Részletek ticket button Jegyek
    • 2026.01.31Vállalati szimuláció Valós piaci helyzetben egy-egy döntés meghozatalakor helyt kell állnia mind vezetői, mind kontrolleri képességeinknek. Mennyivel egyszerűbb lenne, hogyha mi is úgy gyakorolhatnánk, mint egy pilóta, aki éles felszállás előtt, a szimulátorban tanulja meg a vezetést, míg kellő rutinra tesz szert. Ez megvalósítható ma már az üzleti életben is. info button Részletek ticket button Jegyek
    További cikkek
    A vezetés nem jutalom, hanem szakma: a mikromenedzsment nem HIBA, hanem HIÁNY

    A vezetés nem valami jól megérdemelt jutalom, hanem szakma. Minek a megnyilvánulása a mikromenedzsment, amikor egy vezető mindent egy kézben akar... Teljes cikk

    Próbaidő: munkavállaló hosszabbítaná, munkáltató elengedné?

    A munkavállalók rettegték, az érdekképviseletek támadták, a munkáltatók visszaéltek vele –sommásan talán így lehetne leginkább jellemezni a... Teljes cikk

    Munkahelyi mentális egészség: mit tesz a cég, és mi a felelőssége?

    Milyen törekvések, intézkedések vannak a cégüknél a munkavállalók mentálhigiénéjének támogatására és pszichés jóllétének... Teljes cikk