Megjelent: 4 éve

Amikor a B-tervből lesz az A-terv

images

Általános munkavállalói dilemma, hogy meddig csinálja az ember azt, amit éppen csinál, és hol jön el az a pont, amikor váltani kell. Sok és nagyon különböző tényező zavarja tisztánlátásunkat, számos szempont van, amit figyelembe kell venni: mindenekelőtt az anyagiak, illetve az anyagi biztonság és kiszámíthatóság. Aztán a munkában megtalálható boldogság, élvezet, kortól és nemtől függően, akár lehet az első helyen is. A csapat, a közösség. A presztízs, a pozíció, a hatalom. Vagy éppen a rutin, a szakszerűség, a tapasztalat, vagy mondjuk a kreativitás kiélésének lehetősége. Mindezek tetszőleges kombinációja adja a motivációt, az újabb és újabb energiát a következő év megkezdéséhez, miközben egyre nyomasztóbban tolul fel bennünk az a fránya érzés: na jó, de meddig még?

Hol lehet vajon az a bizonyos inflexiós pont, amelyen átlendülve, sokszor szinte észrevehetetlen mértékben elkezdenek a dolgok megváltozni? Amikor egyre többször ejtjük ki a szánkon, hogy régen valahogy jobb volt. Amikor egyre nehezebb rávenni magunkat arra, hogy a következő negyedéves vagy éves tervet összerakjuk, a soron lévő elemzést, megírjuk, vagy az aktuális csatát megharcoljuk a büdzséért, erőforrásért, emberért.

Vagy például észrevesszük-e, hogy csökken irányunkban a bizalom, feladatok, felelősségi körök kerülnek át máshová, és egyre ritkábban hívnak meg a fontos értekezletekre.

Felismerjük-e pozícióink meggyengülését, és nem keverjük-e össze a gyakorlottság adta rutinnal?

10-15-20 év vezetői gyakorlat után érdemes egyfajta önvizsgálatot is tartani: erre van nekem szükségem? Ez tesz boldoggá? Erre akarok tovább menni? A válasz minden esetben egyedi, de a menedzser normál „életciklusát” hiba lenne figyelmen kívül hagyni. Ugyanabban a pozícióban óhatatlanul veszítünk versenyképességünkből, már csak a biológia okán is.

Jó az, ha van B-terv. Na, de mi legyen ez? A lehetőségek persze számosak. Horizontálisan lépni, vagyis maradni a szinten, de máshol szerencsét próbálni. Vagy feljebb lépni, amihez általában szerencse, csillagok együtt állása, és persze kivételes tudás, képesség kell. Sok szép történetről lehet hallani egy-egy ilyen váltás sikereiről, amikor az ember szárnyakat kap, már csak a környezetváltás, az új feladatok okozta izgalom miatt is. Az alkalmazotti küzdőtéren maradásnak persze megvannak a kockázatai is, hiszen nem mindig lesz olyan az új hely, mint amilyennek eladták nekünk. Ilyenkor pedig a hibás árut már nem lehet garanciában visszacserélni…

Ott van aztán a nagy váltás, a saját lábra állás, saját vállalkozás indítása. Milyen jó, hogy ma már nem csak a startupoknak van divatja, de egyre többet olvasni az „ezüst generációt”, a 45-50 felettiek vállalkozásindítását támogató kezdeményezésekről. Óriási ebben a potenciál, ám egy dolgot ne felejtsünk el: sokkal kevesebben valók alkalmasak vállalkozónak, mint vezetőnek. Mert a vállalkozás nem más, mint védőháló nélkül naponta átkelni a szakadék fölött. És a menedzserek, vezetők nagy része éppen ahhoz szokott hozzá, hogy teljes figyelmével a szakterületére koncentrálhat, sem eladni, sem adminisztrálni, sem „rendszergazdáskoni” nem kell, arra megvannak a kollégák. És persze jön a fizetés minden hónap tizedikéig, ha esik, ha fúj. Na, a vállalkozás nem ilyen: ott nincs kinek hátradobni a feladatot. Sokan ezért imádnak vállalkozni, de még többen éppen ettől rettegnek.
Hát, ha nem ez, akkor mi? Nekik való a szabadúszó szakértői státusz, amely ötvözi a relatív kiszámíthatóságot a szabadsággal. Ők az interim menedzserek, akik sok év tapasztalatával, rendszerszemlélettel, komplex gondolkodásmóddal épülnek be hosszabb rövidebb ideig egy szervezetbe, pont annyira megtartva kívülállóságukat, hogy a legjobb döntésekhez segíthessék az adott menedzsmentet vagy épp betöltsék az éppen adódott átmeneti vezetői erőforráshiányt. Nem csoda, hogy a legjobbakért versenyeznek a megbízók.

Interim menedzsment, mint B-terv? Miért ne, sőt, könnyen lehet ez az A-terv is.

Kristóf Györgyi
Hammel & Hochreiter
Business & Management

  • 2020.08.30Sämling Solution most induló online nyílt képzései! Összes képzésünk elérhető online, professzionális csapatunk profi megoldásokkal a megszokott színvonalon a következő képzéseket ajánlja figyelmébe: Virtuális csapatok menedzselése, Practical Task&Project menedzsment, Hogyan oktassunk online, Kreatív problémamegoldás, Megtartó erőim a változó időkben, Reziliencia,Virtuális interjútechnika Részletek Jegyek
  • 2020.09.17HR Basic képzés HR feladatai vannak? Szeretné rendszerezni ismereteit, vagy szeretné összevetni saját gyakorlatát a másokéval, illetve egyszerűen csak érdeklődik a téma iránt? Nálunk megtanulhatja mit és hogyan kell hatékonyan csinálni. Jöjjön el képzésünkre és sajátítsa el – évek helyett 11 napban – az operatív HR munka legfontosabb eszközeit! Részletek Jegyek
  • 2020.10.06Vigyázz, jönnek az ellenőrök! Az ellenőrzésektől mindenki tart. Sok esetben azonban nem könnyű magunkat kiismerni a jogszabályok és az ellenőrzési folyamatok útvesztőjében. Ebben az eligazodásban szeretnénk segíteni olyan szakértőkkel, akik az ellenőrzések napi gyakorlatára látnak rá. Részletek Jegyek
Follow hrportal_hu on Twitter
További cikkek
Corporate zen

Nem kell semmi újat kitalálni. Évezredek óta mindent tudunk, csak nem figyelünk rá. Mindenre megvan a megoldás! Benned! Vezetőként, tanító szerepben... Teljes cikk

A jövőt 3 W formálja: Weather, Web, Women

A 3 W elmélet szerint a 21. századot három feltörekvő erő formálja majd: az időjárás, a világháló és a nők. Az Angliából származó feltevés... Teljes cikk

Így használhatja ki az interim menedzsment előnyeit egy kisvállalkozás

Családi kisvállalkozásból nőtt ki a cégcsoport, amely az elmúlt három évben négy interim menedzsert is fogadott. A legfiatalabb családtag, az egyik... Teljes cikk