Átváltozások - a bankok a coachingra voksolnak
A mai felgyorsult világban már nincs arra idő, hogy valaki hosszú évek alatt váljon szakmailag jó vezetővé, ezért a coachinggal fel kell gyorsítani ezt a fejlődési folyamatot - véli Rigó Imre. A Raiffeisen Bank HR igazgatója szerint a szakmai tudás mellett az interperszonális felkészülés is fontos. Így látják ezt az MNB-nél is, ahol a coaching gyökeres változást hozott a szervezet életébe.
Coachnak lenni minimum bizalmi viszony
A vezető magányos, nincs akivel megbeszélje a problémáit, ezért kell egy olyan külső, független szemlélő, aki ezekre rátekint - mutatott rá Rigó Imre. A coach legyen nyílt, sokoldalú, előítéletmentes személyiség, legyen jártas a közép és felső vezetői világban, határozott, aki tud ellenvéleményt megfogalmazni. Coachnak lenni minimum bizalmi viszony - fogalmazott a HR igazgató. Rigó Imre ugyanakkor kiemelte: nem jó, ha a coach önállósodni kezd egy cégnél, a vezetőnek nem szabad tőle függeni. A coaching a Raiffeisen Banknál elsősorban a bankra és a közvetlen környezetére irányul, a munkatársak a szakemberrel 2-3 hetente találkoznak.
Személyre szabott fejlesztés a Magyar Nemzeti Banknál
Az MNB-nél szélesebb körben értelmezik a coachingot, beletartozik a személyzetfejlesztés, szervezetfejlesztés és a változáskezelés is - tájékoztatott Csentericsné Arnold Zsuzsanna, HR igazgató. Mint mondta, a bank az elmúlt hat évben radikális változáson ment keresztül a szakmai munkát és hatékonyságot tekintve, ami leginkább a coaching alkalmazásának köszönhető. Mindenekelőtt szerették volna a vezetői stílust, a szervezet és a vezetők változási és változtatási képességét, valamint a munkatársak problémamegoldó készségeit, kreativitását fejleszteni. Korábban ugyanis gyakran azt tapasztalták, hogy a munkatársak a problémákat feltolták a vezetői szintre, ezen azonban úgy változtattak, hogy a vezetőknek megtanították, miként kísérjék figyelemmel a probléma megoldásának folyamatát.
A Magyar Nemzeti Banknál háromféle coaching működik. A belsőt a felettes folytatja, és elsősorban a készségfejlesztést és a teljesítményfejlesztést célozza. Alkalmaznak külső coachokat és csoportos coachingon is részt vehetnek a munkatársak - fejtette ki Csentericsné Arnold Zsuzsanna.
Coaching vezető és beosztott között
A vezető és a beosztott között zajló coaching egyfajta tanácsadás, mentorálás annak érdekében, hogy a problémákat a dolgozó meg tudja oldani. Először meg kell állapítani, mi az igazi gond, majd el kell érni, hogy a munkatárs megoldásokban gondolkozzon. Fontos, hogy egy ilyen beszélgetés mindig cselekvési tervvel záródjon - hangsúlyozta Csentericsné Arnold Zsuzsanna.
Vezetésfejlesztés külső coach segítségével
A Magyar Nemzeti Bank a képzésekre 5-6 millió forintot áldoz évente, ebből külső szakembert is szoktak alkalmazni, általában egy évre, a felettes, a HR vezető vagy az érintett vezető kezdeményezésére. A szolgáltatásait akkor veszik igénybe, ha a vezető új és magasabb beosztásba kerül, vagy nagy a régi és az új pozíció közötti különbség. Emellett coachot vettek igénybe akkor is, amikor tartós, ismétlődő konfliktus volt a vezető és a csapat között, vagy változott az adott tevékenység jövőképe, új kihívások jelentek meg, amihez mozgósítani kellett a munkatársakat. A coaching emellett önismeretet, stresszkezelést és a kreatív problémamegoldást is fejlesztette.
A csapatot erősítő coaching
Mint a HR vezető elmondta, a csoportos coachinggal a csapatmunkát, az együttműködést akarják erősíteni. A coach először mindenkivel külön találkozik, és miután megismerte a munkatársak szakmai pályafutását, megállapítják a fejlesztendő kompetenciákat. A vezetők havonta találkoznak egymással a felettes vezető nélkül, és az elmúlt időszakban felmerült kérdéseket, problémákat vitatják meg, de 2-3 havonta a felettesükkel is leülnek egy beszélgetésre.
Új szervezeti kultúra honosodott meg
A coaching hatására önkritikusabbakká váltak a bank vezetői, divattá vált a jó példák említése, követése, tudatosabbá vált a saját erősségek és gyengeségek megértése - sorolta az eredményeket az MNB HR igazgatója. Mint mondta, a szervezet most már szembe tud nézni a konfliktusokkal, a kollegák megfogalmazzák az eltérő véleményeket, könnyebben tudnak közös álláspontot kialakítani, javult a kommunikáció is és rendszeressé váltak az értékelések, visszajelzések. Új szervezeti kultúra honosodott meg és Csentericsné Arnold Zsuzsanna elmondása szerint a coaching már tovább gyűrűzik, vagyis a vezetők a beosztottakon alkalmazzák, tudásukat, tapasztalataikat átadják.
www.hrmesterkurzus.hu
Szilágyi Katalin
- 2025.11.25Pannon HR Konferencia Budapest A Pannon HR Konferencia Budapest 2025 a humánerőforrás-szakma egyik kiemelt találkozója, ahol elismert szakértők – Tari Annamária, Molnár Attila, Gácsi Anna, Dr. Sipka Péter és Sipka Bence – osztják meg tapasztalataikat a legaktuálisabb HR-trendekről és kihívásokról. Egy nap, amely inspirációt, tudást és értékes szakmai kapcsolatokat kínál minden HR-szakember számára.
Részletek
Jegyek
- 2025.12.03Humán controlling A képzés során megtanulhatja, miként támogathatja a controlling szemlélet a HR-stratégiát. Megmutatjuk, hogyan tervezze és kontrollálja a személyi jellegű ráfordításokat, elemezze a munkaerő költségeit és megtérülését, valamint, hogyan alkalmazza a teljesítménymenedzsment és a humán tőke elemzés legfontosabb módszereit a vállalati hatékonyság növelése érdekében.
Részletek
Jegyek
- 2026.01.29Bértranszparencia irányelv és diszkrimináció-tilalom Szakmai képzés a bértranszparenciáról és a diszkriminációról HR szakembereknek és vezetőknek. Készüljön fel munkajogászainkkal az EU új bérátláthatósági szabályaira!
Részletek
Jegyek
- 2026.01.31Vállalati szimuláció Valós piaci helyzetben egy-egy döntés meghozatalakor helyt kell állnia mind vezetői, mind kontrolleri képességeinknek. Mennyivel egyszerűbb lenne, hogyha mi is úgy gyakorolhatnánk, mint egy pilóta, aki éles felszállás előtt, a szimulátorban tanulja meg a vezetést, míg kellő rutinra tesz szert. Ez megvalósítható ma már az üzleti életben is.
Részletek
Jegyek
A munkafüggőség nem csupán túlórákról szól, hanem egy láthatatlan függőség, amely súlyosan károsíthatja a testi és lelki egészséget, a... Teljes cikk
Azokat díjazták, akik legjelentősebb eredményeket érték el a mentoring és a coaching szemléletű vezetés terjesztésében és/vagy felhasználásában. Teljes cikk
Mindannyian halljuk a panaszt a munkaerőpiacon: a Z generációt nehéz megszólítani, a motivációjukat megtalálni, a lojalitásukat elnyerni. De mi van... Teljes cikk
- Az AI hetente egy teljes munkanapot megtakaríthat a dolgozóknak, ha képzik őket 2 hete
- Érzékenyítő képzést indított takarító munkatársainak a B+N Csoport 2 hete
- A vezetés nem jutalom, hanem szakma: a mikromenedzsment nem HIBA, hanem HIÁNY 3 hete
- Munkaerősokk: ezektől a cégektől küldenek el ezreket az AI miatt 3 hete
- Képzés helyett AI-ba fektetnek a munkaadók 1 hónapja
- A legtöbb dolgozójára kiterjeszti az AI-s gyorsképzési követelményt a bankcég 1 hónapja
- Használd az AI-t! – mondják a cégek, csak képzést meg előfizetést nem adnak hozzá 1 hónapja
- "Kiégtünk, mielőtt elkezdtünk volna élni" – A Z generáció fele már most túl fáradt a munkához 1 hónapja
- Pilótaválság a láthatáron: a légitársaságok munkaerőhiánya új szintre lépett 1 hónapja
- A tudásmunkások 60%-a szerint az AI-ügynökök megbízhatatlanok 2 hónapja
- BMW, Lego, Suzuki: toborzás és képzés az automatizálás árnyékában 2 hónapja




Mi történne, ha egy napra minden nő szabadságra menne?